Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Gammel Gubbe skrev (4 minutter siden):

Å bli saksøkt betyr ikke at man er skyldig.

Hva har han sagt live på TV som er rasistisk?

Han har ikke kalt immigranter generelt for dyr. Det er løgn.

Ikke ta ting ut av sammenheng, gå til kilden og finn konkrete ting i rett kontekst. Dersom du ikke kan dette er dette klare indikasjoner på at du lar deg manipulere av hat-propaganda.

Jeezes... Hva med et annet sitat: "Laziness is a trait in blacks. It really is, I believe that." 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

7 minutes ago, Gammel Gubbe said:

Ikke ta ting ut av sammenheng, gå til kilden og finn konkrete ting i rett kontekst.

 

2 minutes ago, AL123 said:

Jeezes... Hva med et annet sitat: "Laziness is a trait in blacks. It really is, I believe that." 

Hva er kilden din? En hat-artikkel? Ikke la deg manipulere så lett.

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Iallefall garantert at det bli blinker i Norge nå ift den versjonen som befinner seg i Oslo. Hadde jeg vist dette i går hadde jeg stått opp tidligere da jeg er på Gardermoen å venter på fly hjem😭

Jeg lurer på når prøvekjøringer av nye Y blir tilgjengelig 

https://www.tesla.com/no_NO/drive

Får ringe de å høre. 

For om understellet er skikkelig oppgradert, så er det fristende. Jeg savner også veldig ventilerte seter, så er villig til å betale litt ekstra. 

Viktig å minne seg selv på: Bil koster såpass mye, at marginalkosten for å kjøre en man liker skikkelig godt er ikke såååå stor :)

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på når prøvekjøringer av nye Y blir tilgjengelig 

https://www.tesla.com/no_NO/drive

Får ringe de å høre. 

For om understellet er skikkelig oppgradert, så er det fristende. Jeg savner også veldig ventilerte seter, så er villig til å betale litt ekstra. 

Viktig å minne seg selv på: Bil koster såpass mye, at marginalkosten for å kjøre en man liker skikkelig godt er ikke såååå stor :)

De pleier vell å komme ganske tett på levering disse prøveljøre bilene. Men siden de starter med denne spesialversjonen er det ikke sikkert det kommer testbiler før etterpå engang, om de ikke bruker de som prøve biler da.

Tenker prøvekjøring kan tidligst gjøres sent i februar. Men det er jo ikke så lenge til egentlig:)

Gleder meg sykt til å prøve! Bare synd jeg må holde meg økonomi forsvarlig til nye huset er ferdig i Q4 ish😅 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Salvesen. said:

Kjenner meg igjen, jeg biter også på disse trollene from time to time:)

 

Tilbake til Tesla, når tror folk de "vanlige" modellene kommer? Noen som har gravd i dette evt husker andre tilsvarende modeller? Vet det har vært noen av de men kan ikke huske detaljene 

Blir bare ren gjetting, men jeg tipper at prisene kommer til å normalisere seg i Mai.

Det sagt er jeg veldig spent på hva VAG, BOS, Toyota, KIA/Huyndai her i Norge gjør i år. Jeg tror de er ganske sugne på å vinne litt markedsandeler. 

Det faller ganske mange av de tungt for brystene at Tesla stikker av med 20% av markedet på nybil. 

VAG bilene matcher nå Tesla på rekkevidde/lading etter at de klarte å få på plass forvarming ifjor. De er bedre på komfort og interiør.

Hvis de begynner å matche skikkelig på pris også, så må Tesla svare.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Blir bare ren gjetting, men jeg tipper at prisene kommer til å normalisere seg i Mai.

Men hva er normalisering da? Det er vanlig at "launch"-varianter er litt dyrere, men da er det gjerne en spesiell modell med litt "ekstra" Hva kan fjernes på denne bilen for å gjøre den billigere? Mindre hjul og billigere lakk? Er vel uansett ikke sikkert at det blir noe superprise med det første. det tok jo joen år fra forige Y lansering til det ble "priskrig"?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Men hva er normalisering da? Det er vanlig at "launch"-varianter er litt dyrere, men da er det gjerne en spesiell modell med litt "ekstra" Hva kan fjernes på denne bilen for å gjøre den billigere? Mindre hjul og billigere lakk? Er vel uansett ikke sikkert at det blir noe superprise med det første. det tok jo joen år fra forige Y lansering til det ble "priskrig"?

Den har vell også speed oppgradering? Er vell noen tusenlapp i software der sant noen små endringer på interiøret. Men mest av alt, dyr pga hype. 

Lenke til kommentar

Jeg tipper at nye Y blir 20-30 000 dyrere enn gamle en gang i sommer, når de har fått ut alle de gamle. 

Jeg tror at de (som meg) som kjøpte ny Y i 2024 har gjort et godt kjøp uansett, med "lav" pris og rentekampanje. Y er fortsatt er markedsledende etter mitt syn. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, AL123 said:

Men hva er normalisering da? Det er vanlig at "launch"-varianter er litt dyrere, men da er det gjerne en spesiell modell med litt "ekstra" Hva kan fjernes på denne bilen for å gjøre den billigere? Mindre hjul og billigere lakk? Er vel uansett ikke sikkert at det blir noe superprise med det første. det tok jo joen år fra forige Y lansering til det ble "priskrig"?

Model Y long range koster 482 600,- inkl levering, eks vinterhjul
Hvit metallic, 19 tommer felger, henger feste

Så den nye Y til denne prisen anser jeg som en normalisering.

Det er ca. 100000,- under det en sammenlignbar  id4 eller Enyaq koster. Hvis VAG svarer på pris her, sånn at en sammenlignbar av de koster under 50k mer enn Y.

Da må Y gå ned mer i pris for å opprettholde markedsandelen sin.

(understreker at alt dette er påstander tatt rett ut av mitt hode :O))

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Model Y long range koster 482 600,- inkl levering, eks vinterhjul
Hvit metallic, 19 tommer felger, henger feste

Så den nye Y til denne prisen anser jeg som en normalisering.

Det er ca. 100000,- under det en sammenlignbar  id4 eller Enyaq koster. Hvis VAG svarer på pris her, sånn at en sammenlignbar av de koster under 50k mer enn Y.

Da må Y gå ned mer i pris for å opprettholde markedsandelen sin.

(understreker at alt dette er påstander tatt rett ut av mitt hode :O))

 

Hvilke biler konkurrer egentlig med Y? Er det ID4-bilene? 

Y er mye romsligere, og fåes med 7 seter. I løpet av 25 mener de at det skal lages en 6 seter også. Etter mitt syn er det mer EV9 og EX90 som er Y konkurrenter. De er MYE dyrere. BYD Tang er også dyrere. De er romsligere igjen. 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (8 minutter siden):

 

Hvilke biler konkurrer egentlig med Y? Er det ID4-bilene? 

Y er mye romsligere, og fåes med 7 seter. I løpet av 25 mener de at det skal lages en 6 seter også. Etter mitt syn er det mer EV9 og EX90 som er Y konkurrenter. De er MYE dyrere. BYD Tang er også dyrere. De er romsligere igjen. 

EV9 og ikke minst EX90 er i en helt annen liga, både størrelsesmessig  og ikke minst i kvalitet/standard. ID4/5, Enyaq, Scenic, Explorer, EQB og E-5008 er vel typiske konkurenter.

Endret av AL123
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, AL123 said:

EV9 og ikke minst EX90 er i en helt annen liga, både størrelsesmessig  og ikke kvalitet/standard. ID4/5, Enyaq, Scenic, Explorer, EQB og E-5008 er vel typiske konkurenter.

Jepp + ioniq 5.

Og felles for konkurrentene er at de er en god del dyrere, i hvertfall hvis man vil ha noe i nærheten av samme motorkraft.

Eller de har noen drawbacks som at de er ganske mye mindre, har kortere rekkevidde eller dårlig lading.

I mine øyne så er det Ioniq5, id4/5/capri/Enyaq som er direkte konkurrenter. 
E-5008 / Scenic ser ut til å bli fine biler, men finnes ikke i 4x4 ennå, så litt vanskelig å vite om de blir bra.

(Jeg utelukker alle de kinesiske, for jeg hadde aldri turt å kjøpe så ferske merker, med mindre det var skambillig)

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
AL123 skrev (20 minutter siden):

EV9 og ikke minst EX90 er i en helt annen liga, både størrelsesmessig  og ikke minst i kvalitet/standard. ID4/5, Enyaq, Scenic, Explorer, EQB og E-5008 er vel typiske konkurenter.

Men av de er det kun EQB som har 7 seter og 4x4. 

 

bzzlink skrev (14 minutter siden):

Jepp + ioniq 5.

Og felles for konkurrentene er at de er en god del dyrere, i hvertfall hvis man vil ha noe i nærheten av samme motorkraft.

Eller de har noen drawbacks som at de er ganske mye mindre, har kortere rekkevidde eller dårlig lading.

I mine øyne så er det Ioniq5, id4/5/capri/Enyaq som er direkte konkurrenter. 
E-5008 / Scenic ser ut til å bli fine biler, men finnes ikke i 4x4 ennå, så litt vanskelig å vite om de blir bra.

(Jeg utelukker alle de kinesiske, for jeg hadde aldri turt å kjøpe så ferske merker, med mindre det var skambillig)

De du nevner som direkte konkurrenter er jo mindre da. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, OJ Doe said:

Men av de er det kun EQB som har 7 seter og 4x4. 

 

De du nevner som direkte konkurrenter er jo mindre da. 

Ja lista over 7 setere med 4 hjulstrekk til folkelig pris har alltid vært en veldig kort liste. Så 7 seter config'en til Y har ikke konkurrenter egentlig før E-5008 kommer med 4x4. EQB er jo en joker, men den hadde ikke hengerfeste i 7 seters config, mulig det er endret. Kjip rekkevidde hadde den også, men igjen kanskje det er endret nå?

Ja, Y er skikkelig konge på størrelse, men de andre er ikke så mye mindre at det har praktisk betydning for mange tror jeg.

Toyota Bz4X selger også bra, men lurer på om ikke Toyota kommer til å miste noen trofaste kunder, som får en skikkelig kalddusj i sitt første møte med elbiler.

Ser mange slike poster på Facebook gruppa.

Screenshot 2025-01-24 at 13.15.34.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (12 minutter siden):

De du nevner som direkte konkurrenter er jo mindre da. 

Nei, de er ikke mindre, men noen av de har litt mindre plass pga at Tesla har prioritert plass foran det meste og har endt opp med et meget spesielt utseende, for å si det forsiktig. Man kan si det samme om EQB. Ellers kan man alltid finne for og motargumenter mot alle disse modellene, enten det gjelder hvor mange drivhjul, effekt, rekkevidde utstyr etc. Noe vil være relevant for noen feks 4wd, mens noe annet vil være relevant for andre, feks benplass i baksete. Til slutt har man enekelte kuriositeter i enkelte biler som ingen andre har feks "sovemodus" som man skulle tro ikke var relevant for noen, men som tydeligvis er det. Poenget er at bilene regnes som samme klasse.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (15 minutter siden):

Ja lista over 7 setere med 4 hjulstrekk til folkelig pris har alltid vært en veldig kort liste. Så 7 seter config'en til Y har ikke konkurrenter egentlig før E-5008 kommer med 4x4. EQB er jo en joker, men den hadde ikke hengerfeste i 7 seters config, mulig det er endret. Kjip rekkevidde hadde den også, men igjen kanskje det er endret nå?

Ja, Y er skikkelig konge på størrelse, men de andre er ikke så mye mindre at det har praktisk betydning for mange tror jeg.

Toyota Bz4X selger også bra, men lurer på om ikke Toyota kommer til å miste noen trofaste kunder, som får en skikkelig kalddusj i sitt første møte med elbiler.

Ser mange slike poster på Facebook gruppa.

Screenshot 2025-01-24 at 13.15.34.png

Min erfaring med Toyotakunder er at de er litt som Teslakunder. Det skal litt mer enn rasjonelle argumenter til for å få dem til å skifte . Noen er selvsagt flyttbare, men ikke i store horder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 minutes ago, AL123 said:

Min erfaring med Toyotakunder er at de er litt som Teslakunder. Det skal litt mer enn rasjonelle argumenter til for å få dem til å skifte . Noen er selvsagt flyttbare, men ikke i store horder.

Stemmer nok bra. 

Når man først finner noe som passer en godt både av produkt og leverandør, så skal det mye til for å bytte. Men 15-35KW ladehastighet halve året kan nok gjøre susen.

Treig lading er litt som treigt internett. "If you really want to get to know a person, put them on shitty wifi"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...