Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Iterion skrev (1 minutt siden):

Evt på neste splitter nye bil. Nye Model Y har jo bare fått litt mer rekkevidde. Spørs når vi får se en splitter ny bil fra Tesla da.  Lurer veldig på hvordan en Tesla stasjonsvogn hadde sett ut for å si det sånn, men om det er noe de har i planene er en helt annen sak. Er jo hovedsakelig SUVer og sedaner som selger bra. Evt pickuper i USA da. 

Ja model 2 blir interessant. De har jo allerede vist trådløs lading. Så det utgjør jo en større forskjell som sannsynligvis fører til ny drivlinje. Men, slik de selger nå er det egentlig unødvendig å gjøre slike endringer som fører til større risiko. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (1 time siden):

Er alle testene der tesla kommer dårlig ut, bare dårlige tester? Eller sier de noe om hvordan situasjonen faktisk er? Faktum er vel at de er tatt igjen og vel så det på ganske mange områder. De er ikke lenger unike, eller enestående. Selv om byd bruker en del mer strøm er nok forflytningshastigheten bedre med så mye kjappere lading. 250 kw maks er veldig høyt for tesla, men det synker fort. ID4 med maks på 175 kw får faktisk kortere ladetid enn tesla på f.eks 10-70 % eller 10-80 %.

 

Hvordan ligger byd an på 1000km testene til Bjørn? De vil jo gi en klar indikasjon på det.

Men ting har tilsynelatende blitt utlignet godt. Og personlig tenker eg Tesla skal være forsiktig med å slippe forbi for mange. For det er dette området som har vært forcen deres og taper de her så må de gjøre andre ting enn kun å senke prisene.....

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja model 2 blir interessant. De har jo allerede vist trådløs lading. Så det utgjør jo en større forskjell som sannsynligvis fører til ny drivlinje. Men, slik de selger nå er det egentlig unødvendig å gjøre slike endringer som fører til større risiko. 

I Norge. De sliter vel i f.eks Kina?

Lenke til kommentar
Jotun skrev (Akkurat nå):

I Norge. De sliter vel i f.eks Kina?

Tja, totalt sett selger vell Tesla bra om en ser på bransjen?

Om ikke hadde aksjeen kollapset, da den er basert på vekst og hype. Når dette evt forsvinner så kommer den ned.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja model 2 blir interessant. De har jo allerede vist trådløs lading. Så det utgjør jo en større forskjell som sannsynligvis fører til ny drivlinje. Men, slik de selger nå er det egentlig unødvendig å gjøre slike endringer som fører til større risiko. 

Veldig. Og det er sant, men de trenger så definitivt et bredere utvalg av bilder å velge mellom spør du meg. Men klart de selger såpass bra at enn så lenge har det holdt med oppgraderinger av nåværende biler og det sier jo litt. 

Lenke til kommentar
Jotun skrev (23 minutter siden):

I Norge. De sliter vel i f.eks Kina?

Salget er fallende i USA også, og Cybertruck ligger langt bak skjema, men vanskelig å si når markedet for biler generelt og elbiler spesielt er såpass vanskelig.

Lenke til kommentar

"Nye model y er en bil vi alle har lyst til å bli sett i"

Complexity skrev (3 minutter siden):

Derfor Model Y facelift er en Xpeng kopi. For å holde kineserne intressert.

Og meg tydeligvis, jeg synes den nye ser digg ut! Bakenden kan man jo si sitt om, men jeg parkerer slik at jeg sjeldent ser stussen uansett.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Kina er nok ett marked å bare "gi opp", de pumper ut nye biler over en lav sko med go to marked tider som resten av verden bare kan glemme. 

Tja, i desember leverte vel Tesla 40% av bilene sine til Kina så de har bra marked der som de nok vil prøve å beholde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Tja, i desember leverte vel Tesla 40% av bilene sine til Kina så de har bra marked der som de nok vil prøve å beholde.

Jada, det er ikke dødt. Men jeg tror at over tid kommer det til å bli vanskelig å konkurer med Kina da de tilsynelatende får lov til å pushe alt inn i markedet så snart de har klart å produsere det.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Duriello said:

"Nye model y er en bil vi alle har lyst til å bli sett i"

Og meg tydeligvis, jeg synes den nye ser digg ut! Bakenden kan man jo si sitt om, men jeg parkerer slik at jeg sjeldent ser stussen uansett.

Gjorde seg med en endring i design ja. Liker det jeg og men er nok mest bare fordi det er en stor endring og ikke samme gamle.

Men skuffa over samme ulla ellers.. Ikke noe Drive By Wire eller 48V system..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Duriello said:

"Nye model y er en bil vi alle har lyst til å bli sett i"

Nei jeg har absolutt ikke lyst å bli sett i en bil med tversoverlys. Det har vært ganske praktisk med Tesla,  spesielt pga. app og superlading, men på tide å prøve noe annet kanskje.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, J-Å said:

Nei jeg har absolutt ikke lyst å bli sett i en bil med tversoverlys. Det har vært ganske praktisk med Tesla,  spesielt pga. app og superlading, men på tide å prøve noe annet kanskje.

Xpeng (som jo Tesla nå kopierer og visa versa) prøver hardt med app iallefall. bruker det som nøkkel ala Tesla osv så burde isåfall sjekke ut dem.

Dog samme lys da

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
J-Å skrev (3 minutter siden):

Nei jeg har absolutt ikke lyst å bli sett i en bil med tversoverlys. Det har vært ganske praktisk med Tesla,  spesielt pga. app og superlading, men på tide å prøve noe annet kanskje.

Dette var en spøk basert på nevning av ett navn i tråden i går.

Smaken er heldigvis som baken. At min ringe person er i ferd med å bli dratt over mot Tesla, er jo en vinn for dem tross alt.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Jotun said:

Hvordan ligger byd an på 1000km testene til Bjørn

Kan ikke se den har blitt testet der ennå. På range testen lå den en del bak model y, kanskje 30-40 km lavere på hver test. Men det er nå over 40 modeller som har tid på under 10 timer. Man må huske at disse testene foregår i all slags vær og årstider, så det kan være vanskelig å sammenligne direkte. Syns å huske at blant annet bmw og toyota hadde noe trøbbel med lading, det var en maksgrense for lading per døgn som ble overskredet og etter det var lading veldig treg. Testene avslører nå en del slike ting hvertfall. 

Lenke til kommentar
On 1/17/2025 at 12:11 PM, Jotun said:

Ja ok. Men da selger man ikke inn mer enn man kan tilby hvertfall.

Teslabjørn kjørte vistnok 685km med en slik i September. Ikke så langt unna WLTP det. Vanlig RWD med det lille batteriet gikk 500km som også er imponerende.

Ble påpekt at Model 3'en i denne Testen hadde veldig høyt forbruk i starten av en eller annen grunn. De forvarmet nok ikke batteriet før avgang heller.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
J-Å skrev (22 timer siden):

Motor ladetest. 

https://www.motor.no/aktuelt/alle-ladetest-resultatene-store-tidsforskjeller/302887

Litt rart at de oppgir ladetid for 10%-80%, uavhengig hvor langt bilen går på 70% av batterikapasitet. De burde heller oppgitt ladetid for å kjøre f.eks 300 km fra 10%.  Det er veldig sjelden jeg lader til 80% på langtur. Kun hvis jeg trenger tiden, f.eks. til å spise. 

Er mange måter å måle på, og selv om din ladestrategi er å bare dumpe på det du trenger, før du kobler fra for å spare tid totalt, så er ikke det ladestrategien eller ladeønskene til andre. er mange som lader til 80 %, fordi de heller vil ha få stopp, men tar en god pause når man først stopper.

Da er det greit å vite om man rekker til 80 % på tiden man tenkte å stå, eller ikke. Eller vite ca hvor lang tid man må stå, og så beregne hva man rekker av andre gjøremål på den tiden.

Dessuten, 10-80% er et lett målbart kriterium som man kan sammenligne de forskjellige bilene mot. Så kan man heller ta tidene på mellomstegene, og så kan man beregne seg frem til de verdiene for hvor langt man kommer per minutt i snitt. 

Jotun skrev (20 timer siden):

Ja de gir en slags indikasjon. Men i praksis er det kun til en viss grad de bilene som blir testet i samme test som kan sammenlignes. 

Skal man sammenligne to vintertester så blir det straks en hel del ting man må ta hensyn til

Enig angående 10-80.... Tullete sammenligning da det som betyr noe er tid pr km rekkevidde man får. 

Uenig, som det fremgår av det over. Ikke alle haster til målet og jager snittiden. Noen av oss liker å kjøre langt, og så lade og ta seg den tiden det må ta, før man kjører videre. Da ønsker man å vite hvor lang tid det tar.

Kanskje trenger man såpass med strøm på batteriet, da man kanskje ikke har lademulighet på et mellomstopp, så da er det interessant hvor lenge man må lade før det går så sakte at det man ønsker å koble fra.

del_diablo skrev (19 timer siden):

Merkelig. Ladet de bilene kald, varm eller kjøretemperert? Ikke noe anslag på hva 70% er i kWh når man først lager tabell? 

Så vidt jeg husker, så kjøres bilene litt for å få opp temperaturen, da folk flest ikke hopper på hurtiglader fra iskald bil. Jeg mener å huske at de bruker også forvarming på de bilene som støtter slikt, for å se hva man tjener på slikt.

Nå ønsker ihvertfall ikke jeg at tabellene skal bli for omfattende, og hva 70 % i kWh er for de forskjellige bilene, vil jo være svært varierende. Men er jo heller ikke vanskelig å beregne når man vet nettokapasiteten til batteriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...