Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Zeph skrev (32 minutter siden):

Å lade til 90-100% går heilt fint så lenge batteriet ikkje blir ståande med den ladeprosenten over lengre tid. Å lade over 80% før langtur er heilt normalt. Det er når bilen blir ståande ubrukt med høg ladestatus som kan slite meir på batteriet. Eg har ikkje sett meir enn anekdotiske bevis så langt, men det går igjen anbefalingar om å setje grensa til 50% og ha ladekabelen plugga i om bilen skal bli ståande over lengre tid ifm. ferie og den slags.

Eg har grense på 80% til dagleg bruk og lader gjerne til 100% før langtur om det er behov for.

Jo å kladd lade med høy soc er verre for batteriet.

https://youtu.be/w1zKfIQUQ-s?si=1IdFd2Ms1273F_SY

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Peanut skrev (1 minutt siden):

IMG_9288.gif.307dc2132282da3870eccfec58bda7f6.gif Kladd lade? Høy soc? IMG_9291.gif.28c15fb346281d121ff8fd435ae3d8b2.gif 

Sorry, jeg burde vite bedre etter at UX avdelingen i mitt selskap har prakket på oss å slutte med forkortelser 😛

 

Kladd lade betyr vell noe slikt som mindre ladinger si i fra 80-100%, eller typisk lading som skjer om en plugger inn hver dag. 

SOC står for state of charge, altså hvor mange % bilen er ladet så høy SOC er typisk mellom 80-100%(Ikke siter meg på tallene, kan være ett annet gap som er "riktig" for "høy soc", men tror du tar poenget:P)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Peanut said:

Er det ingenting negativt med det? 

Nei. Da holder bilen batteriet på 50% som er best for lagring, og den har strøm tilkoblet for å lade lavspentbatteriet ved behov.

I manualen til Tesla (som du finner på skjermen din) står det at man burde alltid ha strøm tilkoblet om mulig, selv når bilen ikke lader.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Nei. Da holder bilen batteriet på 50% som er best for lagring, og den har strøm tilkoblet for å lade lavspentbatteriet ved behov.

I manualen til Tesla (som du finner på skjermen din) står det at man burde alltid ha strøm tilkoblet om mulig, selv når bilen ikke lader.

Tja, det er noen poenger med å lade bilen ved høy SOC. Og det er stort sett i krise utsatte områder som feks california. Slik at en har nok Juice til å komme seg vekk eller klarer seg noen dager uten lading om strømmen går etc. 

Men, det går ut over batteriet's levetid. Så en må nesten ta risikovurderingen selv. 

Dog er en som meg og bytter bil lenge før de blir "gamle" er det ikke noe å tenke på. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Nei. Da holder bilen batteriet på 50% som er best for lagring, og den har strøm tilkoblet for å lade lavspentbatteriet ved behov.

I manualen til Tesla (som du finner på skjermen din) står det at man burde alltid ha strøm tilkoblet om mulig, selv når bilen ikke lader.

Men hvis strømmen går da? 😕

Lenke til kommentar
Peanut skrev (13 minutter siden):

Men hvis strømmen går da? 😕

Den kommer normalt sett tilbake igjen etter litt tid. Men selv med 50 % holder det i flere dager.

Og så lange strømbrudd er vel yderst sjelden man opplever, om man ikke bør på et øde område som det kan ta tid for å folk ut til, om været er for ille og veier blir stengt pga (fare for) skred eller flom. Det bør altså gå veldig fint.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Da tar det vel bare 5 måneder eller noe før batteriet er flatt desverre.. 

Batteriet bør holde på ladingen i årevis så lenge det ikke blir tappet ned av noe. Det er vel en nødutkopling ett sted som hindrer batteriet å faktisk tappes videre ned etter det har stått uvirksom noen uker/måneder. Tross alt bedre å bytte 12V batteri enn hovedbatteri. (Li-ion Batterier tåler generellt sett ikke å tappes ut). Og selv 12V burde holde i flere år så lenge bilen begrenser seg til noen titalls mA i forbruk, noe som burde være greit oppnåelig.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, sverreb said:

Batteriet bør holde på ladingen i årevis så lenge det ikke blir tappet ned av noe. Det er vel en nødutkopling ett sted som hindrer batteriet å faktisk tappes videre ned etter det har stått uvirksom noen uker/måneder. Tross alt bedre å bytte 12V batteri enn hovedbatteri. (Li-ion Batterier tåler generellt sett ikke å tappes ut). Og selv 12V burde holde i flere år så lenge bilen begrenser seg til noen titalls mA i forbruk, noe som burde være greit oppnåelig.

Såfremst det ikke er en gammel bil (Nevnes at vedkommende har hatt bilen i 2 år men vet ikke om den ble kjøpt brukt) så er det jo ett 16V lithiumbatteri med egen BMS, så det vil ikke dø av å bli utladet som blybatterier gjør.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Complexity said:

Såfremst det ikke er en gammel bil (Nevnes at vedkommende har hatt bilen i 2 år men vet ikke om den ble kjøpt brukt) så er det jo ett 16V lithiumbatteri med egen BMS, så det vil ikke dø av å bli utladet som blybatterier gjør.

Batteristyringen kan ikke gjøre annet enn å isolere batteriet (et li-ion batteri er totalt ødelagt om det tappes helt ut), noe som betyr du uansett trenger veihjelp siden bilen da er helt død. Jeg snakker om å senke forbruket slik at bilen ikke lengre tapper seg ned merkbart men ikke trenger å isolere batteriet, og dermed er i stand til å låse opp bilen og lukke hovedkontaktoren når nøkkelen presenteres.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Just now, sverreb said:

Batteristyringen kan ikke gjøre annet enn å isolere batteriet, noe som betyr du uansett trenger veihjelp siden bilen da er helt død. Jeg snakker om å senke forbruket slik at bilen ikke lengre tapper seg ned merkbart men ikke trenger å isolere batteriet.

Absolutt, men du nevnte det med å bytte 12V som jo ikke er nødvendig. Trenger bare en boost (som man forøvrig kan gjøre selv uten veihjelp)

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Complexity said:

Absolutt, men du nevnte det med å bytte 12V som jo ikke er nødvendig. Trenger bare en boost (som man forøvrig kan gjøre selv uten veihjelp)

Uansett 12v batteritype holder det i årevis så lenge bilen begrenser forbruket. Å bare lytte etter en RF nøkkel koster ~1uW selv et lite 5Ah motorsykkelbatteri kan i teorien gjøre det i hundrevis av år.

Det jeg påpeker er at vi må forvente at bilen kutter forbruket slik at batteriet simpelten aldri vil tappes ned om den står urørt en stund, og da med hovedkontaktoren åpen så selv om det skulle være en feil ett sted (en eller annen krypstrøm f.eks) så er det verste som skjer at 12V batteriet tappes ned, men normalt så vil bilen virke igjen selv om den hensettes i årevis.

Lenke til kommentar
Just now, sverreb said:

Uansett 12v batteritype holder det i årevis så lenge bilen begrenser forbruket. Å bare lytte etter en RF nøkkel koster ~1uW selv et lite 5Ah motorsykkelbatteri kan i teorien gjøre det i hundrevis av år.

Det jeg påpeker er at vi må forvente at bilen kutter forbruket slik at batteriet simpelten aldri vil tappes ned om den står urørt en stund, og da med hovedkontaktoren åpen så selv om det skulle være en feil ett sted (en eller annen krypstrøm f.eks) så er det verste som skjer at 12V batteriet tappes ned, men normalt så vil bilen virke igjen selv om den hensettes i årevis.

Tipper det går litt mere på en Tesla eller annen moderne bil. Er jo flere Bluetooth og NFC sensorer for nøkkel (App og nøkkelkort) samt diverse alarmer som er aktive. Bilen har jo og wifi/4G forbinelse aktiv mens den er parkert.

Man kan dog gå i menyen å slå bilen helt av. Da vil det nok gå litt mindre strøm.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

Tipper det går litt mere på en Tesla eller annen moderne bil. Er jo flere Bluetooth og NFC sensorer for nøkkel (App og nøkkelkort) samt diverse alarmer som er aktive. Bilen har jo og wifi/4G forbinelse aktiv mens den er parkert.

Man kan dog gå i menyen å slå bilen helt av. Da vil det nok gå litt mindre strøm.

Alt bortsett fra nøkkelgjenkjenning kan og bør skrus av fremfor å la bilen gå tom for strøm.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, sverreb said:

Alt bortsett fra nøkkelgjenkjenning kan og bør skrus av fremfor å la bilen gå tom for strøm.

Holder seg aktivt helt ned til 0%, men mulig det slås av etter det.

Ioniq 5 slutter å lade 12V når man kommer under 20% på hovedbatteri. Det gir mere trøbbel enn beskyttelse... Spesielt siden den ikke slutter å tappe 12V batteriet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

Såfremst det ikke er en gammel bil (Nevnes at vedkommende har hatt bilen i 2 år men vet ikke om den ble kjøpt brukt) så er det jo ett 16V lithiumbatteri med egen BMS, så det vil ikke dø av å bli utladet som blybatterier gjør.

Bilen ble kjøpt ny i 2023. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...