Zeph Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Blir interessant å sjå på salgstal før den nye blir lansert her. Det kjem vel noko kampanjer, men kor mange vil kjøpe dne gamle no? 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Zeph skrev (1 minutt siden): Blir interessant å sjå på salgstal før den nye blir lansert her. Det kjem vel noko kampanjer, men kor mange vil kjøpe dne gamle no? Den har jo solgt helt vilt bra til nå, så det blir nok ingen gigantiske endringer. Iallefall ikke om de tilbyr bra priser. Og jeg tror ikke vi må vente så veldig lenge før første Y er her hjemme. Spørs bare hvor stor del av produksjonen vi får. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Blir nok lagertømming Drammen havn full av utgående Model Y Mange har sagt, og sier, Tesla bare sender over biler og matcher de mot ordre underveis. Går dette nå mot slutten? Når de tydeligvis har mer og mer biler på lager. Det sies jo at det er mange mange tusen biler på lager i nærheten av fabrikken i tyskland. Men nå var det vel shanghai fabrikken som var klar til å starte produksjon av ny modell. Det betyr ikke at tyskland fabrikken er klar ennå. Og shanghai model y kommer vel ikke i hele tatt til europa pga straffetoll, kun model 3 som kommer fra shanghai. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Hanhijnn skrev (7 timer siden): Hvorfor? Med så lang rekkevidde så trenger i hvertfall jeg en såpass lang pause for å spise, gå på do o.l. Skulle hatt noe høyere snitt hastighet syns eg. Jevnere ladekurve slik at det ikke var så avgjørende hvor på soc man lader. Pluss at de andre leverer bedre og bedre. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden kremt skrev (5 minutter siden): Blir nok lagertømming Drammen havn full av utgående Model Y Mange har sagt, og sier, Tesla bare sender over biler og matcher de mot ordre underveis. Går dette nå mot slutten? Når de tydeligvis har mer og mer biler på lager. Det sies jo at det er mange mange tusen biler på lager i nærheten av fabrikken i tyskland. Men nå var det vel shanghai fabrikken som var klar til å starte produksjon av ny modell. Det betyr ikke at tyskland fabrikken er klar ennå. Og shanghai model y kommer vel ikke i hele tatt til europa pga straffetoll, kun model 3 som kommer fra shanghai. De må jo ha biler å levere. Det går vell 1500 Y I måneden omtrent i år så da må en bare sende over. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Jotun skrev (4 minutter siden): Skulle hatt noe høyere snitt hastighet syns eg. Jevnere ladekurve slik at det ikke var så avgjørende hvor på soc man lader. Pluss at de andre leverer bedre og bedre. Veldig usunt for batteriet å drive med klatt lading ved høy soc og høy effekt dog... Så spørs om det er så digg i lengden Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Salvesen. skrev (13 minutter siden): Veldig usunt for batteriet å drive med klatt lading ved høy soc og høy effekt dog... Så spørs om det er så digg i lengden Ifølge de siste undersøkelsene, så viser det seg at dette faktisk kan være bedre for batteriene enn sånn forsiktighet. Så kjør "hardt" når du vil, la gjerne bilen stå over lengre tid og så bruk den mye i en sammenheng, og lad når du kan/må. Riktignok bak betalartikkel da, men om du er registrert TU-bruker, så får du lest en plussartikkel i uka "gratis" så lenge du er innlogget: https://www.tu.no/artikler/forskere-positivt-overrasket-elbilbatterier-varer-40-prosent-lenger/553913 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Snowleopard skrev (1 minutt siden): Ifølge de siste undersøkelsene, så viser det seg at dette faktisk kan være bedre for batteriene enn sånn forsiktighet. Så kjør "hardt" når du vil, la gjerne bilen stå over lengre tid og så bruk den mye i en sammenheng, og lad når du kan/må. Riktignok bak betalartikkel da, men om du er registrert TU-bruker, så får du lest en plussartikkel i uka "gratis" så lenge du er innlogget: https://www.tu.no/artikler/forskere-positivt-overrasket-elbilbatterier-varer-40-prosent-lenger/553913 Tja denne rapporten viser ikke det https://youtu.be/w1zKfIQUQ-s?si=Wsg1IHvHXktcE5eb Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Salvesen. skrev (22 minutter siden): Tja denne rapporten viser ikke det https://youtu.be/w1zKfIQUQ-s?si=Wsg1IHvHXktcE5eb Ja, blir jo som alltid, hvem skal man velge å tro på. Den "lade til 100 % hver uke" som Tesla sier om sine LFP-batterier, ville jeg f.eks. ikke stolt på. Ja, det er en fordel å innimellom lade så langt opp for å få bilen til å lettere klare å vite hva bilens SoC faktisk er, men de fleste sier jo det er til en kost for levetiden over lengden. Samtidig viser jo Tesla sine data, at hurtig/lynlading i liten grunn påvirker så mye negativt. Da er det nok lettere å passe på at batteriet verken får stå lenge med nesten fullt eller nesten tomt batteri. Så kommer også det med om batteriet stadig blir presset på høye temperaturer, som er mest utbredt lengre sør på kontinentet og også i varme stater som California og Texas. Og det er jo en viss fare for at skal man følge LFP-anbefalingene om å lade til 100 % så ofte som hver uke, at man da har større sjanse for å flekse mye i øvre del av SoC, som videoen du linket til, også advarer mot. Og da er jo plutselig det mer i tråd med hva man sier i undersøkelsen jeg linket til. Altså, bruk bilen slik det passer deg mest, men unngå la den stå lenge med nesten fullt og nesten tomt. Og hva du gjør ellers, har relativt lite å si ellers. Men studien i det jeg linket til, sier jo at man ikke bør være overforsiktig og unngå harde akselerasjoner og klattlading. Tvert i mot, batteriet tjener på å oppleve variert bruk. Da er det stor sjanse for at batteriet varer lengre enn bilen. Endret 2 timer siden av Snowleopard Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Snowleopard skrev (11 minutter siden): Ja, blir jo som alltid, hvem skal man velge å tro på. Den "lade til 100 % hver uke" som Tesla sier om sine LFP-batterier, ville jeg f.eks. ikke stolt på. Ja, det er en fordel å innimellom lade så langt opp for å få bilen til å lettere klare å vite hva bilens SoC faktisk er, men de fleste sier jo det er til en kost for levetiden over lengden. Samtidig viser jo Tesla sine data, at hurtig/lynlading i liten grunn påvirker så mye negativt. Da er det nok lettere å passe på at batteriet verken får stå lenge med nesten fullt eller nesten tomt batteri. Så kommer også det med om batteriet stadig blir presset på høye temperaturer, som er mest utbredt lengre sør på kontinentet og også i varme stater som California og Texas. Og det er jo en viss fare for at skal man følge LFP-anbefalingene om å lade til 100 % så ofte som hver uke, at man da har større sjanse for å flekse mye i øvre del av SoC, som videoen du linket til, også advarer mot. Og da er jo plutselig det mer i tråd med hva man sier i undersøkelsen jeg linket til. Altså, bruk bilen slik det passer deg mest, men unngå la den stå lenge med nesten fullt og nesten tomt. Og hva du gjør ellers, har relativt lite å si ellers. Men studien i det jeg linket til, sier jo at man ikke bør være overforsiktig og unngå harde akselerasjoner og klattlading. Tvert i mot, batteriet tjener på å oppleve variert bruk. Da er det stor sjanse for at batteriet varer lengre enn bilen. Han går jo igjennom en studie og forklarer det hele. Å lade med høy soc er verst for batteriene. Altså bør en gå ned i soc å så lade for at batteriet skal holde seg best. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Svært usikker på hva jeg tenker om den baken altså😅 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Salvesen. skrev (4 minutter siden): Svært usikker på hva jeg tenker om den baken altså😅 Langt fra den verste jeg har sett. 😉 Jeg er litt usikker på hvordan den åpnes, blir hele led-baren med? Ledbar + lykter? 🤔 Endret 2 timer siden av Duriello Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Duriello skrev (3 minutter siden): Langt fra den verste jeg har sett. 😉 Jeg er litt usikker på hvordan den åpnes, blir hele led-baren med? Ledbar + lykter? 🤔 Nei kanskje ikke, men jeg må si jeg foretrekker det her så langt. Ser ut som alt skal ut ja, med lysene i refleksene slik som model 3 Endret 2 timer siden av Salvesen. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (12 minutter siden): Svært usikker på hva jeg tenker om den baken altså😅 Ser ikke like bra ut som Model 3, nei. Men nå er jo Y bare en forhøyet Model 3 også da 😛 På det bildet der så den ikke spesielt bra ut nei, helt enig i det. Altfor firkanta og altfor tykk stripe. Passer ikke inn sammen med spoileren heller. Synes nok at Enyaqen ser bedre ut av det jeg har sett av bilder til nå. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Model Y har aldri sett bra ut uansett. Den nye ser bedre ut, men lysstripe over hele front/bak er så passè. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 57 minutter siden Del Skrevet 57 minutter siden Salvesen. skrev (1 time siden): Han går jo igjennom en studie og forklarer det hele. Å lade med høy soc er verst for batteriene. Altså bør en gå ned i soc å så lade for at batteriet skal holde seg best. Måtte bruke litt tid på forflytning, og fått sett hele videoen. Men ser ikke ut som det han sier der, er så veldig uenig i det de fant ut i den saken jeg linket til. Og ja, endel av det jeg kommenterte på, var jo å sammenligne det jeg hørte i videoen, med det jeg husket fra innholdet i den saken jeg lenket til, som jeg ikke fåt lest nå, fordi jeg brukte opp gratis-artikkel på en annen sak her i går eller dagen før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå