Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Iterion skrev (3 minutter siden):

Så ikke den voldsomme oppgraderingen i rekkevidde, altså. Kunne gjerne ha vært enda litt mer rekkevidde, men for all del, 551 km WLTP er jo ikke gærlig det. Spesielt mtp hvor energieffektive Teslaene er. Det blir nok heller på en splitter ny modell vi kanskje ser 650-750 km WLTP. 

Tror ikke det er forskjell utover forbedret aearo så da er det jo lite å hente. Virker å være identisk drivlinje. Var vell snakk om 3% i en video jeg så. Mer eller mindre likt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Tror ikke det er forskjell utover forbedret aearo så da er det jo lite å hente. Virker å være identisk drivlinje. Var vell snakk om 3% i en video jeg så. Mer eller mindre likt.

Ja er nok ikke det da. Litt overrasket over at de ikke har endret noe på spoileren bak, men det er bare småplukk. Kommer til å selge som bare det den der. Stillere kupé, bedre kvalitet på interiør, visuelle endringer på eksteriør osv.

Tror den kommer til å selge som hakka møkk. Så får vi se hva de norske prisene ender opp på. Men Highland fikk jo ganske så identiske priser som på gamle Model 3, så håper det samme skjer her 🤩

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Iterion said:

Ja er nok ikke det da. Litt overrasket over at de ikke har endret noe på spoileren bak, men det er bare småplukk. Kommer til å selge som bare det den der. Stillere kupé, bedre kvalitet på interiør, visuelle endringer på eksteriør osv.

Tror den kommer til å selge som hakka møkk. Så får vi se hva de norske prisene ender opp på. Men Highland fikk jo ganske så identiske priser som på gamle Model 3, så håper det samme skjer her 🤩

Prisen har visstnok gått opp med 5% i HK.

Og de selger den gamle med litt avslag og rentekampanje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Prisen har visstnok gått opp med 5% i HK.

Og de selger den gamle med litt avslag og rentekampanje.

Ok. Kan godt hende jeg kommer til å prøve meg på innbytte da, må se an litt hva jeg kan få først. Meeen jeg liker veldig godt nye Enyaq også, så må se og teste ut begge to. Er dog såpass fornøyd med Tesla at nye Y ligger best an bare pga det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Iterion said:

Ok. Kan godt hende jeg kommer til å prøve meg på innbytte da, må se an litt hva jeg kan få først. Meeen jeg liker veldig godt nye Enyaq også, så må se og teste ut begge to. Er dog såpass fornøyd med Tesla at nye Y ligger best an bare pga det. 

Jeg lånte en Enyaq RS noen timer med dynamisk understell. Det er en skikkelig fin bil. 

Men jeg klarer bare ikke å gå tilbake til å ha bilnøkkel. Og en app som fungerer dårligere, ikke tillater forskjellige brukere uten å f*cke opp forvarming osv. 

Men største ankepunktet er nok faktisk muligheten til å sove i bilen. Har kjøpt madrass til Y'en og det å kunne ha med seg et komfortabelt soverom har reddet dagen (eller natten da) flere ganger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Men største ankepunktet er nok faktisk muligheten til å sove i bilen. Har kjøpt madrass til Y'en og det å kunne ha med seg et komfortabelt soverom har reddet dagen (eller natten da) flere ganger.

Samme her!
Jeg har kjøpt både madrassen og gulvforlengeren, og da ligger jeg like bra som i sengen hjemme! (tar med min egen dyne og pute når jeg vet det blir overnatting, ellers har jeg en lett sovepose liggende i bilen)

Det er bare helt gull å kunne legge seg rett inn i sitt eget tempererte og ventilerte Pod-hotellrom, parkert rett utenfor det stedet du er i selskap til ut på natten f. eks.

Du sparer hotellrom, taxi til hotellet, og tiden det tar. Samme hvilken øde plass du avslutter kvelden på, så har du en plass å sove til det blir lyst og butikker åpner igjen.
Og det bare til en pris av 5-15% batteribruk alt etter utetemperaturen...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (14 minutter siden):

Samme her!
Jeg har kjøpt både madrassen og gulvforlengeren, og da ligger jeg like bra som i sengen hjemme! (tar med min egen dyne og pute når jeg vet det blir overnatting, ellers har jeg en lett sovepose liggende i bilen)

Det er bare helt gull å kunne legge seg rett inn i sitt eget tempererte og ventilerte Pod-hotellrom, parkert rett utenfor det stedet du er i selskap til ut på natten f. eks.

Du sparer hotellrom, taxi til hotellet, og tiden det tar. Samme hvilken øde plass du avslutter kvelden på, så har du en plass å sove til det blir lyst og butikker åpner igjen.
Og det bare til en pris av 5-15% batteribruk alt etter utetemperaturen...

Har ikke du også en model 3? Er det madrass til den også altså? 😆 Vet om minst en på HV-øvelse som har sniket seg inn i Moden Y'en sin med madrass, fremfor å sove med oss andre i lagstelt...😆

 

bzzlink skrev (47 minutter siden):

Jeg lånte en Enyaq RS noen timer med dynamisk understell. Det er en skikkelig fin bil. 

Men jeg klarer bare ikke å gå tilbake til å ha bilnøkkel. Og en app som fungerer dårligere, ikke tillater forskjellige brukere uten å f*cke opp forvarming osv. 

Men største ankepunktet er nok faktisk muligheten til å sove i bilen. Har kjøpt madrass til Y'en og det å kunne ha med seg et komfortabelt soverom har reddet dagen (eller natten da) flere ganger.

Jeg kan nok fint klare å gå tilbake til bilnløkkel dersom bilen er grom og en fryd å kjøre altså. Men god app/forvarming derimot...det er jeg blitt fullstendig avhengig av! Appen må funke flawless, no less no more! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når kommer den oppgraderte modellen til salgs?

Dere som følger med på markedet, burde ikke en oppdatert modell y også fått lengre rekkevidde og raskere lagring? 

Det begynner jo å bli mange konkurrenter til Tesla etterhvert. Hvordan stiller den oppgraderte modellen seg mot konkurrentene?

Lenke til kommentar
Hansien skrev (6 minutter siden):

Smak og behag. Jeg synes det fremstår som et dårlig design når det ikke er integrert bedre i dashbordet. Litt som om designavdelingen glemmer av å gjøre dette helt til siste slutt.

Om den skulle inn i dash hadde den vært alt for langt unna. Så da måtte dash frem så hadde gjort bilen mindre romslig.

Tenker de har tatt den perfekte avgjørelsen jeg. Ja det ser mindre bra ut men gir mange fordeler ift romslighet 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (8 minutter siden):

Smak og behag. Jeg synes det fremstår som et dårlig design når det ikke er integrert bedre i dashbordet. Litt som om designavdelingen glemmer av å gjøre dette helt til siste slutt.

Men tenk hvor lett det er å skifte den ut nå, eller oppgradere den til noe større eller bedre oppløsning etc. i framtiden.

Kontra andre biler som f.eks. Nissan Leaf hvor du må bytte hele uniten til over 80.000kr...

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Om den skulle inn i dash hadde den vært alt for langt unna. Så da måtte dash frem så hadde gjort bilen mindre romslig.

Tenker de har tatt den perfekte avgjørelsen jeg. Ja det ser mindre bra ut men gir mange fordeler ift romslighet 

Det er mye en kan gjøre for å integrere skjerm(er) uten at det går for mye på romsligheten

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Hansien said:

Smak og behag. Jeg synes det fremstår som et dårlig design når det ikke er integrert bedre i dashbordet. Litt som om designavdelingen glemmer av å gjøre dette helt til siste slutt.

Sett bmw? 

mizlwy05JcHhE7upxS3c8lKSCRYIAAbO46Jld0KC.thumb.png.898584405654829cd9a39b33e10fb688.png

På S/X er jo skjermen motorisert og kan justeres, men spørs nok om det kommer til de billige bilene.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Det er mye en kan gjøre for å integrere skjerm(er) uten at det går for mye på romsligheten

Tja, S/X hadde det jo integrert før. Kan ikke si jeg foretrekker den løsningen ift ny 3/y/s/x. Sitter å ser på en akkurat nå og dash er trekt langt inn i bilen ift min 3. Og når det ikke trengs mye plass der fremme er det jo litt bortkastet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

På S/X er jo skjermen motorisert og kan justeres, men spørs nok om det kommer til de billige bilene.

Man får kjøpt aftermarket skjermfeste som gjør at du kan vinkle skjermen dit du vil, eller snu den på høykant.

Lenke til kommentar
Iterion skrev (5 minutter siden):

Har ikke du også en model 3? Er det madrass til den også altså? 😆 Vet om minst en på HV-øvelse som har sniket seg inn i Moden Y'en sin med madrass, fremfor å sove med oss andre i lagstelt...😆

Jepp! og selv i min model 3 er det god plass! For det er jo bare beina som stikker inn i bagasjerommet! Hele overkroppen ligger på nedfelte bakseter, og med panorama view opp gjennom taket. Taket er forresten umulig å se ned gjennom utenfra, både når det er lyst ute og mørkt. Testet!

Er man under 170 cm så kan man sikkert klare seg uten gulvforlengeren (https://www.begood.no/products/gulvforlengelse-camping-tesla-model-s3y) men den er til stor hjelp for å la madrassen kunne ligge helt fram til ryggen på framsetene.

Madrasser finnes i mange varianter, jeg har denne: https://www.begood.no/products/madrass-tesla-model-s-3-x-y-med-12v-pumpe

...og så er denne avblendingsgardinen som går HELT rundt alle vinduene et must! Veier ingenting, og festes i fire punkt med klips i solskjerm og sugekopper i taket bak i hjørner: https://www.tesmat.com/products/privacy-screen-for-model-3?srsltid=AfmBOoqvs7dOP73LlSq48JznLx7i5RAw8KaSUrujEoM8TxZr4NYEwfg8

Håper moderatorer skjønner at linkene er reell info i denne tråden...

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Men tenk hvor lett det er å skifte den ut nå, eller oppgradere den til noe større eller bedre oppløsning etc. i framtiden.

Kontra andre biler som f.eks. Nissan Leaf hvor du må bytte hele uniten til over 80.000kr...

Det har jo ikke vært super avansert å bytte instrumenter i biler tidligere, annet enn at man må skru noen flere skruer.

Jeg har selv byttet instrumentetkluster på kjøretøy hvor man skrur en til to skruer også sitter resten i klipps. Det enkleste jeg har vært borte i holdt det men en skrue, men dette var rett nok en eldre veteranbil.

Jeg tviler på at annet design hadde gjort det billigere hos Nissan så lenge ting ikke er modulert så man bare trenger å skifte den ødelagte komponenten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...