trikola Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden 2 hours ago, Mor10 said: Kjøper du en Tesla i dag så går pengene til en antisemitt som prøver rive i filler det som er igjen av demokratier. Jeg hadde aldri sovet godt om natten med en slik bil i garasjen min. Meg bekjent får EM ikke noe lønn fra Tesla - han får (skal få) en lønnskompensasjon (rettet aksjeemisjon) isteden og den betales av fremtidige aksjekjøpere. 1 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Steve Jobs hadde også bare 1 dollar i årslønn fra Apple. Hindret ikke ham i å bli blant verdens rikeste personer. Lønn er mer enn det som står på den månedlige lønnsslippen, og at Musk tjener gode penger på at Tesla gjør det godt er vel ganske åpenbart. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Karltorbj skrev (12 timer siden): Var litt rask der, og naa begynner det aa komme saa mangen kjekke, billige smaabiler, at det kan vaere at jeg svikter dere. Sorry. 🙂 Det er vel ikke oss du svikter, men deg selv...? 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Mor10 skrev (9 timer siden): Kjøper du en Tesla i dag så går pengene til en antisemitt som prøver rive i filler det som er igjen av demokratier. Jeg hadde aldri sovet godt om natten med en slik bil i garasjen min. Så da kan du heller ikke ha en VAG-bil i garasjen? VW, Audi, Seat, Skoda etc. P.g.a. dieselgate svindelen f.eks. som den kriminelle ledelsen der er straffedømt for. Tenker at man ikke bør sammenblande søvnproblemer med bilmerke... 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Hanhijnn skrev (22 minutter siden): Det er vel ikke oss du svikter, men deg selv...? Svikter Elon Musk kanskje. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Zeph skrev (32 minutter siden): Svikter Elon Musk kanskje. Ja, han gråter seg nok i søvn av det... Seriøst... 1 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden 2 hours ago, Hanhijnn said: Så da kan du heller ikke ha en VAG-bil i garasjen? VW, Audi, Seat, Skoda etc. P.g.a. dieselgate svindelen f.eks. som den kriminelle ledelsen der er straffedømt for. Tenker at man ikke bør sammenblande søvnproblemer med bilmerke... Det er da vel ingenting galt med å ta et standpunkt, og velge produkter etter egen samvittighet. Tesla er så uløselig knyttet opp til Elon Musk direkte. De er umulig å skille. For det handler litt om hva man ønsker å assosiere seg med også. Spør hundre tilfeldige personer på gata hvem som er Tesla-sjef, så får du over 90 Elon Musk-svar. Spør du hvem som er Volkswagen-sjef får du sannsynligvis null Blume-svar. Personkulten rundt Musk har utvilsomt vært med på å bygge Tesla-merkevare gjennom årene. Når han nå oppfører seg som han gjør, er det ikke rart folk rynker på nesen, og kanskje ønsker å ta avstand fra ham som person. Det gjør de ved å la være å kjøpe en Tesla. Jeg hører også flere bruke det som argument for ikke å kjøpe en Tesla nå, når folk spør meg hvilken bil de burde kjøpe. 4 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Skavold skrev (12 minutter siden): Det er da vel ingenting galt med å ta et standpunkt, og velge produkter etter egen samvittighet. Tesla er så uløselig knyttet opp til Elon Musk direkte. De er umulig å skille. For det handler litt om hva man ønsker å assosiere seg med også. Spør hundre tilfeldige personer på gata hvem som er Tesla-sjef, så får du over 90 Elon Musk-svar. Spør du hvem som er Volkswagen-sjef får du sannsynligvis null Blume-svar. Hos VAG-konsernet var det ikke bare toppsjefen som ble straffedømt for svindel. Det viser en tydelig kriminell kultur i toppledelsen. Men det bekymrer ikke folk. Media har STOR makt, og de VET at Musk og Tesla selger click, så det er naturlig for dem å kontinuerlig pøse på med mer eller mindre spekulative artikler. Og de tviholder på koblingen om at Musk = Tesla og vica versa. Ingen av delene stemmer lenger. Ja, Musk var den dominerende kraften ved oppstarten av Tesla og i noen år framover, men der er han ikke lenger. Han er opptatt med andre ting. Som media ikke er så interessert i. Ja folk må gjerne mislike Musk, det gjør jeg også, men han er i hvertfall ikke noen straffedømt kriminell. Så hvordan folk greier å sitte og moralisere over Musk-Tesla, men fortsetter å kjøpe VAG-biler er over min fatteevne. Snakk om å ha selektiv moral / dobbeltmoral. 4 1 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Hanhijnn skrev (2 minutter siden): ... Jojo, men grunnleggeren av VW var i alle fall grei. Eller... Heldigvis har vi de japanske, som den nye Honda/Nissan/Mitsubishi. Mitsubishi har aldri vært involvert i sånne ting. Bortsett fra jagerflyene de lager da... Honda har en del svin på skogen(og er dømt) for flere rasismesaker. Kinesiske biler, som Volvo og Polestar er vel heller ikke greit? Mercedes har/hadde også sin egen lille dieselgate. Hest og kjerre kanskje, men så var det dyrevelferden da. Jeg sier ikke at Tesla er toppen, men det er ikke som om det er så veldig mye bedre stilt andre steder. Kjenner på en viss ironi rundt de som velger bort Tesla(eller bare klager) og mener at alle som ikke selger eller brenner Teslaen sin må "bli opplyst, og lese litt". De har etiske utfordringer alle sammen, men mangelen på vilje til å lese noe annet enn VG gjør at de ikke finner ut av det. 1 1 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden AL123 skrev (10 timer siden): Det er vel heller snakk om hvorvidt du og de andre Teslakundene påvirker Musk. Men ok, jeg tolker det som at du driter i det. Greit nok. Så får vi bare forestille oss om det er fordi du er kynisk eller uinformert. Begge deler er forsåvidt legitimt nok.. Vel. Eg er jo ikke bilmekaniker så verdens mest intelligente person er jo åpenbart ikke. For da hadde eg selvsagt heller valgt det råeste tøffeste yrket på jord. Men eg hadde heller kjøpt bil av Elon Musk enn av deg. For hadde du vært i musk sin posisjon så tror eg ting hadde vært vesentlig verre. Så får vi bare forestille oss om det er fordi du er kynsik eller bare rett og slett fullstendig blokka. Begge deler er forsåvidt legitimt og sannsynlig nok. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden 38 minutes ago, Hanhijnn said: Hos VAG-konsernet var det ikke bare toppsjefen som ble straffedømt for svindel. Det viser en tydelig kriminell kultur i toppledelsen. Men det bekymrer ikke folk. Det er en vesentlig forskjell på fortid og nåtid. Penger du gir til et selskap i dag kan bare brukes til å støtte virksomheten de driver i dag og i fremtiden, ikke det de gjorde i fortiden. Det er langt mer graverende å gi penger til en virksomhet som direkte undergraver demokrati i dag, enn til noen som har gjort det for lenge siden men nå har sluttet med det. Og ja å gi penger til Tesla er å gi penger til Musk. Han er største aksjonær og drar direkte fiansiell fordel av all omsetning selskapet gjør, som han omsetter i sin undergravende virksomhet. På 80 tallet unnlot vi å handle med Shell fordi de støttet Apartheid regimet i Sør afrika. Det fungerte, det var en av mange dråper som til slutt var med på å gjøre ende på det regimet. Det betyr ikke at vi boykotter shell i dag. Men det var riktig å boykotte de den gangen. 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden sverreb skrev (2 minutter siden): et er en vesentlig forskjell på fortid og nåtid. Penger du gir til et selskap i dag kan bare brukes til å støtte virksomheten de driver i dag og i fremtiden, ikke det de gjorde i fortiden. Hvordan vet du at VAG-ledelsen har gått vek fra svindelkulturen sin? sverreb skrev (3 minutter siden): Det er langt mer graverende å gi penger til en virksomhet som direkte undergraver demokrati i dag, enn til noen som har gjort det for lenge siden men nå har sluttet med det. Vennligst dokumenter hvordan Tesla undergraver demokratiet? Djeezess... 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden De aller fleste som drar dette Elon er crazy kortet er de samme som har kritisert Tesla i årevis. Det er bare en ny unnskyldning for å skrive dritt. En endrer ikke en persons politiske mening eller vrangforestillinger med å ikke kjøpe en bil. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 13 minutes ago, Hanhijnn said: Hvordan vet du at VAG-ledelsen har gått vek fra svindelkulturen sin? Hvis du mener de bedriver forfalsking av utslippsdata fortsatt er det opp til deg å dokumentere det. Dette er uansett magnituder mindre alvorlig enn det Musk driver med. 15 minutes ago, Hanhijnn said: Vennligst dokumenter hvordan Tesla undergraver demokratiet? Djeezess... En undres hvor lite enkelte følger med: https://www.euronews.com/next/2025/01/04/germany-accused-musk-of-interfering-in-upcoming-elections-where-else-has-he-weighed-in https://www.dw.com/en/european-leaders-decry-elon-musks-meddling/a-71227690 https://www.telegraph.co.uk/world-news/2025/01/07/eu-considers-legal-action-against-musk-over-election-interf/ https://prospect.org/politics/2024-12-20-government-shutting-down-elon-musk-factories-china/ Bare for å ta noen eksempler. Oligarker som kjøper seg innflydelse på politikk fører ufravikelig til udemakratiske samfunn. Dette ga oss det post sovjetiske russland, og Musk et.al er nå i full gang med å rive ned siste rest av demokrati i USA for å gjøre det samme der. 2 2 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 26 minutes ago, Salvesen. said: De aller fleste som drar dette Elon er crazy kortet er de samme som har kritisert Tesla i årevis. Det er bare en ny unnskyldning for å skrive dritt. Jeg er ikke så sikker. Jeg tror Musks dreining det siste året har hatt negativ effekt. Og poenget mitt var uansett ikke å "frikjenne" Volkswagen eller samvittigheten til deres kunder. Poenget er at for folk flest er Tesla=Elon Musk. Det er ingen forskjell. Person- og heltedyrkingen har sin pris. Det slipper Volkswagen, som for de aller, aller fleste bare fremstår som et stort selskap hvor ingen har noe forhold til enkeltpersoner utover bilselgeren hos den lokale forhandleren. 2 3 Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Lurer på om moralistenes valg gjenspeiles i alt annet de kjøper. Må være slitsomt å leve livet på nåler og totalt blottet for pragmatikk. Men folk må få leve livene sine, og kjøpe de varene de selv vil. Det gjelder da selvfølgelig begge veier. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden sverreb skrev (54 minutter siden): Hvis du mener de bedriver forfalsking av utslippsdata fortsatt er det opp til deg å dokumentere det. Dette er uansett magnituder mindre alvorlig enn det Musk driver med. En undres hvor lite enkelte følger med: https://www.euronews.com/next/2025/01/04/germany-accused-musk-of-interfering-in-upcoming-elections-where-else-has-he-weighed-in https://www.dw.com/en/european-leaders-decry-elon-musks-meddling/a-71227690 https://www.telegraph.co.uk/world-news/2025/01/07/eu-considers-legal-action-against-musk-over-election-interf/ https://prospect.org/politics/2024-12-20-government-shutting-down-elon-musk-factories-china/ Bare for å ta noen eksempler. Oligarker som kjøper seg innflydelse på politikk fører ufravikelig til udemakratiske samfunn. Dette ga oss det post sovjetiske russland, og Musk et.al er nå i full gang med å rive ned siste rest av demokrati i USA for å gjøre det samme der. Jeg spurte hvordan Tesla undergraver demokratiet. Ikke hva Musk driver med. Ser at du prøver å forskyve diskusjonen. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 2 minutes ago, Hanhijnn said: Jeg spurte hvordan Tesla undergraver demokratiet. Ikke hva Musk driver med. Ser at du prøver å forskyve diskusjonen. Tesla er hva Musk bruker for å finansiere sin virksomhet. Musk er også CEO i Tesla og representerer dermed alltid selskapet i sine aktiviteter. M.a.o. Via sitt eierskap vil enhver aktivitet som bidrar til verdiøkning av tesla de facto finansiere Musks aktiviteter. Tesla, selskapet har også ved å beholde Musk som CEO gitt sin utrykte støtte til hvordan han opererer. 4 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden sverreb skrev (29 minutter siden): Tesla er hva Musk bruker for å finansiere sin virksomhet. Musk er også CEO i Tesla og representerer dermed alltid selskapet i sine aktiviteter. M.a.o. Via sitt eierskap vil enhver aktivitet som bidrar til verdiøkning av tesla de facto finansiere Musks aktiviteter. Tesla, selskapet har også ved å beholde Musk som CEO gitt sin utrykte støtte til hvordan han opererer. Ser hva du skriver, men du sier ikke hvordan Musk bruker Tesla til å undergrave demokratiet. Hvilket var påstanden. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Ikke uventet knuste Tesla resten av de som ble testet. Personlig mener jeg det burde være ett større gap mellom de da Tesla fungerer på mye større deler av turene da de andre ikke kan gjøre trivielle ting som å svinge i kryss, stoppe av stopskilt osv. Men også enig i at en ikke skal putte de helt opp siden FSD fortsatt har en vei å gå for å være "perfekt". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå