Snowleopard Skrevet mandag kl 13:32 Del Skrevet mandag kl 13:32 (endret) Har du god gammel TMS eller TMX, og fått batteritrøbbel, kan løsningen være en skotørker fra Blitema (garasjeplss/mekkeplass, en god dose ståpåvilje og tid og nysgjerrighet/vitebegjær)! https://www.tv2.no/broom/fikset-tesla-med-skotorker-fra-biltema/17263280/ Endret mandag kl 13:33 av Snowleopard Skriveleif Lenke til kommentar
sverreb Skrevet mandag kl 14:03 Del Skrevet mandag kl 14:03 20 minutes ago, Snowleopard said: Har du god gammel TMS eller TMX, og fått batteritrøbbel, kan løsningen være en skotørker fra Blitema (garasjeplss/mekkeplass, en god dose ståpåvilje og tid og nysgjerrighet/vitebegjær)! https://www.tv2.no/broom/fikset-tesla-med-skotorker-fra-biltema/17263280/ Utover advarselen i artikkelen*, ville jeg også vært bekymret for om man ikke her bare maskerer problemet fremfor å utbedre noe. Presumptivt får man feilmeldingen etter at systemet måler jordfeil/krypstrømmer p.g.a. fukt i systemet. Om man tørker det opp forsvinner naturlig nok krypstrømmene, men man har ikke fjernet grunnen til at fukten var der i utgangspunktet. Og mens det har vært fuktig har det gjerne blitt en del korrosjon slik at problemet kan bli verre neste gang det kommer til fukt. Det er naturligvis fint å kunne forlenge levetiden selv om det bare er midlertidig, den faktiske bekymringen er om feilen også kan lede til en katastrofal feil, i.e. kortsluttet batteri med påfølgende brann som kan medføre både mennesklige og matrielle skader. For at man skal kunne føle seg trygg på en slik operasjon må man på et vis kunne forsikre seg om at man ikke sitter på en potensiell katastrofal ulykke. *) Et EV batteri er noe man skal ha stor respekt for, dette er langt farligere enn elanlegget i huset. Spenningen er høyere og det finnes nesten ubegrenset strømkapasitet 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet mandag kl 14:11 Del Skrevet mandag kl 14:11 sverreb skrev (3 minutter siden): Utover advarselen i artikkelen*, ville jeg også vært bekymret for om man ikke her bare maskerer problemet fremfor å utbedre noe. Presumptivt får man feilmeldingen etter at systemet måler jordfeil/krypstrømmer p.g.a. fukt i systemet. Om man tørker det opp forsvinner naturlig nok krypstrømmene, men man har ikke fjernet grunnen til at fukten var der i utgangspunktet. Og mens det har vært fuktig har det gjerne blitt en del korrosjon slik at problemet kan bli verre neste gang det kommer til fukt. Det er naturligvis fint å kunne forlenge levetiden selv om det bare er midlertidig, den faktiske bekymringen er om feilen også kan lede til en katastrofal feil, i.e. kortsluttet batteri med påfølgende brann som kan medføre både mennesklige og matrielle skader. For at man skal kunne føle seg trygg på en slik operasjon må man på et vis kunne forsikre seg om at man ikke sitter på en potensiell katastrofal ulykke. *) Et EV batteri er noe man skal ha stor respekt for, dette er langt farligere enn elanlegget i huset. Spenningen er høyere og det finnes nesten ubegrenset strømkapasitet Nå antar jeg bare, men det er jo noen skriverier om hvor fukten mest sannsynlig kommer inn i disse batteriene (en pakning som over tid blir dårlig og lekk), så håper selvsagt han har gjort noe med dette for å hindre eller utsette at slikt skjer igjen. Og får han gjort rent på elektronikken (kretskortene) og sprayet med slikt stoff som man gjerne bruker på kretskort som trenger fuktighetsbeskyttelse/consealer, så skal det litt til før det oppstår igjen. F.eks. en slik: https://mgchemicals.com/products/conformal-coatings/conformal-coating-spray/circuit-board-waterproofing/ 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet mandag kl 14:21 Del Skrevet mandag kl 14:21 6 minutes ago, Snowleopard said: Nå antar jeg bare, men det er jo noen skriverier om hvor fukten mest sannsynlig kommer inn i disse batteriene (en pakning som over tid blir dårlig og lekk), så håper selvsagt han har gjort noe med dette for å hindre eller utsette at slikt skjer igjen. Og får han gjort rent på elektronikken (kretskortene) og sprayet med slikt stoff som man gjerne bruker på kretskort som trenger fuktighetsbeskyttelse/consealer, så skal det litt til før det oppstår igjen. F.eks. en slik: https://mgchemicals.com/products/conformal-coatings/conformal-coating-spray/circuit-board-waterproofing/ Nå var jo hele historien at han fikset det med en skotørker. For å fikse forsseglinger og legge på ny coating, om det er problemet, må man demontere og inspisere hele batteriet, da tror jeg ikke det er beskrivende å si man bare kan fikse med en skotørker. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet mandag kl 14:25 Del Skrevet mandag kl 14:25 sverreb skrev (1 minutt siden): Nå var jo hele historien at han fikset det med en skotørker. For å fikse forsseglinger og legge på ny coating, om det er problemet, må man demontere og inspisere hele batteriet, da tror jeg ikke det er beskrivende å si man bare kan fikse med en skotørker. Tror da heller ikke at Broom.no er stedet der alle slike detaljer kommer frem... 😉 Er sikkert langt mere detaljer i story'en, men den blekka der er ikke akkurat kjent for å skrive utfyllende. Der er det nok mer en kort reportasje med en fengende (enkel) story! På den annen side, de er og kjent for å melke enhver story der de kan, så se opp for videoreportasje og ettpar artikler til, om de er i det aktive hjørnet (tviler dog...) 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet mandag kl 14:38 Del Skrevet mandag kl 14:38 Det kan hende det holder en stund. På tidlige tms var paraply ventilen en feilkilde. Den skal utligne trykk mellom inn og utsiden av batteriet men etterhvert ble den stående helt åpen pga skitt. Da kom det inn mye fukt til slutt. Hvis han byttet den til bedre type, rengjorde godt osv ser jeg ikke noe problem med dette. Det er bra folk gjør reparasjoner. Man trenger ikke bytte hele hjertet fordi en hjerteklaff er defekt. Og prisen er jo hinsides på slike reparasjoner, får trolig bare et remanufactured batteri til og med. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet tirsdag kl 10:25 Del Skrevet tirsdag kl 10:25 (endret) Mobil service på besøk. Veldig mye spm det var blitt jobbet på vinduet. Og så la han selvsagt merke til obd som eg har koblet til 🫣 Men de skal nå være gode for å skylde på den 🤷 Edit: null stress. Ganske digg å ta en kopp kaffi, kle på seg og løpe en tur hjemme uten å måtte dra inn på verksted for to filleting Endret tirsdag kl 10:51 av Jotun Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 16:41 Del Skrevet tirsdag kl 16:41 Jotun skrev (6 timer siden): Mobil service på besøk. Veldig mye spm det var blitt jobbet på vinduet. Og så la han selvsagt merke til obd som eg har koblet til 🫣 Men de skal nå være gode for å skylde på den 🤷 Edit: null stress. Ganske digg å ta en kopp kaffi, kle på seg og løpe en tur hjemme uten å måtte dra inn på verksted for to filleting Ranger er helt genialt! Gjør de "andre" tilsvarende? Aldri hørt om andre enn Tesla men mulig det har gått meg hus forbi. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet tirsdag kl 16:47 Del Skrevet tirsdag kl 16:47 For meg var det helt magisk og eg er jo heime og kunne fint kjørt på verksted. Skal man på jobb er det jo enda mer genialt å parkere bilen og komme tilbake til reparert bil når du er ferdig på jobb. Men dialogen med han som kom var relativt begredelig. Var ikke den mest ekstroverte fyren eg har vært borti 🫣 tror han hadde foretrukket at eg bare holdt meg inne 🤣 Lenke til kommentar
Peanut Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden (Om det er mulig å stille et spørsmål her, så har jeg ett ) Jeg har en Tesla Y, kjøpt i fjor. Var til Strömstad på mandag og tok ferje fra Sandefjord. Kartet oppdaterte seg ganske raskt i Strömstad. Tilbake igjen tok vi Moss-Horten, men i Horten så var kartet helt på bærtur frem til vi kom oss ut på E18. Nettopp ut av ferjen var bilen på vei ut i sjøen. Gjennom Horten var bilen langt ute på et jorde, før det da stabiliserte seg. Er dette vanlig når man tar ferje, eventuelt hva kan gjøres for å unngå dette igjen? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Sentry mode. Denne er satt opp slik at når eg parkerer hjemme eller på hytta så aktiveres den ikke. Dette funker helt topp når eg har kjørt bilen. Men når kona kjører så slås sentry på uansett. Noen med tips her? Går eg inn i bilen med hennes tlf er det satt opp likt at den skal utelate hjem og favoritter. Men det virker ikke å ha noen betydning. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Peanut skrev (19 minutter siden): (Om det er mulig å stille et spørsmål her, så har jeg ett Selvsagt kan du spørre. Bare være obs på at om du har problemer med teslaen din så kommer dette til å bli brukt mot deg i andre diskusjoner uansett om du er fornøyd, misfornøyd eller bare har lyst å snakke om bil. Embrace yourself Har dessverre kun opplevd dette med kart en gang ved kryssing inn i sverige, ikke internt i Norge med ferjer. Og eg har tatt mye ferjer..... Hvis det skjer jevnt og trutt hadde eg opprettet en service sak slik at tesla selv kan forklare hva som er årsaken. Ved landegrenser har det vært noe greier med mobilnettet. 1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Jotun skrev (9 minutter siden): Sentry mode. Denne er satt opp slik at når eg parkerer hjemme eller på hytta så aktiveres den ikke. Dette funker helt topp når eg har kjørt bilen. Men når kona kjører så slås sentry på uansett. Noen med tips her? Går eg inn i bilen med hennes tlf er det satt opp likt at den skal utelate hjem og favoritter. Men det virker ikke å ha noen betydning. Skal ikke være verre enn å bytte til hennes bruker og sette flaggene der. Så rart om det ikke fungerer om det er satt. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Peanut skrev (25 minutter siden): (Om det er mulig å stille et spørsmål her, så har jeg ett ) Jeg har en Tesla Y, kjøpt i fjor. Var til Strömstad på mandag og tok ferje fra Sandefjord. Kartet oppdaterte seg ganske raskt i Strömstad. Tilbake igjen tok vi Moss-Horten, men i Horten så var kartet helt på bærtur frem til vi kom oss ut på E18. Nettopp ut av ferjen var bilen på vei ut i sjøen. Gjennom Horten var bilen langt ute på et jorde, før det da stabiliserte seg. Er dette vanlig når man tar ferje, eventuelt hva kan gjøres for å unngå dette igjen? Opplevde dette selv når jeg tok ferja til hirtshals for mange år siden, men aldri opplevd etter. Og tar mye ferjer her på vestlandet. Usikker på hva en kan gjøre med det, evt bare legg inn en service om det skjer ofte? 1 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Salvesen. skrev (2 minutter siden): Skal ikke være verre enn å bytte til hennes bruker og sette flaggene der. Så rart om det ikke fungerer om det er satt. Kanskje fjerne henne og legge til igjen. Har ikke forsøkt det. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Peanut skrev (23 minutter siden): (Om det er mulig å stille et spørsmål her, så har jeg ett ) Jeg har en Tesla Y, kjøpt i fjor. Var til Strömstad på mandag og tok ferje fra Sandefjord. Kartet oppdaterte seg ganske raskt i Strömstad. Tilbake igjen tok vi Moss-Horten, men i Horten så var kartet helt på bærtur frem til vi kom oss ut på E18. Nettopp ut av ferjen var bilen på vei ut i sjøen. Gjennom Horten var bilen langt ute på et jorde, før det da stabiliserte seg. Er dette vanlig når man tar ferje, eventuelt hva kan gjøres for å unngå dette igjen? Dersom "bilen" mister GPS og nett over en viss tid, vil bilen trenge litt tid til å hente info, og fordikre seg om at dette er rett, før GPS og annet er helt med på hvor bilen faktisk befinner seg. Jeg opplever noe lignende med min Kona, om jeg f.eks. har tatt danskebåten til eller fra Norge. Men siden min bil er "dum" (ikke oppkoblet mot nett med mindre jeg deler fra mobilen), så er det ikke mye "sårbar" info som berører bilen. Jeg antar, selvsagt uten at jeg har mye holdepunkter for å mene det ene eller andre, at Tesla krever litt mer før den vil koble seg mot servere i et annet land eller når bilen uansett har hoppet veldig i lokasjon, før den helt vil korrigere seg. Og det virker på det som jeg har lest, at det er mer hjelpsomt og kjøre, så den får flere referansepukter til å si at dette er reelt, og ikke bare en lokal feil. Derfor mistenker jeg at det er grunnen til at >Tesla-biler er litt mer "forvirret" i starten. Men som sagt, her har jeg lite holdepunkter, er bare slik jeg tenker det virker, etter å ha lest om tilsvarende erfaring fra andre. Er derfor veldig greit inneforstått med det, om noen skulle mene jeg babler her. Eventuelt, om noen mener jeg faktisk har noe fornuftig grunn for å tro det stemmer! 😎 1 1 Lenke til kommentar
Peanut Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden 1 hour ago, Jotun said: Selvsagt kan du spørre. Bare være obs på at om du har problemer med teslaen din så kommer dette til å bli brukt mot deg i andre diskusjoner uansett om du er fornøyd, misfornøyd eller bare har lyst å snakke om bil. Embrace yourself Har dessverre kun opplevd dette med kart en gang ved kryssing inn i sverige, ikke internt i Norge med ferjer. Og eg har tatt mye ferjer..... Hvis det skjer jevnt og trutt hadde eg opprettet en service sak slik at tesla selv kan forklare hva som er årsaken. Ved landegrenser har det vært noe greier med mobilnettet. 1 hour ago, Salvesen. said: Opplevde dette selv når jeg tok ferja til hirtshals for mange år siden, men aldri opplevd etter. Og tar mye ferjer her på vestlandet. Usikker på hva en kan gjøre med det, evt bare legg inn en service om det skjer ofte? 56 minutes ago, Snowleopard said: Dersom "bilen" mister GPS og nett over en viss tid, vil bilen trenge litt tid til å hente info, og fordikre seg om at dette er rett, før GPS og annet er helt med på hvor bilen faktisk befinner seg. Jeg opplever noe lignende med min Kona, om jeg f.eks. har tatt danskebåten til eller fra Norge. Men siden min bil er "dum" (ikke oppkoblet mot nett med mindre jeg deler fra mobilen), så er det ikke mye "sårbar" info som berører bilen. Jeg antar, selvsagt uten at jeg har mye holdepunkter for å mene det ene eller andre, at Tesla krever litt mer før den vil koble seg mot servere i et annet land eller når bilen uansett har hoppet veldig i lokasjon, før den helt vil korrigere seg. Og det virker på det som jeg har lest, at det er mer hjelpsomt og kjøre, så den får flere referansepukter til å si at dette er reelt, og ikke bare en lokal feil. Derfor mistenker jeg at det er grunnen til at >Tesla-biler er litt mer "forvirret" i starten. Men som sagt, her har jeg lite holdepunkter, er bare slik jeg tenker det virker, etter å ha lest om tilsvarende erfaring fra andre. Er derfor veldig greit inneforstått med det, om noen skulle mene jeg babler her. Eventuelt, om noen mener jeg faktisk har noe fornuftig grunn for å tro det stemmer! 😎 Tusen takk for svar! (Jeg visste det var smart å komme hit ^^, ) 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Peanut skrev (2 timer siden): (Om det er mulig å stille et spørsmål her, så har jeg ett ) Jeg har en Tesla Y, kjøpt i fjor. Var til Strömstad på mandag og tok ferje fra Sandefjord. Kartet oppdaterte seg ganske raskt i Strömstad. Tilbake igjen tok vi Moss-Horten, men i Horten så var kartet helt på bærtur frem til vi kom oss ut på E18. Nettopp ut av ferjen var bilen på vei ut i sjøen. Gjennom Horten var bilen langt ute på et jorde, før det da stabiliserte seg. Er dette vanlig når man tar ferje, eventuelt hva kan gjøres for å unngå dette igjen? Så vidt jeg kan huske så skjer dette hver eneste gang jeg tar ferje over litt lengre avstander. Posisjon oppdateres ikke så lenge bilen står i park. Når du begynner å kjøre begynner bilen også å oppdatere GPS. Jeg har ikke lagt merke tli hva som skjer på kortere ferjestrekninger(kortere ventetid ombord så jeg har mindre tid til å glane på kartet), dessuten glemte jeg å verifisere at det samme skjedde da jeg tok biltoget mellom Frankrike og England. 😐 Det at bilen ikke oppdaterer kartet mens bilen står i ro har jeg også opplevd en gang uten at det hadde med ferje å gjøre. På grunn av en feil(?) var posisjonen min oppgitt til 1km sør for reell posisjon, både når jeg kjørte og sto stille. Etter en reboot av bilen var posisjonen fortsatt feil men den rettet seg så snart jeg begynte å kjøre. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden 22 hours ago, Salvesen. said: Ranger er helt genialt! Gjør de "andre" tilsvarende? Aldri hørt om andre enn Tesla men mulig det har gått meg hus forbi. Det er vanlig hvis du kjører John Deere (og antageligvis andre traktorer også). Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Ja det gjelder vel de fleste av større anleggsmaskiner også vil eg tro. Tungvindt å komme seg på verksted med mange av de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå