Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Tesla kjører forskjellig spenning på begge signaler slik at din teori ikke fungerer. Begge signal må ha ulik og forventet delta spenning fra de to signalene for at pådrag skal skje. 

Det er også redundante målinger på brems. 

Så det er svært usannsynlig at en klarer å oppnå slike feil i disse systemene. 

Hva skjer om potmeter mister forbindelse med pedal? Er det to ulike mekaniske forbindelser?

Logger tesla data raskt nok til å se om det er et feilsignal eller en naturlig bevegelse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (3 minutter siden):

Hva skjer om potmeter mister forbindelse med pedal? Er det to ulike mekaniske forbindelser?

Logger tesla data raskt nok til å se om det er et feilsignal eller en naturlig bevegelse?

Det er ikke mekanisk forbindelse, og egentlig ikke ett tradisjonelt potmeter.

Siden de påstår å kunne tyde at data stammer fra naturlig bevegelse så antar jeg at de mener det ja. Hvordan samplingsfrekvensen er har jeg dog ikke oversikt over. 

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Trestein said:

 Selv om det egentlig er to ledninger som har gnisset sammen og føreren har foten på bremsen.

 

Bremsen overstyrer gassen, så selv om man gir full gass så går ikke bilen forover om man har bremsen inne. Er bare å prøve å trykke inn begge pedalene så ser man.

teslaerror.thumb.jpg.8393a21ab09065930de11aa0b0f8dea4.jpg

Gjelder dog ikke alle biler. Testa det på en VW ID.4 RWD engang og den begynte å burne så der var det åpenbart ikke tilsvarende system..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Det er ikke mekanisk forbindelse, og egentlig ikke ett tradisjonelt potmeter.

Siden de påstår å kunne tyde at data stammer fra naturlig bevegelse så antar jeg at de mener det ja. Hvordan samplingsfrekvensen er har jeg dog ikke oversikt over. 

Vil tro at Tesla overvåker hvor raskt demand seinal endrer seg. Husker godt at vi overvåket turtall på noen  maskiner og om turtallet endret seg raskere en gitt verdi så fikk man pickupfeil alarm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Salvesen. said:

Det er ikke mekanisk forbindelse, og egentlig ikke ett tradisjonelt potmeter.

Siden de påstår å kunne tyde at data stammer fra naturlig bevegelse så antar jeg at de mener det ja. Hvordan samplingsfrekvensen er har jeg dog ikke oversikt over. 

Mener å huske å ha lest at det hos Tesla ikke er analoge potensiometre i det hele tatt, men digitale rotasjonsposisjongivere hvor den ene måler hvor langt pedalen er trykket ned og den andre hvor langt pedalen er fra maksimum. Summen må være konstant for at resultatet skal aksepteres borte i controlleren

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Bremsen overstyrer gassen, så selv om man gir full gass så går ikke bilen forover om man har bremsen inne. Er bare å prøve å trykke inn begge pedalene så ser man.

teslaerror.thumb.jpg.8393a21ab09065930de11aa0b0f8dea4.jpg

Gjelder dog ikke alle biler. Testa det på en VW ID.4 RWD engang og den begynte å burne så der var det åpenbart ikke tilsvarende system..

Generelt har jeg liten tro på hele greia da det ikke er noe problem å holde igjen bilen med fotbremsen uansett hvor mye gass man gir. Bremsene kan levere flere MW om nødvendig. Min bil kan også ta gass og brems samtidig. Ingen problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (Akkurat nå):

Mener å huske å ha lest at det hos Tesla ikke er analoge potensialer i det hele tatt, men digitale rotasjonsposisjongivere hvor den ene måler hvor langt pedalen er trykket ned og den andre hvor langt pedalen er fra maksimum. Summen må være konstant for at resultatet skal aksepteres borte i controlleren

Er analogt spenningssignal, se video på sist side :)

Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Generelt har jeg liten tro på hele greia da det ikke er noe problem å holde igjen bilen med fotbremsen uansett hvor mye gass man gir. Bremsene kan levere flere MW om nødvendig. Min bil kan også ta gass og brems samtidig. Ingen problem. 

Ville nok klart å holde den igjen ved å bremse mere ja. Dette var også i tidlig stadie når ID4 akkurat var kommet og softwaren fungerte sånn 40% eller noe.

Forhåpentligvis har de systemer i dag som kutter gassen ved brems.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 minutter siden):

Mener å huske å ha lest at det hos Tesla ikke er analoge potensiometre i det hele tatt, men digitale rotasjonsposisjongivere hvor den ene måler hvor langt pedalen er trykket ned og den andre hvor langt pedalen er fra maksimum. Summen må være konstant for at resultatet skal aksepteres borte i controlleren

Fullt mulig å få til. Da vil man telle firkant pulser. Går signalet lavt vil det stemme hele tiden og motorstyringen tror at føreren holder gassen helt i ro. Litt vanskelig for å tro det. Selv om den type givere er helt vanlige i industrien. Bruker slike på jobben men da for å kompensere for ujevn vinkelhastighet ved måling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Ville nok klart å holde den igjen ved å bremse mere ja. Dette var også i tidlig stadie når ID4 akkurat var kommet og softwaren fungerte sånn 40% eller noe.

Forhåpentligvis har de systemer i dag som kutter gassen ved brems.

Hvorfor skal de det? Bruker dette jevnlig for å rengjøre bremsene. Bensin bilen min derimot holder igjen pådrag etter en stund

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Hvorfor skal de det? Bruker dette jevnlig for å rengjøre bremsene. Bensin bilen min derimot holder igjen pådrag etter en stund

Som nevnt over her grunnet sikkerhet. Om sensoren skulle feile og bilen tror den gir full gass vil man kunne overstyre det med å gi brems uansett situasjonen. Det vil jo ikke din BMW gjøre da?

For å rense rust av skivene kjører man bare brake burnishing mode på Tesla. Sikkert noe tilsvarende på andre biler og.

 

FhZBKkSVUAAiO3F.jpeg

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Allikevel kommer Tesla model 3 (nesten) dårligst ut i Tüv kontroll (tilsvarende EU kontroll)

Rapporten konkluderer med at 14,2 prosent av de kontrollerte Model 3-ene stryker på første Hauptuntersuchung, med betydelige feil. Da med feil på bremser, aksler og lys.
Noe de mener tyder på mangler i service og vedlikehold. 

 

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-model-3-med-klart-flest-feil-i-tysk-test/296865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Syar-2003 said:

Allikevel kommer Tesla model 3 (nesten) dårligst ut i Tüv kontroll (tilsvarende EU kontroll)

Rapporten konkluderer med at 14,2 prosent av de kontrollerte Model 3-ene stryker på første Hauptuntersuchung, med betydelige feil. Da med feil på bremser, aksler og lys.
Noe de mener tyder på mangler i service og vedlikehold. 

 

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-model-3-med-klart-flest-feil-i-tysk-test/296865

Gjetter at det er feil innstilte lys på _veldig_ mange av de. Software feil som stilte lysene feil etter hver oppdatering av bilen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Allikevel kommer Tesla model 3 (nesten) dårligst ut i Tüv kontroll (tilsvarende EU kontroll)

Rapporten konkluderer med at 14,2 prosent av de kontrollerte Model 3-ene stryker på første Hauptuntersuchung, med betydelige feil. Da med feil på bremser, aksler og lys.
Noe de mener tyder på mangler i service og vedlikehold. 

 

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-model-3-med-klart-flest-feil-i-tysk-test/296865

Aha, så de sliter med det pga en ikke kan ha gass og brems inne samtidig 😂 got it!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Aha, så de sliter med det pga en ikke kan ha gass og brems inne samtidig 😂 got it!

Det var rettet til complexity sin brake burnishing. Og da at bilen tross dette allikevel fremdeles ligger nest sist på tyske eu (tüv)kontroll med sitat : feil på bremser, akslinger og lys 🙄

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Det var rettet til complexity sin brake burnishing. Og da at bilen tross dette allikevel fremdeles ligger nest sist på tyske eu (tüv)kontroll med sitat : feil på bremser, akslinger og lys 🙄

Han la bare frem en metode, betyr ikke at folk bruker den. Er ikke automagisk.

Er vell bremserør som har vært hovedproblemet på de første modellene slik jeg har forstått det. Mye rust.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...