Iterion Skrevet fredag kl 20:01 Del Skrevet fredag kl 20:01 Det var nå en litt snodig rant, men okei 😝 Fjerna alt av knapper? Hva mener du her? Du trykker jo på skjermen eller kula på rattet om du vil gå fra BT til radio eller omvendt? 😄 Ellers er heller ikke jeg noen aktiv bruker av stemmekontroll. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet fredag kl 20:16 Del Skrevet fredag kl 20:16 Snowleopard skrev (4 timer siden): Tyder nok på at den ramler inn tidlig neste år, og da dessverre ikke nå i november eller desember. Besparelsen man ev. oppnår, er jo sterkt påvirket av hvor mye man superlader. For egen del vil jeg tenke det representerer ca 250-300,- i snitt per måned, når man fordeler all sommerkjøringen utover de månedene man kanskje ikke suerlader i det hele tatt, eller kun svært sporadisk. Altså 3-3,6 K i året! Det er for lite til at jeg hadde handlet på impuls. Og jeg tror merverdien i hva Juniper representerer er verdt langt mere! Men mye rykter om hva som antagelig kommer eller ikke, både når det gjelder fysisk størrelse (lengre 7-seter-versjon?), batteri (mer effektiv batterikjemi som gir lettere pakke og større kapasitet), og funksjoner (steer-by-wire ryktes det og om). Jeg tror det kan være lurt å ro ned litt til lengre ut i januar, om man ikke står veldig i å håpe at at utgående versjon vil ha mindre feil i starten, og kanskje og vil bli noe billigere, selv om intet tyder på at Juniper vil få noe prishopp ved lansering! Tror nok det jeg også. Eller et godt poeng angående det med superlading ja. Samtidig så er det jo veldig mye penger spart har man ikke muligheten til å lade hjemme f.eks så har man gratis tilgang på lading et år. Hvor bra det er for batteriet er en annen sak da 🤪 Jeg tror Juniper kommer til å ende opp som nok en storselger fra Tesla. Kommer nok til å havne mange brukte Model Y’er på markedet også da jeg tipper mange kvitter seg med sin før garantien går ut. Juniper får nok mange av de samme oppgraderingene som Highland, så jeg er mest spent på eksteriøret kjenner jeg. Hvor bra kommer bilen til å se ut liksom? Hvordan blir frontlyktene og fronten på bilen f.eks? Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet fredag kl 21:38 Del Skrevet fredag kl 21:38 Complexity skrev (1 time siden): Ja? Man har jo ubegrenset data i bilen om man betaler for premium. Det er godt poeng. Jeg hører kun på utenlandske kanaler da jeg ikke takler reklamen så ikke reagert så mye på det.. Tja, det er vel generelt lite reklame på Nrk. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet fredag kl 21:49 Del Skrevet fredag kl 21:49 Jalla21 skrev (7 minutter siden): Tja, det er vel generelt lite reklame på Nrk. Hmm, er jo reklame på en del av P kanalene? Trodde det var Nrk som dreiv de fleste av de. 🙂 Takler dog ikke konstant dårlig kvalitet på sendingen til P6 Rock, då da bryr jeg meg lite om reklamen på Radio Rock. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet fredag kl 22:07 Del Skrevet fredag kl 22:07 (endret) 28 minutes ago, Jalla21 said: Tja, det er vel generelt lite reklame på Nrk. Hehe ja, de betaler man jo masse for å slippe reklame på i form av skatteseddelen. Ulempen da er at nrk ikke trenger å bry seg om å støtte ting som f.eka TuneIN eller en 4 år gammel smart-tv.. Med unntak av lokale nyheter så er det ingenting nrk gir meg i bilen så det går helt fint uten dem for min del. Men deres kanaler er vel en av få som har OK bitrate på DAB så de kan man til nød lytte til der. Endret fredag kl 22:08 av Complexity Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet fredag kl 22:32 Del Skrevet fredag kl 22:32 Complexity skrev (23 minutter siden): Med unntak av lokale nyheter så er det ingenting nrk gir meg i bilen så det går helt fint uten dem for min del. Tja, vi har alle forskjellige valg. Jeg synes NRK P2 er fint å høre på i bilen, for du blir oppdatert både om politikk hjemme/borte og kulturelt. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet lørdag kl 00:51 Del Skrevet lørdag kl 00:51 Duriello skrev (3 timer siden): Hmm, er jo reklame på en del av P kanalene? Trodde det var Nrk som dreiv de fleste av de. NRK har ikke reklame på radioen nei. P4, P24 og alt det andre har ingenting med NRK å gjøre. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet lørdag kl 01:06 Del Skrevet lørdag kl 01:06 Jotun skrev (13 minutter siden): NRK har ikke reklame på radioen nei. P4, P24 og alt det andre har ingenting med NRK å gjøre. Fant ut det etter kjapp googling, men gadd ikke redigere posten. Det står forøvrig at jeg trodde Nrk sto bak en del av de. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet lørdag kl 02:17 Del Skrevet lørdag kl 02:17 Går mykje i NRK Super her. Stemmekommando har eg testa litt, med varierande resultat, men eg har ikkje lyst å prate med bilen, rett og slett. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet lørdag kl 09:09 Del Skrevet lørdag kl 09:09 Jeg klarte ikke helt å bli enig med ChatGPT om denne (koster det meg virkelig 100000kr??), kanskje dere er flinkere. Jeg har lyst på Tesla model Y Juniper, men forsøker å finne ut hvor mye det reelt vil koste meg og familien de neste 3-5 årene. Jeg beholder ikke biler lenger enn 4 år. Så nåværende bil vil uansett blir byttet ut etter 4 år. Ny bil jeg kjøper vil også bli byttet ut når den er 4år Jeg har en 2023 Y LR som jeg kjøpte for 535000 kr feb. 2023. Forventet salgsverdi nå er 410000 kr. Forventet salgsverdi etter 4 år er 310000kr Dersom jeg kjøper en Juniper i januar 2025 for 510000kr og selger den etter 4 år for 310000 kr Hvor mye koster det meg reelt sett, i forhold til å beholde bilen jeg har? Her er chat GPT sitt svar La oss beregne de totale kostnadene ved å bytte til en Tesla Model Y Juniper i januar 2025, sammenlignet med å beholde den nåværende Tesla Model Y i 4 år. ### Nåværende bil - Kjøpt for: 535,000 NOK (i februar 2023) - Forventet salgspris i november 2024: 410,000 NOK - Forventet salgspris etter 4 år (februar 2027): 310,000 NOK ### Ny bil (Tesla Model Y Juniper) - Kjøpes i januar 2025 for 510,000 NOK - Forventet salgspris etter 4 år (januar 2029): 310,000 NOK --- ### Scenario A: Beholde nåværende bil i 4 år 1. **Verditap over 4 år**: - \(535,000 - 310,000 = 225,000\) NOK ### Scenario B: Bytte til Tesla Model Y Juniper i januar 2025 1. **Verditap på nåværende bil ved salg i januar 2025**: - \(535,000 - 410,000 = 125,000\) NOK 2. **Verditap på ny bil (Tesla Model Y Juniper) over 4 år**: - \(510,000 - 310,000 = 200,000\) NOK **Totale kostnader ved bytte til Model Y Juniper**: - Verditap på nåværende bil + verditap på ny bil = \(125,000 + 200,000 = 325,000\) NOK --- ### Oppsummering - **Scenario A (beholde nåværende bil i 4 år)**: Totalt verditap = 225,000 NOK - **Scenario B (bytte til Model Y Juniper i januar 2025)**: Totalt verditap = 325,000 NOK ### Konklusjon Ved å bytte til Tesla Model Y Juniper i januar 2025 vil det koste deg 100,000 NOK mer over de neste 4 årene sammenlignet med å beholde den nåværende bilen. 1 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet lørdag kl 09:14 Del Skrevet lørdag kl 09:14 Det er vel fordi du må ta høyde for verditap på to biler og ikke bare nåværende bil. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet lørdag kl 09:22 Del Skrevet lørdag kl 09:22 (endret) Jeg diskuterte mer med ChatGPT her Og feilen i utregningen er at den kun går over de neste 4 årene. Så tror det jeg egentlig lurer på er å sammenligne tapet mitt ved å selge en bil etter kun ett år, enn å selge den etter 4. Skal forsøke litt til her EDIT: Så langt jeg finner ut, så er det bare kjøp og salg kostnader og evnt litt mer renteutgifter, dersom jeg velger å finansiere med lån. Den økte kostnaden kommer først hvis jeg går over til å selge biler konsekvent etter 1 år. Å gjøre det 1 gang koster ikke nevneverdig. Endret lørdag kl 09:37 av bzzlink Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet lørdag kl 10:04 Del Skrevet lørdag kl 10:04 (endret) Er tallene justert for prisvekst/inflasjon ? Hvordan er 2029 verditap kronene i verdi i forhold til 2027 kronene når verditapene realiseres. Man kan få tall på denne bakover i tid og frem til Sept.2024 hos ssb https://www.ssb.no/kalkulatorer/priskalkulator Eks. gir den 500.000 i sep.2022 tilsvarer 530.000 i sept 2024 (beregnet prisvekst 6.1%) Edit: bør jo gjøre samme beregning med kjøpspris og tidspunktene for dette også. Endret lørdag kl 10:10 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet lørdag kl 10:21 Del Skrevet lørdag kl 10:21 Hmm hvorfor beholder du egentlig ikke biler mer enn 4 år da @bzzlink? Du bytte jo basically bil rett etter du har tatt det verste verditapet på den? Og du er sikker på at du vil ha Juniper, selv uten å vite hvordan den kommer til å se ut og endringene som blir gjort? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet lørdag kl 10:34 Del Skrevet lørdag kl 10:34 (endret) 17 minutes ago, Iterion said: Hmm hvorfor beholder du egentlig ikke biler mer enn 4 år da @bzzlink? Du bytte jo basically bil rett etter du har tatt det verste verditapet på den? Og du er sikker på at du vil ha Juniper, selv uten å vite hvordan den kommer til å se ut og endringene som blir gjort? Det meste er vel leket nå? Lyktene er lik Model 3 Higland så blir lik den med mulig ledbar langs hele rumpa. Nesten samme midtkonsollen som Highland. Også ryktes det om større batteri enn 3ern og steer-by-wire som en opsjon. Om de ryktene stemmer så er det jo bare bra. Om ikke så er det nok fortsatt en knall bil. Endret lørdag kl 10:38 av Complexity Lenke til kommentar
Iterion Skrevet lørdag kl 10:40 Del Skrevet lørdag kl 10:40 Complexity skrev (1 minutt siden): Det meste er vel leket nå? Lyktene er lik Model 3 Higland så blir lik den med mulig ledbar langs hele rumpa. Også ryktes det om større batteri enn 3ern og steer-by-wire som en opsjon. Om de ryktene stemmer så er det jo bare bra. Om ikke så er det nok fortsatt en knall bil. Joda, men ville jo fortsatt ha sett bilen ferdig både på bilder og ekte i tillegg til å prøvekjøre den, før det er snakk om noe kjøp. Jeg er ikke spesielt begeistret over de lyktene på Highland(liker det gamle designet mye bedre), og ser ikke helt at de hadde sett bra ut på en større Juniper heller egentlig. Men vi får nå vente å se, håper og tror det ikke blir helt prikk like oppgraderinger som på TM3. Det hadde vært litt kjedelig isåfall spør du meg da. Hvordan fungerer steer-by-wire egentlig? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet lørdag kl 10:56 Del Skrevet lørdag kl 10:56 13 minutes ago, Iterion said: Joda, men ville jo fortsatt ha sett bilen ferdig både på bilder og ekte i tillegg til å prøvekjøre den, før det er snakk om noe kjøp. Jeg er ikke spesielt begeistret over de lyktene på Highland(liker det gamle designet mye bedre), og ser ikke helt at de hadde sett bra ut på en større Juniper heller egentlig. Men vi får nå vente å se, håper og tror det ikke blir helt prikk like oppgraderinger som på TM3. Det hadde vært litt kjedelig isåfall spør du meg da. Hvordan fungerer steer-by-wire egentlig? Fungerer veldig bra om man ser på Cybertruck. Og plutselig gir frafall av spaker mere mening siden man aldri må snu rattet opp ned lenger. Kult om de går for 48V system som i Cybertruck også. Steer-by-wire motorene der går vel på 48V så om de bruker samme er det vel sansynlig. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet lørdag kl 12:59 Del Skrevet lørdag kl 12:59 2 hours ago, Syar-2003 said: Er tallene justert for prisvekst/inflasjon ? Hvordan er 2029 verditap kronene i verdi i forhold til 2027 kronene når verditapene realiseres. Man kan få tall på denne bakover i tid og frem til Sept.2024 hos ssb https://www.ssb.no/kalkulatorer/priskalkulator Eks. gir den 500.000 i sep.2022 tilsvarer 530.000 i sept 2024 (beregnet prisvekst 6.1%) Edit: bør jo gjøre samme beregning med kjøpspris og tidspunktene for dette også. Ja, så tenker det går ca. Opp i opp over tid, gitt at jeg kjøper bil i samme prisleie ift. lønna mi hver gang. 2 hours ago, Iterion said: Hmm hvorfor beholder du egentlig ikke biler mer enn 4 år da @bzzlink? Du bytte jo basically bil rett etter du har tatt det verste verditapet på den? Og du er sikker på at du vil ha Juniper, selv uten å vite hvordan den kommer til å se ut og endringene som blir gjort? Forutsigbare bilutgifter å ha biler som har garanti. Mindre tidsbruk, vil heller bruke lille tiden jeg har til å skru, på motorsykkelen min. Ny tech i bilen for meg, og høyere sikkerhet for familien å kjøre biler med nyeste sikkerhetsutstyr Grunnen til at jeg vil bytte til Juniper er ventilasjon i seter. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet lørdag kl 13:05 Del Skrevet lørdag kl 13:05 Iterion skrev (2 timer siden): Hmm hvorfor beholder du egentlig ikke biler mer enn 4 år da @bzzlink? Du bytte jo basically bil rett etter du har tatt det verste verditapet på den? Når er det ideelle tidspunkt å bytte bil med tanke på verditap? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå