Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, Grubleruble124 said:

Hva er årsaken til at bruktprisene er tett opp i mot nypris? Eksempelvis ligger en 2021 modell Y 50K under nypris. Vel og merke nypris uten vinterhjul. Snuser på brukt model Y, men prisene på Finn fremstår som urealistiske. 

Det er jo bare å gå videre til neste bil om selgere er i utakt med markedet. 

Men kan jo være at det er mange kjøpere i den prisklassen da, som ikke får lånet som skal til for å kjøpe en ny.

Generelt skal en 3 år gammel bil som har gått under 60k km koste ca. 60% av det en ny en koster. Det er i hvert fall rundt er kalkylen til leasing firmaer ligger / har ligget i en årrekke.

Så en hvit 2021 modell inkl. vinterhjul bør da ligge i prisleiet : 505 838 * 0,6 = 303 000,-

MEN de kostet vel endel mer når de var nye, så hvis man tar restverdien av det som faktisk var prisen
600 000 * 0,6 = 360 000,-

Som jo er ca det du får kjøpt de til, så ganske normalt verditap?

image.thumb.png.35ef5e1bed4557840ce2407ae5e32dfd.png

Ser ut som Tesla holder seg veldig godt i pris. Er gjerne sånn at biler som vant slaget om nybilkundene når de var nye, også vinner slaget om bruktbilkundene, så de holder seg litt bedre i pris.

• Liker 2
Lenke til kommentar
vegaast96 skrev (4 minutter siden):

Hvor ofte har Tesla hatt rentekampanjer tidligere? For Model Y LR var den en rentekampanje til 01.09 som ble forlenget nå til 31.12. Har planlagt å kjøpe, men har ikke stort behov for ny bil før mai. Er det tenkelig at det kommer flere kampanjer, spesielt når Juniper slippes? 

Det er helt utenkelig at det blir bedre eller forlengelse av kampanjer når juniper kommer. Det blir kampanje på Juniper når salget går ned og de trenger ekstra salg for kvartalet. Men det blir nok ett knippe biler som får god pris med gammel design når juniper leveres. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Det er helt utenkelig at det blir bedre eller forlengelse av kampanjer når juniper kommer. Det blir kampanje på Juniper når salget går ned og de trenger ekstra salg for kvartalet. Men det blir nok ett knippe biler som får god pris med gammel design når juniper leveres. 

Jeg er ikke helt enig med deg, så vil slenge meg på å spekulere litt.

Bakgrunn til at jeg tror det blir enda bedre priser til neste år på Tesla er dette:

"Nå strammer EU ytterligere inn. Fra neste år går snittgrensen for CO2-utslipp ned fra 116 gram/kilometer, til 93,6 gram/kilometer. Det stiller ekstra tøffe krav til bilprodusentene.

Nå har de egentlig bare to valg: Få snittutslippene ned under grensen – eller betale bøter. "

https://www.tv2.no/broom/kutter-bensin-og-dieselbiler-for-a-unnga-boter/17101331/

Tesla sin grunn for å sette ned prisene
Det er også et 3dje valg for bilprodusentene, de kan kjøpe utslippskvoter fra Tesla. 

Dette setter Tesla i en ganske unik posisjon.
De tjener gode, veldig gode penger på å selge elbilene sine til de prisene de selger til nå. Rekordlønnsomhet i forrige kvartal

Til neste år, så må bilprodusentene i Europa fokusere på elbiler, de må selge mer av de. Dette gjør at de må gå ut i markedet å si at fremtiden er elektrisk.

Dette vil få flere til å få opp øyene for elektriske biler generelt.

For at alle de nye kundene skal velge Tesla, sånn at Tesla klarer salgsmålene sine, så kommer de til å gå ned på marginene sine. De har tidligere sagt at de er villige til å bytte høy lønnsomhet mot markedsandeler. 

Og Tesla kan bruke subsidiene fra de andre bilprodusentene som ikke klarer å skalere opp produksjon raskt nok og må kjøpe kvoter fra Tesla til å gjøre det!

De europeiske bilprodusentene lobbyerer som galne, men de skulle nok lest skriften på veggen litt tidligere
https://www.finansavisen.no/motor/2024/09/19/8181725/europeiske-bilprodusenter-risikerer-milliardboter

Lenke til kommentar
9 hours ago, Salvesen. said:

Det er helt utenkelig at det blir bedre eller forlengelse av kampanjer når juniper kommer.

Det samme sa folk tilbake i 2016/2017. Det har alltid kommet noe nytt. 

Forøvrig er vel salg av utslippskvoter ca 25-30 % av teslas totale overskudd, så ganske betydelig. Egentlig betyr vel dette at jo fler biler de selger, jo fler kvoter får de å selge. Som egentlig vil si at de kan senke prisene enda mer så andre produsenter vil selge færre biler. En ond sirkel ser det ut som. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Det samme sa folk tilbake i 2016/2017. Det har alltid kommet noe nytt. 

Forøvrig er vel salg av utslippskvoter ca 25-30 % av teslas totale overskudd, så ganske betydelig. Egentlig betyr vel dette at jo fler biler de selger, jo fler kvoter får de å selge. Som egentlig vil si at de kan senke prisene enda mer så andre produsenter vil selge færre biler. En ond sirkel ser det ut som. 

Hva mener du? Slapp de ny bil i 16/17 med kampanje på renter direkte? Kan jeg ikke huske.

Å sette ned pris er noe annet.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Salvesen. said:

Hva mener du? Slapp de ny bil i 16/17 med kampanje på renter direkte? Kan jeg ikke huske.

Å sette ned pris er noe annet.

Jeg tenker at prisnedsettelse og rentekampanje er to forskjellige mekanismer. 

Prisnedsettelse gir tilgang til nye kundesegmenter, altså at flere nybilkunder har råd til bilen.

Rentekampanje gir fart på de kundene som allerede er i segmentet til å komme ned fra gjerdet for hvis man ikke slår til NÅ, så får man ikke dealen.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at prisnedsettelse og rentekampanje er to forskjellige mekanismer. 

Prisnedsettelse gir tilgang til nye kundesegmenter, altså at flere nybilkunder har råd til bilen.

Rentekampanje gir fart på de kundene som allerede er i segmentet til å komme ned fra gjerdet for hvis man ikke slår til NÅ, så får man ikke dealen.

Ja det gjør jeg også, og jeg ser ikke for meg rentekanpanje ved lansering av juniper. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...