Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kremt skrev (7 minutter siden):

Ja, det er mye biler til salgs. 100 tusen i tap på 7 måneder. Og bilen har gått bare 4 tusen km. 

Ser fortsatt diverse biler som selges som ble kjøpt på tampen av desember 2022 kjørt bare maks 2000-3000 km. Sikkert med tanke på å selge de videre for profitt. Det toget gikk vel i løpet av noen uker egentlig....

Er jo normalt bilfall det? Første år 20% og det gjelder egentlig så snart en forlater forhandler. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (42 minutter siden):

Noen som vet om Tesla tar innbytte?
Vurderer å oppgradere min Model 3 Std RWD, til Long Range RWD!
Muuuligens en Model Y Long Range RWD.
Og hadde vært greit å slippe  å gå via det mettede markedet på Finn...

Yes, jeg har hatt flere innbytter. Men, de varierer voldsomt i pris ift hvordan markedet er. Har sjekket pris på samme bil flere ganger ila en periode og fått høyere vurdering 2 gang etter 6 mnd eller hva det var. Så det svinger 😛 Men generelt sett får en best betalt på finn eller andre tjenester men en kan ende opp med tomsinger som plager vettet av deg for ditt og datt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Ja, det er mye biler til salgs. 100 tusen i tap på 7 måneder. Og bilen har gått bare 4 tusen km. 

Ser fortsatt diverse biler som selges som ble kjøpt på tampen av desember 2022 kjørt bare maks 2000-3000 km. Sikkert med tanke på å selge de videre for profitt. Det toget gikk vel i løpet av noen uker egentlig....

Et par på jobb som har forsøkt å selge Model Y i høst som forteller om lite respons ja. Som elbil markedet ellers. 
Det blir nok et blytungt marked når Juniper kommer og det i praksis ligger 20-talls helt identiske biler til salgs på samme postnummer. Da blir pris den avgjørende faktoren.

Noen prøver å selge snøen som falt i fjor :) 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=339863608

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Tesla tar innbytte på endel biler, men visstnok ikke best på pris.

Det gjelder vel først og fremst andre merker, har jeg hørt. Jeg har hørt at de gir bra priser på innbytte av Tesla-biler. De selger de vel selv. Er på litt tynn is her må sies...

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Det gjelder vel først og fremst andre merker, har jeg hørt. Jeg har hørt at de gir bra priser på innbytte av Tesla-biler. De selger de vel selv. Er på litt tynn is her må sies...

At de gir dårligere pris på ikke-Teslaer, stemmer nok vel med det jeg har lest. Men er ikke mer enn snittet på Teslaer. Du kan være heldig og få en bra pris mot andre forhandlere, men det er visstnok ingen automatikk i det. Hørt flere har fått temmelig dårlige tilbud fra den kanten og. Og varierende etter hvordan "markedet" er. Lest om en person som i prosess med bilkjøp, har "testet" de flere ganger, og fått ganske forskjellige priser etter som markedet har justert seg.

Derfor er det viktig å sjekke flere steder. Men best sitter du som regel i det ved å selge selv. Legg deg litt høyere enn beste prisen du får fra forhandler, men lavt i forhold til biler på finn.no, så får du best pris vanligvis lite tull! Og så lenge det er garanti igjen på bilen, burde man ikke få noe tull med kjøper, om man ikke holder tilbake info om feil man burde ha informert om. Men har man slike feil, er det nok best å selge til Tesla/forhandler og slippe alt ansvar.

Sånn jeg forstår de, så selger de selv strøkne utgaver av eget merke, men alle biler som ikke er strøkne, selges videre uten unntak for Teslaer. De vil ha minst mulig trøbbel med bruktbiler selv, så derfor tar de visstnok kun og beholder de aller beste/peneste eksemplarene.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Snowleopard said:

Tesla tar innbytte på endel biler, men visstnok ikke best på pris. De fleste bilene de tar inn, selges direkte videre til firma som igjen selger til bilforhandlere, så du risikerer å tape endel i forhold til å selge selv.

Ville bedt om tilbud både fra Tesla og fra andre forhandlere, og så sammenlignet med hva de annonseres for via Finn.no. Legg deg som en av de billigste, så blir du sannsynligvis fort kvitt bilen.

Alternativt, prøv å få mest mulig, og risiker å bli sittende med bilen leeeeenge! Er mange som har urealistisk tro på hva brukte Teslaer er verdt!

Ta seg god tid å finne sammenlignbare biler til sin egen, og så legge seg 20k under i pris er oppskriften for å få solgt på Finn. 

Generelt er det veldig stort verditap år 1 og 2. Særlig når nybilene kommer med rentekampanjer og andre kampanjer, så må man godt ned fra nypris for at det skal være en bedre deal enn å kjøpe en ny for kundene.

Kjøpere av ny(ere) biler finansierer bilen som regel, enten via billån eller refinansiering av boliglån/rammelån

En overvekt av bilkjøpere har fokus på prisen de betaler hver måned. Ikke prisen på selve bilen. I tillegg har mindre fokus på verditap som kostnad enn de burde hatt.

Når en ny bil kommer med 3% poeng lavere rente enn det man klarer å få til når man skal finansiere en brukt, så må nødvendigvis bruktbilen ganske mye ned i pris.

Kilde: Har eid bruktbilsjappe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Ta seg god tid å finne sammenlignbare biler til sin egen, og så legge seg 20k under i pris er oppskriften for å få solgt på Finn. 

Generelt er det veldig stort verditap år 1 og 2. Særlig når nybilene kommer med rentekampanjer og andre kampanjer, så må man godt ned fra nypris for at det skal være en bedre deal enn å kjøpe en ny for kundene.

Kjøpere av ny(ere) biler finansierer bilen som regel, enten via billån eller refinansiering av boliglån/rammelån

En overvekt av bilkjøpere har fokus på prisen de betaler hver måned. Ikke prisen på selve bilen. I tillegg har mindre fokus på verditap som kostnad enn de burde hatt.

Når en ny bil kommer med 3% poeng lavere rente enn det man klarer å få til når man skal finansiere en brukt, så må nødvendigvis bruktbilen ganske mye ned i pris.

Kilde: Har eid bruktbilsjappe.

Ikke uenig med deg på noen punkter her. Og, ja det betyr mye hva de månedlige kostnadene blir, så rentekampanjer på nye biler bør gjøre bruktbilens salgssum tilsvarende lavere. Et poeng som er fint at du tok med her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (14 timer siden):

Noen som vet om Tesla tar innbytte?
Vurderer å oppgradere min Model 3 Std RWD, til Long Range RWD!
Muuuligens en Model Y Long Range RWD.
Og hadde vært greit å slippe  å gå via det mettede markedet på Finn...

Så lenge du ikke har dårlig tid med å bytte bil, ville jeg heller prøvd å solgt den privat. Ja, innbytte går raskere, men du taper jo mer penger også bare. Med en såpass ny bil som du har, ville jeg hvert fall prøvd å solgt den  privat først. Bare legg prisen lavt nok som flere har sagt dersom du vil bli kvitt den kjapt. Tipper du får minst 20-30k mer enn det Tesla eller andre hadde gitt deg i innbytte. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Finn.no gjør det utrolig enkelt å selge bil nå også @ozone. F.eks skulle jeg solgt min bil(også model 3 RWD 2021 mod) nå, sier Finn jeg kunne fått rundt 300k hadde jeg solgt den på egenhånd. Tesla tilbydde meg 287k for bilen juli 2023 da bilen  hadde gått rundt 24.5k km og var da ca 1.5 år ish. Nå har den gått rundt 38k og blir 3 år i november er det vel.  Det bør gi deg en liten pekepinn ;) 

P.d.d er det 283 stk Model 3 2021 modeller til salgs på Finn. Krysser du av for grå farge som jeg har, gjenstår det 63 stk. Så må du selvsagt sjekke prisen på de med RWD og ikke AWD da. 
Så sammenligner du km. avstand, ekstrautstyr og hvor godt vedlikeholdt bilen ser ut, før du bestemmer deg for pris. 


EDIT: Faktisk ser jeg at det er kun 9 stk  grå RWD 2021 modeller på Finn.no. Det gjør jobben enda litt enklere, selv om de fleste foretrekker AWD. Fordelen med TM3 er at mange av de yngre liker bilen, og foretrekker RWD 😎 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

Det er ikke utenkelig, men høres drøyt ut. Ny koster jo 344k,- ferdig på veg + evt vinterhjul / krok. Og det er jo en oppgradert versjon. Men er mye rar prising. Tydeligvis mange som tror de sitter på gull. Eksempel 2019 model 3 Sr+ til over 300 tusen!

Sant det. Tipper et sted mellom 280-290k er mer realistisk nå. Hadde aldri solgt noe under det mtp hvor godt vedlikeholdt, hvor lav km.stand og hvor mye ekstrautstyr bilen min har. Tviler på at det er mange der ute som matcher min Model 3 ift vedlikehold av bil, for jeg er ekstremt  nøye på akkurat det. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Iterion said:

Sant det. Tipper et sted mellom 280-290k er mer realistisk nå. Hadde aldri solgt noe under det mtp hvor godt vedlikeholdt, hvor lav km.stand og hvor mye ekstrautstyr bilen min har. Tviler på at det er mange der ute som matcher min Model 3 ift vedlikehold av bil, for jeg er ekstremt  nøye på akkurat det. 

Som Kotler introduserte i 1960, og som jeg lærte på høyskolen i 1990, så er det 4 ting som påvirker betalingsvillighet, og bestemmer hva som er riktig pris

Hvor mye vekt hver kjøper legger på hvert av punktene varierer, og kjøpergruppa smalner om man kun er sterk på noen av punktene, og eventuelt underpunkter på hvert punkt. Kjøpergruppa øker dersom man er sterk på alle.

Ekstra innsats på et punkt man er svak, på kan ha mye å si. Et tenkt eksempel kan være at man kjører 2 timer for å vise frem bilen, dersom man er plassert i bakevja, eller betaler for ekstra annonsering utenfor den merke spesifikke listen om man har et produkt som mindre folk naturlig sjekker.

  • Product - Hvor attraktiv er bilen ift. konkurrerende biler, både fra andre merker og hvor godt den er vedlikeholdt om den har ppt eller fete felger og lav km stand osv.
  • Price - Sier seg selv, men måles opp mot de andre punktene og som sagt ofte hva som må betales pr mnd. er det interessante, så inkluderer finansløsning
  • Place - Hvor står bilen ift. den som skal kjøpe den. Men også generell tilgjengelighet, hvor mange forskjellige har kjøperen å velge imellom med sammenlignbar tilgjengelighet
  • Promotion - Markedsføringen av bilen, hvor mange har fått med seg at dette er en bil som er aktuell for dem.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Iterion said:

godt vedlikeholdt, hvor lav km.stand og hvor mye ekstrautstyr bilen min har. Tviler på at det er mange der ute som matcher min Model 3 ift vedlikehold av bil, for jeg er ekstremt  nøye på akkurat det. 

Dette er dessverre merkelig lite verdt. Har selv solgt noen biler som var ganske bra men markedet / kjøpere ga blaffen i akkurat det. Alle tesla har vel akkurat samme utstyr uansett, så lite som skiller der. Jeg ville nok ikke kjøpt en 2-3 år eldre bil til samme pris bare pga den var vasket ofte. SÅ mye er det ikke verdt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (6 timer siden):

Sant det. Tipper et sted mellom 280-290k er mer realistisk nå. Hadde aldri solgt noe under det mtp hvor godt vedlikeholdt, hvor lav km.stand og hvor mye ekstrautstyr bilen min har. Tviler på at det er mange der ute som matcher min Model 3 ift vedlikehold av bil, for jeg er ekstremt  nøye på akkurat det. 

Hmm, jeg skal selge en strøken blå 2019 SR+ nå, gått 33.000km. Hadde håpet å få 240k, men det er kanskje pessimistisk?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Hmm, jeg skal selge en strøken blå 2019 SR+ nå, gått 33.000km. Hadde håpet å få 240k, men det er kanskje pessimistisk?

Ikke varmepumpe samt dårlig lydisolasjon gjør nok de der mindre attraktive enn nyere da..

Fryktelig lav kilometeratand forøvrig? Bilen er jo knapt brukt. Er nesten en ulempe på 2019 da du sikkert ikke har fått byttet for og bakstilling på garanti som alle de der må ha byttet..

Men du har kansje fått byttet ledningsnett bak iallefall for var vel en recall på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...