Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Markiii skrev (48 minutter siden):

Det de presenterte her var robotaxien, ikke den kommende "billigmodellen". Robotaxien skal ikke i produksjon før 2026-2027 en gang, mens "billigmodellen" er ment å komme til neste år. Robotaxien vil ta i bruk helt nye produksjonsmetoder, mens "billigmodellen" vil ta i bruk eksisterende produksjonslinjer, men med nye oppgraderinger.

At de ikke viste den nye "billigmodellen" under et arrangement som var ment å vise robotaxi er ikke så rart, og sier ikke egentlig noe om andre planer de har for nye biler som ikke er robotaxi.

Ingen har nevnt at de skulle vise en Model 2, men når taxien ikke er noe annet enn ihopplukk av deler de trolig har satt sammen etter at pressentasjonen bla lansert (som et alternativ til Model 2 lansering som var varslet tidligere), så er det ikke særlig sannsynlog at Model 2 er kommet særlig lengre i utviklingen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (Akkurat nå):

Ingen har nevnt at de skulle vise en Model 2, men når taxien ikke er noe annet enn ihopplukk av deler de trolig har satt sammen etter at pressentasjonen bla lansert (som et alternativ til Model 2 lansering som var varslet tidligere), så er det ikke særlig sannsynlog at Model 2 er kommet særlig lengre i utviklingen.

Nå skjønner jeg ikke hva du snakker om. Robotaxien har vært under utvikling lenge. Den ble til og med omtalt i boken som ble lansert om Elon Musk for en tid tilbake. Der kunne man se tegninger/skisser/prototyper som lignet mye på det som ble presentert nå.

Så nei, det er neppe noe "ihopplukk".

Og når de sier at en billigere standardmodell skal komme ut til neste år så har de med all sannsynlighet designet klart der også. Jeg vil tro den gjenbruker mye fra Model 3 og Y, akkurat som Model Y gjenbrukte mye fra Model 3. Kanskje "Model 2" blir en litt mindre Model 3, akkurat som Model Y er en "litt større Model 3".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (14 minutter siden):

Nå skjønner jeg ikke hva du snakker om. Robotaxien har vært under utvikling lenge. Den ble til og med omtalt i boken som ble lansert om Elon Musk for en tid tilbake. Der kunne man se tegninger/skisser/prototyper som lignet mye på det som ble presentert nå.

Så nei, det er neppe noe "ihopplukk".

Robotaxien har vært omtalt mye lengre enn det. Bildene i Isaaksens bok er bare 3d renderinger og har ingenting til felles med bilen som ble vist denne uken. Den bilen som ble vist lignet ikke på en produksjonsbil, og er neppe det heller. Det er rett og slett ikke slik utvikling av biler foregår. Dersom man hadde hatt en bil, med design og detaljer ferdig utviklet i dag, så ville bilen ha vært klar for salg til sommeren. Ikke om 2 -3 år. Og se på softwaren. Den var tydelig en dummy, satt sammen for bruk inne på studioområdet. Det ville uansett vært idiotisk å bruke masse penger på å utvikle en bil som kanskje aldri kan lanseres før man var 100% sikre på at man hadde fungerende software, samt mulighet for typegodkjenning i alle viktige markeder.

Markiii skrev (14 minutter siden):

Og når de sier at en billigere standardmodell skal komme ut til neste år så har de med all sannsynlighet designet klart der også. Jeg vil tro den gjenbruker mye fra Model 3 og Y, akkurat som Model Y gjenbrukte mye fra Model 3. Kanskje "Model 2" blir en litt mindre Model 3, akkurat som Model Y er en "litt større Model 3".

Jaha, og hvordan skal de kunne selge en "Model 3 hatchback" for 25.000 dollar? Hvis de hadde hatt noe som minnet om en Model 2 klar, så hadde de vist den for lenge siden, både med tanke på både forhåndssalg og aksjekurs. Og man ville neppe ha valgt å prioritere en robottaxi som kanskje aldri blir noe av, fremfor en småbil som kunne gitt den volumøkningen Musk har snakket om i 10-12 år. Jeg tror rett og slett Tesla har funnet ut at gigacasting blir for dyrt for en billigbil, og at de rett og slett ikke vet hvordan de skal klare å bygge en billig småbil som vil tilfredstille både det europeiske og amerikanske markedet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 timer siden):

Virkelig? Har du sett de siste 4-5 innleggene mine? Nøyaktig hva  er det der som minner om trolling? Fikk akkurat de samme kommentarene når denne Teslaeventen ble lansert i vår, og akkurat samme kommentarene når Cybertruck ble lansert, og hver gang viser det seg at det jeg spår stemmer 100%. Faktum er at Teslarunkerene her inne, med Salvesen i spissen, ikke takler at det som sies på Teslafanboysdotcom er helt på bærtur, og da kommer drittslengingen hver gang. Og hvis en sier noe tilbake, så vanker set selvsagt umiddelbar rapportering og utestengelse. Godt hjulpet av et par av moderatorene som aktivt modererer og utestenger i diskusjoner de selv er en del av. Hva med å skaffe seg litt kunnskap i stedenfor å gå i full snowflakemodus hver gang?

 

Hvordan står det til med selvinnsikten sa du? Du har en ganske lang forhistorie her inne, om du tror at vi skal glemme den har du misforstått hvordan mennesker fungerer. Ditt image her inne er som troll og brønnpisser. Om noen er fornøyd med bilen sin eller synes Tesla har gjort noe kult har du vært raskt på pletten for å fortelle oss at vi tar feil og at alt Tesla gjør er dritt. Kjeften du har fått er fortjent. At du likevel fortsetter å poste her taler på ingen måte til din fordel.

Hvorfor lager du ikke din egen teslahater-tråd? Jeg skal klare å la vær å delta..

 

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar

Tesla Model Y 7-seter er endelig lansert i Norge/Europa!

Spekulativ overskrift på broom.no fikk meg til å tro det var Juniper som plutselig var lansert!

For all del, flott at den endelig kommer, men skulle gjerne sett det var i forbindelse med Juniper-lanseringen, da den der er forventet å bli noe lengre enn en vanlig TMY, noe den visstnok trenger skal man tro de som har testet en TMY 7-seater!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Tesla Model Y 7-seter er endelig lansert i Norge/Europa!

Spekulativ overskrift på broom.no fikk meg til å tro det var Juniper som plutselig var lansert!

For all del, flott at den endelig kommer, men skulle gjerne sett det var i forbindelse med Juniper-lanseringen, da den der er forventet å bli noe lengre enn en vanlig TMY, noe den visstnok trenger skal man tro de som har testet en TMY 7-seater!

Er vell for å tømme lagrene av nåværende model Y før de produserer juniper regner jeg med. Å da er det kanskje håp om at juniper kan leveres med 7 seter fra start!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Er vell for å tømme lagrene av nåværende model Y før de produserer juniper regner jeg med. Å da er det kanskje håp om at juniper kan leveres med 7 seter fra start!

Tenkte jeg og på. Sikkert så mye sete-deler og lykter at de ikke får tømt det ut i asiatiske markeder, før Juniper tar over.

Så jeg ser det og som et nytt hint om nært forestående Juniper-lansering! :thumbup:

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Tenkte jeg og på. Sikkert så mye sete-deler og lykter at de ikke får tømt det ut i asiatiske markeder, før Juniper tar over.

Så jeg ser det og som et nytt hint om nært forestående Juniper-lansering! :thumbup:

Jepp, i tillegg til at de nok sitter på ett stort "lager" av allerede produserte biler som de ønsker å kvitte seg med før de må dumpe prisene helt ved innpass av juniper. Jeg tror vi er ekstremt nære til Juniper nå! Og jeg er svært redd at jeg går på en ny kjøpssmell 😛

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Jepp, i tillegg til at de nok sitter på ett stort "lager" av allerede produserte biler som de ønsker å kvitte seg med før de må dumpe prisene helt ved innpass av juniper. Jeg tror vi er ekstremt nære til Juniper nå! Og jeg er svært redd at jeg går på en ny kjøpssmell 😛

Jeg får vel muligens en Tesla-fyr på tråden, siden jeg prøvekjørte TM3H, men sa jeg heller får vente på TMYJ, da den passer meg bedre med tanke på plassbehov!

Men hadde fort betalt for 7 seter, selv om jeg ikke vet om jeg får bruk for det noen gang lengre! Noe annet da "jintongen" var lita!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Jeg får vel muligens en Tesla-fyr på tråden, siden jeg prøvekjørte TM3H, men sa jeg heller får vente på TMYJ, da den passer meg bedre med tanke på plassbehov!

Men hadde fort betalt for 7 seter, selv om jeg ikke vet om jeg får bruk for det noen gang lengre! Noe annet da "jintongen" var lita!

Ja jeg har verken behov for 7 seter eller større bil(model 3). Men, det er jo kjekt og enklere med golf utstyret osv 😛 Er prisen god, som jeg misstenker og bruksverdien på 3'en ikke er helt horribel(ser greit ut pr nå iallefall) så er det stor "fare" for juniper 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 11.10.2024 den 2:51 PM):

Har vært litt for mange branner i varmtvannsberedere da.
Nå er det jo krav om at de skal fastmonteres og kan ikke lenger benytte schuko.

Jeg fikk branntilløp i kontakten til VVB for ca. 10 år siden. Heldigvis så var det på dagtid når det var folk hjemme, så det ble oppdaget tidligere. Det ble ny VVB som ble fastmontert.

Kunne gått riktig ille på natt eller når huset står tomt på dagtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 15.10.2024 at 9:08 AM, Snowleopard said:

Tesla Model Y 7-seter er endelig lansert i Norge/Europa!

Spekulativ overskrift på broom.no fikk meg til å tro det var Juniper som plutselig var lansert!

For all del, flott at den endelig kommer, men skulle gjerne sett det var i forbindelse med Juniper-lanseringen, da den der er forventet å bli noe lengre enn en vanlig TMY, noe den visstnok trenger skal man tro de som har testet en TMY 7-seater!

Dette er jo en liten revolusjon for de som vil ha 7 seter og 4hjulstrekk. Som før ha hatt begrenset rekkevidde EQB eller vært rimelig dyrt eller begge deler.

Men ser ut som målgruppa her bør være både smal og kort :) Men for de som faller i den, så er dette supert.

Jeg tenkte jeg skulle bytte til juniper når den kommer, og om 7 seter er en option til 23k kr, så vurderer jeg det. Men ikke om det forringer sovekomforten ved at gulvet ikke er flatt. Av det jeg kan se av bildene så passer fortsatt madrassen inn der?

Med 2 barn I barneskolealder så er det kjekt å kunne vippe opp et par ekstra seter i blant

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Med 2 barn I barneskolealder så er det kjekt å kunne vippe opp et par ekstra seter i blant

Nettopp, my point excactly!

bzzlink skrev (9 minutter siden):

Jeg tenkte jeg skulle bytte til juniper når den kommer, og om 7 seter er en option til 23k kr, så vurderer jeg det. Men ikke om det forringer sovekomforten ved at gulvet ikke er flatt. Av det jeg kan se av bildene så passer fortsatt madrassen inn der?

Av det jeg har sett av bilder, så bygger de ikke i høyden på bagasjeromsgulvet, men de stjeler det rommet som ellers var under plata der. Som det bruker være på de 2 bakerste setene i 5-seter-konfigurasjon på en 7-seter!

Sovekomforten bør derfor være lik om ikke litt bedre, da det er mindre sjanse for å få hule lyder om man beveger seg slik at platene ville flikket av en eller annen grunn!

bzzlink skrev (13 minutter siden):

Dette er jo en liten revolusjon for de som vil ha 7 seter og 4hjulstrekk. Som før ha hatt begrenset rekkevidde EQB eller vært rimelig dyrt eller begge deler.

Men ser ut som målgruppa her bør være både smal og kort :) Men for de som faller i den, så er dette supert.

Helt enig, for de som er i mågruppa, er dette supret. Jeg bare tror det blir en veldig kortlivet versjon, så de som "må" ha syv seter, så er det bare å hoppe til!

Selv om Juniper skal, etter sigende, komme som 7-seter med noe lengre bil, så vet vi jo ennå ikke hvor raskt den versjonen vil være tilgjengelig. S¨å "må" du ha 7 seter, løp og kjøp!

Jeg "må" ikke ha det, men er et tillegg jeg lett kunne gått for å hake av for. Men tenker FaceLift > 7-seter for min del, så da blir det ev. FaceLift-versjonen. Derimot blir FaceLift 7-seter > FaceLift 5-seter!

Som bonus kan man da og få noen cm lengre bil og derved større innvendig plass i 5-seter-oppsett i en FaceLift 7-seter, som ikke blir gæernt med mindre man har alt for trang plass og stå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla tar innbytte på endel biler, men visstnok ikke best på pris. De fleste bilene de tar inn, selges direkte videre til firma som igjen selger til bilforhandlere, så du risikerer å tape endel i forhold til å selge selv.

Ville bedt om tilbud både fra Tesla og fra andre forhandlere, og så sammenlignet med hva de annonseres for via Finn.no. Legg deg som en av de billigste, så blir du sannsynligvis fort kvitt bilen.

Alternativt, prøv å få mest mulig, og risiker å bli sittende med bilen leeeeenge! Er mange som har urealistisk tro på hva brukte Teslaer er verdt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...