Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Der e Tesla flinke:  i stedet for å "være på den sikre siden" og begrense lade-effekter mer enn nødvendig på forhånd, så har de heller temperatursensor haugevis av steder: Strømkontakten, flere inni laderne, og i ladekontakten.

Merker laderen unormal temperaturøkning (litt blir det alltid), så minker den ladestrømmen med 25%.
Fortsetter økningen, stopper den ladingen.

Så lenge sensorene virker skal det ikke være mulig med en slik stikkontakt som vi så lenger oppe!

Samme tilnærming har de i bilene: Ikke begrens noe før faktisk varmen faktisk blir et problem.
Gjelder både batteri, motor og inverter, og sikkert andre komponenter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Er cyber cab Teslas peneste modell sålangt? Håper det er en forsmak på hvordan model 2 ender opp

Så ut som noen har hatt lyst på en VW XL-1, og har laget en selv, hjemme i garasjen. Model S, post 2016 er fremdeles den eneste Teslaen som ser bra ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Hvor høy temperatur snakker vi da? Jeg har som nevnt støpsel på min VVB. Jeg pleide å sjekke den med fingertuppene men nå har jeg satt en smartplugg i mellom og den viser at den makser ut på 53 grader. Burde kanskje sette noe logikk som kutter strømmen ved X antall grader. Hva skal X være?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Hvor høy temperatur snakker vi da? Jeg har som nevnt støpsel på min VVB. Jeg pleide å sjekke den med fingertuppene men nå har jeg satt en smartplugg i mellom og den viser at den makser ut på 53 grader. Burde kanskje sette noe logikk som kutter strømmen ved X antall grader. Hva skal X være?

53 grader er vel ikke noe krise - men det du kan gjøre er å slå av sikringen og så åpne stikket og stramme skruene.
Støpselet er varmt og kaldt hele tiden og over tid vil det føre til at skruene blir løse og det blir dårlig kontakt og varmgang i stikken.

Det som ofte er problemet med elbil og shucko er at man plugger i en ledning med en 3kilos klump på seg som henger i stikken og gir tretthet i kontaktpunktet..
Skal man lade med shucko så pass på å ordne støtte til den tunge klumpen.

 

large_display_IMG_20200309_163420.jpg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

53 grader er vel ikke noe krise - men det du kan gjøre er å slå av sikringen og så åpne stikket og stramme skruene.
Støpselet er varmt og kaldt hele tiden og over tid vil det føre til at skruene blir løse og det blir dårlig kontakt og varmgang i stikken.

Det som ofte er problemet med elbil og shucko er at man plugger i en ledning med en 3kilos klump på seg som henger i stikken og gir tretthet i kontaktpunktet..
Skal man lade med shucko så pass på å ordne støtte til den tunge klumpen.

 

large_display_IMG_20200309_163420.jpg

Den var nice! Sett noe lignende, og kunne vært fint i akkurat den fargen, til å henge opp på veggen hos broren min, for jeg liker ikke å henge den fra vegg-kontakten, selv om jeg har løst det med å lage en sløyfe festet med borrelås, men de borrelåsene mine har jeg mista/forlagt ett sted!

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snowleopard said:

Den var nice! Sett noe lignende, og kunne vært fint i akkurat den fargen, til å henge opp på veggen hos broren min, for jeg liker ikke å henge den fra vegg-kontakten, selv om jeg har løst det med å lage en sløyfe festet med borrelås, men de borrelåsene mine har jeg mista/forlagt ett sted!

Er bare en 3dprinta klump til nissan leaf sin lader. Du finner nok en til laderen din og på thingiverse eller en annen plass.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Er bare en 3dprinta klump til nissan leaf sin lader. Du finner nok en til laderen din og på thingiverse eller en annen plass.

Har som sagt sett tilsvarende, også til min Kona. Men den var i svart. Vurderte å kjøpe, men ser litt an hvor mye jeg har behovet. Har ikke ladet der på ettpar år, da jeg har en Ionity-lader jeg foretrekker , som er temmelig nært. Og Shuko-uttaket deler jeg i tilfelle med AC-enhetens utedel, så liker egentlig ikke lade der, selv om det hadde vært greit når man skal ti SE på harrytur.

Nå stopper jeg som regel og lader før jeg kommer dit, så rekker jeg fint frem og tilbake til han, og trenger bare lade litt for å rekke helt hjem.

Men jeg skulle gjerne hatt nok rekkevidde til å rekke helt hjem, selv på vinterdag, så jeg slapp ladestopp! 550 km hadde vært tilstrekkelig, med god margin! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Snowleopard said:

Har som sagt sett tilsvarende, også til min Kona. Men den var i svart. Vurderte å kjøpe, men ser litt an hvor mye jeg har behovet. Har ikke ladet der på ettpar år, da jeg har en Ionity-lader jeg foretrekker , som er temmelig nært. Og Shuko-uttaket deler jeg i tilfelle med AC-enhetens utedel, så liker egentlig ikke lade der, selv om det hadde vært greit når man skal ti SE på harrytur.

Nå stopper jeg som regel og lader før jeg kommer dit, så rekker jeg fint frem og tilbake til han, og trenger bare lade litt for å rekke helt hjem.

Men jeg skulle gjerne hatt nok rekkevidde til å rekke helt hjem, selv på vinterdag, så jeg slapp ladestopp! 550 km hadde vært tilstrekkelig, med god margin! :thumbup:

Kan printe i hvilken som helst farge. Får filament i alle utgaver og du kjenner garantert noen med en eller fire 3Dprintere da de er ganske vanlig. Koster kansje 19kr i plast.

Greit å ha muligheten til å saktelade litt innimellom, og isåfall greit å gjøre det trygt.
Har man en stikk i god stand og passer på å ikke henge for mye vekt på den så skal det en del til for at det går galt.
Som nevnt over har jo Tesla overvåkning av temperatur over alt i sine ladere og vil tro at de andre har begynt å følge med i timen de og.
Har en eGolf lader liggende og den har 0 sikkerhet i seg.. Men den er noen år gammel nå da.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Godt vi er forskjellige:) 

For all del, forspråket er ganske bra, med mye mer surfacetension og detaljer enn det man har sett i tildligere Tesladesign, men det er mistenkelig likt VWs formspråk fra 10 - 12 år tilbake, og bilen ser faktisk ut som en litt oppblåst og lite elegant XL1. Håper også at en evt Model 2 vil få dette forspråket, det vil kunne bli mye bedre enn de Model 2 skissene vi har sett med dagens forspråk. Uansett, fine overflater er ikke nok alene, og forutsetter det at Tesla faktisk er i stand til å overføre formspråket til noe som også ser elegant ut i formen. Hvis en ser på stillbilder fra Taxien rett fra siden, så er den veldig lite elegant til tross for at den bare har to seter, så hadde vært spennende å sett hvordan de hadde overfort linjene til en 4/5 seters hatchback.

Ellers var gårsdagens show akkurat slik jeg spådde for noen mnd siden at det skulle bli. Man presenterte en fysisk taxi, men det var ikke noen skikkelig prototype, kun et tiltalls håndbygde mock-ups som ikke representerer noe som kan settes i produksjon. Det forsterker også min påstand om at de ikke har noe som minner om en Model 2 på gang. Når de da heller ikke har noen software som kan drive disse bilene, så skjønner man hvorfor markedet reagerte slik det gjorde i natt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Kan printe i hvilken som helst farge. Får filament i alle utgaver og du kjenner garantert noen med en eller fire 3Dprintere da de er ganske vanlig. Koster kansje 19kr i plast.

Greit å ha muligheten til å saktelade litt innimellom, og isåfall greit å gjøre det trygt.
Har man en stikk i god stand og passer på å ikke henge for mye vekt på den så skal det en del til for at det går galt.
Som nevnt over har jo Tesla overvåkning av temperatur over alt i sine ladere og vil tro at de andre har begynt å følge med i timen de og.
Har en eGolf lader liggende og den har 0 sikkerhet i seg.. Men den er noen år gammel nå da.

Vet ikke om min har slik sikring, men jeg kan justere mellom 8, 10 og 12A, og har den alltids stående på minste de gangene jeg har ladet hos han.

Ja, vet jeg kunne bedt om annen farge om jeg hadde bestilt. Men har trippet sikringen hans noen ganger, så tror egentlig jeg ikke kommer til å lade slik hos han flere ganger, så det blir kanskje fort noe som blir liggende i bilen!

Fikk forresten gummi-holster til den fra Hyundai, så kunne sikkert hengt opp i en krok etter den, om det blir aktuelt, så er ikke prekært. Men hadde jeg hatt litt mer fast lading et sted (en hytte f.eks.), så hadde jeg skaffet det for lenge siden!

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

53 grader er vel ikke noe krise - men det du kan gjøre er å slå av sikringen og så åpne stikket og stramme skruene.

Det har jeg gjort, de satt fast og fint. Lurer på om det er selve kontaktpunktet mellom stikk og kontakt som blir varmt og der får jeg ikke endret all verden.

Det går fint an å ta på det uten å brenne seg og det hverken lukter varmt eller blir misfarget så da *antar* jeg at jeg er innenfor. Stikket er dessuten montert på mur så spredningsfaren er lav(røyk kan bli et problem men jeg har røykvarsler 3 meter unna.)

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Det har jeg gjort, de satt fast og fint. Lurer på om det er selve kontaktpunktet mellom stikk og kontakt som blir varmt og der får jeg ikke endret all verden.

Det går fint an å ta på det uten å brenne seg og det hverken lukter varmt eller blir misfarget så da *antar* jeg at jeg er innenfor. Stikket er dessuten montert på mur så spredningsfaren er lav(røyk kan bli et problem men jeg har røykvarsler 3 meter unna.)

Tipper du hadde brent deg på fingrene om du hadde prøvd å holde på den og den var 53 grader. 60 graders vann er varmt nok til å skolde seg på huden, så 53 grader hadde vært varmt nok til å være minst "ubehagelig".

Men 53 grader er ikke varmt nok til å svi på kort sikt, men jeg ville definitivt hatt en elektriker til å sett på det, da jeg tviler på at det er bra over litt tid!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snowleopard said:

Tipper du hadde brent deg på fingrene om du hadde prøvd å holde på den og den var 53 grader. 60 graders vann er varmt nok til å skolde seg på huden, så 53 grader hadde vært varmt nok til å være minst "ubehagelig".

 

Uten at jeg har slått opp verdiene vil jeg anta at det er ganske stor forskjell på varmeledningsevne til vann og plast, så det å være i kontakt med vann eller plast med samme temperatur kan oppleves ganske forskjellig.

Lenke til kommentar

Mykje lektrisk utstyr er laga for å tåle varme. Det er slitasje over tid som kan skape høg overgangsmotstand (dårlig kontakt) og høgare temperatur enn det tåler. Ladekontaktar og kontakt til VVB blir ofte varmt og så kaldt igjen, som får metall til å ekspandere og trekke seg saman igjen, og med tid kan føre til dårleg kontakt.

Min tommelfingerregel for når kaffien har riktig drikketemperatur er at eg kan halde på koppen (porselen) utan at det er ubehageleg, og då er innhaldet 55-60 grader.

Uansett kva det er snakk om er det alltid anbefalt å halde straumtrekket så lågt som du kan og heller skru opp dei dagane du treng høgare effekt. Min Easee-boks står vanlegvis på 16A, mest for å halde oss under 10 kW-grensa på nettleiga.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (15 timer siden):

Ellers var gårsdagens show akkurat slik jeg spådde for noen mnd siden at det skulle bli. Man presenterte en fysisk taxi, men det var ikke noen skikkelig prototype, kun et tiltalls håndbygde mock-ups som ikke representerer noe som kan settes i produksjon. Det forsterker også min påstand om at de ikke har noe som minner om en Model 2 på gang. Når de da heller ikke har noen software som kan drive disse bilene, så skjønner man hvorfor markedet reagerte slik det gjorde i natt.

Det de presenterte her var robotaxien, ikke den kommende "billigmodellen". Robotaxien skal ikke i produksjon før 2026-2027 en gang, mens "billigmodellen" er ment å komme til neste år. Robotaxien vil ta i bruk helt nye produksjonsmetoder, mens "billigmodellen" vil ta i bruk eksisterende produksjonslinjer, men med nye oppgraderinger.

At de ikke viste den nye "billigmodellen" under et arrangement som var ment å vise robotaxi er ikke så rart, og sier ikke egentlig noe om andre planer de har for nye biler som ikke er robotaxi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...