Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

kremt skrev (1 time siden):

Hvorfor det?

Highland ble ikke dyrere enn før etter hva jeg kan huske. 

Tesla's salgsrep sa at de ikke vet noe 100% sikkert, men ingen av de nye modellene har kommet rett på markedet med salgskampanjer. Utsalgsprisen kan gå både opp og ned med ny modell, men kampanje blir det ikke fra starten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
48 minutes ago, iknutis said:

Tesla's salgsrep sa at de ikke vet noe 100% sikkert, men ingen av de nye modellene har kommet rett på markedet med salgskampanjer. Utsalgsprisen kan gå både opp og ned med ny modell, men kampanje blir det ikke fra starten.

De ansatte hos Tesla vet like lite som resten så nytter ikke snakke med dem.

Edit: så nå det sto salgsrep. Kanske de vet litt mere enn ansatte ellers.

Har prøvd å fiske hos den lokale forhandleren ang juniper men de er like nysgjerrige selv😅

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

De ansatte hos Tesla vet like lite som resten så nytter ikke snakke med dem.

Edit: så nå det sto salgsrep. Kanske de vet litt mere enn ansatte ellers.

Har prøvd å fiske hos den lokale forhandleren ang juniper men de er like nysgjerrige selv😅

Samme mann sa de ansatte fikk vite om den nye utgaven av Model3 1 time før resten av verden fikk vite det, så de er ikke akkurat velinformerte nei. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

De ansatte hos Tesla vet like lite som resten så nytter ikke snakke med dem.

Edit: så nå det sto salgsrep. Kanske de vet litt mere enn ansatte ellers.

Har prøvd å fiske hos den lokale forhandleren ang juniper men de er like nysgjerrige selv😅

Var innom det lokale Tesla service-senteret mens jeg ventet på å ta ut min Model Y, for å høste litt kunnskap fra de ansatte. Fant fort ut at jeg kunne mye mer om bilene enn de ansatte der (inkl. salgsrep.) Enten så visste de ikke (og innrømte det), eller så bare svarte de i hytt og pine. Må sies at det service-senteret var etablert bare noe få måneder tidligere...

Men service-senter er nok ingen informasjonssentraler nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 9.10.2024 den 9:06 PM):

Den kan levere 6,4kW fra et blått 16A 3-fase støpsel også om man har en overgang til rød 5-pins.

Det var jeg ikke klar over!
Jeg vet at Wall Connectoren klarer å bruke den "gamle" typen 230V 3-fase uten Neutral ved å bruke ene fasen som Neutral!

Mener du at Mobile Connector Gen 1 klarer det også?
Og at jeg bare trenger å lage en overgang slik jeg beskrev over?
Da er den enda bedre enn jeg trodde😀👌

Lenke til kommentar
14 minutes ago, ozone said:

Mener du at Mobile Connector Gen 1 klarer det også?
Og at jeg bare trenger å lage en overgang slik jeg beskrev over?
Da er den enda bedre enn jeg trodde😀👌

Den norske utgaven av UMC1 skal klare det. Men merk at det kan bli betraktet som nødlading. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (8 minutter siden):

Den norske utgaven av UMC1 skal klare det. Men merk at det kan bli betraktet som nødlading. 

Så bra!
All min lading er "nødlading"! UMC gen 1 er så anvendelig, liten og lett, og lader like kraftig som alle andre, for bilen min klarer ikke mer heller.

Så lenge man bruker de medfølgende godkjente kontaktene og overgangene (Rød for 400V 16A 3-fase 11kW, og blå for 240V 32A 7,5kW, eller stikkontakten som er begrenset til 13A 3kW) så skal ikke varmgang kunne oppstå. Der er jo temperatursensorer i alle ender. Akkurat som i wallconnectoren.

Så jeg har aldri skjønt begrepet "nødlading"...
Bilen min merker ingen forskjell, og blir like full like fort av en UMC som av en vegglader👍😉

Lenke til kommentar
6 minutes ago, ozone said:


Så lenge man bruker de medfølgende godkjente kontaktene og overgangene (Rød for 400V 16A 3-fase 11kW, og blå for 240V 32A 7,5kW, eller stikkontakten som er begrenset til 13A 3kW) så skal ikke varmgang kunne oppstå. Der er jo temperatursensorer i alle ender. Akkurat som i wallconnectoren.
 

I IT nett er det vel aktuelt å bruke en 3.parts overgang fra rød 5 pins til blå 16A eller 32A firepins. Det gir kanskje en litt økt risiko, men hvis alt er nytt, og profesjonelt koblet, så blir det ganske bra. En kan jo bedre det ytterligere  med  B type jordfeilvern. Men det blir fortsatt "nødlading". 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 minutter siden):

Men det blir fortsatt "nødlading". 

Hva er definisjonen der egentlig?
Har det med at laderen ikke er fast tilkoblet, men bruker støpsel og kontakt?
Eller at den ikke er skrudd fast i en vegg?
For elektrisk er jo alt i orden...

Lenke til kommentar
ozone skrev (33 minutter siden):

Hva er definisjonen der egentlig?
Har det med at laderen ikke er fast tilkoblet, men bruker støpsel og kontakt?
Eller at den ikke er skrudd fast i en vegg?
For elektrisk er jo alt i orden...

Jeg mistenker at dette er schuko-spesifikt. Schuko er jo laget for 230V*16A men ikke over lang tid. Elbillading bryter med dette og noen er litt tungnemme på forskjellen. Derfor må vi finne opp ny terminologi og nye regler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kahuna said:

Jeg mistenker at dette er schuko-spesifikt. Schuko er jo laget for 230V*16A men ikke over lang tid. 

Ja det er nok slik. Det er mye profesjonelt  utstyr som er koblet med blå industrikontakter. Ofte står det på hele døgnet. Så jeg mener lading kunne vært tillatt på fast basis med  disse . Men nå er jo ladebokser og montering  av disse blitt en hel industri. Med sterk innflytelse på regelverket....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 minutt siden):

Ja det er nok slik. Det er mye profesjonelt  utstyr som er koblet med blå industrikontakter. Ofte står det på hele døgnet. Så jeg mener lading kunne vært tillatt på fast basis med  disse . Men nå er jo ladebokser og montering  av disse blitt en hel industri. Med sterk innflytelse på regelverket....

Det har vært tilfeller av smeltet CEE-kontakt med branntilløp også. Problemet er at folk ikke alltid dytter støpslene langt nok inn. Det er ikke et problem for fast tilkoblet utstyr som f.eks i industrien, men på en mobil lader som plugges inn og ut ofte vil det statistisk sett føre til problemer. Type 2 kontakten har kortere pinne på pilotsignalet, så der får man ikke ladet om ikke støpselet er dyttet helt inn.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det har vært tilfeller av smeltet CEE-kontakt med branntilløp også. Problemet er at folk ikke alltid dytter støpslene langt nok inn. 

Joda, det er jo mulig. Selv om lokket på CEE fungerer som en låsehake.

Før eller siden blir det vel temperatursensor mm. i alle kontakter.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Jeg mistenker at dette er schuko-spesifikt. Schuko er jo laget for 230V*16A men ikke over lang tid. Elbillading bryter med dette og noen er litt tungnemme på forskjellen. Derfor må vi finne opp ny terminologi og nye regler.

Varmtvannstanker har gjerne stått i 30-40 år uten ett eneste problem de fleste steder. Men lasten der går vel mer av og på enn lading gjør, trolig sjelden det trekkes strøm mer enn 2-3 timer i strekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (11 minutter siden):

Varmtvannstanker har gjerne stått i 30-40 år uten ett eneste problem de fleste steder. Men lasten der går vel mer av og på enn lading gjør, trolig sjelden det trekkes strøm mer enn 2-3 timer i strekk. 

En moderne elbil har gjerne et batteri på 60-100kWh mens 200 liter vann krever 12kWh-ish for å varmes opp. 

Det er vel uansett ikke så vanlig med schuko-tilkobling på VVB. Min har det, den trekker 2kW og i følge 'smarthuset' mitt står den sjelden på mer enn 3 timer.

Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Varmtvannstanker har gjerne stått i 30-40 år uten ett eneste problem de fleste steder. Men lasten der går vel mer av og på enn lading gjør, trolig sjelden det trekkes strøm mer enn 2-3 timer i strekk. 

Har vært litt for mange branner i varmtvannsberedere da.
Nå er det jo krav om at de skal fastmonteres og kan ikke lenger benytte schuko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...