Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

6 hours ago, Snowleopard said:

Jeg tror de fleste som er innom denne tråden, er kjent med dette! 😎

Fremdeles bare ca 10K i forskjell, som var det jeg ville frem til. Eller for å være helt presis, med dine tall som bakgrunn, 11 233,-. 

De faste traverne her kjenner nok til det, ja. Men de som snubler innom litt tilfeldig er kanskje ikke klar over det. Dessuten syns jeg det er en råtten praksis av Tesla, så det gjør ingenting å påpeke det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Snowleopard said:

Vil og tro endel elbil-skeptiske i nord, der avstandene fort blir lange, også setter pris på lang rekkevidde!

Mye av skepsisen stammer nok mer fra hva folk bruker sine Leafer, Zoe, iMev og PIVCOer til.
Eller litt skarpere: Å kjøpe noen av de tidligere pendlebilene, og sette dem inn veldig nært maks rekkevidde på vintern. Gjerne f.eks en eGolf som er akkurat innefor vinterrekkevidden på skarve 10mil. 

Lenke til kommentar

En kuriositet når det gjelder hvilken lader man egentlig trenger til alle nye Tesla, altså Model 3 og Y:

Begge disse modellene har 3 ombordladere som klarer 220-240 Volt og 16 Ampere hver.
Altså: selv om man har en 3-fase 32A; 22 kW lader på veggen, så lader bilen maks ca. 11,5 kW.

Derfor vil man i et hus med 1-fase aldri kunne lade hurtigere enn 32A * 240V = ca. 7,5 kW
Trikset bilen gjør da er å fordele de 32A på alle tre ombordladerne, og kjøre de på 10,67 Ampere, hvor alle tre da trekker strøm fra den ene fasen som er tilgjengelig.

I et hus med trefase vil bilen makse ladingen allerede på 16A: 240V * 16A * 3 som da gir ca. 11,5 kW.

Poenget mitt med dette er at mange tror at de trenger en "skikkelig" lader på veggen, men fint kan klare seg med den medfølgende "nødladeren":

image.jpeg.d04a3e92b92e59063dfa8720dc07947c.jpeg

For den lille laderen som følger med bilen klarer faktisk 32A! På 1 fase riktignok, men det gir 7.5 kW til bilen, og det er egentlig nok for de fleste. Tesla leverer nå Gen 2 av den laderen. Det eneste man trenger i tillegg er å kjøpe "Den blå overgangen" på Finn for noen hundrelapper, eller ny for 485,- på TeslaShop. Dette for å komme seg opp i 32A fra de 13A som laderen tør å trekke fra vanlig stikkontakt:

Tesla 16A Blue Gen2 UMC adaptor – Xavelec

Hvis man likevel skulle ha lyst å komme enda høyere enn det, og lade det maksimale av det bilen klarer, altså 11,5 kW, så kan man selge den medfølgende Gen 2 "nødladeren" splitter ny for nesten nypris, og kjøpe en Gen 1 "nødlader" på Finn til en brøkdel av prisen! Dette var de nødladerne som fulgte med Model S og X ny:

Charging – Tesla Owners Club Western Australia

For den har nemlig ledninger inni for 3 faser! Så hvis man kjøper "den røde overgangen" på Finn for noen hundrelapper, så lader man 11 kW på sin Model 3 eller Y, dritbillig og uten å ha en gigantisk ladeboks (wall connector) på veggen, og man kan ta den med seg overalt!

image.jpeg.90188f73d3c60ceb09b04bb62f5edd74.jpegOEM 16A 3-phase Red Gen1 UMC Charger Adapter 1024110-02-A For Tesla MS MX |  eBay

Man ser forskjell på den nye 1-fase mobile UMC laderen og den gamle kraftigere 3-fase, ved at på den nye så går stikkontakten og adapteren rett inn i ladeboksen, mens på den gamle er der en "klump" connector mellom laderen og stikkontakt/plugg. Se bildene over.

Bare et tips😉

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (26 minutter siden):

Mye av skepsisen stammer nok mer fra hva folk bruker sine Leafer, Zoe, iMev og PIVCOer til.
Eller litt skarpere: Å kjøpe noen av de tidligere pendlebilene, og sette dem inn veldig nært maks rekkevidde på vintern. Gjerne f.eks en eGolf som er akkurat innefor vinterrekkevidden på skarve 10mil. 

Nå tenkte jeg spesifikt på de som skal over f.eks. Finnmarksvidda i -20 eller kaldere, der man kan risikere å bli stående et sted litt unna laderne som finnes, pga været.

En bil som klarer 450 km på en flott sommerdag, vil kunne få kraftig redusert rekkevidde i slike forhold, så jeg kan se at noen ønsker ikke bare litt slingringsmonn, men ganske greit med restrekkevidde på en "normal" vintertur!

Og spesielt om man gjerne vil dra med seg snøscooteren på en henger itillegg!

Lenke til kommentar
31 minutes ago, ozone said:

En kuriositet når det gjelder hvilken lader man egentlig trenger til alle nye Tesla, altså Model 3 og Y:

Begge disse modellene har 3 ombordladere som klarer 220-240 Volt og 16 Ampere hver.
Altså: selv om man har en 3-fase 32A; 22 kW lader på veggen, så lader bilen maks ca. 11,5 kW.

Derfor vil man i et hus med 1-fase aldri kunne lade hurtigere enn 32A * 240V = ca. 7,5 kW
Trikset bilen gjør da er å fordele de 32A på alle tre ombordladerne, og kjøre de på 10,67 Ampere, hvor alle tre da trekker strøm fra den ene fasen som er tilgjengelig.

I et hus med trefase vil bilen makse ladingen allerede på 16A: 240V * 16A * 3 som da gir ca. 11,5 kW.

Poenget mitt med dette er at mange tror at de trenger en "skikkelig" lader på veggen, men fint kan klare seg med den medfølgende "nødladeren":

image.jpeg.d04a3e92b92e59063dfa8720dc07947c.jpeg

For den lille laderen som følger med bilen klarer faktisk 32A! På 1 fase riktignok, men det gir 7.5 kW til bilen, og det er egentlig nok for de fleste. Tesla leverer nå Gen 2 av den laderen. Det eneste man trenger i tillegg er å kjøpe "Den blå overgangen" på Finn for noen hundrelapper, eller ny for 485,- på TeslaShop. Dette for å komme seg opp i 32A fra de 13A som laderen tør å trekke fra vanlig stikkontakt:

Tesla 16A Blue Gen2 UMC adaptor – Xavelec

Hvis man likevel skulle ha lyst å komme enda høyere enn det, og lade det maksimale av det bilen klarer, altså 11,5 kW, så kan man selge den medfølgende Gen 2 "nødladeren" splitter ny for nesten nypris, og kjøpe en Gen 1 "nødlader" på Finn til en brøkdel av prisen! Dette var de nødladerne som fulgte med Model S og X ny:

Charging – Tesla Owners Club Western Australia

For den har nemlig ledninger inni for 3 faser! Så hvis man kjøper "den røde overgangen" på Finn for noen hundrelapper, så lader man 11 kW på sin Model 3 eller Y, dritbillig og uten å ha en gigantisk ladeboks (wall connector) på veggen, og man kan ta den med seg overalt!

image.jpeg.90188f73d3c60ceb09b04bb62f5edd74.jpegOEM 16A 3-phase Red Gen1 UMC Charger Adapter 1024110-02-A For Tesla MS MX |  eBay

Man ser forskjell på den nye 1-fase mobile UMC laderen og den gamle kraftigere 3-fase, ved at på den nye så går stikkontakten og adapteren rett inn i ladeboksen, mens på den gamle er der en "klump" connector mellom laderen og stikkontakt/plugg. Se bildene over.

Bare et tips😉

 

Kjøpte en gen1 model S lader på finn når jeg kjøpte min Model 3 for 5 år siden. Leverer 11kW med rød plugg som er ganske kjekt ja.

Kan sikkert selge laderen for samme pris igjen. De er nok fortsatt attraktive ettersom Tesla slutta å levere mobile ladere med 3fase for mange år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Hvorfor? Hva i all verden skal man med den enorme rekkevidden? Kroppen og hodet MÅ ha pause uansett.

Sier hvem? Sliter kroppen med lengre strekke så er antageligvis sittestilling, stoler eller rett og slett bilen for dårlig til dette formålet. Hodet er individuelt. Noen greier å legge fokuset på kun trafikkbildet og kjøringen, mens andre må være med på enhver samtale i kjøretøyet, få med seg alt som foregår ut siderutene samt skal konsentrere på trafikkbildet. Jeg skjønner godt at sistnevnte sliter med å kjøre langt.

Dopauser er en selvfølge på lengre turer.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (11 timer siden):

Sier hvem?

Det sier vel alle som tenker litt fysiologi og trafikksikkerhet...?

Hansien skrev (11 timer siden):

Sliter kroppen med lengre strekke så er antageligvis sittestilling, stoler eller rett og slett bilen for dårlig til dette formålet. Hodet er individuelt. Noen greier å legge fokuset på kun trafikkbildet og kjøringen, mens andre må være med på enhver samtale i kjøretøyet, få med seg alt som foregår ut siderutene samt skal konsentrere på trafikkbildet. Jeg skjønner godt at sistnevnte sliter med å kjøre langt.

Komfort, sittestilling og ergonomi er selvfølgelig viktig. Men personlig så vet jeg at jeg blir sliten i hodet av å sitte fokusert i timesvis. Særlig når jeg blir sulten i tillegg.

Hansien skrev (11 timer siden):

Dopauser er en selvfølge på lengre turer.

Man MÅ jo passe væskebalansen skal man greie å holde fokus, så da fylles blære opp. Hvor mange timer greier du mellom hvert dostopp?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (18 timer siden):

Hvorfor? Hva i all verden skal man med den enorme rekkevidden? Kroppen og hodet MÅ ha pause uansett.

Ser kun ETT behov, og det er for å trekke campingvogn eller annen stor/tung tilhenger.

Fleksibilitet hvis man skal på tur og kanskje ikke har lademuligheter hele veien. Og ja, trekke vogn og annet kan være aktuelle bruksområder.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (35 minutter siden):

Det sier vel alle som tenker litt fysiologi og trafikksikkerhet...?

Jeg tror noe av tankesettet ditt her kommer av dine egne erfaringer, som nedenfor.

Hanhijnn skrev (36 minutter siden):

Men personlig så vet jeg at jeg blir sliten i hodet av å sitte fokusert i timesvis. Særlig når jeg blir sulten i tillegg.

Du sier at du blir sliten i hodet av dette, men gjelder det oss alle tror du? For min egen del opplever jeg ikke å bli særlig sliten, så sant det ikke er annen ekstrem støy rundt meg i bilen, og har av den grunn ingen problemer å tilbakelegge lengre distanser.

For å løse sult kan en fint smøre med seg en nistepakke. Kombiner dette med noe snacks i form av nøtter eller lignende og det er null stress å kjøre 400km+

Hanhijnn skrev (43 minutter siden):

Man MÅ jo passe væskebalansen skal man greie å holde fokus, så da fylles blære opp. Hvor mange timer greier du mellom hvert dostopp?

Nå er det jo heller ingen intens treningsøkt dette her, så det trengs ikke mye væske med mindre man ønsker å kose seg med noe leskedrikk.

Men jeg kan fint gå 4-6 timer uten å måtte på do. Dessuten vil jeg ikke påstå at kroppen for noe særlig ut av å tusle ut i skogen og late vannet, annet enn den godfølelsen det bringer.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 timer siden):

Kjøpte en gen1 model S lader på finn når jeg kjøpte min Model 3 for 5 år siden. Leverer 11kW med rød plugg som er ganske kjekt ja.

Kan sikkert selge laderen for samme pris igjen. De er nok fortsatt attraktive ettersom Tesla slutta å levere mobile ladere med 3fase for mange år siden.

Den kan levere 6,4kW fra et blått 16A 3-fase støpsel også om man har en overgang til rød 5-pins. Jeg har beholdt min gamle gen1 når jeg byttet bil, leverte den nye og ubrukte gen2 med den gamle bilen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (21 timer siden):

Jeg tror noe av tankesettet ditt her kommer av dine egne erfaringer, som nedenfor.

Du sier at du blir sliten i hodet av dette, men gjelder det oss alle tror du? For min egen del opplever jeg ikke å bli særlig sliten, så sant det ikke er annen ekstrem støy rundt meg i bilen, og har av den grunn ingen problemer å tilbakelegge lengre distanser.

For å løse sult kan en fint smøre med seg en nistepakke. Kombiner dette med noe snacks i form av nøtter eller lignende og det er null stress å kjøre 400km+

Nå er det jo heller ingen intens treningsøkt dette her, så det trengs ikke mye væske med mindre man ønsker å kose seg med noe leskedrikk.

Men jeg kan fint gå 4-6 timer uten å måtte på do. Dessuten vil jeg ikke påstå at kroppen for noe særlig ut av å tusle ut i skogen og late vannet, annet enn den godfølelsen det bringer.

Du kjører fossilbil ja? Nei, da trenger du selvfølgelig ingen pauser, og kan kjøre enorme etapper uten stans. 😅 Bra for deg det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har ikke eid Tesla siden jeg kjøpte en S i 2015, men var ute og testkjørte en Y i går. Herlig bil altså. :)
Skal ha den på hjemlån i kveld så jeg får testet lysene litt under årets verste forhold, var jo ikke spesielt bra lysene på gamle S.
Litt skuffet over at det ikke fantes tilvalg på stereo, det var greit liksom men ikke bra. Virker å være veldig mye bil for pengene, med kampanjerente og vervekampanje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Som man roper i skogen får man svar...

Beklager, men jeg svarte deg på dette med langkjøring og ikke annet. Finn deg et speil til slikt vas som dette. Jeg snakket hverken om el/ice eller var barnslig. Bare uenig i enkelte påstander du kom med og prøvde å få deg til å kanskje forstå at ditt selvopplevde behov ikke nødvendigvis var fasiten slik det fremgikk av dine Innlegg. Ellers svarte jeg bare på dine øvrige spørsmål rundt dette.

 

Har du et ønske om å faktisk diskutere akkurat dette, så gjør vi gjerne det. Men skal du fortsette på en slik barnslig måte så kan du heller gå deg en tur ut og lufte hodet ditt.

Endret av Hansien
Skirveleif
  • Liker 6
Lenke til kommentar
31 minutes ago, iknutis said:

Har ikke eid Tesla siden jeg kjøpte en S i 2015, men var ute og testkjørte en Y i går. Herlig bil altså. :)
Skal ha den på hjemlån i kveld så jeg får testet lysene litt under årets verste forhold, var jo ikke spesielt bra lysene på gamle S.
Litt skuffet over at det ikke fantes tilvalg på stereo, det var greit liksom men ikke bra. Virker å være veldig mye bil for pengene, med kampanjerente og vervekampanje.

Gamle S hadde jo bare 30W pærer grunnet mangel på lyktespylere..

Heldigvis LED i dag og 30W led er noe annet enn 30W Halogen/Xenon.

Testa du EQ instillingene på stereoen? De har tapt seg litt for var bedre lyd for noen år siden men er fortsatt bra synes jeg. 

Model Y Juniper som kommer strax har oppgradert stereo vil jeg tro siden Model 3 Highland fikk det.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Testa du EQ instillingene på stereoen? De har tapt seg litt for var bedre lyd for noen år siden men er fortsatt bra synes jeg. 

Model Y Juniper som kommer strax har oppgradert stereo vil jeg tro siden Model 3 Highland fikk det.

Ja, vet det var svake xenon i Europa på de. :) Likte ikke viskerne heller på den, ble aldri nok trykk mot glasset så utover høsten smurte den bare dritten utover frontruten så det gikk med mye spylervæske. Og så fikk man aldri justert dysene høyt nok uten at de traff panserkanten, så i 80km/t kom all spylervæsken nederst på ruten.

Testet ikke EQ, det skal jeg gjøre i kveld. Mistenker at Juniper totalt sett blir ganske mye dyrere, da den i første omgang kommer uten vervekampanje, uten kampanjerente og kanskje til og med med dyrere utsalgspris første perioden.
Økonomien er en del av grunnen til at jeg nå vurderer Y igjen med dagens løsning. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, iknutis said:

Ja, vet det var svake xenon i Europa på de. :) Likte ikke viskerne heller på den, ble aldri nok trykk mot glasset så utover høsten smurte den bare dritten utover frontruten så det gikk med mye spylervæske. Og så fikk man aldri justert dysene høyt nok uten at de traff panserkanten, så i 80km/t kom all spylervæsken nederst på ruten.

Testet ikke EQ, det skal jeg gjøre i kveld. Mistenker at Juniper totalt sett blir ganske mye dyrere, da den i første omgang kommer uten vervekampanje, uten kampanjerente og kanskje til og med med dyrere utsalgspris første perioden.
Økonomien er en del av grunnen til at jeg nå vurderer Y igjen med dagens løsning. :)

Y har dysene på selve viskern så den smører det greit.

Ser den. Er noe med å kjøpe siste ferdige revisjon av ett produkt kontra neste nye revisjon også. Vet litt mere hva man får.

Veldig gode biler iallefall.

Edit: ikke test lyden med DAB radio. Der får man ikke god lyd siden kilden har elendig lyd. Bruk TuneIN eller noe annet 

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, iknutis said:

da den i første omgang kommer uten vervekampanje, uten kampanjerente og kanskje til og med med dyrere utsalgspris

Hvorfor det?

Highland ble ikke dyrere enn før etter hva jeg kan huske. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Beklager, men jeg svarte deg på dette med langkjøring og ikke annet.

Setter pris på det, men innser at vi har vidt forskjellig fysiologi. Hvem som er "normal" eller ikke skal ikke jeg spekulere i.

Beklager flåsetheten, men ble bare litt overrasket og paff. Ska sjæspe mæ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...