Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

ozone skrev (4 minutter siden):

Har lurt på hvorfor bare Y hadde den muligheten!
For på denne måten for man den meste effektive bilen og lengste rekkevidden!
For oss som ikke trenger AWD eller 3 sekunder 0-100👍

Nok forskjell i pris mellom denne, RDW og AWD til at den faktisk er aktuell. Med 355,6K for RWD, 400,4K for denne og 441,4K for AWD, så er det en veldig fornuftig pris (annen farge og vinterhjul kommer i tillegg). Og så litt rabatt om man man har en referral code man kan bruke, så havner den under 400K.

For TMY er det tilsvarende bare 10K mellom LR-RWD og LR-AWD, så der velger man selsagt AWD-utgaven om man må ha LR...

image.png.5efac3e950e3e00b08dd28bac454ad56.png

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Snowleopard said:

Nok forskjell i pris mellom denne, RDW og AWD til at den faktisk er aktuell. Med 355,6K for RWD, 400,4K for denne og 441,4K for AWD, så er det en veldig fornuftig pris (annen farge og vinterhjul kommer i tillegg). Og så litt rabatt om man man har en referral code man kan bruke, så havner den under 400K.

For TMY er det tilsvarende bare 10K mellom LR-RWD og LR-AWD, så der velger man selsagt AWD-utgaven om man må ha LR...

Vær obs på den sleipe måten Tesla viser priser på nettsidene sine. Dette er ikke reelle kjøpspriser.

Dette er de faktiske prisene på Model Y:

image.png.3581e4a4e0444cb2394ec4e15000bbf9.png

Lenke til kommentar
Skavold skrev (15 minutter siden):

Vær obs på den sleipe måten Tesla viser priser på nettsidene sine. Dette er ikke reelle kjøpspriser.

Dette er de faktiske prisene på Model Y:

image.png.3581e4a4e0444cb2394ec4e15000bbf9.png

Jeg tror de fleste som er innom denne tråden, er kjent med dette! 😎

Fremdeles bare ca 10K i forskjell, som var det jeg ville frem til. Eller for å være helt presis, med dine tall som bakgrunn, 11 233,-. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Helt sinnsyk deal. De har tatt vekk 1 sekund fra 0-100 også. For en rå bil til den prisen!


Ja den der kommer til å selge som hakka møkk!👍
Jeg ble jo litt gira når Highland kom, og vurderte å bytte inn min to år gamle model 3, bare pga designet og støydempingen!
Men har holdt igjen...

Men når jeg nå kan få over 200km mer rekkevidde i en like lett bil for bare småpenger ekstra,  kommer det til å bli mye mer mas fra han jævelen på ene skulderen min som hele tiden har hatt lyst å bytte, og mye mindre mas fra han på andre siden👍😇

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Veldig bra med litt valgmuligheter. Personlig hadde jeg vel heller tatt 10 mil mindre for 30 tusen mindre enn 19 mil mer for 45 tusen. Det store batteriet kan vel heller ikke lades 100 % hele tiden som det lille lfp batteriet kan. Etter 3-4 timers kjøring syns jeg det kan være greit med en 15-20 minutts pause. Men "langtur" for meg er gjerne bare 15 mil, så det er ikke voldsomt store krav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, kremt said:

Veldig bra med litt valgmuligheter. Personlig hadde jeg vel heller tatt 10 mil mindre for 30 tusen mindre enn 19 mil mer for 45 tusen. Det store batteriet kan vel heller ikke lades 100 % hele tiden som det lille lfp batteriet kan. Etter 3-4 timers kjøring syns jeg det kan være greit med en 15-20 minutts pause. Men "langtur" for meg er gjerne bare 15 mil, så det er ikke voldsomt store krav.

Kan og kan.. LFP batteriet må fullades for at BMS skal klare å kalibrere seg siden LFP har nesten flat spenningskurve.

Det trives dog best på lavere SOC over tid som NMC gjør. Tester av degradering på LFP batteriene hittil er ikke så super positive som kansje er i samsvar med at alle tror det er greit å la bilene stå fulladet hele tiden..

Men LFP tåler i teoriene mye mere juling enn NMC.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
kremt skrev (6 minutter siden):

Veldig bra med litt valgmuligheter. Personlig hadde jeg vel heller tatt 10 mil mindre for 30 tusen mindre enn 19 mil mer for 45 tusen. Det store batteriet kan vel heller ikke lades 100 % hele tiden som det lille lfp batteriet kan. Etter 3-4 timers kjøring syns jeg det kan være greit med en 15-20 minutts pause. Men "langtur" for meg er gjerne bare 15 mil, så det er ikke voldsomt store krav.

15 mil er i mine øyne ikke langtur, bare mellomlang tur. 😉

For de som drar liten og lett henger type teardrop, så kan de nå tilnærmet kjøre 4 timer før de må stoppe for pause. helt glimrende!

Jeg føler jeg trenger den større åpningen bake som finnes i TMY, så håper bare det snart kommer en TMYJ med ca like lang rekkevidde, selv om 600 på dagens RWD-LR ikke er dårlig. Men hadde gjerne sett 100-200 mer på den og!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (32 minutter siden):

15 mil er i mine øyne ikke langtur, bare mellomlang tur. 😉

For de som drar liten og lett henger type teardrop, så kan de nå tilnærmet kjøre 4 timer før de må stoppe for pause. helt glimrende!

Jeg føler jeg trenger den større åpningen bake som finnes i TMY, så håper bare det snart kommer en TMYJ med ca like lang rekkevidde, selv om 600 på dagens RWD-LR ikke er dårlig. Men hadde gjerne sett 100-200 mer på den og!

Ja Tesla bør definitivt få pressa rekkevidden til TMYJ til 700-800+km. Da begynner vi virkelig å snakke. Begynner jo å bli flere og flere merker som har lik eller  lenger rekkevidde enn Tesla nå. Men er fortsatt ikke noen som slår de på value for penga og ladenettverket så klart 😎

Lenke til kommentar
Iterion skrev (7 minutter siden):

Ja Tesla bør definitivt få pressa rekkevidden til TMYJ til 700-800+km. Da begynner vi virkelig å snakke. Begynner jo å bli flere og flere merker som har lik eller  lenger rekkevidde enn Tesla nå. Men er fortsatt ikke noen som slår de på value for penga og ladenettverket så klart 😎

Hvorfor? Hva i all verden skal man med den enorme rekkevidden? Kroppen og hodet MÅ ha pause uansett.

Ser kun ETT behov, og det er for å trekke campingvogn eller annen stor/tung tilhenger.

Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):


Ja den der kommer til å selge som hakka møkk!👍
Jeg ble jo litt gira når Highland kom, og vurderte å bytte inn min to år gamle model 3, bare pga designet og støydempingen!
Men har holdt igjen...

Men når jeg nå kan få over 200km mer rekkevidde i en like lett bil for bare småpenger ekstra,  kommer det til å bli mye mer mas fra han jævelen på ene skulderen min som hele tiden har hatt lyst å bytte, og mye mindre mas fra han på andre siden👍😇

Haha heier på første skulder:p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (58 minutter siden):

Veldig bra med litt valgmuligheter. Personlig hadde jeg vel heller tatt 10 mil mindre for 30 tusen mindre enn 19 mil mer for 45 tusen. Det store batteriet kan vel heller ikke lades 100 % hele tiden som det lille lfp batteriet kan. Etter 3-4 timers kjøring syns jeg det kan være greit med en 15-20 minutts pause. Men "langtur" for meg er gjerne bare 15 mil, så det er ikke voldsomt store krav.

Er en myte at lfp batterier kan lades fullt hele tiden. De blir mer eller mindre like skada av det, men det er behov for å lade det regelmessig til 100 for å holde bms i sjakk. 

Så lfp batterier vill nok generelt sett være dårligere over tid siden de krever regelmessig lading til 100%.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Hvorfor? Hva i all verden skal man med den enorme rekkevidden? Kroppen og hodet MÅ ha pause uansett.

Ser kun ETT behov, og det er for å trekke campingvogn eller annen stor/tung tilhenger.

Husk at du kan trekke av ganske så mye av den rekkevidden om vinteren, typ 20-30%. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 minutter siden):

Hvorfor? Hva i all verden skal man med den enorme rekkevidden? Kroppen og hodet MÅ ha pause uansett.

Ser kun ETT behov, og det er for å trekke campingvogn eller annen stor/tung tilhenger.

Det var vel hele poenget i mitt innlegg over, for de som trenger å dra henger kan da kjøre ca 4 timer i strekk før de må stoppe for lading. En god strekning, og som og passer med en pause med påfylling og for sjåføren og passasjerene, og ikke bare bilen!

:thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (55 minutter siden):

Hvorfor? Hva i all verden skal man med den enorme rekkevidden? Kroppen og hodet MÅ ha pause uansett.

Det gir to ting, trygghet og fleksibilitet. Trygghet betyr at du kan bekymre deg enda litt mindre for kaldt vær, våt vei osv. Fleksibilitet gjør det enklere å ta en matpause et sted de ikke har superlader. Eller overnatte et sted uten lademuligheter. Mange trenger ikke denne ekstra fleksibiliteten og det er greit nok men det er veldig viktig at den finnes for de som føler de trenger den(og er villige til å betale for det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man kjører mye langturer og med henger er det selvsagt veldig bra. Vinter dra mye strøm, samt kjøring på motorvei. Lange turer nedover Europa er det også helt ypperlig med bil som går 70 mil, i moderate hastigheter kan man da kjøre en hel dag uten å lade i hele tatt, trenger bare lade om natten for fullt batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...