Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Morsomt altså, der er du god 🤣 Men ja, jeg står lite i garasjen. Har ikke garasje. Skru det gjør jeg på jobb, selv om det dog er sjeldent nå til dags. Men mye har det vært. 

Ja jeg er helt enig i at det er artig, og kult at folk står på! Eneste jeg sier at det er ikke en bil jeg hadde kjøpt eller kjørt i. Eller, jeg kunne helt fint kjørt i den. Gjerne, det hadde nok vært gøy! Men sånn i hverdagen er det litt much for meg :)

Nå er jo "Å være ute i garasjen og skru" mer en metafor på at han driver og fikler med bilen og gjør det han vil med denne. Hvor man står og skrur er i utgangspunktet irrelevant og det kan være i garasje, gårdsplass, jobb, dedikert verksted, gammel møkkakjeller, fjøs eller annet. Men tar man seg bryderiet med å lære seg å skru for å bygge om en bil etter sitt eget ønske, uavhengig om man bruker ettermarkedsdeler eller bygger alt selv, så er man vel entusiastisk nok i min bok.

Det er selvfølgelig en smakssak om en slik bil er aktuell for en selv. Nå er det jo fine at alt slik som oftest er veldig lett å reverse ved salg som markedet er labert for TM3 på luftdemping. Dog tviler jeg på at det skulle vært vanskelig siden den i kjørehøyde bare er en moderat senket bil.

Jeg liker selv det ytre, både helt nede og i kjørbar tilstand, men det som er gjort med interiøret var ikke min smak.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (4 minutter siden):

Nå er jo "Å være ute i garasjen og skru" mer en metafor på at han driver og fikler med bilen og gjør det han vil med denne. Hvor man står og skrur er i utgangspunktet irrelevant og det kan være i garasje, gårdsplass, jobb, dedikert verksted, gammel møkkakjeller, fjøs eller annet. Men tar man seg bryderiet med å lære seg å skru for å bygge om en bil etter sitt eget ønske, uavhengig om man bruker ettermarkedsdeler eller bygger alt selv, så er man vel entusiastisk nok i min bok.

Det er selvfølgelig en smakssak om en slik bil er aktuell for en selv. Nå er det jo fine at alt slik som oftest er veldig lett å reverse ved salg som markedet er labert for TM3 på luftdemping. Dog tviler jeg på at det skulle vært vanskelig siden den i kjørehøyde bare er en moderat senket bil.

Jeg liker selv det ytre, både helt nede og i kjørbar tilstand, men det som er gjort med interiøret var ikke min smak.

 

Ja jeg har aldri vært typen som skrur på biler eller mopeder osv, det er stort sett småting som 3 parts utstyr og enkle service oppgaver. Men hver sin lyst. 

Jeg synes såklart han er en entusiast, ingen tvil om det. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (6 timer siden):

Denne Model 3’en her da @Salvesen. og folkens? 

Ikke min greie. Ekstrem bilstereo har jeg aldri drevet med eller sett poenget med og amerikanske ettermarkedssett for luftfjæring er like kult som kreft, men gøy å se at bilmiljøet ikke forsvinner selv om teknologien endrer seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Men det er vel kun på model Y?

Leveres ikke 19" med kapsler til Model 3 highland.

Stemmer vel det! Minste originale felgstørrelse på TM3 er 18" og på TMY 19".

En liten stund kunne man velge sorte/mørke på de minste dekkene til TMY, men ser ut som de lyse nå ikke er valgbare lengre!?! Får ikke klikket på de nå, er grået ut!

Burde vært mulig å velge på både TM3 og TMY, da lyse ofte passer best på de lysere lakkfargene, mens mørke passer best på de mørkere fargene IMHO!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Masse forsjellige hjulkapsler å få kjøpt på det store internett så ikke vits å streve etter de orginale.

 

 

Screenshot 2024-09-27 144656.png

Screenshot 2024-09-27 144714.png

Screenshot 2024-09-27 144724.png

Screenshot 2024-09-27 144807.png

De ser jo ende mere ræva (og jalla) ut enn originale 🤣
Om det er slikt som selges på det «store internett» er det nok verdt det å streve litt etter de originale imo.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Syar-2003 said:

De ser jo ende mere ræva (og jalla) ut enn originale 🤣
Om det er slikt som selges på det «store internett» er det nok verdt det å streve litt etter de originale imo.

Tok de mest eksteme som dukket opp bare for å vise hva som finnes :p

Selvfølgelig mere tradisjonelle der ute og

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 27.9.2024 den 2:45 PM):

Masse forsjellige hjulkapsler å få kjøpt på det store internett så ikke vits å streve etter de orginale.

Tesla selv påstår at "Aero" kapslene deres gir 5-10% mer rekkevidde enn å kjøre uten! Så derfor kjører jeg med dem hele tiden. Synes ikke de felgene er spesielt vakre nakne heller.
Men hvor mye dårligere eller bedre alle andre kapsler er på "rekkevidde" aner jeg ikke😅
 

Lenke til kommentar
ozone skrev (2 timer siden):

Tesla selv påstår at "Aero" kapslene deres gir 5-10% mer rekkevidde enn å kjøre uten! Så derfor kjører jeg med dem hele tiden. Synes ikke de felgene er spesielt vakre nakne heller.
Men hvor mye dårligere eller bedre alle andre kapsler er på "rekkevidde" aner jeg ikke😅
 

Diverse søk på internett indikerer 2-3% forskjell om du har dei av eller på. Sjølvsagt større forskjell i høgare hastigheiter. Opp mot 5% forskjell fekk dei ikkje før ein nærma seg 150 km/t.

Køyrer ein mykje på motorvei så er det litt forskjell, men ikkje store greiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, ozone said:

NÅ begynner selvkjøring hos Tesla å ligne på noe!
Riktignok kun i form av "Summon" her, men vi ser tydelig hvor det bærer hen...😉

Imponerende den der.

De burde komme med «smart parking» også. Så man kunne slippes av ved inngangen og så stakk bilen og fant en ledig plass lengst mulig unna inngangen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke mer enn ett år siden eller så at Model Y Long Range kunne kjøpes med ren bakhjulsdrift!
Dette gir jo fordelen av enda mer rekkevidde enn 4WD utgaven! Og så er jo vi mange som foretrekker ren bakhjulsdrift😊

Jeg vet jo at "basic" RWD utgaven bruker 60kWh LFP batteri, som er tyngre pr. kWh enn NMC batteriene.
Så det jeg lurer på er jo om disse to bilene kanskje er mer eller mindre like tunge, siden Long Range utgaven har ca. 25% større batteri, men lavere vekt pr. kWh...

Jeg gidder ikke kjøpe versjonen med større batteri hvis bilen er mye tyngre... men er den omtrent like tung så er det jo greit å få 145km WLTP ekstra for bare 25.000,- Men gidder ikke kjøre rundt med flere hundre kilo mer i hverdagen for en langtur i ny og ne...

Verken norsk eller engelsk wikipedia kan fortelle meg noe om vekten på disse to bilene.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
17 minutes ago, ozone said:

Det er vel ikke mer enn ett år siden eller så at Model Y Long Range kunne kjøpes med ren bakhjulsdrift!
Dette gir jo fordelen av enda mer rekkevidde enn 4WD utgaven! Og så er jo vi mange som foretrekker ren bakhjulsdrift😊

Jeg vet jo at "basic" RWD utgaven bruker 60kWh LFP batteri, som er tyngre pr. kWh enn NMC batteriene.
Så det jeg lurer på er jo om disse to bilene kanskje er mer eller mindre like tunge, siden Long Range utgaven har ca. 25% større batteri, men lavere vekt pr. kWh...

Jeg gidder ikke kjøpe versjonen med større batteri hvis bilen er mye tyngre... men er den omtrent like tung så er det jo greit å få 145km WLTP ekstra for bare 25.000,- Men gidder ikke kjøre rundt med flere hundre kilo mer i hverdagen for en langtur i ny og ne...

Verken norsk eller engelsk wikipedia kan fortelle meg noe om vekten på disse to bilene.

Noen som vet?

Er vel bare å finne to biler på finn og sjekke specs på vegvesenet?
Før veide Model 3 RWD ca 1600kg og Model 3 AWD ca 1800kg, men når Model 3 RWD fikk LFP fikk den ca samme vekt som AWD.

AWD bilene er i praksis RWD mesteparten av tiden så de føles sportslige ut sånnsett de og. Motoren fremme er en induksjonsmotor som kun aktiveres ved behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...