Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Med dette fra markedsføringen til Tesla så tror jeg vi er nær full release av FSD. Blir kanskje litt knapt med 2024, men at en går forbi 2025 uten å se FSD her hjemme tviler jeg hardt på. 

Gleder meg noe helt sykt. 

Altså level 5 autonomi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (13 timer siden):

Den viser også ofte feil på tross av null skilt som kunne vist feil.

At den viser feil fartsgrense der hvor det er NULL skilt viser bare at det er feil i kartdatabasen, som bilen (også) får info fra. Det er jo ikke sånn at den KUN leser skilt.

Nimrad skrev (13 timer siden):

Og den er konsisten treg på de samme plassene hvor den går fra 60 til 80 nøyaktig 3-400 meter for sen på E39 på Ålgård.

Ja den bruker noen sekunder på å korrigere seg selv. Blir sikkert raskere etterhvert.

Nimrad skrev (13 timer siden):

Hvordan tolker du release notes da? Det er en nyhet at den bruker Vision skiltlesing

Jeg legger ikke så mye vekt på det som står der. Det har vært gjennom markedsføringsavdelingen, og nå ønsker de å fokusere på Vision skiltlesing. Jeg ser mer på hvordan bilen oppfører seg.

Og jeg gleder meg til fortsettelsen. Er helt unikt å ha en bil som blir bare bedre og bedre. I love it! 😀

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (42 minutter siden):

Jeg legger ikke så mye vekt på det som står der. Det har vært gjennom markedsføringsavdelingen, og nå ønsker de å fokusere på Vision skiltlesing. Jeg ser mer på hvordan bilen oppfører seg.

 

Hehe, nei, da har du bestemt deg i forkant. Sånn som min bil har oppført seg tyder veldig på at den alltid har brukt kartdata som fasit. Dersom skilt stemmer sånn noenlunde med kartdata viser den skiltet i GUI. Det er fortsatt min påstand ;) Frem til nå da! Blir første lengre tur jeg får teste senere i dag!

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ja den bruker noen sekunder på å korrigere seg selv. Blir sikkert raskere etterhvert.

Nimrad skrev (15 timer siden):

Den er vanligvis spot on. Men den er treg de samme plassene. 70 sone i Bjerkreim også. Og nøyaktig samme sted på E39 så skifter den til 50 fra 80. Eneste forklaringen jeg har er at det er en vei som går under med 50-sone. I alle disse tilfellene er det åpenbart at det er kartdata som styrer.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Hehe, nei, da har du bestemt deg i forkant. Sånn som min bil har oppført seg tyder veldig på at den alltid har brukt kartdata som fasit. Dersom skilt stemmer sånn noenlunde med kartdata viser den skiltet i GUI. Det er fortsatt min påstand ;) Frem til nå da! Blir første lengre tur jeg får teste senere i dag!

Da avventer vi en rapport fra deg etter din roadtrip. :)

Hvilken software-versjon er det du har nå? Jeg har 2024.26.8 .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (På 11.9.2024 den 8:14 PM):

DET hadde jo vært fantastisk!

For er det én ting som gjør at jeg er tilbakeholden med å bruke (min helt basic, men utrolig avlastende) autosteer, så er det når den ser et større enn vanlig mellomrom mellom den gule og den hvite stripen...

Hvordan er det mulig at tusenvis av Tesla-ansatte, som man må anta kjører bilene de selv lager, ikke plages av dette?
Eller kanskje det bare er i Norge at det finnes møteplasser, busslommer, akselerasjonsfelt, osv.?

For med en gang den hvite stripen forsvinner ut til høyre, så insisterer bilen min på å legge seg midt mellom gule og hvite stripen! Noe som fører til vingling og en merkelig kjøring! Så Autosteer må da kanselleres for å ikke bli "lagt merke til"...

Hadde jeg designet dette systemet, så hadde det jo vært helt logisk at med en gang avstanden mellom de to stripene blir mer enn et naturlig kjørefelt, så holder du deg inntil gulestripen til den hvite kommer tilbake!
Hvordan er det mulig at designerne i USA ikke har gjort noe med denne vinglingen gjennom flere mange år og sikkert 30 oppdateringer?

Hååååper du har rett og at dette er fikset, for jeg har ikke brukt autosteer på månedsvis kun på grunn av dette.

 

Bare ta en titt på Street View fra Danmark, Tyskland, Frankrike, Sverige osv, akselerasjonsfelt der har stiplet linje hele veien til feltet er helt flettet inn og man får da ikke den vinglingen man gjør ved akselerasjonsfelt i Norge, hvor man ikke har stiplet linje langs hele feltet

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Første skikkelige mørkekjøring på en stund. Veldig behagelig å kjøre når bilen ligger med fjernlys på bak andre biler, og legger en mørk sone i retning bilen foran. Men jeg  er litt usikker på hvordan det er for fotgjengere. Jeg klarte ikke helt å se om de fikk sin egen skyggesone. 

Det som er litt uheldig er at bilen bremser ned for fotgjengere, selv om de går på gangvei som er skilt fra bilveien med autovern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var og å prøvekjørte en ny Y nå med Matrix i kveld... Skulle jeg kansje ikke gjort... Fungerte alt for bra..

Noen som har ettermontert det på en eldre Tesla i Norge? Ser det bare koster sånn 4000kr (pluss pluss) for ett sett lykter på ebay, men de lyktene er kansje konfigurert for ett annet lysbilde?

Man må jo og endre på bilens software så den vet den har Matrix. Men det kan vistnokk folk gjøre for deg over internett bare man gir dem remote tilgang til en laptop som er tilkoblet bilen. De skal dog ha ganske godt betalt for jobben..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Bryr vi oss om fotgjengere?

Mener å huske fra mørkekjøringa at vi hadde et eksempel der vi såg fotgjenger med fjernlys. Så dimmet vi for ikke å blende vedkommende og i mellomtiden dukket det opp et lite barn nærmere bilen.... Dette skulle vi liksom lære av at hensynet for ikke å blende fotgjenger satte oss i en dårlig situasjon der vi kjører mange meter i "blinde".... Husker eg helt feil tilbake til forrige årtusen? 😅

Møtende syklister pleier eg dimme for å slippe at de mister alt nattsyn.

Når det er sagt. Kjørte fra hytta i går i nedbør som før var et mareritt med viskerne på Teslaen. Fungerer nå helt nydelig. På tide....

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jotun said:

Når det er sagt. Kjørte fra hytta i går i nedbør som før var et mareritt med viskerne på Teslaen. Fungerer nå helt nydelig. På tide....

Da håper jeg du har en nyere softwareversjon enn meg.  Jeg kom ut av en tunnel, rett inn i ekstremt styrtregn for et par dager siden. Viskerene sto på auto, men startet ikke i det hele tatt. Kameraet burde jo strengt tatt kunne se regnværet før det treffer ruten. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Jotun said:

Bryr vi oss om fotgjengere?

Mener å huske fra mørkekjøringa at vi hadde et eksempel der vi såg fotgjenger med fjernlys. Så dimmet vi for ikke å blende vedkommende og i mellomtiden dukket det opp et lite barn nærmere bilen.... Dette skulle vi liksom lære av at hensynet for ikke å blende fotgjenger satte oss i en dårlig situasjon der vi kjører mange meter i "blinde".... Husker eg helt feil tilbake til forrige årtusen? 😅

Møtende syklister pleier eg dimme for å slippe at de mister alt nattsyn.

Når det er sagt. Kjørte fra hytta i går i nedbør som før var et mareritt med viskerne på Teslaen. Fungerer nå helt nydelig. På tide....

Med Matrix vil det jo fungere en del bedre siden fotgjengeren blir dimmet ned mens bilen lyser opp alt rundt.

Fotgjengere som ikke bruker refleks blir dog blendet. Det er bare pass til dem..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, J-Å said:

Da håper jeg du har en nyere softwareversjon enn meg.  Jeg kom ut av en tunnel, rett inn i ekstremt styrtregn for et par dager siden. Viskerene sto på auto, men startet ikke i det hele tatt. Kameraet burde jo strengt tatt kunne se regnværet før det treffer ruten. 

Jeg har opplevd noen sånne scenario. 

Satt på autopilot og med viskere i auto, og bilen sa "redusert fart på grunn av begrenset sikt" eller noe i den duren. Men satt den i gang viskerne? Neida.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 13.9.2024 den 9:52 AM):

Da avventer vi en rapport fra deg etter din roadtrip. :)

Veeel... Skiltgjenkjenning over kamera virker fortsatt like elendig som før. Siden det er opp til hytta er jeg kjent med hvordan den pleier å være på fartsgrensene her og den tar fortsatt feil nøyaktig de samme stedene som før.

"Slutt på fartsgrense"-skiltene viser den til og med i GUI, men den bare bryr seg ikke og fortsetter. Det er spesielt irriterende på ett av strekkene da fartsgrensa går fra 60 til 80, men ikke oppdaterer før etter 1-2 km. Da får jeg ikke brukt Autopilot på den strekningen.

Jeg nevnte også jeg var skeptisk til at den hadde nye autobremsescenarioer i en nylig oppdatering. Jeg kan ikke si med sikkerhet at det har blitt verre, men denne turen var det hvertfall null poeng å bruke adaptiv CC når det ikke var gul skillelinje. Bremset ned unødig for 7 møtende biler på en halvtimes tid på den veien.

 

Vindusviskerne fungerte derimot helt fint ;)

Lenke til kommentar

Har du vært på hytta i Sirdal du også nimrad? 🤣Sjekket også de kjente stedene i går. Nedover Hunnedalen fra hytta f.eks. laaaaaangt inni 80 sonen før bilen skjønner at det ikke er 60 lengre.

Det rare er jo at kjører man motsatt vei så er det tydeligvis ikke 60 på den strekningen bilen tar feil

Enig med nimrad her. Ap på veier uten gul linje.... Nå la den seg midt i feltet i store deler av Dirdal. Vinglet som en full sjåfør. Her har den greid det ganske ok før.🤦

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Jotun skrev (9 minutter siden):

Har du vært på hytta i Sirdal du også nimrad? 🤣Sjekket også de kjente stedene i går. Nedover Hunnedalen fra hytta f.eks. laaaaaangt inni 80 sonen før bilen skjønner at det ikke er 60 lengre.

Haha, jepp ;) Nøyaktig den jeg tenkte på.

Jotun skrev (9 minutter siden):

Ap på veier uten gul linje.... Nå la den seg midt i feltet i store deler av Dirdal. Vinglet som en full sjåfør. Her har den greid det ganske ok før.🤦

Jeg skal på en måte klare meg uten AP på slike veier, men TACC eller adaptive cruisekontroll som jeg kaller det vil jeg bruke på veier uten gul linje. Da er problemet falske nedbremsinger. Det opplever jeg ikke på andre biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...