Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MrL skrev (2 timer siden):

Generelt superfornøyd, eneste er filskifte assistenten er ubrukelig (eller fungerer en av tusen ganger). Autopilot fungerer derimot utmerket og skjermen viser tydlig oversikt over filene, så det er rart assistenten er så dårlig. 

Ja filskifte er langt fra optimalt. Men der hvor to filer går sammen til ett felt (fletting) vinglet bilen fra side til side før, men det gjorde den ikke på mandag. Så en liten forbedring der også (tror jeg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

...der hvor to filer går sammen til ett felt (fletting) vinglet bilen fra side til side før, men det gjorde den ikke på mandag.

DET hadde jo vært fantastisk!

For er det én ting som gjør at jeg er tilbakeholden med å bruke (min helt basic, men utrolig avlastende) autosteer, så er det når den ser et større enn vanlig mellomrom mellom den gule og den hvite stripen...

Hvordan er det mulig at tusenvis av Tesla-ansatte, som man må anta kjører bilene de selv lager, ikke plages av dette?
Eller kanskje det bare er i Norge at det finnes møteplasser, busslommer, akselerasjonsfelt, osv.?

For med en gang den hvite stripen forsvinner ut til høyre, så insisterer bilen min på å legge seg midt mellom gule og hvite stripen! Noe som fører til vingling og en merkelig kjøring! Så Autosteer må da kanselleres for å ikke bli "lagt merke til"...

Hadde jeg designet dette systemet, så hadde det jo vært helt logisk at med en gang avstanden mellom de to stripene blir mer enn et naturlig kjørefelt, så holder du deg inntil gulestripen til den hvite kommer tilbake!
Hvordan er det mulig at designerne i USA ikke har gjort noe med denne vinglingen gjennom flere mange år og sikkert 30 oppdateringer?

Hååååper du har rett og at dette er fikset, for jeg har ikke brukt autosteer på månedsvis kun på grunn av dette.

 

Lenke til kommentar
ozone skrev (11 timer siden):

DET hadde jo vært fantastisk!

For er det én ting som gjør at jeg er tilbakeholden med å bruke (min helt basic, men utrolig avlastende) autosteer, så er det når den ser et større enn vanlig mellomrom mellom den gule og den hvite stripen...

Hvordan er det mulig at tusenvis av Tesla-ansatte, som man må anta kjører bilene de selv lager, ikke plages av dette?
Eller kanskje det bare er i Norge at det finnes møteplasser, busslommer, akselerasjonsfelt, osv.?

For med en gang den hvite stripen forsvinner ut til høyre, så insisterer bilen min på å legge seg midt mellom gule og hvite stripen! Noe som fører til vingling og en merkelig kjøring! Så Autosteer må da kanselleres for å ikke bli "lagt merke til"...

Hadde jeg designet dette systemet, så hadde det jo vært helt logisk at med en gang avstanden mellom de to stripene blir mer enn et naturlig kjørefelt, så holder du deg inntil gulestripen til den hvite kommer tilbake!
Hvordan er det mulig at designerne i USA ikke har gjort noe med denne vinglingen gjennom flere mange år og sikkert 30 oppdateringer?

Hååååper du har rett og at dette er fikset, for jeg har ikke brukt autosteer på månedsvis kun på grunn av dette.
 

Det er IKKE fikset, men det nok blitt noe bedre.

Ved omkjøringslommer f.eks. så vil den fortsatt følge hvitstripa, hvis du ikke holder et litt fast grep i rattet. Det ser jo litt teit ut når bilen kjører innom alle omkjøringslommene og møteplassene. Busslommer er ikke noe problem, for der er det stiplet linje forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (11 timer siden):

Hvordan er det mulig at tusenvis av Tesla-ansatte, som man må anta kjører bilene de selv lager, ikke plages av dette?
Eller kanskje det bare er i Norge at det finnes møteplasser, busslommer, akselerasjonsfelt, osv.?

For med en gang den hvite stripen forsvinner ut til høyre, så insisterer bilen min på å legge seg midt mellom gule og hvite stripen! Noe som fører til vingling og en merkelig kjøring! Så Autosteer må da kanselleres for å ikke bli "lagt merke til"...

Hadde jeg designet dette systemet, så hadde det jo vært helt logisk at med en gang avstanden mellom de to stripene blir mer enn et naturlig kjørefelt, så holder du deg inntil gulestripen til den hvite kommer tilbake!
Hvordan er det mulig at designerne i USA ikke har gjort noe med denne vinglingen gjennom flere mange år og sikkert 30 oppdateringer?

Forbedringer av autopilot/FSD har vel så og si vært forbeholdt USA i et par år nå? Ellers har veldig mange land stiplete linjer helt ut, ikke sånn som Norge hvor de plutselig slutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Nimrad said:

Noen som har sett/testet skiltgjenkjenning som nylig kom?

Jeg passerer et sted hvor det er nedsatt fartsgrense pga grøfting langs veien, Skiltene flyttes litt og litt, men bilen registrerer akkurat hvor 50 skiltet står. Med siste software registrerer den også 50 opphevet skiltet, og viser 80.

I  tunneler er det fortsatt endel tull, det kan se ut som bilen ikke leser lysende skilt, og viser fartsgrensene på veiene rett over tunnelen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (16 minutter siden):

Jeg passerer et sted hvor det er nedsatt fartsgrense pga grøfting langs veien, Skiltene flyttes litt og litt, men bilen registrerer akkurat hvor 50 skiltet står. Med siste software registrerer den også 50 opphevet skiltet, og viser 80.

I  tunneler er det fortsatt endel tull, det kan se ut som bilen ikke leser lysende skilt, og viser fartsgrensene på veiene rett over tunnelen.

LED-skilt er litt vanskeligere ja, det forventet jeg. Jeg vet om et par veier i nærområdet med feilregistrert fartsgrense i kartdata, så jeg skal huske på å sjekke når jeg kjører innom om den nå prioriterer skiltingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

LED-skilt er litt vanskeligere ja, det forventet jeg. Jeg vet om et par veier i nærområdet med feilregistrert fartsgrense i kartdata, så jeg skal huske på å sjekke når jeg kjører innom om den nå prioriterer skiltingen.

Om den leser skiltene, og om den da følger disse, er vel to forskjellige ting. Skiltene bør vel visualisere seg i skjermen. Men bilen kan jo fremdeles prioritere data i basen over skilt, så lenge det ikke er et gult for midlertidig endring.

Jeg er jo selvsagt helt enig i at bilen skal følge skiltene langs veien, så lenge den ser og oppfatter de. Men ser jo på min egen (Kona) at den viser riktig skilt de fleste steder, men etter en stund endrer til kartbasens fart selv om det ikke finnes skilt som skulle få den til å endre.

Min kan dog ikke justere ACC-farten etter skilt, så der gjelder fremdeles at sjåføren må følge med og endre fart, om fartsgrensen reelt sett er endret. Jeg slipper derfor endel jojo-kjøring, men risikerer jo selvsagt å kjøre for fort eller for sakte, dersom jeg ikke selv ser skiltet langs veien! Så både fordeler og ulemper der!

Lenke til kommentar

dette stedet vises fletting inn til venstre felt, mens høyre felt forstetter som et 2+ felt. Jeg kom i høyre felt på autopilot, og hadde til hensikt å fortsette i 2+ feltet. Bilen forsøkte ikke å flette, men forsøkte temmelig brått å svinge over i venstre felt i det den nådde den stiplede linjen. Sikkert litt sløvt av meg å kjøre på auto der, men jeg skulle altså ikke skifte felt, og tenkte ikke på den skrå linjen.

image.png.bd60f0add92f9922535fde3a35a3651a.png

Lenke til kommentar
J-Å skrev (28 minutter siden):

dette stedet vises fletting inn til venstre felt, mens høyre felt forstetter som et 2+ felt. Jeg kom i høyre felt på autopilot, og hadde til hensikt å fortsette i 2+ feltet. Bilen forsøkte ikke å flette, men forsøkte temmelig brått å svinge over i venstre felt i det den nådde den stiplede linjen. Sikkert litt sløvt av meg å kjøre på auto der, men jeg skulle altså ikke skifte felt, og tenkte ikke på den skrå linjen.

Bilen burde jo kunne bruke sensorene som føler om det er personer i setene, til å fortelle bilen at her er minst to personer i kjøretøyet, og at den da vil prioritere slike samkjøringsfelt!

Men det fordrer jo selvsagt at noen på SW-siden faktisk tenker tanken. For den som X'er (tidl. Tweeter), vil det jo være en idé å "#-tagge EM", så han får med seg tipset. Vil tro han ser det geniale i dette...! 😎

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Noen som har sett/testet skiltgjenkjenning som nylig kom?

Jeg har lenge påstått at Tesla ikke har skiltgjenkjenning i bilene sine, men kun viser skilt i grafikken når de forventer de kommer basert på kartdata. .26-oppdateringen bekrefter vel i stor grad det?

I beg to differ!

Dette basert på steder hvor det er skiltet f.eks. 60 km/t med underskilt "om 150m" f.eks. Det skiltet står da typisk 150m før stedet hvor fartsgrensen endres til 60. Men Tesla leser kun 60 km/t skiltet, og IKKE underskiltet, så den endrer farta til 60 der og da.

Ergo leser bilen fartsgrenseskilt, og ikke bare følger kartdata.

Feil og unøyaktige kartdata irriterer fortsatt vettet av meg. Men det gjelder jo alle biler.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

...med underskilt "om 150m" f.eks. Det skiltet står da typisk 150m før stedet hvor fartsgrensen endres til 60. Men Tesla leser kun 60 km/t skiltet, og IKKE underskiltet, så den endrer farta til 60 der og da.

Ergo leser bilen fartsgrenseskilt, og ikke bare følger kartdata.

Jepp, det der skjer hele tiden. I tillegg er min bil litt FOR observant, og ser 30-40-50 skilt på parallelle småveier, og bremser ned...

Fartsgrenseskiltene er jo også de eneste man ser i visualasjonen (bortsett fra orange varsel-cones).
Og de skiltene farer jo forbi bilen på skjermen når de faktisk gjør det i virkeligheten.
Kartdata sier vel bare noe om fartsgrensen på strekket, ikke hvor hvert enkelt skilt faktisk står, vel?

Jeg skulle ønske Tesla kunne legge inn en linje om at hvis ikke et fartsgrenseskilt har blitt sett på 600 meter, så skal kartdata brukes! For hvis min bil først har sett et 50 skilt på en annen sidevei, og jeg kjører på en milelang 80 sone, så kan bilen faktisk holde 50 i flere mil!!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

I beg to differ!

Dette basert på steder hvor det er skiltet f.eks. 60 km/t med underskilt "om 150m" f.eks. Det skiltet står da typisk 150m før stedet hvor fartsgrensen endres til 60. Men Tesla leser kun 60 km/t skiltet, og IKKE underskiltet, så den endrer farta til 60 der og da.

Ergo leser bilen fartsgrenseskilt, og ikke bare følger kartdata.

Feil og unøyaktige kartdata irriterer fortsatt vettet av meg. Men det gjelder jo alle biler.

Jeg vet ikke. Men det jeg har veldig inntrykk av i Teslaen vs biler med skiltgjenkjenning er at den ikke faktisk kjenner igjen skilter, men tvert i mot baserer seg på kartdata. Den viser skiltene i UI når du kjører forbi og det stemmer med kartdata, men kartdata er liksom fasiten. Så hvis det dukker opp en ny fartsgrense noe sted som ikke er meldt inn, så driter Teslaen i det. Men nå virker det som de faktisk leser det? 

 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (38 minutter siden):

Jeg vet ikke. Men det jeg har veldig inntrykk av i Teslaen vs biler med skiltgjenkjenning er at den ikke faktisk kjenner igjen skilter, men tvert i mot baserer seg på kartdata. Den viser skiltene i UI når du kjører forbi og det stemmer med kartdata, men kartdata er liksom fasiten. Så hvis det dukker opp en ny fartsgrense noe sted som ikke er meldt inn, så driter Teslaen i det. Men nå virker det som de faktisk leser det? 

Mulig jeg tar feil, men det virker som om du ikke leste det jeg skrev, eller ikke forstod innholdet.

Man får forvarsel om endret (nedsatt) fartsgrense endel steder. Det varsles noen hundre meter i forkant av det stedet hvor fartsgrensen faktisk settes ned. Og den forvarslingen gjøres med et fartsgrenseskilt med et underskilt som sier hvor langt det er til det stedet hvor den faktiske endringen i fartsgrense finner sted. Tesla leser da det fartsgrenseskiltet og tolker det som om det er der fartsgrensen endres, selv om det er et helt annet sted egentlig. Som underskiltet beskriver, men Tesla forstår ikke underskiltet så den endrer farten derfor for tidlig (uten at det er noe stort problem).

image.thumb.png.d32eacb2857321f0d1385f63d349af54.png

(se bort fra gul skiltfarge. Var eneste eksempelet Google fant).

Men det viser at Tesla faktisk leser fartsgrenseskilt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Men det viser at Tesla faktisk leser fartsgrenseskilt.

Jeg forstår hva du sier, men det har aldri skjedd i mitt tilfelle. Den viser også ofte feil på tross av null skilt som kunne vist feil. Og den er konsisten treg på de samme plassene hvor den går fra 60 til 80 nøyaktig 3-400 meter for sen på E39 på Ålgård. Og, Hvordan tolker du release notes da? Det er en nyhet at den bruker Vision skiltlesing

IMG_0230.thumb.jpeg.79153682edd93d2b9b768d3f881b451b.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...