Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

er du? 

Nei, men nå har jeg aldri gjort en sånn modifisering heller. Jeg har trimmet motorer, modifisert fjæring/demping og endogtil konstruert nytt bakhjulsoppheng på en bil, men noe så dumt som å modifisere panserlåsen med Kinadeler ville jeg aldri tenkt på engang. Dersom jeg hadde hatt et så desperat behov for å få litt luksusfølelse i bilen, så hadde jeg heller kjøpt en bil som ikke var bygget som en blikkboks....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 minutter siden):

Nei, men nå har jeg aldri gjort en sånn modifisering heller. Jeg har trimmet motorer, modifisert fjæring/demping og endogtil konstruert nytt bakhjulsoppheng på en bil, men noe så dumt som å modifisere panserlåsen med Kinadeler ville jeg aldri tenkt på engang. Dersom jeg hadde hatt et så desperat behov for å få litt luksusfølelse i bilen, så hadde jeg heller kjøpt en bil som ikke var bygget som en blikkboks....

Tesla er jo tilnærmet vedlikeholdsfri. Overlegen alt fossilt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

  

AL123 skrev (49 minutter siden):

 

 

Ved kort research av videoer av dette så har jeg konkludert med at Tesla da trolig har en måte og overstyre den mekaniske låsen på ved åpning av frunk. Jeg har og erfaring fra veihjelp av tesla at denne sikkerhetskroken er der når jeg må bryte meg inn i frunk på en død bil.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
46 minutes ago, AL123 said:

Ja det er en ekstra låsekrok men denne slipper også når man åpner frunken med app eller på skjermen i bilen. Den låses igjen om man ikke åpner frunken innen en viss tid. 

Men ikke noe manuell sikkerhetskrok man må åpne som på andre biler.

Dårlig design på dette på gamle Nissan Leaf, for den manuelle åpningen er fryktelig vanskelig å nå om ladeluken er åpen.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Muligens ikke, men nå er ikke du noen bilkonstruktør heller da. Litt kjedelig å få redusert utbetalingen fra forsikringsselskapet med noen hundre tusen dersom man kolliderer og panseret skulle åpne seg i hendelsen.

Nei men der er vi to for det er jo heldigvis ikke du heller. Forskjellen her er at eg vet hvordan dette fungerer. I motsetning til deg som ikke har peiling. Du bare uttaler deg som en ekspert som vanlig uten å engang ja satt seg litt inn i saken.

Låsen som er der originalt må gjøre akkurat det samme som den alltid har gjort for å åpne panseret. Forskjellen er kun at det ikke er eg som trykker panseret ned. 

Men for all del. Bare gå rundt og bekymre deg for mine penger du. Har vel råd til å ta denne sjansen eg da tydeligvis.... 

Sånn for ordens skyld så er eg enig i at å bytte ut låsen ville eg vært skeptisk til. Men eg er vel idiot om eg sier det også. Er ikke lett å unngå å være idiot i dine øyne 🤣👍

Endret av Jotun
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Ja det er en ekstra låsekrok men denne slipper også når man åpner frunken med app eller på skjermen i bilen. Den låses igjen om man ikke åpner frunken innen en viss tid. 

Men ikke noe manuell sikkerhetskrok man må åpne som på andre biler.

.

Denne ekstra låsekroken, som du kaller den er en mekanisksikkerhetskrok. Den og hele låseenheten er i sin helhet lik alle andre biler bygget de siste tiårene. Poenget med den er ikke at det skal bli mer arbeid å åpne panseret eller at det skal gjøres utenfra. Poenget med den er at den skal hindre at du får panseret i tryne dersom panserlåsen svikter i høy hastighet, og det krever en viss redundans. Det finnes også endel biler der panseret kan åpnes med kun en mekanisme. Feks er det noen BMW som åpner sikkeretskroken hvis man dra i panseråpneren 2 ganger, mens endel Ford, der man låser opp panseret med nøkkel, åpner man selve låsen ved å vri til høyre, mens sikkerhetskroken låses opp ved å vri til venstre. Poenget er at det må foregå i 2 separater operasjoner. Hvordan Tesla har løst dette er jeg usikkerpå da jeg kun har skiftet låsen, og ikke sjekket systemet bak. Jeg vil tro det enten er snakk om 2 separate aktuatorer, en aktuator med to wire der man snur aktuatorretningen, eller at Tesla rett og slett har fått godkjent systemet ved at det er elektronisk hindret fra å åpnes dersom bilen ikke står i ro. Forsåvidt interessant, så skal se om jeg får sjekket det i morgen.

Edit. Ser ut som panserlås og sikkerhetskrok låses om ved hjelp av 2 separate sentrallåsmotorer av den gamle typen uten integrert lås.

Endret av AL123
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Nei men der er vi to for det er jo heldigvis ikke du heller. Forskjellen her er at eg vet hvordan dette fungerer. I motsetning til deg som ikke har peiling. Du bare uttaler deg som en ekspert som vanlig uten å engang ja satt seg litt inn i saken.

Vel, for det første. For bare to innlegg siden skrev du at Tesla ikke hadde sikkerhetskrok, så det er veldig lite som tyder på at du vet hvordan en dette fungerer, nei.

 

Jotun skrev (1 time siden):

Låsen som er der originalt må gjøre akkurat det samme som den alltid har gjort for å åpne panseret. Forskjellen er kun at det ikke er eg som trykker panseret ned. 

Vi andre diskuterer ettermontert automatisk åpning......

 

Jotun skrev (1 time siden):

Men eg er vel idiot om eg sier det også. 

Det var helt og holdent dine ord, men nå har du brukt de fleste av dine innlegg som har vært rettet mot meg de siste ukene til å forsøke å latterliggjøre meg. Hvis du har tenkt å fortsette med det, så bør du iallefall bli betydelig smartere, ASAP...

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (12 minutter siden):

Er du redd for å miste jobben mtp elbiler?

Var litt usikker på om du var ironisk, men for ordens skyld, det var jeg. Det verkstedet jeg er jobber på av og til får stadig mer Tesla. Det er riktignok mest fjæring/hjuloppheng/bremser, og det driver jeg ikke så mye med, men det blir noe elektronikk innimellom. Og nei, jeg er ikke redd for å miste jobben av 2 grunner. 1: Jeg jobber bare med bil av og til, har jobbet innenfor flere bransjer, så jeg finner lett på noe annet 2. Det er ikke, og blir ikke så mye mindre jobb med elbil. De fleste systemene i en fossilbil finnes også i en elbil, bluss at man har en del andre systemer som også gir opp av og til.

Det jeg vil savne når elbil overtar, er de gromme bilene som lages i begrenset opplag, og som jeg nok aldri vil få mulihet til å kjøpe nye. Det er ikke så mye mekanisk som gir samme gåsehud som en V12 motor. Når det er sagt har den frykten sakte begynnt å slippe taket da det stadig blir færre interesante nye biler. Dessuten har jeg jo et håp om at elbiler kan bli mer interessante enn de er i dag.

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Var litt usikker på om du var ironisk, men for ordens skyld, det var jeg. Det verkstedet jeg er jobber på av og til får stadig mer Tesla. Det er riktignok mest fjæring/hjuloppheng/bremser, og det driver jeg ikke så mye med, men det blir noe elektronikk innimellom. Og nei, jeg er ikke redd for å miste jobben av 2 grunner. 1: Jeg jobber bare med bil av og til, har jobbet innenfor flere bransjer, så jeg finner lett på noe annet 2. Det er ikke, og blir ikke så mye mindre jobb med elbil. De fleste systemene i en fossilbil finnes også i en elbil, bluss at man har en del andre systemer som også gir opp av og til.

Det jeg vil savne med elbil er de gromme bilene som lages i begrenset opplag, og som jeg nok aldri vil få mulihet til å kjøpe nye. Det er ikke så mye mekanisk som gir samme gåsehus som en V12 motor. Når det er sagt har den frykten sakte begynnt å slippe taket da det stadig blir færre interesante nye biler. Dessuten har jeg jo et håp om at elbiler kan bli mer interessante enn de er i dag.

Var ikke ironisk. Jeg ville jo tro at jobbene blir litt annerledes, men mye er sikkert likt som du sier.

Den nye hundai n eller hva den heter har de jo gjenskapt gleden til mange bensin entusiaster ved å få den til å føle ganske lik. Det er ganske interessant. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 minutter siden):

 

Den nye hundai n eller hva den heter har de jo gjenskapt gleden til mange bensin entusiaster ved å få den til å føle ganske lik. Det er ganske interessant. 

 

Både og. ser den får gode kritikker, også fra folk med skikkelig peiling, men ikke min greie. Akkurat som en 2 tonns BMW m3 heller ikke er min greie. Dvs jeg like å jobbe med det, akkurat som jeg like å jobbe med elbil, men har ingen interessa av å kjøre eller eie det. De fleste virkelig morsomme biler jeg har kjørt har veid under 1000 kg, og kun 1 har veid over 1500.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 timer siden):

Vel, for det første. For bare to innlegg siden skrev du at Tesla ikke hadde sikkerhetskrok, så det er veldig lite som tyder på at du vet hvordan en dette fungerer, nei.

 

Vi andre diskuterer ettermontert automatisk åpning......

 

Det var helt og holdent dine ord, men nå har du brukt de fleste av dine innlegg som har vært rettet mot meg de siste ukene til å forsøke å latterliggjøre meg. Hvis du har tenkt å fortsette med det, så bør du iallefall bli betydelig smartere, ASAP...

Eg skreiv ikke at de ikke hadde sikkerhetskrok. Hvor gjorde eg det? Eg skreiv at på Teslaen kunne eg bare løfte opp panseret når den var åpnet og tolket det dithen at det da ikke var slik du tenkte . Var jo du selv som skreiv at Tesla umulig kunne ha automatisert sikkerhetskrok da veimyndighetene aldri ville godtatt det. Eg svarer bare at på min bil må eg ikke inn å manuelt gjøre noe når eg skal åpne panseret, bortsett fra å løfte det fysisk.....Du må lese. 

Du skreiv at eg ikke var bilkonstruktør på mitt svar angående låsekassen. Som om montasje av pansernedtrekkeren var fullstendig galskap. Derav mine svar.

De siste ukene har eg ikke svart på et eneste innlegg fra deg. Tror faktisk det må være et par mnd siden sist. Så du er fullstendig på bærtur. Det har faktisk vært ganske allright her de siste ukene når eg tenker meg om. Kan være tilfeldig....🤔

Endret av Jotun
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Noen som har merket noe effekt av forrige oppdatering?

Har faktisk ikke hatt nedbremsing på de vanlige stedene de siste turene nå. Men nok av andre steder.... Meget mulig det er tilfeldigheter som avgjør det.

 

Var faktisk på en lengre kjøretur på svingete vestlandsvei (med midtstripe) på mandag. Det var mørkt og det regnet. Kjørte med EAP (Enhanced AutoPilot) hele veien. Ingen nedbremsinger i hele tatt. Selv om jeg forventet det ved endel anledninger med trailer i mot i venstresving, nesten over midtlinja. Syns det var litt rart, men var positivt overrasket.

Både det fjernlys-automatikken og visker-automatikken fungerte prikkfritt. 

Hva skjer'a? Er snart ingenting igjen å klage på...? For oss som faktisk HAR Tesla vel og merke. Noen av de som IKKE har Tesla kommer nok aldri til å gå tom for klagemål... 😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (25 minutter siden):

Var faktisk på en lengre kjøretur på svingete vestlandsvei (med midtstripe) på mandag. Det var mørkt og det regnet. Kjørte med EAP (Enhanced AutoPilot) hele veien. Ingen nedbremsinger i hele tatt. Selv om jeg forventet det ved endel anledninger med trailer i mot i venstresving, nesten over midtlinja. Syns det var litt rart, men var positivt overrasket.

Både det fjernlys-automatikken og visker-automatikken fungerte prikkfritt. 

Hva skjer'a? Er snart ingenting igjen å klage på...? For oss som faktisk HAR Tesla vel og merke. Noen av de som IKKE har Tesla kommer nok aldri til å gå tom for klagemål... 😄

Generelt superfornøyd, eneste er filskifte assistenten er ubrukelig (eller fungerer en av tusen ganger). Autopilot fungerer derimot utmerket og skjermen viser tydlig oversikt over filene, så det er rart assistenten er så dårlig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...