Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Skavold skrev (12 minutter siden):

Skal legge dette på minnet neste gang jeg kjører Hyundai/Kia. Det er kjempefremskritt.

Ja, knappen må trykkes. Akkurat som skjerm-knappen hos Tesla og Mercedes.

Ok, så eneste forskjellen er egentlig at en må trykke to ganger for å få av plingingen, mot 1. Men en fysisk knapp kan jo være en bedre løsning. Jeg synes Hyundai leder sålangt med knappen på styret og ett trykk. 

Men det er små forskjeller, så lenge det er en plass så er det jo relativt enkelt mot å gå inn i menyer etc for å finne rett plass, så trykke og så ut av de igjen. Som Audi ser ut til å ha gjort, og sikkert flere.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

På Audi kan man lage en snarvei for å gjøre det «litt» enklere.

Ja tror det var det jeg så, en knapp for å åpne snarveien til settingen. Så måtte en slå av settingen. Også måtte en ut av menyen om en vill se noe vettugt på skjermen. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Nei ,fordi linken din har navn …hastighetsvarsling-hyundai… men jeg har lest hele denne Audi tråden om emnet. https://www.e-tronforum.com/threads/permanent-speed-warning-sound-2024-model.6920/

Javel, så den jeg tok skjermbilde av, eksisterer ikke om du har lest informasjonen andre steder...!?!

😂

 

Bare for å presisere! Kommentaren var for å nettopp vise at de ikke bare har nevnt Hyundai der, men visst til flere produsenters løsninger. Deriblant Audi. Men den er ikke komplett. Er flere merker som ikke er i lista, og de er det vel mer interessant å få info om de har en raskt vei til samme målet.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Javel, så den jeg tok skjermbilde av, eksisterer ikke om du har lest informasjonen andre steder...!?!

😂

 

Bare for å presisere! Kommentaren var for å nettopp vise at de ikke bare har nevnt Hyundai der, men visst til flere produsenters løsninger. Deriblant Audi. Men den er ikke komplett. Er flere merker som ikke er i lista, og de er det vel mer interessant å få info om de har en raskt vei til samme målet.

Er sånn at man uansett må definere favoritt/snarvei selv da. Slik jeg fortår fra innleggene og erfaringene den andre tråden fra Audi eiere.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 21.8.2024 den 10:11 AM):

Ville jo ikke vært så stort problem om bilene ikke viste feil fartsgrense over alt. Må jo være litt trafikkfarlig når alle må fomle etter instillinger for å slå av alarmen i 80 sonen fordi bilen tror det er 60 sone.

Er det noe stort problem? Den plinger jo bare 5 ganger før den gir seg. Jeg har hatt på fartsgrensevarsling i mange år på min, riktignok på +10km/t da. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden):

Er det noe stort problem? Den plinger jo bare 5 ganger før den gir seg. Jeg har hatt på fartsgrensevarsling i mange år på min, riktignok på +10km/t da. 

Nå er dette Tesla-tråden, og om det fremdeles er mulig å sette +10%, og den ikke piper før den passerer fartsgrense + 10 %, så er vel problemet minimalt. Men EU har vel sagt noe om dette og, og at varselet uansett skal på når man passerer den hastigheten veien har. Da er det fort et problem for mange, og spesielt der det er en strekning med mye ned og opp i fartsgrenser.

Men dette spørsmålet er mer universelt, da det gjelde alle andre bilmerker og. Og mange av disse, er mindre nøyaktig enn Tesla og de tyske merkene, så da får man varsel selv om man i praksis er godt under fartsgrensen. For de som ser eller kjenner sin egen bil slik at de kan kompensere for feilvisningen, så blir problemet langt større, og derved gjerne og irritasjonen.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Snowleopard said:

Nå er dette Tesla-tråden, og om det fremdeles er mulig å sette +10%, og den ikke piper før den passerer fartsgrense + 10 %, så er vel problemet minimalt. Men EU har vel sagt noe om dette og, og at varselet uansett skal på når man passerer den hastigheten veien har. Da er det fort et problem for mange, og spesielt der det er en strekning med mye ned og opp i fartsgrenser.

Men dette spørsmålet er mer universelt, da det gjelde alle andre bilmerker og. Og mange av disse, er mindre nøyaktig enn Tesla og de tyske merkene, så da får man varsel selv om man i praksis er godt under fartsgrensen. For de som ser eller kjenner sin egen bil slik at de kan kompensere for feilvisningen, så blir problemet langt større, og derved gjerne og irritasjonen.

Jeg så i en oppdateringsmerknad som fløy forbi meg for noen uker siden at Tesla hadde gjort noe med fartsgrenselesingen?

At de skulle sette skilt bilen leser over kartdata eller noe? Noen som har merket en forbedring?

 

IMG_1478.jpeg

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

De må gjøre som alle andre for biler i EU

Sitat

Regulation (EU) 2019/2144 of the European Parliament and of the Council 1 mandates motor vehicles of categories M and N to be equipped with intelligent speed assistance (ISA) systems from 6 July 2022 for new vehicle types and from 7 July 2024 for all new vehicles.

 

Sitat

4)The ISA system may rely on various input methods, such as camera observation, map data and deep learning, however, the actual presence of real-world speed limit related signs should always take precedence over any other available and potentially diverging information.


https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=PI_COM:Ares(2021)2243084

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Leser de LED-skilt nå?

Har ikke sjekket, men det skal jeg være oppmerksom på neste gang jeg kjører forbi ett.

Dersom de nå setter vision over kartdata, så vil i hvert fall det være en veldig forbedring. Utdatert fartsgrensedata har laget mange oppbremsinger for min del, fordi kartdataene sier at det er 50 sone midt på E6 med 110 sone. 

Det kom også en kartoppdatering til min bil for noen uker siden, som man også kan håpe at gjør ting bedre. Men det beste hadde vært om bilen bare stoler på det den ser, og legger mindre vekt på kartdata. 

Men det krever som du sier at den kan lese LED skilt, at det kan lese de både i sterkt sollys og tåke...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Har ikke sjekket, men det skal jeg være oppmerksom på neste gang jeg kjører forbi ett.

Om du er ekstra nysgjerrig kan du trigge et opptak. LED-skilt flimrer med relativt høy frekvens, så du ikke ser flimringen med øynene. Samtidig som bilens kamera har ganske lav lukkertid. Effekten blir at bare noen få dioder om gangen er synlige på video. 

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Kahuna said:

Om du er ekstra nysgjerrig kan du trigge et opptak. LED-skilt flimrer med relativt høy frekvens, så du ikke ser flimringen med øynene. Samtidig som bilens kamera har ganske lav lukkertid. Effekten blir at bare noen få dioder om gangen er synlige på video. 

Ser for meg at for å lese LED skilt så må de bruke mer enn 1 frame og legge de oppå hverandre. 

Vet ikke FPS på kameraene til Tesla, google søk gir 24 eller 30 fps. Samme google søking tilsier at frekvens på LED må ligge et sted over 50 hertz for at øyet ikke skal oppdage flimmer. Klarer ikke finne hva skiltene har.

Legg til at de bør kunne lese skiltene opp til 140 km/t, og da forflytter bilen seg 38 meter pr sekund, eller 1,5m pr frame. Som gjør at skiltet nødvendigvis endrer størrelse mellom hver frame, så de har ikke så mange frames de kan bruke.

Teknologien som skiltene bruker for å tegne opp fartsgrense-bildet vil jo også ha noe å si, dersom de gjør det interlaced, så vil det være lettere å capture og gjette seg frem til innholdet på færre frames enn om det er progressive scan på "skjermen" til trafikklysene.

Tror jammen jeg skal gjøre et opptak neste gang jeg kjører forbi ett :)

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...