Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Trestein skrev (1 minutt siden):

Men om du leser før du svarer i hytt og vær så vil du se at Salvesen spurte om forbruk på min bil. Det var det jeg svarte på. 

Den kan vi jo lett sende i retur! Du bør jo klare å lese hva jeg kommenterer ut fra innlegget jeg kommenterer på. Dermed kan du svare på det, og ikke noe annet! I så tilfelle, hadde vi kanskje spart oss noen unødvendige innlegg begge to!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Men da er det jo lett å henvise til leverandøren da, som du sa? For begge bilene?

Om du tviler så kan jeg ikke hjelpe deg. Du får prøve å måle. Et hint kan jo være at tesla er smalere fra dørene og opp til taket enn BMW. Tesla oppgir veldig lite. Hvordan skal man feks dokumentere batteritilstand/garanti når tesla ikke oppgir kapasitet på nytt batteri? Alle andre gjør det. Finner heller ikke front areal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Den kan vi jo lett sende i retur! Du bør jo klare å lese hva jeg kommenterer ut fra innlegget jeg kommenterer på. Dermed kan du svare på det, og ikke noe annet! I så tilfelle, hadde vi kanskje spart oss noen unødvendige innlegg begge to!

Som sagt det du skrev er noe 99.9% av alle bileiere vet. Alt påvirker forbruk i det daglige

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Om du tviler så kan jeg ikke hjelpe deg. Du får prøve å måle. Et hint kan jo være at tesla er smalere fra dørene og opp til taket enn BMW. Tesla oppgir veldig lite. Hvordan skal man feks dokumentere batteritilstand/garanti når tesla ikke oppgir kapasitet på nytt batteri? Alle andre gjør det. Finner heller ikke front areal. 

Jeg stiller bare spørsmålet tilbake til deg, det var du som påstod at påstanden om 20% forskjell kom i fra leverandøren. Men det virker som du har tatt en vurdering ut i fra ymse data i fra nettet og påstått noe annet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Jeg stiller bare spørsmålet tilbake til deg, det var du som påstod at påstanden om 20% forskjell kom i fra leverandøren. Men det virker som du har tatt en vurdering ut i fra ymse data i fra nettet og påstått noe annet. 

Faktoren er ikke konstant. Det kommer ann på hvilken tesla model 3 du sammenlignet med. De har nemligen ulik vekt eten det er kinesiske eller japanske batteri to eller 4 hjulsdrift mm. Generelt kan man si at en I4 skal bruke 20% mere selv om det i noen tilfeller kan være 18% noen ganger 24%. Feilen jeg gjorde var at I4M50 har 2.33 i front areal mens edrive 40 har 2.31 så vet du det. De har også ulik CW

Formlene jeg bruker står nederst i denne artikkelen. For å få effekt ganger man en gang til med hastighet. Jeg legger også til et konstantled i mine beregninger. Det betyr strøm til vifter, vannpumper, datamaskiner varmepumpe lys osv. Dette er ofte i størrelse 0.5-1KW om sommeren og 1-2KW om vinteren

https://unpluggedperformance.com/aerodynamic-study-of-tesla-model-3/?srsltid=AfmBOooAGxWsRdwIwa8cOxfGgDxgNORZLCbMmcP4dhawJX2wA2L_yfl5

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

En ting som er litt kjipt for alle nye biler i dag er at farts overskridelse lyd er på for hver kjøretur(EU krav), og det er en ting som er "plagsomt" i min nye bil. Men, i dag så jeg hvordan Audi håndterer problemet og da ble ikke problemet så stort for meg likevel. 

Hvordan det fungerer i Tesla: På skjermen er det alltid ett skilt ikon som viser farten, trykk på dette og lyden er mutet. 

Audi: Det er en fysisk knapp, som åpner en meny på skjermen hvor en må trykke på en flagg/av/på knap og for å se det en tidligere hadde på skjerm må en trykke vekk menyen i tillegg. hele 3 trykk på vidt forskjellige plasser for å skru dette av, helt vilt! Hvor henter de utviklerene sine i fra? Bare dette alene hadde gjort at jeg aldri kunne vurdert bilen. 

EDIT: I tillegg var det mange andre oppstarts ting som er helt på tryne, som start knapp, en MÅ velge bruker, en må "godkjenne vilkår, beltet må på før en får bilen i gir(ok, Tesla er nesten lik da en må ha på beltet får bilen selv velger gir for deg).

Helt sjokkert. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, Salvesen. said:

Hvor henter de utviklerene sine i fra? 

Ja, det kan en lure på. De må nok mer ut og kjøre i forskjellige biler i forskjellige land ihvertfall. Tesla utviklerene bør for eksempel komme hit og kjøre i rundkjøringer. Og i regnbyger.

Det irriterer meg også daglig at Tesla tok bort funksjonen hvor en kunne velge aktuell fart, og likevel få fartsgrense+% med langtrykk.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell mellom bilprodusentene på dette. Mercedes har som Tesla en egen "knapp" helt øverst i hjørnet på skjermen som skrur av varsel ved fartsoverskridelse.

Men mest elegant løsning har Renault og Dacia. Der kan man sette opp en egen profil med akkurat de sikkerhetssystemene man vil. For å aktivere denne trykker man raskt to ganger på en fysisk knapp til høyre for rattet. Tapp-tapp - og alle systemer er slik man selv ønsker det.

Edit: Verst i klassen er kanskje Hyundai, som krever fem-seks trykk langt inn i undermenyer på berøringsskjermen for å deaktivere disse innstillingene.

Endret av Skavold
Lenke til kommentar
Skavold skrev (2 minutter siden):

Det er stor forskjell mellom bilprodusentene på dette. Mercedes har som Tesla en egen "knapp" helt øverst i hjørnet på skjermen som skrur av varsel ved fartsoverskridelse.

Men mest elegant løsning har Renault og Dacia. Der kan man sette opp en egen profil med akkurat de sikkerhetssystemene man vil. For å aktivere denne trykker man raskt to ganger på en fysisk knapp til høyre for rattet. Tapp-tapp - og alle systemer er slik man selv ønsker det.

Edit: Verst i klassen er kanskje Hyundai, som krever fem-seks trykk langt inn i undermenyer på berøringsskjermen for å deaktivere disse innstillingene.

Tesla har jo også egne profiler med alle settings satt, trenger ikke trykke på noe bilen vet hvem som kjører basert på nøkkel(Les telefon i de fleste tilfeller). Før så hadde en jo setting på dette, altså at den ikke lagde lyd. Men slik jeg har forstått det er ikke dette lovlig lengre og en må mute hver gang? Det er kanskje disse to trykkene Renault+ bruker for å komme rundt dette da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker ikke hvilken bil det var jeg så en video om her om dagen, fjernet lett de lydene pålagt av EU direktiv ved å holde mute knappen ett par sekunder. 👍🙂

 

 

Edit: Var av alle ting en Hyundai Tucson, Hyundai har jo vært en av verstingene på disse lydene, og prakk for å få dem vekk hver gang.😂

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Skavold said:

Edit: Verst i klassen er kanskje Hyundai, som krever fem-seks trykk langt inn i undermenyer på berøringsskjermen for å deaktivere disse innstillingene.

Virker som det er litt missnøye i Hyundai forumene og nå da denne plingen vistnok kommer som en feature på eldre biler også ved siste OTA. Den står iallefall nevnt i changelogen til Ioniq 5 så folk installerer ikke den oppdateringen i frykt for å måtte trykke på dette ved hver kjøretur..

Heldigvis får jeg det ikke på min gamle Tesla. Men man må trykke på symbolet hver gang på nye Tesla som er litt irriterende.

Ville jo ikke vært så stort problem om bilene ikke viste feil fartsgrense over alt. Må jo være litt trafikkfarlig når alle må fomle etter instillinger for å slå av alarmen i 80 sonen fordi bilen tror det er 60 sone.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Virker som det er litt missnøye i Hyundai forumene og nå da denne plingen vistnok kommer som en feature på eldre biler også ved siste OTA. Den står iallefall nevnt i changelogen til Ioniq 5 så folk installerer ikke den oppdateringen i frylt for å måtte trykke på dette ved hver kjøretur.

Heldigvis får jeg det ikke på min gamle Tesla. Men man må trykke på symbolet hver gang på nye Tesla som er litt irriterende.

Ville jo ikke vært så stort problem om bilene ikke viste feil fartsgrense over alt. Må jo være litt trafikkfarlig når alle må fomle etter instillinger for å slå av alarmen i 80 sonen fordi bilen tror det er 60 sone.

Nå tror jeg du har missforstått, en trenger bare mute en gang per kjøretur, ikke for hver endring i sone. 

Typisk for meg glemmer jeg dette når jeg starter bilen da jeg er 900% distre. Så fort jeg kjørre 3 over grensen piper den og så trykker jeg. Og da slipper jeg å tenke på det lengre ila kjøreturen. Men enig i at jeg ikke ser at trafikk sikkerheten øker med å tvinge folk til å trykke på knapper under kjøring. Iallefall oss som glemmer slikt ved oppstart 😛

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Salvesen. said:

Nå tror jeg du har missforstått, en trenger bare mute en gang per kjøretur, ikke for hver endring i sone. 

Typisk for meg glemmer jeg dette når jeg starter bilen da jeg er 900% distre. Så fort jeg kjørre 3 over grensen piper den og så trykker jeg. Og da slipper jeg å tenke på det lengre ila kjøreturen. Men enig i at jeg ikke ser at trafikk sikkerheten øker med å tvinge folk til å trykke på knapper under kjøring. Iallefall oss som glemmer slikt ved oppstart 😛

Ja kun per kjøretur men man må jo huske det. Vet ikke hvordan lyd det er på andre biler men Tesla sin er sykt irriterende. nesten som en vekkerklokke.

Og om trafikksikkerhet så tenker jeg på de som har sånn 7 trykk i en meny på en skjerm for å slå av lyden og ikke snarvei.. og som vil glemme det før man kjører.

Her er Hyundai Kona.. 5 Trykk for å slå av lyden..

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ja kun per kjøretur men man må jo huske det. Vet ikke hvordan lyd det er på andre biler men Tesla sin er sykt irriterende. nesten som en vekkerklokke.

Og da tenker jeg på de som har sånn 7 trykk i en meny på en skjerm for å slå av lyden og ikke snarvei..

Ja jeg har som sagt 0 kjangs til å huske det og er takknemmelig at muting bare er ett enkelt trykk unna. Å ligge å grave i instillinger osv er jo direkte traffikfarlig. Skjønner ikke at de ikke får påpakk på slik ubrukelig utvikling. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

Tesla har jo også egne profiler med alle settings satt, trenger ikke trykke på noe bilen vet hvem som kjører basert på nøkkel(Les telefon i de fleste tilfeller). Før så hadde en jo setting på dette, altså at den ikke lagde lyd. Men slik jeg har forstått det er ikke dette lovlig lengre og en må mute hver gang? Det er kanskje disse to trykkene Renault+ bruker for å komme rundt dette da? 

Ja, det hjelper ikke med personlige innstillinger når det som går på førerstøttesystemer nullstilles hver gang. Her har Renault truffet blink.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Ja kun per kjøretur men man må jo huske det. Vet ikke hvordan lyd det er på andre biler men Tesla sin er sykt irriterende. nesten som en vekkerklokke.

Og om trafikksikkerhet så tenker jeg på de som har sånn 7 trykk i en meny på en skjerm for å slå av lyden og ikke snarvei.. og som vil glemme det før man kjører.

Her er Hyundai Kona.. 5 Trykk for å slå av lyden..

Tror du må oppdatere kunnskapen din på dette temaet. 

:thumbup:

Hyundai er visstnok blitt blant de beste nå med siste oppdatering:

"Til nå har har du kunnet legge inn hurtigtilgang til menyen i favorittknappen på rattet hos Hyundai og Kia. Men etter oppdateringen, holder det med et langt trykk på volum-knappen."

https://elbil.no/hastighetsvarsling-hyundai/

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Snowleopard said:

Tror du må oppdatere kunnskapen din på dette temaet. 

:thumbup:

Hyundai er visstnok blitt blant de beste nå med siste oppdatering:

"Til nå har har du kunnet legge inn hurtigtilgang til menyen i favorittknappen på rattet hos Hyundai og Kia. Men etter oppdateringen, holder det med et langt trykk på volum-knappen."

https://elbil.no/hastighetsvarsling-hyundai/

Se der ja! Veldig bra de har fikset det da og bra link

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (48 minutter siden):

Tror du må oppdatere kunnskapen din på dette temaet. 

:thumbup:

Hyundai er visstnok blitt blant de beste nå med siste oppdatering:

"Til nå har har du kunnet legge inn hurtigtilgang til menyen i favorittknappen på rattet hos Hyundai og Kia. Men etter oppdateringen, holder det med et langt trykk på volum-knappen."

https://elbil.no/hastighetsvarsling-hyundai/

Beste løsningen jeg har sett til nå! Med Tesla sin løsning må en på skjermen, å bruke en av knappene på styret er absolutt en bedre ting! Ønsker helst å unngå all trykking på skjermen under kjøring. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...