Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (45 minutter siden):

Sorry for spam, men mine antagelser har nettopp blitt "svart" av TB:P "Most efficient car ever" 

Jada jada, vi er begge to bias tesla fans men tallene er gode 😛

Spørsmålet er hva som er efficient. Er det energiforbruk i forhold til teoretisk energiforbruk? Er det forbruk pr passasjer? Er det pr kilo nyttelast? 

Teoretisk er jo summen av luft og rullemotstand pluss internt forbruk. Det er teoretisk lavere på de gamle modellene fordi de er lettere. Det har mindre rullemotstand. Dette kan ha blitt kompensert med nye dekktyper

Det er også verd å merke seg at disse bilene er oppgitt til 61kWh brutto og 57.5kWh netto. TB fikk 56.9kWh Det kan bety at board computer er 1% feil og at forbruk er 1% høyere. Aller helst bør forbruk oppgitt etter hvilken energimengde man tilfører bilen for gitt distanse. Her er ofte store avvik på Tesla

Som jeg har sagt mange ganger før så er både Ionic og tesla 3 energiforbruk lavt pga at teoretisk energiforbruk er lavt. Det ligger ingen overraskelser i tallene. De har rett og slett lite front areal og lav CW

Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 minutter siden):

De har rett og slett lite front areal og lav CW

Så, hvordan er din bil i motsetning til model 3 highland om en justerer for areal og CW? mer effektiv? Eller er det bare pjatt?

Evt andre biler? ID7 var nevnt i filmen, den bør jo ha mer areal iallefall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Så, hvordan er din bil i motsetning til model 3 highland om en justerer for areal og CW? mer effektiv? Eller er det bare pjatt?

Evt andre biler? ID7 var nevnt i filmen, den bør jo ha mer areal iallefall. 

Min bil skal bruke ca 20% mere pga frontareal og vekt. 

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Ok, du nevnte aldri snitt forbruket for din bil når vi tok opp dette sist. Som sagt, mitt er 120. Hva er ditt? 144?

148wh/km siden ny. Kjørt 43000km. Du har vel kun sommerkjøring?. Min ligger på ca 130wh/km om sommeren

Om du ser i TB excel sheet så ser du at I4 edrive 40 bruker 120wh/km og model 3 101wh/km på søndagskjøring  men da med lavere rekkevidde og mindre batteri

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

148wh/km siden ny. Kjørt 43000km. Du har vel kun sommerkjøring?. Min ligger på ca 130wh/km om sommeren

Om du ser i TB excel sheet så ser du at I4 edrive 40 bruker 120wh/km og model 3 101wh/km på søndagskjøring  men da med lavere rekkevidde og mindre batteri

Ja det er helt sant, som jeg skrev tidligere. Den skal nok opp en del. Nå på sommeren ligger jeg nærme 100, som TB også gjør. Men, i mitt område kjører vi relativt "tregt". 

Men disse 20%, hvor kommer de i fra? Har du ett regnestykke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja det er helt sant, som jeg skrev tidligere. Den skal nok opp en del. Nå på sommeren ligger jeg nærme 100, som TB også gjør. Men, i mitt område kjører vi relativt "tregt". 

Men disse 20%, hvor kommer de i fra? Har du ett regnestykke?

Det vil variere med hastighet. Ved høy hastighet teller luftmotstand mere og vel lav internt forbruk og rullemotstad

Jeg bruker selvfølgelig et regneark til dette. Effekt kurven for bilen blir en tredjegradskurve. 

Front areal på tesla 3 er 2.22m2 CW er 0.22 Det gir CWa 0.488m2 BMW I 4 har front areal på 2.33m2 og CW 0.24 Det gir CWa 0.557m2 som er 14% mere enn tesla 3 . Så kommer lullemotstand i tillegg. Med samme type dekk er er det er forskjell på ca 10% avhengig av hvilken model 3 du sammenligner med . Så rent teoretisk kommer du fort opp i 24% større teoretisk effektbehov på BMW

Det gjør jo ikke så mye fordi nyttelast er 550kg mot Teslas 440kg. Det betyr at energiforbruk pr nyttelast er rimelig likt

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

148wh/km siden ny. Kjørt 43000km. Du har vel kun sommerkjøring?. Min ligger på ca 130wh/km om sommeren

Forbruket er så farget av sjåføren og både faktisk (reell fart), passiv vs aggressiv kjørestil og andre faktorer utenom selve bilen, så et slikt snitt-tall betyr lite uten at man har mer info om turene som er tatt.

Er selvsagt indisier, men med bare tall fra en person, så blir det ikke-signifikant. Snitt på mange brukere derimot, vil i langt større grad dekke over slike tilfeller, så da kan man i større grad dra konklusjoner av dette!

Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Det vil variere med hastighet. Ved høy hastighet teller luftmotstand mere og vel lav internt forbruk og rullemotstad

Jeg bruker selvfølgelig et regneark til dette. Effekt kurven for bilen blir en tredjegradskurve. 

Front areal på tesla 3 er 2.22m2 CW er 0.22 Det gir CWa 0.488m2 BMW I 4 har front areal på 2.33m2 og CW 0.24 Det gir CWa 0.557m2 som er 14% mere enn tesla 3 . Så kommer lullemotstand i tillegg. Med samme type dekk er er det er forskjell på ca 10% avhengig av hvilken model 3 du sammenligner med . Så rent teoretisk kommer du fort opp i 24% større teoretisk effektbehov på BMW

Det gjør jo ikke så mye fordi nyttelast er 550kg mot Teslas 440kg. Det betyr at energiforbruk pr nyttelast er rimelig likt

Kan du utdype frontal areal beregningene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Kan du utdype frontal areal beregningene?

Front areal er noe som typisk blir opplyst av leverandør. På min er det 2.31 kvadrat på tesla 2.22 kvadratmeter. Vil tro at computeren bildesignet er tegnet på beregner dette. Noen leverandører oppgir begge noen bare CWa

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Front areal er noe som typisk blir opplyst av leverandør. På min er det 2.31 kvadrat på tesla 2.22 kvadratmeter. Vil tro at computeren bildesignet er tegnet på beregner dette. Noen leverandører oppgir begge noen bare CWa

Aha, men da har du vell link til dokumentasjon på de tallene? Forøvrig endret de seg fra sist post? 

Jeg har ikke tallene og er usikker på hvor du får de fra. Når jeg bare sjekker bredde å høyde er det tilnærmet ingen forskjell mellom arealet. Men bredden endrer seg jo utover høyden og de er ikke like, såklart.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

Forbruket er så farget av sjåføren og både faktisk (reell fart), passiv vs aggressiv kjørestil og andre faktorer utenom selve bilen, så et slikt snitt-tall betyr lite uten at man har mer info om turene som er tatt.

Er selvsagt indisier, men med bare tall fra en person, så blir det ikke-signifikant. Snitt på mange brukere derimot, vil i langt større grad dekke over slike tilfeller, så da kan man i større grad dra konklusjoner av dette!

Nå snakker vi om teoretisk forbruk. Det er den kraften du ville ha målt om du slepte bilen bak deg i et tau i konstant hastighet.

Måler du 60kg i 90km/h er slepe effekt 60*9.81 *90/3,6  14KW For å kjøre 1 km må du kjøre i 40 sek og bruker 0.155kWh/km

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Aha, men da har du vell link til dokumentasjon på de tallene? Forøvrig endret de seg fra sist post? 

Jeg har ikke tallene og er usikker på hvor du får de fra. Når jeg bare sjekker bredde å høyde er det tilnærmet ingen forskjell mellom arealet. Men bredden endrer seg jo utover høyden og de er ikke like, såklart.

https://www.linkedin.com/pulse/impact-frontal-area-vehicle-propulsion-energy-consumption-kmeť/

Teslas frontareal er beskrevet der. Jeg fant tallet et annet sted

For BMW finner du det overalt

https://evkx.net/models/bmw/i4/i4_edrive40/specifications/

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt, du sa det var opplyst av leverandøren og ingen av linkene dine førte til en leverandør. Og for Tesla sin del er det for model 3 != Highland ut i fra datoen til artikkelen.

Tror det er trygt å si at regnestykket har noen usikkerheter..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Nå snakker vi om teoretisk forbruk. Det er den kraften du ville ha målt om du slepte bilen bak deg i et tau i konstant hastighet.

Måler du 60kg i 90km/h er slepe effekt 60*9.81 *90/3,6  14KW For å kjøre 1 km må du kjøre i 40 sek og bruker 0.155kWh

Jeg kommenterte på sammenligningen av snitt forbruket ditt vs Salvesens! Det var de tallene jeg mente var ikke-signifikante så lenge man ikke vet reell snittfart, føre, vind underlag (friksjon) etc.

Jeg har ingen problemer med det med teoretisk forbruk. Og selvsagt vil en elbil som har teoretisk lavere luftmotstand og areal, være mer effektiv.

"Kunsten" er jo å designe en bil som er minst like praktisk når det kommer til størrelse, bagasjevolum/vekt og plass innvendig i kupéen, samtidig som den utformes til å være så nøysom som mulig.

Det går og på å sette sammen motor, batteri og annet, slik at totalen dra mindre energi enn konkurrentene. Så vil jo og dette være noe som svært ofte vil komme i konflikt med ønske om støydempning, ytelse og komfortfunksjoner. Dess flere elektromotorer, dess høyere forbruk og vekt, som og fører til høyere forbruk etc!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke helt, du sa det var opplyst av leverandøren og ingen av linkene dine førte til en leverandør. Og for Tesla sin del er det for model 3 != Highland ut i fra datoen til artikkelen.

Tror det er trygt å si at regnestykket har noen usikkerheter..

Jeg fant mitt frontareal i tekniske data for bilen min. Det er mulig at highland er mye større men jeg tror det kun er CW som er endret. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Jeg kommenterte på sammenligningen av snitt forbruket ditt vs Salvesens! Det var de tallene jeg mente var ikke-signifikante så lenge man ikke vet reell snittfart, føre, vind underlag (friksjon) etc.

Jeg har ingen problemer med det med teoretisk forbruk. Og selvsagt vil en elbil som har teoretisk lavere luftmotstand og areal, være mer effektiv.

"Kunsten" er jo å designe en bil som er minst like praktisk når det kommer til størrelse, bagasjevolum/vekt og plass innvendig i kupéen, samtidig som den utformes til å være så nøysom som mulig.

Det går og på å sette sammen motor, batteri og annet, slik at totalen dra mindre energi enn konkurrentene. Så vil jo og dette være noe som svært ofte vil komme i konflikt med ønske om støydempning, ytelse og komfortfunksjoner. Dess flere elektromotorer, dess høyere forbruk og vekt, som og fører til høyere forbruk etc!

Men om du leser før du svarer i hytt og vær så vil du se at Salvesen spurte om forbruk på min bil. Det var det jeg svarte på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...