Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er ganske forståelig at tyskere velger biler som ligner mer på deres tidligere biler. Her i Norge har det jo bikket over.  For noen år siden var folk ganske usikre når de fikk kjøre min Tesla. Nå føler "alle" seg komfortable med å kjøre Tesla. Biler som man låner av og til ligger inne i appen, bare å sette seg inn å kjøre. Låner man bort bilen trengs det ingen forklaring for å starte opp eller for å superlade. Man ser hvor bilen er til enhver tid (på godt og vondt) osv.

Slik sett litt rart at Tesla gjør endringer på førermiljøet, fjerner  spaker mm., det gjør det jo litt vanskeligere å gå fra bil til bil.

Uansett blir det litt ork å velge et annet merke. Men jeg tror tiden snart er inne for meg...

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Er kansje bare fremme?

Det med søl sliter jeg mest med i baksete der ungene sitter..

Nope, perforert bak også. Eller i Highland iallefall. Tror det var slik på min plaid også.

Irriterende da det bare gir negative effekter når de ikke har kjøling.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Jeg har aldri noen i baksetet. Men setter meg ofte inn foran med f.eks klissvått regntøy etter å ha gått lang tur med bikkja i skogen. Er ikke interessert i at det skal trekke inn i setet. 

Setene er ikke vanntette selv om de ikke er perforerte. Det trekker ned rundt sømmer o.l. uansett.

Så lenge det bare er litt vann er det jo ikke så mye å bekymre seg om, verre med søte drikker, kaffe o.l. men uperforerte seter berger deg nok ikke annet enn unntaksvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som "irriterer" meg med perforerte seter er at alt som søles setter seg "fast" i hullene. Så om en vill ha 100% rene seter så må en gå over med nål eller tilsvarende og rengjøre alle hål som har skit i seg. Kanskje litt OCD men det irriterer meg 😛 Iallefall på de setene som har dette uten noen funksjon(ingen kjøling)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 6.8.2024 den 2:27 PM):

Det som "irriterer" meg med perforerte seter er at alt som søles setter seg "fast" i hullene. Så om en vill ha 100% rene seter så må en gå over med nål eller tilsvarende og rengjøre alle hål som har skit i seg. Kanskje litt OCD men det irriterer meg 😛 Iallefall på de setene som har dette uten noen funksjon(ingen kjøling)

En børste og en all purpose cleaner gjør underverker og går litt kjappere. Slik som her:

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Prisen gikk IKKE opp da Highland kom ut, og jeg forventer faktisk at prisen på Juniper og holder seg likt med agens Y når den kommer! Men den kommer til å selge godt, så mulig Tesla ser en mulighet etterhvert for å ta opp prisen litt, men det burde egentlig ikke være grunnlag for det.

Tesla søker jo gjerne mot å heller redusere kostnaden for å produsere bilen, så de vil nok uansett tjene litt bedre på den selv om prisen er uendret. Og da snakker jeg selvsagt per bil bygget og solgt. Total, med høyere salg igjen, vil nok gjøre EM og Tesla fornøyd nok, tror jeg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Heldigvis ventilerte seter i TM3H, og forventer det kommer i TMYJ også. Noe annet ville overrasket stort! Klarer ikke se de har oppgradert til ventilerte seter på dagens TMY, så da må man ev. ty til slike løsninger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Heldigvis ventilerte seter i TM3H, og forventer det kommer i TMYJ også. Noe annet ville overrasket stort! Klarer ikke se de har oppgradert til ventilerte seter på dagens TMY, så da må man ev. ty til slike løsninger!

Var med å henta ut en ny Y i dag og det var ikke ventilerte seter i den

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har oppdaget en uting med min model 3(highland). Knappene på rattet. I model S, som jeg hadde før var disse knappene ikke bevegelige med haptic feedback. Altså knapper som virker "uendelig" mer eller mindre. 

Men på model 3 har de valgt bevegelige knapper med mekaniske brytere om du vill. Har sett flere si dette er bra, da en får bedre feedback og slikt. Tja, jeg kan ikke si det utgjør store forskjellen for meg. 

MEN, det som nå har skjedd er at det er kommet noe drit i mellom knappen og sensor. Så nå må jeg trykke ekstra hard for å blinke til venstre. 

Får vell kjøre noe trykkluft på boks å prøve å blåse det rent, håper ikke hele knappen flyr av styret 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde min Model 3  -21, kjørt ca. 50000km, inne hos Tesla i går, for knirking i understellet. Jeg trodde det var bare å bytte noe i opphenget fremme, men de byttet også store deler av opphenget bak, bl.a. REAR KNUCKLE ASSEMBLY på begge sider.

Er det vanlig? Jeg bør vel i så fall være litt obs før garantiutløp.

 

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, J-Å said:

Jeg hadde min Model 3  -21, kjørt ca. 50000km, inne hos Tesla i går, for knirking i understellet. Jeg trodde det var bare å bytte noe i opphenget fremme, men de byttet også store deler av opphenget bak, bl.a. REAR KNUCKLE ASSEMBLY på begge sider.

Er det vanlig? Jeg bør vel i så fall være litt obs før garantiutløp.

 

Bytta masse både foran og bak i understellet på min bil nå. Virker som Tesla er veldig greie med å bytte ut ting på garanti for tiden. Veldig kjekt.

De bytter og ut hele deler. Er en bærekule litt slakk bytter de hele bærearmen.

Bilen min er og rasert i lakken av missbruk. Har skrapet den opp langs en murvegg blandt annet. Men jeg får fikset en bitteliten skade på bakluken på garanti da den kommer av at bakluken har gnaget på fangeren. En skade jeg ikke har sett selv engang men veldig fint at de fikser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Complexity said:

Bytta masse både foran og bak i understellet på min bil nå. Virker som Tesla er veldig greie med å bytte ut ting på garanti for tiden. Veldig kjekt.

Ja, veldig kjekt at de bytter, men hvis de delene de setter inn har like kort levetid som de de bytter ut, så blir det jo dyrt når garantien går ut. 

Lenke til kommentar
48 minutes ago, J-Å said:

Ja, veldig kjekt at de bytter, men hvis de delene de setter inn har like kort levetid som de de bytter ut, så blir det jo dyrt når garantien går ut. 

Virker som at delene er ganske billige. Iallefall om prisene man ser fra arbeidet stemmer. 960kr + mva for øvre bærearm foran på min model 3 f.eks.

Tesla oppgraderer jo delene sine fortløpende også så svakheter vil forhåpentligvis bli eliminert ved første bytte.

Men vet og man får kjøpt 3eparts løse foringer/bærekuler osv og kan bytte dem uten å ta alt, noe kansje ett alternativt verksted vil gjøre.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Virker som at delene er ganske billige. Iallefall om prisene man ser fra arbeidet stemmer. 960kr + mva for øvre bærearm foran på min model 3 f.eks.

Bærearmer foran var ganske rimelige ja. men bak på min bil har de byttet deler for ca 10000, og brukt 5 arbeidstimer a 1800.  Så med moms ville det blitt nesten 24000. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...