Snowleopard Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli Complexity skrev (1 time siden): Å ha på kroken kan gi ekstra skade og da.. en liten dult i kroken kan gi store og veldig dyre interne skader, og på visse biler ville man kansje sluppet bedre unna ved å skade bakfanger. Var borti en avensis som ble dultet i kroken engang. Var vel nesten ikke synlige skader på bilen så taksten ble lav. Men når de begynte å reparere den eskalerte det veldig og bilen ville blitt kondemnert om de interne skadene var oppdaget tidligere.. Denne bilen hadde fastmontert krok da. Mulig det er designet litt bedre i dag så noe gir etter. Ja, jeg er klar over dette. Ved lav hastighet, kan det spesielt skje, om det treffes litt i vinkel. og ikke direkte i lengderetningen. Da kan kreftene gi en vridning mot fetepunktene som forplanter seg. Og farten skal ikke nødvendigvis være så veldig høy, før og et treff direkte bakfra (vinkelrett), kan gjøre store skader man ikke ser med første øyekast. Og det var derfor jeg skrev at jeg ikke anbefaler det som årsak til å la kroken være ute! Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli Jeg kjøpte Tesla sin originale roof rack i vinter, er det nødvendig å gjøre noe med den gummilisten som holder t-bolter på plass? Sånn for å hindre at den tørkes ut av sola? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli Er vel generelt lurt å bruke silikonspray/stift på gummilister Har sett flere som trenger en hawk-thua for å få sklidd t-boltene på plass også og ikke gå inn tørt Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli 320000km Model 3P med omtrent kun supercharging. Ganske imponerende 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli bzzlink skrev (19 timer siden): Er vel generelt lurt å bruke silikonspray/stift på gummilister Har sett flere som trenger en hawk-thua for å få sklidd t-boltene på plass også og ikke gå inn tørt Veldig viktig å treffe riktig hull med t-bolten. Hjelper nok med litt smøring. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli 22 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: Man skal aldri smøre kula. Det står spesifikt i manualen til campingvogna mi at kula absolutt ikke skal smøres og at den må avfettes om det har kommet olje på den. Grunnen er at stabilisatorkoblingen fungerer ved at bremsebelegg klemmes mot kula Mange mindre hengere har ikke stabilisatorkobling. Da er det vel OK å smøre? Forøvrig synes jeg stabilisering basert på friksjon på kula virker veldig primitiv. Friksjonen må variere veldig med rustnivå, fuktighet osv.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli Må si jeg synes det er kult at jeg nå kan kjøre hele turer og komme under 3 siffer i forbruk! Kan aldri huske å ha sett dette før. Enorm bil! Disclaimer: Nei ikke jukset med høydemeter, tilsvarende samme høyde ved start/stopp 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli Salvesen. skrev (3 timer siden): Må si jeg synes det er kult at jeg nå kan kjøre hele turer og komme under 3 siffer i forbruk! Kan aldri huske å ha sett dette før. Enorm bil! Disclaimer: Nei ikke jukset med høydemeter, tilsvarende samme høyde ved start/stopp Har sett negativ på samme distanse. Hva er forbruk siden ny? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli Trestein skrev (9 minutter siden): Har sett negativ på samme distanse. Hva er forbruk siden ny? Som sagt er denne turen startet og stoppet på tilnærmet samme høydemeter, uten at jeg har sjekket tipper jeg +/- 10 meter. Men har også sett negativt ned fra fjellet etc. Mener den er på 121 nå, rundt der en plass. Altså veldig effektivt. Men så har bilen kun gått om sommeren sålangt. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli J-Å skrev (9 timer siden): Mange mindre hengere har ikke stabilisatorkobling. Da er det vel OK å smøre? Forøvrig synes jeg stabilisering basert på friksjon på kula virker veldig primitiv. Friksjonen må variere veldig med rustnivå, fuktighet osv.. Så lenge du avfetter den skikkelig om du skal kjøre henger med stabilisatorkobling så er det sikkert greit. Men jeg har aldri helt sett poenget med å smøre kula selv. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli Svigerfar, som har kjørt campingvogn hele livet, insisterer på tørr kule. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli On 29.7.2024 at 7:54 PM, Jens Kr. Kirkebø said: Så lenge du avfetter den skikkelig om du skal kjøre henger med stabilisatorkobling så er det sikkert greit. Men jeg har aldri helt sett poenget med å smøre kula selv. Hvis en bare lar kula ruste, så antar jeg at den på et eller annet tidspunkt blir for liten. Og at det også blir mer slitaje på hengerkoblingen. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli Hvor vågal skal du være for å kjøpe en x90/100d? Ser de er blitt billige. De fleste har hatt ganske store reparasjoner det siste året. Med baby nr 2 på vei så frister det med 6 seter. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli J-Å skrev (9 timer siden): Hvis en bare lar kula ruste, så antar jeg at den på et eller annet tidspunkt blir for liten. Og at det også blir mer slitaje på hengerkoblingen. Nå hjelper det veldig å dekke til kula med en kopp, for man slipper at snø og regn stadig øker fukten. Men må sies jeg ikke har fulgt veldig med på dette på salta veier, men ikke hatt noe problem med det på forrige bilene mine. Når man setter på henger, så får man fort "polert" toppen og ev. overflaterust blir pusset ned. Med tanke på kreftene de utsettes for, og derved er beregnet for, tipper jeg at "merslitasjen" er irrelevant. Det er ikke massivt nok problem! 😉 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli Det er interessant å se hvor lite biler tesla selger i tyskland. Til sammenligning ble det solgt 11 tusen biler i norge i samme tidsrom, et marked som er mindre enn 10 % så stort. Dette er tall for første halvår Quote TESLA 21,249 -41.6% 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli kremt skrev (14 minutter siden): Det er interessant å se hvor lite biler tesla selger i tyskland. Til sammenligning ble det solgt 11 tusen biler i norge i samme tidsrom, et marked som er mindre enn 10 % så stort. Dette er tall for første halvår Skal bli spennende å se tallene når juniper kommer. Model 3 selger vell ikke i Tyskland sånn generelt sett. Sist versjon av Y solgte jo som hvetebrød 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli Det er merkelig hvor kostbare tesla bilene er i tyskland. My awd til 56k€ = 660k NOK. Norsk pris 483k. tesla 3 rwd 43.5k€ = 513k NOK. Norsk pris 355k. Det er vel 19% moms i tyskland på alle biler. Og man kan få en "Umweltpremie" på 6 tusen euro på visse modeller. Norske avgifter er vel bare ca 20 tusen per bil, ganske lite. Så jeg må si at norske priser er egentlig veldig lave. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli kremt skrev (10 minutter siden): Det er merkelig hvor kostbare tesla bilene er i tyskland. My awd til 56k€ = 660k NOK. Norsk pris 483k. tesla 3 rwd 43.5k€ = 513k NOK. Norsk pris 355k. Det er vel 19% moms i tyskland på alle biler. Og man kan få en "Umweltpremie" på 6 tusen euro på visse modeller. Norske avgifter er vel bare ca 20 tusen per bil, ganske lite. Så jeg må si at norske priser er egentlig veldig lave. Absolutt! Var nettopp i Thailand og der var også prisene høye vs Norge. Og såklart lite Tesla å spotte, selv om jeg så noen. Tror prisen på 3 var 50% mer for laveste eller noe slikt. Usikker på avgiftene der borte. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli 513k for model 3 billigste versjon i Sverige. I Norge gjør man et røverkjøp. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli PgUp skrev (1 time siden): 513k for model 3 billigste versjon i Sverige. I Norge gjør man et røverkjøp. Ja det er helt latterlig billig, nå med kampanje også. Utrolig mye bil for pengene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå