Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

SirreStrikk skrev (16 minutter siden):

Jeg har en 1 år gammel Tesla Model Y RWD. På nettsiden er det oppgitt ca 455 km rekkevidde per lading. Når jeg lader så står det 370km maks. Jeg har ikke noe å sammenligne det med siden jeg oppdaget det først i dag. Bør jeg bekymre meg for dette? Jeg bruker 19" tommer felgene.

17216374091539010512718098964601.jpg

Skjermen din viser EPA/kapasitet rekkevidde, mens nettsidene viser WLTP.

 

Edit:Til info har jeg en model 3 rwd, helt ny. Den viser 420ish. Så 370 for en Y etter ett år virker ikke avskrekkende. Husk at tapet er størst i starten for så og flate ut. Usikker på hva EPA er for din bil som ny men tipper rundt 400 og sannsynligvis under eller tett på

Edit2: Enorm value vi får for Tesla RWD, det er samme rekkevidde som mine to første model S. 70/75D. Og de kostet laaaangt mer, og var skrot ift det en får i dag:p 

 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SirreStrikk skrev (5 minutter siden):

Jeg har en 1 år gammel Tesla Model Y RWD. På nettsiden er det oppgitt ca 455 km rekkevidde per lading. Når jeg lader så står det 370km maks. Jeg har ikke noe å sammenligne det med siden jeg oppdaget det først i dag. Bør jeg bekymre meg for dette? Jeg bruker 19" tommer felgene.

Tesla viser rekkevidde basert på den amerikanske standarden EPA i bilen, ikke WLTP. Så det skal være helt som normalt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har akkurat bestilt meg madrass og unga (og jeg) gleder seg til å dra på camping. (https://shop.tesla.com/no_no/product/model_y-luftmadrass)

Noen som har anbefalinger til vinduinnsynsskjerming de er fornøyd med? Finnes en dullion butikker å velge imellom i Kina ser jeg. Kjøper gjerne fra utlandet, men legger gjerne igjen noen hundrelapper mer i en Norsk butikk også, så lenge det ikke er dobbel pris.

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (37 minutter siden):

Har akkurat bestilt meg madrass og unga (og jeg) gleder seg til å dra på camping. (https://shop.tesla.com/no_no/product/model_y-luftmadrass)

Noen som har anbefalinger til vinduinnsynsskjerming de er fornøyd med? Finnes en dullion butikker å velge imellom i Kina ser jeg. Kjøper gjerne fra utlandet, men legger gjerne igjen noen hundrelapper mer i en Norsk butikk også, så lenge det ikke er dobbel pris.

 

Uten personlig erfaring, naturlig nok, men de som selges hos begood.no får gode skussmål fra folk som har kjøpt de! Den dekker også soltaket/panoramataket.

https://www.begood.no/products/solskjerm-til-tesla-model-y-komplett-sett?_gl=1*1ckqr0j*_up*MQ..*_ga*MTUxOTUyNjE0NC4xNzIxODk5NDUw*_ga_95BT9KPL0Q*MTcyMTg5OTQ1MC4xLjEuMTcyMTg5OTQ5OC4wLjAuMTkzMTEzNDkxNg..

w798h600.jpg

Ellers virker også denne interessant for taket, som kan fåes i både sort og hvit utførelse, selv om BeGood bare ser ut til å ha det i hvit:

https://www.begood.no/products/premium-solskjerming-tak-tesla-model-y?_gl=1*wcvndo*_up*MQ..*_ga*MTI2NTE0ODk5NS4xNzIxODk5Njg4*_ga_95BT9KPL0Q*MTcyMTg5OTY4OC4xLjAuMTcyMTg5OTY4OC4wLjAuMTA3MzUyOTI1MA..

w600h600.jpg

Lenke til kommentar

Takker for tips. 

Synes 1500,- spenn virker som en helt disconnect pris på noen plater med sugekopper. Men det er vel ukurante størrelser på de som gjør det til dyr logistikk da. 

Ble kjøp hos bilkomponenter.no til 1198,- som var medlemspris hva nå enn det betydde

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Takker for tips. 

Synes 1500,- spenn virker som en helt disconnect pris på noen plater med sugekopper. Men det er vel ukurante størrelser på de som gjør det til dyr logistikk da. 

Ble kjøp hos bilkomponenter.no til 1198,- som var medlemspris hva nå enn det betydde

Kan vel registrere seg for 10 % rabatt, så ligger vel og en slags TeslaBjørn rabattkode tilgjengelig, husker ikke %-en der.

De på Bilkomponenter er vel mer eller mindre samme greia. Bare dobbeltsjekk at det er for likt antall vinduer inkl. soltaket/panoramataket.

Prisen er nok både pga norsk forhandler, at de er "skreddersydde" til bilmodellen, og fordi Tesla er en populær bil blant endel kjøpesterke kunder.

Alle ting som trekker opp prisen, helt til det blir så mange at konkurransen blir hard. Da går de plutselig fort ned! :thumbs:

Men, jeg har noen til min Kona. De var ikke spesielt mye billigere, og bruker også sugekopper. Prøver å finne noen som festes med magneter i stedet, så man slipper lysinnslipp gjennom hullene, samt at de gir "rømningsvei" for varmen inni, selv om tapet sikkert er minimalt.

Ser ut som jeg kommer til å havne på noen gjennomsiktige som jeg legger de sølv-folierte inni (kanskje syr de fast) og taper over hullene.

På den annen side, begynner å få veldig lyst på en ny bil med bedre plass i enn en Kona -19... 

Lenke til kommentar

Kjøpte meg forresten en slik som denne, men via Aliexpress, som kom billigere ut, selv om jeg måtte svare mva og postens tollgebyr fordi jeg ikke skjønte det var den pakken de ville ha mer toll-info på. Men til gjengjeld kom den lynkjapt, selv om det var fra Kina. Hadde det vært E-bay, hadde jeg vel venta enda på pakken!

https://www.begood.no/products/gulvforlengelse-camping-tesla-model-s3y?_gl=1*1m0nd9b*_up*MQ..*_ga*ODIwMDkwNDU4LjE3MjE5MTgxODE.*_ga_95BT9KPL0Q*MTcyMTkxODE4MS4xLjEuMTcyMTkxODE4Ni4wLjAuNTMzOTE3ODE4

w600h600.jpg

Lenke til kommentar

Kikka på sånn jeg også, merket du mye forskjell med den? 
jeg er ikke mer enn 186cm så har egentlig gått akkurat i lengden når jeg har sovet i bilen.

tildekkingsplatene koster 800 spenn på Ali også, var det jeg reagerte på, skulle tro at dette var et produkt til 199,- kroner.

Ser det finnes en annen variant som man trer over vinduene. Men gikk ikke for den ser for meg at regnvann kan følge stoffet inn. Og regner gjør det jo føkkings hele tida

disse ser egentlig ganske bra ut (jeg bryr meg ikke om taket, det er mørkt nok)

https://tessories.uk/product/model-y-blackout-curtains/
 

men nå har jeg handla så. Bilkomponenter ligger rett nedi gata her, så da får jeg det fort

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Kikka på sånn jeg også, merket du mye forskjell med den? 
jeg er ikke mer enn 186cm så har egentlig gått akkurat i lengden når jeg har sovet i bilen.

tildekkingsplatene koster 800 spenn på Ali også, var det jeg reagerte på, skulle tro at dette var et produkt til 199,- kroner.

Ser det finnes en annen variant som man trer over vinduene. Men gikk ikke for den ser for meg at regnvann kan følge stoffet inn. Og regner gjør det jo føkkings hele tida

disse ser egentlig ganske bra ut (jeg bryr meg ikke om taket, det er mørkt nok)

https://tessories.uk/product/model-y-blackout-curtains/
 

men nå har jeg handla så. Bilkomponenter ligger rett nedi gata her, så da får jeg det fort

 

Ser den du valgte, er uten noe i taket. Der slipper det fort inn mye lys, og ut mye varme! Det tror jeg du fort vil merke, også på energiforbruket ved camping. Ikke det at det går så himla mye strøm uansett, men "kulderaset" vil du nok definitivt merke. Jeg ville definitivt hatt noe som dekket taket.

På min Kona er det et lite soltak, og et innebygget deksel jeg kan dra til for å stoppe sollys, så der trenger jeg ikke noe. Men glasset på TMY er stort!

Nå har jeg rett og slett ikke rukket å teste den, så kan ikke svare på den. Mottok den relativt nylig. Jeg er bare 170, men er jo begrenset med plass i Kona, og luftmadrassen jeg bruker, stiver opp noe allerede.

Så denne var mer kjøpt for å være sikker på at jeg ikke fikk hodet ned i en grop, dersom jeg ikke hadde hatt noe annet å blokkere dette området med. Nå vet jeg at jeg har noe som funker om jeg ellers har tom bil eller tomt mellom setene.

Denne var det jeg kjøpte i svart utgave til 327,76 + mva+mvaogpostenstoll, så den ble ikke spesielt mye billigere. Men fikk den raskere enn hva begood kunne klare, da de var utsolgt. Hadde egentlig tenkt å kjøre innom og plukke den opp direkte i butikken!

https://www.aliexpress.com/item/1005006539649358.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.4.6dcb1802dnUxst

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en Tesla Model Y etter jeg får solgt bil nr. 2 neste måned. Ser at det fort koster 480k for awd long range og brukte på finn er ikke så rimelig. Ser på de brukte bilene som Tesla selger på deres nettside ligger ute til underkant av 400k, men ingen av 2021 modellene har hengerfeste. Er det mulig å ettermontere dette? Har forsøkt å søke på nett uten å finne svar på dette.

Er kun 2024 modeller som ligger ute på deres nettsider med AWD long range med hengerfeste.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, vegaast96 said:

Vurderer å kjøpe en Tesla Model Y etter jeg får solgt bil nr. 2 neste måned. Ser at det fort koster 480k for awd long range og brukte på finn er ikke så rimelig. Ser på de brukte bilene som Tesla selger på deres nettside ligger ute til underkant av 400k, men ingen av 2021 modellene har hengerfeste. Er det mulig å ettermontere dette? Har forsøkt å søke på nett uten å finne svar på dette.

Er kun 2024 modeller som ligger ute på deres nettsider med AWD long range med hengerfeste.

Ja får ettermontert men er stadig vekk utsolgt

https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-tilhengerfeste

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Trestein said:

Det virker som om teslaer med hengerfeste aldri tar de vekk? Er det praktisk? En kule full av grease når man går rundt bilen. Jeg pleier kun ha den fremme når jeg kjører med henger

Tar alltid av min når den ikke er i bruk. Er nok mest latskap det bunner i.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 minutter siden):

Det virker som om teslaer med hengerfeste aldri tar de vekk? Er det praktisk? En kule full av grease når man går rundt bilen. Jeg pleier kun ha den fremme når jeg kjører med henger

Hvilken type grease? Har jo vært helt vanlig med fastmontert kule, og så hadde man en plastkopp over for å hindre støv, skitt og rust.

Den store forskjellen er at Tesla sitt er avtagbart, og man må av med et alt for stort plastdeksel for å komme til der man fester dette, og til strømkontakten. Da får man fort skitt inn på steder som normalt sett ville vært tildekt.

Om kroken ruster fast, er sikkert ikke noe reelt problem. Da er det verre om det ruster i festehullet så man ikke får inn kroken når det skal brukes. Det skjedde på en Suzuki Baleno som kompisen min hadde!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Hvilken type grease? Har jo vært helt vanlig med fastmontert kule, og så hadde man en plastkopp over for å hindre støv, skitt og rust.

Den store forskjellen er at Tesla sitt er avtagbart, og man må av med et alt for stort plastdeksel for å komme til der man fester dette, og til strømkontakten. Da får man fort skitt inn på steder som normalt sett ville vært tildekt.

Om kroken ruster fast, er sikkert ikke noe reelt problem. Da er det verre om det ruster i festehullet så man ikke får inn kroken når det skal brukes. Det skjedde på en Suzuki Baleno som kompisen min hadde!

Det er vanlig å ha litt smørning på kula når man har henger. Sjelden jeg ser folk bruke plastkopp, men det løser litt av problemet. Som sagt ikke særlig praktisk å ha en jernkrok 20cm fra bilen når man ikke trenger den. Hadde en bil for 20år sidensom jeg måtte manuelt ta av hengerfeste når det ikke var i bruk.(Dette er leenge siden) Problemet var en låsemekaniskme som satte seg bom fast etter en stund. Glad for at dagens er litt mere sofistikerte.

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som bare lar det stå på. Nok styr å finne frem og laste henger om jeg ikke skal balle med hengerfestet i tillegg.

Har på sånn beskyttelse kopp da

Fungerer også som gjenfinningssystem, når jeg skal finne den igjen blant de andre 100 hvite Teslaene i kjøpesentergarasjen

 

IMG_1563.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jeg er en av de som bare lar det stå på. Nok styr å finne frem og laste henger om jeg ikke skal balle med hengerfestet i tillegg.

Har på sånn beskyttelse kopp da

Fungerer også som gjenfinningssystem, når jeg skal finne den igjen blant de andre 100 hvite Teslaene i kjøpesentergarasjen

Ikke at jeg anbefaler dette som årsak til å beholde kroken på, men er nok mange som har lært seg å rygge/parkere ved å la kroken være et slags sikringspunkt. Treffer man muren, selvsagt i sakte fart, så hadde man feilberegnet.

Har og fått uoppmerksomme personer i "ræva" på bilen, der fastmontert krok har hindret skader på min bil, men med lit mindre heldige konsekvenser for de som ikke klarte å holde avstand. Ja, påkjørt bakfra når jeg stod stille i rushtidskøa i bakken ned mot Carl Berner-krysset. 2 ganger! 🙃

Den trygger endel i større fart og, sett resultater av det på andres bil, men da er man i større sjanse for at noe slås rammeskjevt!

BTW! Den koppen var kul, ikke bare gul! :thumbs:

Endret av Snowleopard
Lagt til siste linje!
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 timer siden):

Det er vanlig å ha litt smørning på kula når man har henger. Sjelden jeg ser folk bruke plastkopp, men det løser litt av problemet. Som sagt ikke særlig praktisk å ha en jernkrok 20cm fra bilen når man ikke trenger den. Hadde en bil for 20år sidensom jeg måtte manuelt ta av hengerfeste når det ikke var i bruk.(Dette er leenge siden) Problemet var en låsemekaniskme som satte seg bom fast etter en stund. Glad for at dagens er litt mere sofistikerte.

Man skal aldri smøre kula. Det står spesifikt i manualen til campingvogna mi at kula absolutt ikke skal smøres og at den må avfettes om det har kommet olje på den. Grunnen er at stabilisatorkoblingen fungerer ved at bremsebelegg klemmes mot kula når draget settes på, slik at svingninger dempes. Med olje på blir det ingen demping. 

Jeg tar aldri av selve kula, da jeg bruker henger svært ofte. Setter dog alltid på plastkoppen når henger ikke er påkoblet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Snowleopard said:

Ikke at jeg anbefaler dette som årsak til å beholde kroken på, men er nok mange som har lært seg å rygge/parkere ved å la kroken være et slags sikringspunkt. Treffer man muren, selvsagt i sakte fart, så hadde man feilberegnet.

Har og fått uoppmerksomme personer i "ræva" på bilen, der fastmontert krok har hindret skader på min bil, men med lit mindre heldige konsekvenser for de som ikke klarte å holde avstand. Ja, påkjørt bakfra når jeg stod stille i rushtidskøa i bakken ned mot Carl Berner-krysset. 2 ganger! 🙃

Den trygger endel i større fart og, sett resultater av det på andres bil, men da er man i større sjanse for at noe slås rammeskjevt!

BTW! Den koppen var kul, ikke bare gul! :thumbs:

Å ha på kroken kan gi ekstra skade og da.. en liten dult i kroken kan gi store og veldig dyre interne skader, og på visse biler ville man kansje sluppet bedre unna ved å skade bakfanger.

Var borti en avensis som ble dultet i kroken engang. Var vel nesten ikke synlige skader på bilen så taksten ble lav. Men når de begynte å reparere den eskalerte det veldig og bilen ville blitt kondemnert om de interne skadene var oppdaget tidligere..

Denne bilen hadde fastmontert krok da. Mulig det er designet litt bedre i dag så noe gir etter.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...