Salvesen. Skrevet 10. juni Del Skrevet 10. juni Snakk om å være heldig med bestillingen, ikke bare fikk jeg 30k+ redusert kostnad for bilen, men nå fikk jeg 5k km med gratis superlading også! 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Er det noen som vet hva adaptive lys på Model Y betyr i praksis? De skal nå kurve i svingene, men gjør de det fysisk eller er det bare noe matrisefunksjonalitet? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Så vidt jeg kan se på min egen TMY fra desember-22 så er det matrisefunksjonalitet. Andre biler maskeres ut, fotgjengere også (tror jeg), legger ikke merke til noe spesielt i kurver. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Kahuna skrev (1 minutt siden): Så vidt jeg kan se på min egen TMY fra desember-22 så er det matrisefunksjonalitet. Andre biler maskeres ut, fotgjengere også (tror jeg), legger ikke merke til noe spesielt i kurver. Det med at den kurver i svingene kom i 2024.20-oppdateringen. Jeg siktet ikke til matrisefunksjonaliteten på langlysene, men adaptive kjørelys. Se fra releasenotes i appen: Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni En tilbakevendende greie besøkte meg på nytt for et par dager siden. Plutselig var søkefunksjonaliteten for musikk helt ræva. Det har skjedd før og etter å ha tenkt meg om litt fant jeg frem til spotify for å godkjenne bruk av bilens spotify-konto. Av en eller annen grunn så 'glemmer' bilen med ujevne mellomrom at den har en innebygd spotify-konto. Nesten så man kan mistenke Tesla for å dytte kundene over på personelige kontoer.. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Nimrad skrev (3 minutter siden): Det med at den kurver i svingene kom i 2024.20-oppdateringen. Jeg siktet ikke til matrisefunksjonaliteten på langlysene, men adaptive kjørelys. Se fra releasenotes i appen: Ah, ok. Da ligger du litt foran meg, jeg har fortsatt 2024.14.8 på min. Jeg har en oppdatering som venter da men det er ikke .20.. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni (endret) Prøvekjørte Highland i dag i forbindelse med Cybertruck utstillingen i Tromsø. Har skjedd litt siden jeg kjøpte min Model 3 for 5 år siden 😅 Mere komfortabel fjæring og veldig mye mindre veistøy. Gjorde nesten vondt å sette seg tilbake i min egen bil etterpå å høre all veistøyen. Det med blinlysknapper på rattet knotet jeg litt med akkurat i starten men man blir veldig fort vant til dem. Ville ikke hatt noe problemer med å bruke dem i hverdagen. Cybertruck var grom den og men de lot meg ikke kjøre den. Endret 13. juni av Complexity 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Complexity skrev (6 minutter siden): Det med blinlysknapper på rattet knotet jeg litt med akkurat i starten men man blir veldig fort vant til dem. Så et bilde på nett hvor en kar hadde limt på to av disse små gummiknottene som følger med møbler, de som skal dempe skapdører og sånn. Så litt teit ut men da fant han lettere riktig plass ved å føle seg frem. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni 1 hour ago, Kahuna said: Så et bilde på nett hvor en kar hadde limt på to av disse små gummiknottene som følger med møbler, de som skal dempe skapdører og sånn. Så litt teit ut men da fant han lettere riktig plass ved å føle seg frem. Plasseringen gikk greit men jeg blinket feil vei når de ble opp ned 😅 Bare vanesak. Var bedre knapper å trykke på en jeg hadde fryktet. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni On 13.6.2024 at 4:42 PM, Complexity said: Prøvekjørte Highland i dag i forbindelse med Cybertruck utstillingen i Tromsø. Har skjedd litt siden jeg kjøpte min Model 3 for 5 år siden 😅 Mere komfortabel fjæring og veldig mye mindre veistøy. Gjorde nesten vondt å sette seg tilbake i min egen bil etterpå å høre all veistøyen. Det med blinlysknapper på rattet knotet jeg litt med akkurat i starten men man blir veldig fort vant til dem. Ville ikke hatt noe problemer med å bruke dem i hverdagen. Cybertruck var grom den og men de lot meg ikke kjøre den. Model 3 2019 har noe inn h*** med veistøy. Glad jeg kvitta meg med min og kjøpte Model Y 😂 Ble jo direkte bekymra for hørsla når man skulle prøve å høre på musikk i 80 km/t på motorveien med Model 3 2019. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni 1 hour ago, Wisd0m said: Model 3 2019 har noe inn h*** med veistøy. Glad jeg kvitta meg med min og kjøpte Model Y 😂 Ble jo direkte bekymra for hørsla når man skulle prøve å høre på musikk i 80 km/t på motorveien med Model 3 2019. Model Y er ikke perfekt den heller. Men mere behagelig "romlestøy" istedefor dekkstøy. Nye Model 3 er vesentlig bedre enn Y og. Men er ganske ille på gammel Model 3 ja. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Tesla vision.... Hva kan man si. Desverre hadde eg rett. Den ville få store problemer når ting havner foran bilen. Eller worst case scenario, et barn. Da vil uss fikse biffen mens vision sier kjør på. Skikkelig kjipt at de ikke lar oss kombinere de to. Da hadde den funket knall. For eg liker veldig godt at den ser ting på sidene mye bedre enn uss. Fortauskanter etc. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Jotun skrev (9 timer siden): Tesla vision.... Hva kan man si. Desverre hadde eg rett. Den ville få store problemer når ting havner foran bilen. Eller worst case scenario, et barn. Da vil uss fikse biffen mens vision sier kjør på. Skikkelig kjipt at de ikke lar oss kombinere de to. Da hadde den funket knall. Mener du at bilen ikke bruker USS i det hele tatt hvis jeg velger "vision"? Når bilen min faktisk har USS? (Jeg fikk levert min 3 i des 2022, og den har definitivt USS) Jeg liker centimeterpresisjonen til USS, og klarer fint å stole på tall på en skjerm (når de faktisk stemmer, og gir meg 20-30 cm sikkerhetsmargin). Jeg er ikke avhengig av et bilde. I så fall hadde det vært kjekt hvis software-ingeniørene klarte å implementere de mye mer presise USS dataene i den grafiske presentasjonen på en eller annen måte... Noe helt annet: Jeg var 10 dager i New York nettopp, og parkerte på Gardermoen med 50% batteri. Hadde lest i manualen at bilen taper ca. 1% batteri om dagen parkert, så jeg ble veldig overrasket når jeg kom nå lørdag morgen etter ti dager og fant bilen med 49%! Kom meg helt til Vinstra før jeg måtte lade👍😀 Men hvorfor dette enorme avviket? Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Det er vanskelig å forstå hvorfor ikke Tesla innfører et kamera eller to helt i fronten. Det ville gjort blindsonene i Vision mye mindre. Når det gjelder batteritap, så er det vel avhengig av hvor ofte bilen blir "vekket", og hva man har stående på av alarmer. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni 5 hours ago, J-Å said: Det er vanskelig å forstå hvorfor ikke Tesla innfører et kamera eller to helt i fronten. Det ville gjort blindsonene i Vision mye mindre. Cybertruck har det så det er vel noe de jobber med. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni 5 hours ago, ozone said: Noe helt annet: Jeg var 10 dager i New York nettopp, og parkerte på Gardermoen med 50% batteri. Hadde lest i manualen at bilen taper ca. 1% batteri om dagen parkert, så jeg ble veldig overrasket når jeg kom nå lørdag morgen etter ti dager og fant bilen med 49%! Kom meg helt til Vinstra før jeg måtte lade👍😀 Men hvorfor dette enorme avviket? Mange variabler. Men om man ikke vekker bilen ofte ved å sjekke appen eller bruker Sentry Mode så går det lite. Har man en ny bil med godt 12V batteri (eller det nye 16V batteriet) går det lite strøm til å holde liv i det også. Gamle Model S brukte veldig mye strøm bare på å stå parkert, men de har gjort litt tilltak siden den kom. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni ozone skrev (5 timer siden): Mener du at bilen ikke bruker USS i det hele tatt hvis jeg velger "vision"? Når bilen min faktisk har USS? (Jeg fikk levert min 3 i des 2022, og den har definitivt USS) Jeg liker centimeterpresisjonen til USS, og klarer fint å stole på tall på en skjerm (når de faktisk stemmer, og gir meg 20-30 cm sikkerhetsmargin). Jeg er ikke avhengig av et bilde. I så fall hadde det vært kjekt hvis software-ingeniørene klarte å implementere de mye mer presise USS dataene i den grafiske presentasjonen på en eller annen måte... Ingen cm og uss når eg velger vision nei. Testet med jentungen foran bilen på kne. Ingen varsel eller noe. Med vanlig parkeringsassistent ble det varsel. Ikke bra. 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Complexity skrev (6 timer siden): Mange variabler. Men om man ikke vekker bilen ofte ved å sjekke appen eller bruker Sentry Mode så går det lite. Har man en ny bil med godt 12V batteri (eller det nye 16V batteriet) går det lite strøm til å holde liv i det også. Gamle Model S brukte veldig mye strøm bare på å stå parkert, men de har gjort litt tilltak siden den kom. Jeg har det nye 16V Li-ion batteriet. Sentrymode turte jeg ikke bruke på en så lang parkering, for den trekker omtrent 7% i døgnet hos meg... Var bare inne én gang og vekket bilen... så da er jeg offisielt imponert over hva de har fått til! Bilen har tross alt en datamaskin som skal følge med 24/7 om bluetoothnøkkelen er i nærheten, sjekke temperaturer og holde kontakten med mobilnettet og Tesla's servere! (og sikkert mer til) Jotun skrev (6 timer siden): Ingen cm og uss når eg velger vision nei. Testet med jentungen foran bilen på kne. Ingen varsel eller noe. Med vanlig parkeringsassistent ble det varsel. Ikke bra. Selv om presentasjonen ved Vision er forskjellig fra den "vanlige", og altså uten centimeter-anslag, så hadde jo jeg håpt at USS likevel ble brukt i bakgrunnen til å forbedre presisjonen til "tegningen" når bilen faktisk har USS! Men ikke det altså... 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni (endret) 1 hour ago, ozone said: Var bare inne én gang og vekket bilen... så da er jeg offisielt imponert over hva de har fått til! Bilen har tross alt en datamaskin som skal følge med 24/7 om bluetoothnøkkelen er i nærheten, sjekke temperaturer og holde kontakten med mobilnettet og Tesla's servere! (og sikkert mer til) Dette trenger ikke trekke mer enn noen titalls til hundretalls uW (Altså millontedels Watt) Disse forbrukerne burde aldri ha noe synlig bidrag til utlading av en elbils hovedbatteri selv over mange måneders til års bruk. Ett lite 2Ah 12V motorsykkelbatteri burde kunne holde disse funksjonene i gang helt på egen hånd i 10 år*++. (Og da kan man naturligvis ofre en god del av denne levetiden for å øke pollingfrekvenser) *) Antatt 10 minutter pollingintervall over LTE, 0.17J pr. polling, bluetooth er ubetydelig i forhold, sensoravlesinger er ubetydelig i forhold til også bluetooth. Endret 17. juni av sverreb 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni 32 minutes ago, sverreb said: Dette trenger ikke trekke mer enn noen titalls til hundretalls uW (Altså millontedels Watt) Disse forbrukerne burde aldri ha noe synlig bidrag til utlading av en elbils hovedbatteri selv over mange måneders til års bruk. Ett lite 2Ah 12V motorsykkelbatteri burde kunne holde disse funksjonene i gang helt på egen hånd i 10 år*++. (Og da kan man naturligvis ofre en god del av denne levetiden for å øke pollingfrekvenser) *) Antatt 10 minutter pollingintervall over LTE, 0.17J pr. polling, bluetooth er ubetydelig i forhold, sensoravlesinger er ubetydelig i forhold til også bluetooth. Burde ja.. Men batteriet i en moderne laptop klarer ikke å holde på hvilespenningen sin når den av avslått. Alltid tomt om den har ligget en stund. og batteriene til gressklipperren min (4ah) må lades to ganger iløpet av vinteren for å ikke tappes helt. Og er vel kun den innebygde BMS kretsen som krever strøm der.. Så det burde gå ja men i praksis er det vel ikke helt slik. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå