Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Complexity said:

Temmelig sikker på at Juniper blir Highland bare større, så man vet nok ganske greit hvordan den blir. Tesla er jo ekstreme på å spare penger så er nok gjenbruk av mest mulig.

tesla-model-y-juniper-speculative-rendering-source-lamiandesign-x.thumb.webp.3ac0e5f7fb33830952edd4621a717f0f.webp

 

2024-model-y-lamian-design.jpg

Vel har vært en del kritikk på fjerning av hendler for blinklys, får håpe elon hører etter og ikke gjør det samme igjen men tviler på det, er kostnad som trumfer alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, onkel_jon said:

Vel har vært en del kritikk på fjerning av hendler for blinklys, får håpe elon hører etter og ikke gjør det samme igjen men tviler på det, er kostnad som trumfer alt.

Det var et lite håp jeg også hadde, at Tesla ville ta inn over seg at bla. blinklysspaken er ønsket tilbake.

Hørt litt rundt at Tesla plutselig fjerner funksjoner uten noen særs grunn, hvilke funksjoner det er snakk om vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (34 minutter siden):

Det er jo bare knapper istedenfor som mange andre biler i dag også har..

Forskjellen er bare at man slipper å bruke dem i Teslan..

images (5).jpeg

Ja dette er ett ikke problem, bilen velger gir selv. Og tar nesten aldri feil etter min erfaring. Nå skal den også velge i mellom gir og ikke bare ut av park(fra i sommer av tror jeg). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Ja dette er ett ikke problem, bilen velger gir selv. Og tar nesten aldri feil etter min erfaring.

Joda, nesten aldri. Selvkjøring og automatisk velger av kjøreretning, som egentlig bare er en del av dette, har allerede mindre feilrate enn manuell kjøring, men de har fortsatt noe feil og slike feil er ofte av en type som personer normalt ikke gjør. Det vil derfor skremme mange forbrukere og også myndigheter som derfor ikke ønsker tillate at slike systemer tar over kjøringen.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (15 minutter siden):

Joda, nesten aldri. Selvkjøring og automatisk velger av kjøreretning, som egentlig bare er en del av dette, har allerede mindre feilrate enn manuell kjøring, men de har fortsatt noe feil og slike feil er ofte av en type som personer normalt ikke gjør. Det vil derfor skremme mange forbrukere og også myndigheter som derfor ikke ønsker tillate at slike systemer tar over kjøringen.

Nå er jo dette godkjent, og om den velger feil vei så sveiper en bare på skjermen. Og det skjer omtrent aldri, som sagt. Jeg har aldri savnet den mercedes spaken etter jeg fikk dette systemet. De 4 bilene før hadde spaken.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Fikk den nye updaten i går på min gamle 2019 modell 3 nå med intel prosessor og de har virkelig tynet den.

Får ikke fullskjerm bil visualiserinen, men kart har blitt en egen "app" som kansje er tegn på at det kommer en dag når de får skrudd ned grafikken nok til at atomen klarer det 😅

Men visualiseringen av andre biler er jo blitt amazing. Ser alle biler visualisert nå, og bilene har mye mere detaljer som bremselys og blinklys. 

Ikke akkurat topp framerate på denne gamle prosessoren. Vil tro det er en del smoothere på Ryzen utgavene men er meget fornøyd med å ha fått det i det heletatt. 

Liker og det nye designet. Mere avrundet og ikke så firkantet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
On 19.5.2024 at 10:28 PM, Trestein said:

Om forsikringsselskap vet dette? Litt av en jobb!!

 

Forsikringselskapet vet nok dette så derfor kondemneres biler i denne tilstanden. 

I Russland er det kansje litt anneledes. Ikke sikkert det er så lett å få kjøpt ny Tesla der nå.

Fronten på moderne biler er myk for å kunne deformeres lett å skåne dem som er i bilen. 

 

1702461729306.jpeg

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Fun facts 
Crumble zones og safety zone konseptet I bil design ble utviklet av og patentert i 1937 av den ungarske ingeniør Béla Barényi. Også kalt «The crumble zone man».

Béla Barényi var født i 1907 og døde i 1997, 90 år gammel.

Den første bilen med et body ihh til dette safety designet var MB W 111 i 1959.

 

https://www.autospeed.com/cms/a_113292/article

https://en.m.wikipedia.org/w/index.php?title=Béla_Barényi&wprov=rarw1
 

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Forsikringselskapet vet nok dette så derfor kondemneres biler i denne tilstanden. 

I Russland er det kansje litt anneledes. Ikke sikkert det er så lett å få kjøpt ny Tesla der nå.

Fronten på moderne er myk for å kunne deformeres lett å skåne dem som er i bilen. 

 

1702461729306.jpeg

Det så ut som om hjuloppheng ikke var skadet. De trilet det inn og ut. Panser så også greit ut. Derfor ville jeg ha tippet at det var en kollisjon i 25-35km/h. På en normal bil hadde nok stålet som holder forskjermer på plass oppe og nede vert bøyd samt bjelken foran + endel lykter og div på innsiden vert ødelagt. Poenget er at siden ståldeler som normalt er sveist er byttet ut med støpt alu så må hele alu delen byttes.

Hvor bra dette er er det kun en fasitt på. Forsikringspremie. Øker den er det dårlig. Synker de er det et godt konsept

Russland få 50% av bilene sine fra kina så disse kommer nok derfra. Tror ikke Kina har noen restriksjoner på bil eksport til Russland. Uten Kina hadde nok Russland gått i kne ganske raskt

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (47 minutter siden):

Det så ut som om hjuloppheng ikke var skadet. De trilet det inn og ut. Panser så også greit ut. Derfor ville jeg ha tippet at det var en kollisjon i 25-35km/h. På en normal bil hadde nok stålet som holder forskjermer på plass oppe og nede vert bøyd samt bjelken foran + endel lykter og div på innsiden vert ødelagt. Poenget er at siden ståldeler som normalt er sveist er byttet ut med støpt alu så må hele alu delen byttes.

Hvor bra dette er er det kun en fasitt på. Forsikringspremie. Øker den er det dårlig. Synker de er det et godt konsept

Russland få 50% av bilene sine fra kina så disse kommer nok derfra. Tror ikke Kina har noen restriksjoner på bil eksport til Russland. Uten Kina hadde nok Russland gått i kne ganske raskt

 

Panseret var bøyd, derfor viser etterbildet med et hvitt panser de har satt inn som erstatning. Dersom eier bryr seg, så vil nok dette lakkeres i rett farge etterhvert.

Selv om hjulopphenget så greit ut, så vet vi intet om selve ramma. Det kan ha biltt skjeivt, og en ny kollisjon kan bli katastrofal for de som oppholder seg i bilen.

Her burde det ha vært røntgenfotografert og målt opp, for å se om det fremdeles er intakt, selv om det ved første øyekast ser greit ut. Det er problemet med å reparere slike vrak, derom man ikke får kontrollert skikkelig at konstruksjonen er bevart og ikke svekket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Panseret var bøyd, derfor viser etterbildet med et hvitt panser de har satt inn som erstatning. Dersom eier bryr seg, så vil nok dette lakkeres i rett farge etterhvert.

Selv om hjulopphenget så greit ut, så vet vi intet om selve ramma. Det kan ha biltt skjeivt, og en ny kollisjon kan bli katastrofal for de som oppholder seg i bilen.

Her burde det ha vært røntgenfotografert og målt opp, for å se om det fremdeles er intakt, selv om det ved første øyekast ser greit ut. Det er problemet med å reparere slike vrak, derom man ikke får kontrollert skikkelig at konstruksjonen er bevart og ikke svekket.

Ja på normale biler ser man etter panelgap for å ikke kjøpe biler som har vert i kollisjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Trestein skrev (3 timer siden):

Ja på normale biler ser man etter panelgap for å ikke kjøpe biler som har vert i kollisjon. 

Hvor mye panel-gap-problemer er det på TM3 fra Shanghai og TMY fra Shanghai, Berlin og Texas?

Er vel stort sett på det av TMS og TMX som er produsert ved Freemont-fabrikken som ennå sliter med litt finnish, da de ikke har gjennomført Gigapress for disse bilene.

Tror de og har kontroll på dette på TM3 og TMY produsert ved Freemont, etter noe innkjøringsproblemer tidligere. Men kan godt hende jeg tar feil, da jeg ikke har fulgt nøye med på dette!

Men virker å være lite diskusjon om dette på Elbilforum. Her derimot, er dere jo en liten gjeng som stadig drar denne diskusjonen, uten å vise til at dette faktisk er et eksisterende problem.

Endret av Snowleopard
Leif!
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
nebrewfoz skrev (13 minutter siden):

Hæ? Er det Tesla-fabrikken i Fremont, California du tenker på?
(Hvor kommer Redmond inn i bildet?)

Sorry, jeg som surret! Er Redmond i San Jose, California også😉, 45 min eller ca 46 km (28.5 miles) unna. 😎

Korrigert!

Dog, leifen ødelegger ikke for poenget mitt!

image.thumb.png.6ce1a73328b1dfdb963f63bd0eb3e507.png

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Hvor mye panel-gap-problemer er det på TM3 fra Shanghai og TMY fra Shanghai, Berlin og Texas?

Er vel stort sett på det av TMS og TMX som er produsert ved Freemont-fabrikken som ennå sliter med litt finnish, da de ikke har gjennomført Gigapress for disse bilene.

Tror de og har kontroll på dette på TM3 og TMY produsert ved Freemont, etter noe innkjøringsproblemer tidligere. Men kan godt hende jeg tar feil, da jeg ikke har fulgt nøye med på dette!

Men virker å være lite diskusjon om dette på Elbilforum. Her derimot, er dere jo en liten gjeng som stadig drar denne diskusjonen, uten å vise til at dette faktisk er et eksisterende problem.

Aner ikke hvor galt det er. Ofte er det på panelgapene man ser at bilen foran er en tesla og ikke toyota. 

(Kommer de bak deg ser du de på frontlysa. Ene lyser opp andre ned)

Mener jeg har sett nyere biler som har dette også. Spesielt bak der taket ikke er i flukt med bakluka eller noe utafor. Har en Audi eller VW slike gap kan du være rimelig sikker på at den er skadet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...