Nimrad Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Marzo skrev (11 minutter siden): Hvis det er dekkene som bestemmer støynivå i bilen så bekrefter det jo manglende støydemping i resten av konstruksjonen. Det gjelder flere modeller, ikke bare Tesla. Virker som hjulstøy er verst, ja. Og så hjelper ikke panoramataket på når man kjører i tunneler heller. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Nimrad skrev (43 minutter siden): Virker som hjulstøy er verst, ja. Og så hjelper ikke panoramataket på når man kjører i tunneler heller. Tja, flere som melder at biler med glasstak faktisk er bedre støydempet. Men og lest de som mener motsatt, så tror det er merke/modell-avhengig. Mener å huske at bl.a. iPace var en av de som var tystere i tunnel på de som hadde panoramatak... Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Snowleopard skrev (1 minutt siden): Tja, flere som melder at biler med glasstak faktisk er bedre støydempet. Men og lest de som mener motsatt, så tror det er merke/modell-avhengig. Mener å huske at bl.a. iPace var en av de som var tystere i tunnel på de som hadde panoramatak... Merkelig. Jeg er ikke fysiker eller hva enn man skulle være, men ville trodd at metall pluss stofftak var mye bedre isolasjon på alle mulige måter. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april (endret) Nimrad skrev (5 minutter siden): Merkelig. Jeg er ikke fysiker eller hva enn man skulle være, men ville trodd at metall pluss stofftak var mye bedre isolasjon på alle mulige måter. Enkelte gasser som man bruker mellom glasslagene kan være ganske støydempende. Så kan det jo være flere lag, ikke bare 2. Et siste alternativ er selvsagt "placebo", men siden flere melder det, vil jeg tro det kan stemme. Tynt metall og tynt stoff kan fort slippe mye lyd gjennom, og dessuten virke som høyttaler/forsterker om vibrasjonene/frekvensene er "rett". Endret 24. april av Snowleopard 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april 3 minutes ago, Nimrad said: Merkelig. Jeg er ikke fysiker eller hva enn man skulle være, men ville trodd at metall pluss stofftak var mye bedre isolasjon på alle mulige måter. Verken metall eller stoff isolerer godt mot støy. Man trenger egne støydempende materialer for å få det bra. Mens en "tynn" vindusrute kan være nesten like godt støyisolerende som en "tykk" husvegg. 1 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Synes vinterhjula støyer betraktelig mer enn sommer. Er da snakk om default 19" på både sommer og vinter. Vinter er vel Nokian R3/R4 SUV på 2022 Y. Er en viss høy frekvens som er tilstede på vinterhjula kontra sommerhjula. Så synes sommer er utrolig mye mer behagelig å kjøre med mtp støy. Kommer definitivt til å velge Michelin når det blir på tide å kjøpe nye vinterdekk. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april 1 minute ago, MrMarbles said: Synes vinterhjula støyer betraktelig mer enn sommer. Er da snakk om default 19" på både sommer og vinter. Vinter er vel Nokian R3/R4 SUV på 2022 Y. Er en viss høy frekvens som er tilstede på vinterhjula kontra sommerhjula. Så synes sommer er utrolig mye mer behagelig å kjøre med mtp støy. Kommer definitivt til å velge Michelin når det blir på tide å kjøpe nye vinterdekk. Rumlinga på nokian r3 er en kjent sak, r5 er mye bedre. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april On 23.4.2024 at 6:40 PM, Snowleopard said: Dyrere enn TMYP altså! 589 765,- vs 574 121,- i standardfarge og intet annet lagt til. Vinterdekk-pakke ikke tilgjengelig via konfigurator ennå! 3P virker jo å være en mye mer påkostet bil. YP så er det vel stort sett annen farge på kalipere, stivere dempere og annen software. Dersom det er andre seter, understell og bremser, så gir det mening at det er større forskjell mellom vanlig og P. For ikke å glemme at den bryter 3 sekunder til hundre, hver hundredel blir eksponensielt vanskeligere. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Topgear sin gjennomgang Den er kun 40kg tyngre enn en BMW M3(!) Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april bzzlink skrev (2 timer siden): For ikke å glemme at den bryter 3 sekunder til hundre, hver hundredel blir eksponensielt vanskeligere. 3,1 sekund står det på tesla sine sider. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Hanhijnn skrev (På 23.4.2024 den 3:13 PM): 22-modell har doble glas i alle sideruter. Vi kjører enda på Hankook sommerdekka. Siste sesongen nå ser det ut til (3. sesong). Er ikke plaget med støy. Har du sett Bjørn Nyland teste de? Selv fra Tesla innkaster Bjørn fikk vi vite at de utgjør veldig lite når det kommer til støy. Vedkommende valgt jo å utstyre testbil med mindre hjul enn den kom med for å begrense støy i 100mils testen. Model 3 støyer fælt sett imot andre sedaner i samme klasse. Det er også mye plast son kan lage knirk. Model Y er noe bedre, men har også ganske mye støy. Dyne baki var lurt, blir sånn hul lyd i den til tider. Highland er bra når det kommer til støy, bedre enn gjennomsnittet vil jeg si. Fremgang! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Evil-Duck skrev (7 minutter siden): 3,1 sekund står det på tesla sine sider. Det er vel fremdeles av Tesla målt med «1-foot roll-out » på performance modellene. Og uten «1-foot-roll-out» på AWD og LR modellene (og andre merker). 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Var i en video jeg så at de sa 2,9 tror det var Brownlee Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april bzzlink skrev (2 minutter siden): Var i en video jeg så at de sa 2,9 tror det var Brownlee Da snakkes det vel om 0-60 mph som ikke er det samme som 0-100 kmh Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april bzzlink skrev (2 minutter siden): Var i en video jeg så at de sa 2,9 tror det var Brownlee Visstnok bare US-versjonen... Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april (endret) Snowleopard skrev (14 minutter siden): Visstnok bare US-versjonen... Fordi de bruker en annen måleenhet i USA enn det vi gjør i den siviliserte verden. De er like raske Endret 24. april av Evil-Duck Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april 2.8 sek med BMW M3 Competition xDrive på 0-60mph (også med rollout) https://www.bmwblog.com/2023/04/05/bmw-m3-0-60-mph/ Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. april Del Skrevet 25. april 8 hours ago, Syar-2003 said: 2.8 sek med BMW M3 Competition xDrive på 0-60mph (også med rollout) https://www.bmwblog.com/2023/04/05/bmw-m3-0-60-mph/ Er bra det. 503hk og samme vekt som en Model 3 så de har fått tunet launchen temmelig bra. Men er det sånn som før at man bare kan gjøre det en gang eller nå? Husker Jan Erik Larsen testen en BMW i autofil for 15 år siden eller nå hvor han launchet bilen med full power noe man bare kunne gjøre en gang? Eller bare noen få ganger iallefall for det slet vist noe innmari på drivverket. Som med Fisker Ocean som bare kan launches 500 ganger. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. april Del Skrevet 25. april (endret) Complexity skrev (1 time siden): Er bra det. 503hk og samme vekt som en Model 3 så de har fått tunet launchen temmelig bra. Men er det sånn som før at man bare kan gjøre det en gang eller nå? Husker Jan Erik Larsen testen en BMW i autofil for 15 år siden eller nå hvor han launchet bilen med full power noe man bare kunne gjøre en gang? Eller bare noen få ganger iallefall for det slet vist noe innmari på drivverket. Som med Fisker Ocean som bare kan launches 500 ganger. Nei , det er ikke noe man bare kan gjøre en gang. Men motor og girkasse må først ha «driftstemperatur» og de må ha en viss tid til en «nedkjøling» mellom launch’ene. Must the engine and transmission be up to proper temperature for launch control to be available? Launch control cannot be activated when the vehicle's / engine's / transmission's condition are not ready or warmed up properly. There also needs to be some cool down time in between two launch control starts. How many launches can you make in the life of the gearbox? There is no limitation of the launch control's availability over its lifetime. Availability of launch control is temporarily unavailable when - mainly - temperature conditions of the engine, transmission, differential do not allow its use. https://www.bmw-m.com/en/topics/magazine-article-pool/bmw-m3-m4-m-launch-control-steptronic.html Endret 25. april av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. april Del Skrevet 25. april 1 hour ago, Complexity said: Som med Fisker Ocean som bare kan launches 500 ganger. Dragtimes testet Plaid og fant ut at når den var launchet mange ganger ble den tregere og tregere etter en stund. Såpass mye tregere at Taycan fikk bedre tider. Men imponerende tider på Plaid`en når den er ny da, fint å skryte av.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå