Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Der er du igjen. Hva er det som får deg til å sette meg i denne båsen din? Hva er det som gjør at eg er fanboy? Hva har eg gjort og skrevet som gjør at eg blir satt i en bås med det du mener er ubrukelige idioter som trenger dine kunnskaper for å fungere i samfunnet? Og hvorfor har du påtatt seg dette ansvaret?

Er hvertfall ikke noen Tesla fanboy. Eg bare eier en.

Dette er jo akkurat sånn du alltid diskuterer. Du har rett, trenger ikke dokumentere noe du skriver og alle andre har feil og kildene deres er ubrukelige. Og sånn ellers, hvis man ikke tar feil så er man uansett en Tesla fanboy og dermed har man ikke noe peiling eller ønske om å lære uansett 

Hva er målet ditt i denne tråden? Kan du ikke heller starte en egen tråd som omhandler temaene som kun du er interessert i istedetfor å utsette alle oss idioter for pisset ditt?

Endret av Jotun
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (50 minutter siden):

Der er du igjen. Hva er det som får deg til å sette meg i denne båsen din? 

Trenger ikke gå særlig langt. Den aller siste setningen du skrev bør vel være nok "Kan du ikke heller starte en egen tråd som omhandler temaene som kun du er interessert i istedetfor å utsette alle oss idioter for pisset ditt?"

Jotun skrev (51 minutter siden):

Dette er jo akkurat sånn du alltid diskuterer. Du har rett, trenger ikke dokumentere noe du skriver og alle andre har feil og kildene deres er ubrukelige. Og sånn ellers, hvis man ikke tar feil så er man uansett en Tesla fanboy og dermed har man ikke noe peiling eller ønske om å lære uansett 

Det er bare piss. Jeg er nok blandt de her inne med flest faktabaserte innlegg. Problemet er at når enkelte ikke liker det som står der, så blir jeg beskyldt for å ødelegge tråden. Forige gang var for et par måneder siden når en bruker hadde sett et Munroinnslag på Youtube og ravet løs med hvor fantastisk Cybertruck var, hvor genialt og nyskapende 48voltssystemet var, hvor mye mer moderne datanettverket i bilen var enn på andre biler, og hvor fantastisk det var at Musk ville dele denne kunnskapen med Ford og andre produsenter. Når jeg da påpekte at alt sammen var basert på ting andre fabrikker hadde hatt lenge og var kjøpt inn fra kjente underleverandører, hovedsaklig europeiske, samt at Musk neppe trengte å dele informasjonen til andre produsenter, da de hadde lagt disse standardene for mange år siden ble det som vanlig ramaskrik, jeg blir beskyldt for å ødelegge tråden og du var en av dem som hev deg på. Fast forward 2mnd, så viser det seg at munroevideoen faktisk var BS, men det forandrer selvsagt ingenting, og det må forbigås i stillhet.

Jotun skrev (51 minutter siden):

Hva er målet ditt i denne tråden? Kan du ikke heller starte en egen tråd som omhandler temaene som kun du er interessert i istedetfor å utsette alle oss idioter for pisset ditt?

Målet mitt er å diskutere bil på faglig grunnlag og gjerne gå så dypt i materien som mulig, få utfordret noe av min egen kunnskap, samt spre min egen kunnskap til andre. Du vet, slik diskusjonsforum faktisk er til for. Åpne forum er ikke til for at du og andre skal få ha deres egne ekkokammer. Det finnes det lukkede klubbforum for.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, AL123 said:

Model 3 er en D-segment bil, mens Model 2 blir en B eller C-segment bil. Selvfølgelig blir det vanskelig å tjene penger på en billigere bil, det er jo derfor alle elbilprodusenter har satset på høyere prisklasser frem til nå. Tesla har til nå hatt fordel av billige batterier og billig arbeidskraft. I småbilsegmentet vil ikke det holde.

Jeg tror du er inne på noe her. Billigbil har med volum å gjøre, avhengig av store volum. 

Ikke noe lurt å kjøre i gang den satsningen dersom det er generelt dalende etterspørsel etter (el)bil.

For Tesla sin del så må de bygge en eller to nye svære fabrikker. De har kjøpt tomter og begynt forberedelser i Mexico. Men de er veldig avhengig av at etterspørselen er der, når de starter å spytte ut biler.

Andre produsenter som kjører stort forhandlerledd i verdikjeden har også en buffer i det, at forhandlerne kan «svelge» evnt overproduksjon i kortere perioder.(eller lengre for f.eks. Ford sin del :p)

Når man ser på produksjon / leveranse tallene til Tesla pr kvartal så er forskjellen stort sett kun det antall biler som til enhver tid er under frakt.

Men nå sier jo sjefen for Tesla at Ruters ljuger da, (snakk om «pot callling the kettle black») så spennende hva som skjer. 

Mitt tips til Musk om han har kapitalen er å komme seg til markedet med volumbilen så fort som overhodet mulig. Det er kort tid før Kineserne ikke bare lager de billigste bilene, men også de beste. Og da er det ikke et stort nok volum igjen der å ta

Robotbiler i klimasoner med snø virker langt unna, men det sies at vi mennesker har en tendens til å overvurdere teknologiutvikling i 3-4års perspektiv. Og undervurdere i 8-10års

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Zeph said:

Er det dårleg lys på bilar som gjer at det blir montert LED-bar? Eg synest lys på dagens bilar generelt er veldig bra, men ser mange bilar med LED-bar.

Lys har blitt generelt mye bedre etter at xenon / LED teknologien har kommet på markedet. Men produsentene har tildels melket mye margin ut av lystek. så mange biler på veien med kun halogen fortsatt. (Min 2020 Skoda f.eks) 

tror også det har med hvor mange km man kjører på mørklagte elgbefengte strekninger i året. De som har veien som arbeidsplass i grisgrendte strøk får mye trygghet i noen meter ekstra opplyst vei/periferi

Lenke til kommentar

Kan ikke se behovet på min bil. Men har jo mye med hvor man bor vil eg tro.

Når eg kjører i mørket med leafen kunne eg veeeeeldig gjerne hatt mer lys. Den har rævva lys, rett og slett.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
AL123 skrev (8 timer siden):

 

Målet mitt er å diskutere bil på faglig grunnlag og gjerne gå så dypt i materien som mulig, få utfordret noe av min egen kunnskap, samt spre min egen kunnskap til andre. Du vet, slik diskusjonsforum faktisk er til for. Åpne forum er ikke til for at du og andre skal få ha deres egne ekkokammer. Det finnes det lukkede klubbforum for.

Du gjør jo ikke det her? Når 80 prosent av innleggene er sur tone mot alle her inne,og du generaliserer på den måten du gjør ved å greie alle under samme kam, så drukner den fantastiske kunnskapen din i tonen i innleggene. Den hoverende bedreviter tonen. 

Det at eg mener at innleggene dine stort sett er piss her inne gjør ikke meg til en Tesla fanboy slik du tror. Det gjør bare meg til en person som til syvende og sist ønsker p skrive ting her inne uten å bli sablet ned av bedrevitere med en agenda. For agendaen din er åpenbar. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 timer siden):

Troll? Fordi jeg er en av de som ikke tar propagandaen for gitt?

Nei, fordi du utelukkende poster her inne for å servere dagens sure oppstøt. Har du noensinne kommet med et positivt ladet budskap her inne?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (19 timer siden):

2 mill leverte i hele tatt i 2024 kan vel bli hardt nok, under 400 tusen i Q1 tyder ikke bra..... modell y salget er over 40 % ned sammenlignet med fjoråret her til lands. 

Ja, nå er det nesten full stopp på Model Y leveransene her i Norge. Knapt biler på lager heller, f.eks ingen hvite Y LR (som er den mest solgte modellen). Det er nok de tidligere nevnte logistikkproblemene og dermed produksjonsstoppen på fabrikken i Berlin som gjør seg gjeldende. Når båtene plutselig må gå rundt Afrika med deler blir det vanskelig å produsere biler en stund. Regner med at det løsner i løpet av en måned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 minutter siden):

Jeg får bare opp 3 stk. nye, og ingen av de er på lager. Det står "I transitt - kommer snart" på alle sammen.

Jeg får opp 4x TMY SR i hvitt og 7 LR (hvorav 2 demo-bil), hvor det står "Tilgjengelig for henting" på alle utenom 1 som står "i transitt. Har du husket å hake av for "alle kan leveres"?

Endret av Snowleopard
Klikket på bakhjulsdrift først...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

EU har vel noe regler om max 30W pære eller så om bilen ikke har lyktespyler. Så eldre Tesla som ikke hadde LED hadde vel såvidt langlys da de ikke har lyktespylere og derfor måtte ha svakere pærer her. 

Veldig merkelige greier hele regelverket.. Men med LED er det ikke samme problem da 30W LED er ganske kraftig.

Er alikevell natt og dag med en skikkelig ledbar. Er sinnsykt mye elg der jeg kjører så vil ha skikkelig lys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som til stadighet fascinerer meg litt er at nesten alle oppdateringer som kommer med positive forbedringer virker å være nødt til å komme med en forverring av andre ting.

Hva de har tenkt med Ap i den nye oppdateringen er eg spent på. Den var rett og slett blitt mye dårligere..... Kjører samme vei jevnt og trutt og nå var det faktisk plutselig ikke gjennomførbart etter adaptiv opdateringen.

Og bare det at vi nå må justere opp farten selv etter fartsøkning..... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (2 timer siden):

Og bare det at vi nå må justere opp farten selv etter fartsøkning.....

Ikke helt sikker på om jeg tenker på det samme:

Det har alltid vært nødvendig å justere farten opp om du startet AP/selvstyring på en lavere hastighet. Om du starter i en 60-sone og går over i en 70-sone måt du sette opp til 70 manuelt. Når du igjen kommer i en 60-sone går det ned automatisk (*). Men når du nå igjen kommer i en 70-sone så har du jo tidligere i økten godkjent 70 og bilen går opp i 70 automatisk (*).

(*) men det finnes haugevis av årsaker hvorfor det likevel ikke alltid skjer - en del av disse må vi takke SVV for - er jeg etterhvert helt sikker på.

Lenke til kommentar

Hvis man låg i 70 og kom inn i en 60 sone justerte farten seg automatisk ned. Det gjør den fortsatt. Men før justerte den opp igjen hvis man hadde hatt høyere fart på AP før. 

Nå må man manuelt øke hver gang fartsgrensen øker. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...