Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (24 minutter siden):

Lysjustering burde vært en del av en EU-kontroll. 

Det er ofte tesla med lys på ville veier ja, men de er ikke alene om det. 

Sant nok, men det bør bli en vesentlig bedring nå som alle 2021 modeller av 3 og Y ihvertfall, får adaptive lys. Blir nok kke blanda så mye nå lenger:) 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Sant nok, men det bør bli en vesentlig bedring nå som alle 2021 modeller av 3 og Y ihvertfall, får adaptive lys. Blir nok kke blanda så mye nå lenger:) 

Det er jo nærlysene som er feil (for høyt) justert. At bilen får adaptive fjernlys retter ikke opp i det. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (30 minutter siden):

Lysjustering burde vært en del av en EU-kontroll. 

Det er ofte tesla med lys på ville veier ja, men de er ikke alene om det. 

Så vidt meg bekjent så er det allerede endel av EU-kontrollen. Problemet er at dette blir ikke sjekket før bilen første gang er 4 år, deretter hvert andre år. Lys bør sjekkes på service, men man bør og ta en visuell kontroll selv minst en gang i året!

Se punkt 4 i veilederen for kontrollen:

https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/kontrollinstruks-for-periodisk-kontroll-av-kjoretoy.pdf

Edit:

Punkt 4.1.2 Hovedlykter - Instilling

"Kontroller hver frontlykts innstilling ved nærlys og fjernlys ved hjelp
av et egnet lysinstillingsapparat. Ved kontroll av innstilling skal man
benytte hellingsprosent angitt av fabrikanten, dersom dette ikke er
tilgjengelig benyttes 1 %.
Ved etterkontroll kan mangelmerknad c) kun godkjennes dersom lysene
er riktig justert. Det skal da benyttes tilsvarende vurdering som ved
periodisk kontroll.
Mangelmerknad for feil høydeinnstilling av lysene skal ilegges dersom
lys-mørkegrense fremdeles er avvikende når innstilt hellingsprosent på
apparatet settes til korrekt verdi for kjøretøytypen +- 1. Det vil si at
dersom et kjøretøy har angitt hellingsprosent 1,5 %, vil øvre
og nedre grenseverdier være 0,5 % og 2,5 %. Tilsvarende størrelse på
avvik er også grenseverdi for lys-mørkegrense sideveis.
Det skal likevel ilegges mangelmerknad dersom lyktenes
hellingsprosent ikke er minimum 0,5 %. Det vil eksempelvis si at
kjøretøy som har angitt hellingsprosent på 1 % må være
innenfor 0,5 % - 2 % for å kunne godkjennes ved periodisk kontroll,
selv om grenseverdien i utgangspunktet er +-1.
Ved kontroll av traktor gjøres det en visuell kontroll av lysinnstilling –
uten å benytte lysinnstillingsapparat - ved å vurdere om innstilling for
en eller flere lykter åpenbart har alvorlig feil innstilling."

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (14 minutter siden):

Det er jo nærlysene som er feil (for høyt) justert. At bilen får adaptive fjernlys retter ikke opp i det. 

Det er vel samme lys, bare kutter lavere når de er i nærlysmodus. Så potensielt kan de fint justere nærlysene på samme måte.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Så vidt meg bekjent så er det allerede endel av EU-kontrollen. Problemet er at dette blir ikke sjekket før bilen første gang er 4 år, deretter hvert andre år. Lys bør sjekkes på service, men man bør og ta en visuell kontroll selv minst en gang i året!

Kontroll av lysene er en del av EU-Kontrollen ja. Justering er det jeg snakker om. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (4 minutter siden):
Snowleopard skrev (22 minutter siden):

Så vidt meg bekjent så er det allerede endel av EU-kontrollen. Problemet er at dette blir ikke sjekket før bilen første gang er 4 år, deretter hvert andre år. Lys bør sjekkes på service, men man bør og ta en visuell kontroll selv minst en gang i året!

Kontroll av lysene er en del av EU-Kontrollen ja. Justering er det jeg snakker om.

De sjekker lysjusteringen, ja. Svært overrasket om de ikke justerer de der og da om justeringen er feil. Men, så er det jo et punkt man kan ta betalt for. Så kanskje må det innhentes tillatelse fra eier om det skal gjøres mot betaling.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 minutter siden):

Hvor finner man en  sertifisert flat flekk med asfalt med en helt rett vegg foran?

Må den være sertifisert?

Det jeg har tenkt å gjøre men ikke rukket/glemt 🙄 er å sette bilen min opp foran garasjeporten med nyjusterte lys og i en definert avstand og merke av på portene. Da kan man senere sammenlikne.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (15 minutter siden):

Det er vel samme lys, bare kutter lavere når de er i nærlysmodus. Så potensielt kan de fint justere nærlysene på samme måte.

Poenget er at de uansett må justeres manuelt. Var kun adaptive xeon som var selvjusterende. 

Lenke til kommentar
trikola skrev (4 minutter siden):

Må den være sertifisert?

Det jeg har tenkt å gjøre men ikke rukket/glemt 🙄 er å sette bilen min opp foran garasjeporten med nyjusterte lys og i en definert avstand og merke av på portene. Da kan man senere sammenlikne.

Oppskriften finner du f.eks. her:

    "Parker bilen på flat mark, 50 cm fra veggen, med nærlysene på
    Bruk et vater for å kontrollere at bilen står flatt – det kan være nødvendig at tunge gjenstander tas ut, samt at lufttrykket i alle dekkene er korrekt
    Hvis frontlyktene på bilen kan justeres manuelt, sett denne til 0
    Sjekk frontlyktenes hellingsverdi – vanligvis mellom 1-1,2%
    Sjekk lysets høyeste punkt på veggen og marker en linje 10 cm nedenfor dette punktet (12 cm hvis hellingsverdien er 1,2%)
    Plasser bilen 10 meter fra veggen og kontroller om lysets høyeste punkt nå treffer linjen du markerte tidligere
    Hvis avviket er for stort, må frontlyset justeres – disse kan justeres både vertikalt og horisontalt – hvis du ikke er sikker på hvordan det skal gjøres, anbefaler vi å oppsøke hjelp på et verksted"

https://vianor.no/dekkinformasjon/vedlikehold-av-dekk/justere-bilens-hovedlys/

Eller her:

https://www.bildelerekspert.co.no/blogg/hvordan-justere-bilens-hovedlys-riktig-694

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Det er jo nærlysene som er feil (for høyt) justert. At bilen får adaptive fjernlys retter ikke opp i det. 

Nærlysene kan man justere selv via skjermen da. Har gjort det selv, og har til gode å få noen signaler av motgående biler om at de lyser for høyt e.l. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (41 minutter siden):

De sjekker lysjusteringen, ja. Svært overrasket om de ikke justerer de der og da om justeringen er feil. Men, så er det jo et punkt man kan ta betalt for. Så kanskje må det innhentes tillatelse fra eier om det skal gjøres mot betaling.

Å kalle lysbildet/innstillingen av lyset for lysjustering er nytt for meg. Ikke rart du misforstod meg da i mitt tidligere innlegg, for jeg snakket om at justering av lysene skulle vært en del av EU-kontrollen. Derav Lysjustering. 

Det er det ikke i dag da de kun sjekker om lyset er innenfor spesifikasjonene til bilfabrikant eller avvik satt av Statens Vegevesen. Justering er en tilleggstjeneste. Det kan være at enkelte, ofte mindre verksted, fikses feilen på stedet om det lar seg enkelt gjøre som en ekstra kundeservice, men normen er å kontakte kunde og høre om de og vil ha justert lysene for å slippe å få mangel på dette. Mot en betaling selvsagt.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (31 minutter siden):

Å kalle lysbildet/innstillingen av lyset for lysjustering er nytt for meg. Ikke rart du misforstod meg da i mitt tidligere innlegg, for jeg snakket om at justering av lysene skulle vært en del av EU-kontrollen. Derav Lysjustering. 

Det er det ikke i dag da de kun sjekker om lyset er innenfor spesifikasjonene til bilfabrikant eller avvik satt av Statens Vegevesen. Justering er en tilleggstjeneste. Det kan være at enkelte, ofte mindre verksted, fikses feilen på stedet om det lar seg enkelt gjøre som en ekstra kundeservice, men normen er å kontakte kunde og høre om de og vil ha justert lysene for å slippe å få mangel på dette. Mot en betaling selvsagt.

Man sjekker om lysinnstillingene/lysjusteringen er feil eller riktig. Å utføre en justering er altså noe annet enn å utføre en kontroll av justeringen/innstillingen. Går så langt som at jeg ikke tok deg på å mene at de skal gjøre jobben for en der og da.

Men virker jo som kostnaden for kontrollen er høyere enn det kontrollen faktisk koster verkstedet i form av lønn til merdarbeider og kostnadene rundt dette vs. faktiske verkstedoppdrag. Jeg kan ikke si om dette er feil eller riktig. Men det skal jo dekkes opp ved at man da kan få oppdraget med å fikse det som oppdages.

Så kan man jo alltids mene de skal ta det der og da, men noen vil jo kreve å få gjøre dette selv, eller velge verksted fritt. Bl.a. for å sørge for at det ikke skal lønne seg for de å jukse på dette ved å påstå at det var feil, og så kreve betalt for å ha rettet opp i det.

Uansett, litt av tilleggspoenget mitt var/er altså at EU-kontrollen kommer for langt etter, når det viser seg at mange er feiljustert i utgangspunktet, eller at de går ut av innstillingen for raskt. Derfor må dette sjekkes og i tilfelle korrigeres lenger før det er tid for EU-kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Må den være sertifisert?

Det jeg har tenkt å gjøre men ikke rukket/glemt 🙄 er å sette bilen min opp foran garasjeporten med nyjusterte lys og i en definert avstand og merke av på portene. Da kan man senere sammenlikne.

Problemet er at når du først begynner å lete så innser du fort at å lage parkeringsplasser som faktisk er helt flate er ikke noe krav når parkeringsplasser anlegges. Du kan ha flaks men jeg har ikke noe på egen tomt. Og selv om det er noenlunde flatt her er det forbausende få steder 'som skapt' for å justere lys. Siden jeg ikke finner noe setter jeg på den autoinstilling funksjonen og justerer et par klikk ned etterpå. Prøver å følge med neste gang jeg kjører i mørket for å se om jeg må justere enda mer.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (39 minutter siden):

Problemet er at når du først begynner å lete så innser du fort at å lage parkeringsplasser som faktisk er helt flate er ikke noe krav når parkeringsplasser anlegges....

Mitt poeng var

Sitat

Da kan man senere sammenlikne.

... om alt er som før. Om noe har endret seg kan man går videre (les: til fagfolk)

Lenke til kommentar
Hansien skrev (4 timer siden):

Kontroll av lysene er en del av EU-Kontrollen ja. Justering er det jeg snakker om. 

I praksis er det ikke noen forskjell mtp på blending. Feiljustering er en 2-er feil og vil føre til kjøreforbud dersom ikke det blir justert innen kontrollfristen. Plager ikke så mange medtraffikanter dersom man ikke har skilter.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Man sjekker om lysinnstillingene/lysjusteringen er feil eller riktig. Å utføre en justering er altså noe annet enn å utføre en kontroll av justeringen/innstillingen. Går så langt som at jeg ikke tok deg på å mene at de skal gjøre jobben for en der og da.

Jeg skrev uansett "lysjustering burde være..." og ikke "kontroll av lysjustering burde være..."

Lenke til kommentar

Bedre enn forventet. Det er min første dom etter å ha fått prøvd Matrix lyset. 

Neste test blir å kjøre en bil imot slik at eg ser hvordan den dimmer. Litt vrient å se skikkelig når biler med lys kommer imot. Men når eg låg bak en bil i mørket var det helt konge!

God oppgradering vil eg si 🤩

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...