Hanhijnn Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Snowleopard skrev (2 timer siden): Er vel bare å koble til OBDP-porten. Så må den settes opp til hvilke funksjoner som den skal styre. Dette er vel å regne som DIY-arbeid, selv for den mest teknofobe! Det er jo overkommelig. Må litt i tenkeboksen der. Er jo litt fristende. 🤔 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar (endret) Complexity skrev (1 time siden): Bare noen få Tesla som har OBD port, og det eneste den gir fra seg et VIN nummeret til bilen Har man "gammel" 3/Y må man ta av dekselet å plugge seg i bak midkonsollen. 5 minutters jobb. Har man nyere 3/Y kan man også koble seg til bak dekselet i fotbrønnen på passasjersiden. Litt mere knot men installasjonen blir da helt usynlig. alt man trenger for å koble opp følger med s3xy buttons men du må velge eller oppgi hvilken bil du har og om du ønsker å montere fremme eller bak. Hvor går grensen mellom "gammel" og "ny" 3/Y? Jeg har en TMY LR fra mars 2022. Endret 8. februar av Hanhijnn Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Hanhijnn skrev (1 minutt siden): Det er jo overkommelig. Må litt i tenkeboksen der. Er jo litt fristende. 🤔 Velg "SexyKnob" og kjøp ev. med en 4-pack med "SexyButtons", så er du godt utstyrt. Vil tro du liker "SexyKnob" bedre, men noen ting er kanskje greit å styre via dedikerte knapper. De styres alle av den sentralenheten som kobles til ODBD2-porten! 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Hanhijnn skrev (2 minutter siden): Hvor går grensen mellom "gammel" og "ny" 3/Y Jeg har en TMY LR fra mars 2022. Letteste er å sjekke manualen som du har i appen, eventuelt sjekker om du fremdeles har luka på baksiden av midtkonsollen (gå via bakseteplassen), og så åpne den og se om du ser porten. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Snowleopard skrev (1 minutt siden): Letteste er å sjekke manualen som du har i appen, eventuelt sjekker om du fremdeles har luka på baksiden av midtkonsollen (gå via bakseteplassen), og så åpne den og se om du ser porten. 👍Til å aldri ha hatt en Tesla så har du imponerende kunnskap om dem. Takker! 👍😊 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Hanhijnn skrev (1 minutt siden): 👍Til å aldri ha hatt en Tesla så har du imponerende kunnskap om dem. Takker! 👍😊 Takker! Ja, jeg er "dessverre" veldig nysgjerrig på ting som interesserer meg, og da må man jo følge med og lese seg opp. Og som du vet helt fra "DinSide-dagene" har jeg alltid hatt interesse for Tesla. Egentlig vært "med" helt siden de første Roadsterne kom. Jeg "tar kreditt" for at jeg influerte en tidligere kollega og etterhvert sjef for meg til å skaffe en TMS ganske raskt etter at de kom, selv om han nok var litt nysgjerrig selv, eller ble det. Og jeg stod jo klar med kredittkortet for å reservere en TM3 da de åpnet for det, satt våken og så lanseringen live. Trakk meg i siste liten, først og fremst fordi jeg fryktet den kanskje ikke ble så billig som annonsert, og at den da ble for dyr for meg. Jeg var og på nippet til å avbestille Kona da det endelig ble klart for leveringer til Norge, og jeg oppdaget at reservasjonen ikke hadde betydd noe for om jeg fikk bil tidlig eller ikke. De som ville ha, fikk jo kjøpt på den tiden, selv om det ble mer trengsel når flere fikk øyene åpne for den. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar (endret) 55 minutes ago, Hanhijnn said: Hvor går grensen mellom "gammel" og "ny" 3/Y? Jeg har en TMY LR fra mars 2022. Det vet de som selger S3XY buttons. Se f.eks på bilkomponenter sin nettside. Tipper du kan koble fremme på din bil. Er vel ryzen prosessor. Btw så kjører bilkomponenter å begood å alle disse nettsidene rabattkoder hele tiden så greit å sjekke om man skal handle. Var vel nettop 20% hos begood med kode. Edit: Fra 2021 med Ryzen kan man koble seg til fremme om ønskelig. Eller bak som før. Edit2; Valgte model 3 her men er samme for Y. Endret 8. februar av Complexity 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar 1 hour ago, Snowleopard said: Det var vel den som TB ikke fant i TM3 Highland fordi den er fjernet/relokert, så han måtte inn på den der framme til høyre! Highland har vel kun den pluggen fremme ja. Har sett utstyr som skal kobles på ledninger under dashbordet, og noe som skal kobles på ledninger under setet. Canbus går vel gjennom hele bilen så bare man finner høvelig plass å koble seg inn er det nok greit. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Complexity skrev (3 minutter siden): Highland har vel kun den pluggen fremme ja. Har sett utstyr som skal kobles på ledninger under dashbordet, og noe som skal kobles på ledninger under setet. Canbus går vel gjennom hele bilen så bare man finner høvelig plass å koble seg inn er det nok greit. Ja, har sett dette selv, bl.a. slike førerdisplay og HUD-enheter. Nye TMY Juniper med HUD og V2L hadde vært drømmen! Da hadde jeg selv sett lite poeng med Sexyknob/SexyButtons akkurat nå. Men mulig det hadde vokst på et "behov" etterhvert! Må bare se hva som ev. irriterer meg mest, selv om det for tiden kan se ut som mangel på stalk til viskerne, dog åpner for at min prøvekjøring på begrenset bruker ikke ga meg nok tid til å få dette inn i fingerne. Ser jeg nok glemte av at man kunne trykke/vippe på scrollhjulet etter å ha trykket/trykket og holdt nede viskerknappen kanskje hadde gitt meg det jeg ikke helt fikk teken på på den tiden. Når "SexyStalks" ev. kommer, vil kanskje de friste mer til å også kjøpe SexyKnob og kanskje og SexyButtons. Blinklys fikk jeg egentlig teken på, så det ser jeg ikke som et problem, for meg! 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Tenk så deilig hvis bilene selv slo på blinklys fem sekunder før man skal svinge... Den vet jo hvor den skal hvis navigasjonen er i bruk! Til og med blinking inn ut av rundkjøringer kunne blitt løst på den måten🤞 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar ozone skrev (1 time siden): Tenk så deilig hvis bilene selv slo på blinklys fem sekunder før man skal svinge... Den vet jo hvor den skal hvis navigasjonen er i bruk! Til og med blinking inn ut av rundkjøringer kunne blitt løst på den måten🤞 Bare tidsspørsmål før dette skjer, da EM og Tesla allerede har snakket om dette. Lengre frem i tid, så vil neppe blinklys være påkrevd heller, dersom selvkjøring blir en suksess, og man etterhvert forbyr manuell kjøring i offentlig rom. Manuell kjøring vil da i beste fall?!? bli en øvelse man driver med på lukkede baner. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Complexity skrev (15 timer siden): Btw så kjører bilkomponenter å begood å alle disse nettsidene rabattkoder hele tiden så greit å sjekke om man skal handle. Var vel nettop 20% hos begood med kode. Takk for god info! Nå har vel medlemmer av Elbilforeningen 20% rabatt hos Begood fast også. Er kjent med de flytende rabattkodene. 1 Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Anekdote om Tesla Service. Nå har vi nettopp hatt vår Tesla Model S85 2014 inne på service for å ta en overhaling. Luftfjæringen har haltet litt og vi ville ta en runde med smøring av bremser og sjekk av bremseveske. Tesla tok kontakt etter å ha hatt bilen en dag og sa det kom til å koste 45 tusen og de måtte ha bilen en dag til. Som vanlig ble de veldig overrasket når jeg informerte om at bilen fortsatt er dekket av begrenset bruktbilgaranti ( solgt som re sertifisert fra Tesla med tilhørende forlengelse av garanti ), men det kuttet umiddelbart kostnaden til 9.5 tusen som da bare er for smøring, bremser og bremseveske. Garantien går ut 9 mars. Ingen problemer med å få dekket følgende på garanti: - 2 nye luftfjærer foran - 2 FORE links - 2 toe rear links - wheel alignment - diverse andre bolter og skruer som er nødvendig. Totalt sett er jeg ganske fornøyd. Det er selvsagt en fare for at bakre luftfjærer og selve kompressoren ryker, men da er i hvertfall en del av systemet helt fresh. 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Den hadde du god timing (og flaks?) på! 👌 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Snowleopard skrev (På 8.2.2024 den 7:33 PM): Bare tidsspørsmål før dette skjer, da EM og Tesla allerede har snakket om dette. Lengre frem i tid, så vil neppe blinklys være påkrevd heller, dersom selvkjøring blir en suksess, og man etterhvert forbyr manuell kjøring i offentlig rom. Manuell kjøring vil da i beste fall?!? bli en øvelse man driver med på lukkede baner. Då skal du ganske langt fram i tid der alle bilar er sjølvkjørande og kommuniserer. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Zeph skrev (36 minutter siden): Då skal du ganske langt fram i tid der alle bilar er sjølvkjørande og kommuniserer. Trenger ikke vente til alle biler blir selvkjørende, bare til Tesla fikser det. Når det gjelder det å forby manuell kjøring i offentlig rom foruten lukkede arenaer/områder, da er vi nok avhengig av at flere fikser det eller kjøper seg inn hos Tesla gitt at de er først! Hvis ikke, hos den som da blir først og etterhvert størst! 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Så lenge det er bilar som blir kjørt manuelt må alle bruke blinklys. Automatisk blinklys ved bruk av AP får dei nok til. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Syns ap var blitt skuffende mye dårligere etter siste oppdatering. En ting er den noget irriterende sikkerhets funksjonen som er i overkant ivrig etter mitt skjønn. Den kan eg leve med. Men utrolig mye dårligere oppførsel på vei eg har kjørt mange mange ganger i dag. Bråbremsa og ville ut i busstopp og tullet som den aldri har gjort før 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Ingen som har kommentert prisstigningen? blitt business as usual for Tesla det😅 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar On 14.2.2024 at 8:29 PM, Nimrad said: Ingen som har kommentert prisstigningen? blitt business as usual for Tesla det😅 De snakket om det på finansavisen sin bilpodkast herom dagen. Denne opp og nedsettingen av priser kan gjøre at folk utsetter å kjøpe, frem til pris blir satt ned. Og det føkker opp innbyttevilligheten til bilforhandlere når det virker helt bingo hva verditap blir. Personlig synes jeg Tesla sin måte å gjøre det på er mer ryddig og oversiktlig enn rabattjungelen til de andre fabrikantene. Hvor de later som at de ikke har satt bed prisen men bare kjører 150000 i rabatt til de som slår til på kampanjer eller er gode til å prute https://podcasts.apple.com/no/podcast/mil-etter-mil-en-podcast-om-bil/id1492447958?i=1000645179264 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå