Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Aldri hatt problem med nissan hvertfall. Et par ganger har jeg gått forbi bilen når kontaktoren kobler inn og lader 12 volt batteriet, den er koblet inn bare 2-3 minutter. Det er vel kia og hyundai som har hatt mest trøbbel med dette egentlig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Revolution skrev (1 time siden):

Hører ulyd fra forhjul når jeg svinger skrapt i lav hastighet, høres ut som skraping. Ikke stein i bremsen, hører ved både høyre og venstresving. Noen som har hatt tilsvarende? (model y 2022)

Kan det være en løs skvettlapp? Det var det hos meg her om dagen ihvertfall. Men regner med at du har tatt en utvendig sjekk av bilen? 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, kremt said:

Dette virker jo overraskende bra, 25-30 mil rekkevidde i 40 minus. Jeg hadde overhodet ikke forventet så god rekkevidde i sånn kulde. 30 mil rekkevidde tilsier jo et forbruk på bare 2.3 kwh per 10 km. 

Hjelper godt på at varmepumpen er en luft-vann pumpe og jobber med spillvarme fra batteri/drivverk/motorer/elektronikk osv. Så bare man forvarmer godt før avgang så holder forbruket seg nede hos Tesla.

Mange andre elbiler har bare luft-luft pumpe og/eller PTC varmer - som da uansett må i gang når ikke varmepumpen klarer den kalde luften.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er overraskende å se hvor stor forskjell det er i forbruket på biler. Når jeg kjørte langturer med tms i 10-15 minus lå jeg som regel på 2.1 til 2.2 på mila. Basert på dette vil jeg tro t3 ligger kanskje 30 % under dette. Selv små biler kan ha et voldsomt forbruk i kulde, vag trilling f.eks har kupevarmer på 6 kw, da spiser det virkelig batteri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En nabo har ny model Y (tror jeg det er) der kupévarmeren bråker som et uvær.   (Mulig det er lånebil, de har hatt Model 3 som i lengre tid har hatt en liten kollisjonsskade)

Er det noen som vet om kupévarmer kan kjøres mer i stillemodus uten en haug med vifter som jeg antar det er?  Det som er nå er i klasse med en bil på tomgang og vel så det (mer enn stillegående fossilbiler på tomgang).

Så kan jeg være litt konstruktiv i henvendelsen ang at det skal være natte-stille mellom 23-07  (Carport-rekke med åpning rett mot soveromsvinduer i sameie)

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 minutt siden):

En nabo har ny model Y (tror jeg det er) der kupévarmeren bråker som et uvær.   (Mulig det er lånebil, de har hatt Model 3 som i lengre tid har hatt en liten kollisjonsskade)

Er det noen som vet om kupévarmer kan kjøres mer i stillemodus uten en haug med vifter som jeg antar det er?  Det som er nå er i klasse med en bil på tomgang og vel så det (mer enn stillegående fossilbiler på tomgang).

Så kan jeg være litt konstruktiv i henvendelsen ang at det skal være natte-stille mellom 23-07  (Carport-rekke med åpning rett mot soveromsvinduer i sameie)

Tror ikke det finnes noe "stillemodus" dessverre. Det blir vel heller et spørsmål om han kan utsette forvarmingen litt så det ikke blir for tidlig.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Tror ikke det finnes noe "stillemodus" dessverre. Det blir vel heller et spørsmål om han kan utsette forvarmingen litt så det ikke blir for tidlig.

OK, begynte 06:10 så da stod jeg opp og gikk på badet men tipper det var 10-20 min utifra at den var kjørt neste gang jeg tittet ut kl 06:30.

Er "forvarmingen" for komfort eller nødvendig (carport gir jo isfrie ruter).  Selv kjører jeg fossil med varme i setet og det er start-kjør.  Litt kulde tåler jeg før varmen i setet kommer ila 2-3 min.

Forøvrig lett belastning på motor første kilometeren (lang bakke ned til hovedvei).

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Rune_says said:

OK, begynte 06:10 så da stod jeg opp og gikk på badet men tipper det var 10-20 min utifra at den var kjørt neste gang jeg tittet ut kl 06:30.

Er "forvarmingen" for komfort eller nødvendig (carport gir isfrie ruter).  Selv kjører jeg fossil med varme i setet og det er start-kjør.  Litt kulde tåler jeg før varmen i setet kommer ila 2-3 min.

Noen biler har mere bråkete varmepumpe enn andre. Spesielt de tidligere utgavene før de pakken pumpa inn i en boks.

Mulig Model 3'en de hadde ikke har varmepumpe for da e de helt stille. Om den har crom rundt vinduene er det en gammel utgave.

Forvarming selv om man står innendørs er lurt ja. Batteriet varmes opp så man har lavere forbruk under kjøring. Er batteriet veldig kaldt må man bruke bremsepedalen under kjøring og, noe som fort er uvandt :p

Ellers er det jo comfort. Er jo bare ett klikk på en widget på telefonen for å slå på varmen eller med innstilt timer. Selv om jeg har bilen min i garagen så liker jeg å vente til den har 23 grader i seg før jeg hopper inn.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Noen biler har mere bråkete varmepumpe enn andre. Spesielt de tidligere utgavene før de pakken pumpa inn i en boks.

Mulig Model 3'en de hadde ikke har varmepumpe for da e de helt stille. Om den har crom rundt vinduene er det en gammel utgave.

Forvarming selv om man står innendørs er lurt ja. Batteriet varmes opp så man har lavere forbruk under kjøring. Er batteriet veldig kaldt må man bruke bremsepedalen under kjøring og, noe som fort er uvandt :p

Ellers er det jo comfort. Er jo bare ett klikk på en widget på telefonen for å slå på varmen eller med innstilt timer. Selv om jeg har bilen min i garagen så liker jeg å vente til den har 23 grader i seg før jeg hopper inn.

OK, så litt forvarming er helt nødvendig i -11C som idag? (bremsepedalen kan ikke brukes så mye ned første bakken akkurat nå pga noe glatt / isete, men lett bremsing er uansett nødvendig for ikke å overstige 40 som er fartsgrensen)

Skjønner at folk vil ha god og varm bil, men er jo mest spm om at komfort må vike litt hvis det vekker mange.  Men er vel noe Tesla ikke har tenkt så mye på.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (26 minutter siden):

Er "forvarmingen" for komfort eller nødvendig (carport gir jo isfrie ruter).

Det er nok for komforten sin skyld, ja. Det er ikke nødvendig å forvarme, det blir fort varmt inni bilen. 

Rune_says skrev (7 minutter siden):

OK, så litt forvarming er helt nødvendig i -11C som idag?

Nei, det er ikke nødvendig. Det handler om komfort. Den forvarmer også batteriet som @Complexity sier, men det er ikke nødvendig. Det sagt, du er på en av årets kaldeste dager rundtom her. Er det virkelig et så stort problem? Forvarmingen durer nok mer på disse kaldeste dagene. Jeg har bilen i garasje som er innbygd i huset og jeg hører ikke noenting før jeg går fysisk inn i garasjen.

Complexity skrev (23 minutter siden):

Forvarming selv om man står innendørs er lurt ja. Batteriet varmes opp så man har lavere forbruk under kjøring.

Lavere forbruk under kjøring mot at du får høyere forbruk når den står stille. Det er nå samme energien du skal bruke uansett? Det er ikke noe å tenke på til daglig kjøring. Dersom du skal ut på langtur i kulda kan du jo forvarme batteriet litt, men at det er så lurt å gjøre før du skal på jobb er jeg ikke helt enig i.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Rune_says said:

Skjønner at folk vil ha god og varm bil, men er jo mest spm om at komfort må vike litt hvis det vekker mange.  Men er vel noe Tesla ikke har tenkt så mye på.

Tror nok ikke dette problemet er så stort som du gjør det til.. Noe mer bråkete nå som det er noe ekstra kjølig. Noen kameler må det gå ann å svelge vel? :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Rune_says said:

OK, så litt forvarming er helt nødvendig i -11C som idag? (bremsepedalen kan ikke brukes så mye ned første bakken akkurat nå pga noe glatt / isete, men lett bremsing er uansett nødvendig for ikke å overstige 40 som er fartsgrensen)

Skjønner at folk vil ha god og varm bil, men er jo mest spm om at komfort må vike litt hvis det vekker mange.  Men er vel noe Tesla ikke har tenkt så mye på.

Det med bremsepedalen er fordi batteriet ikke kan lades om det er fryst, så regenerering er deaktivert. Så slipper man gasspedalen så vil bilen trille og ikke bremse som vanlig. Ved å forvarme slipper man dette og kan bremse med gassen som vanlig.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Nimrad said:

Lavere forbruk under kjøring mot at du får høyere forbruk når den står stille. Det er nå samme energien du skal bruke uansett? Det er ikke noe å tenke på til daglig kjøring. Dersom du skal ut på langtur i kulda kan du jo forvarme batteriet litt, men at det er så lurt å gjøre før du skal på jobb er jeg ikke helt enig i.

Tja, spørs jo om bilen er tilkoblet strøm eller ikke? Om den er det så er det jo ikke samme energien man bruker.  Bilen forvarmer og ganske heftigere om man har strøm tilkoblet og ikke må spare strøm på batteriet.

Lenke til kommentar
Whois skrev (32 minutter siden):

Tror nok ikke dette problemet er så stort som du gjør det til.. Noe mer bråkete nå som det er noe ekstra kjølig. Noen kameler må det gå ann å svelge vel? :)

Nå er carportene utformet med skråtak så blir litt som ropert rett mot soveromsvindu med avstand  under 10m.  Forvarmingen kjørte igår også (-8C) og flere dager tidligere... For å snu på flisa er det vel heller spørsmål om de kan svelge en kamel og droppe komforten de dagene bilen brukes før 07 som ikke har vært altfor ofte (antar endel hjemmekontor).

En Audi elbil i samme rekke er mye mer stillegående på forvarmingen (ganske så ny bil det og) og selv en dieselvarmer som bråker litt på en annen bil er vesentlig stillere. (De hører jeg bare vår/sommer/høst når soveromsvinduet er åpent)  Erfaringen fra de som har kupévarmer er at de fort blir vant til komforten og ofte lar den kjøre lenge og vel selv før det blir minusgrader.  Men oftest senere på morgenen så da er det forsåvidt greit.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Rune_says said:

Nå er carportene utformet med skråtak så blir litt som ropert rett mot soveromsvindu med avstand  under 10m.  Forvarmingen kjørte igår også (-8C)

En Audi elbil i samme rekke er mye mer stillegående på forvarmingen (ganske så ny bil det og) og selv en dieselvarmer som bråker litt på en annen bil er vesentlig stillere.  Erfaringen fra de som har kupévarmer er at de fort blir vant til komforten og ofte lar den kjøre lenge og vel selv før det blir minusgrader.  Men oftest senere på morgenen så da er det forsåvidt greit.

Audien var nok vesentlig dyrere, samt at det er (med unntak av Q4) blandt de aller tørsteste elbilene der ute. Og det ligger nok litt i at forvarmingen blandt annet ikke er optimalisert. Tipper de bare har varmepumpe til kupeen og bruker PTC varmer til batteriet så mindre jobb for pumpa. 
Men kan og være noe feil med pumpa til Y'en du nevner. Har ikke vært borti at lyden har vært så veldig ille på de bilene jeg har kjørt men den høres.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (31 minutter siden):

Tja, spørs jo om bilen er tilkoblet strøm eller ikke? Om den er det så er det jo ikke samme energien man bruker. 

Det er fortsatt samme kWt du trenger for å få varm bil. Tvert i mot kreves det marginalt mer energi å forvarme for da må man holde bilen varm lengre(blir neppe spist opp av ineffektiviteten ved å lade batteriet først og så varme, i stedet for varme rett fra stikkontakt). Ja, du får regenerering. Til daglig trenger man aldri den ekstra energien. Da får du heller stille opp ladegrensa med 2 %.

Det du gjør blir jo i praksis å bruke ca samme energi før kjøreturen i stedet for under kjøreturen? Ja, kjøreturen ser mer effektiv ut per mil, men det er fordi du har brukt den energien før du startet bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...