Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Høsten/vinteren er i anmarsj og jeg må trekke tilbake det positive jeg sa om "regnsensoren" tidligere, der jeg var glad den var blitt bedre enn det jeg opplevde med min gamle Model 3.

Ypperlig testdag når det var sludd nedover Vestfold i helga, mange tunneler - grått lys og snø og regn og vann fra lastebiler. Den er forferdelig. Det er det dårligste som noensinne er laget av noe som helst i all tid menneskene har vært "opplyste" på denne planeten. 

Eksempel. Viskerne er på og alt er vel, kjører igjennom en tunnel på kanskje 200m og når man igjen kommer ut i regnet så virker de ikke før det har gått kanskje 500m. Ruta er totalt gjennomvåt og man ser NULL (kjenner veien godt, så det var ingen fare, og jeg ville se hvor lang tid den brukte). Så da må man manuelt "sette igjen" viskerne igjen for at den endelig forstår at "aaaaah, det regnet på andre siden av tunnelen også ja - ååååååå". Og når de da endelig skrur seg på så er de så hissig at man skulle tro den tenkte vi var under vann. 

Apropos tunneler så virker den motsatt på vei inn i en tunnel, da står viskerne på halvveis inn i tunnelen uten at det er en dråpe på ruta

Når det kommer til tunneler så er ikke eksemplene over 100% *alltid*, det er helt sporadisk hvordan de oppfører seg og det er bingo om de skrur seg på eller av etter behovet. Helt hjelpesløst. 

Ny problemstilling. Forkjøring av trailere i konvoi på E18. Man får milliarder av mikroregn fra hjula mens man sniker seg forbi. Viskerene? Nææ, dette er helt fint. Gidder ikke og sette igang. Sjaføren ser ingenting, men jeg - Vision ser ALT. 

Den er verken fugl eller fisk. Den virker ikke når den trengs og den virker når du ikke trenger den, som f.eks midt inni en tunnel 

Søppel! 

EDIT: Så kan man gjerne si at det er noe galt med min bil. Men naboens er akkurat samme. Det samme var min Model 3. Dette er bare Tesla som ikke får til kameraene sine når det kommer til regn i div. lyssettinger. Når jeg hentet bilen så virket de godt, men da var det mye sterkere lys ute. Virker ut som den sliter skikkelig om det er grått og mørkt, som det jo er hos oss halve året. Så alternativet igjen blir å ty til noe Rain X eller lignende, for dette går ikke an
 

Spoiler

Altså, elsker bilen. Men viskerne er direkte møkkdårlige :p 

 

Endret av bshagen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definitivt ikke din bil det er noe ekstra gærnt med. Nøyaktig samme opplevelse. 

På lengre turer orker jeg til slutt ikke mer og setter på manuell intervall elle kontinuerlig. 

Fullstendig ubrukelig og har ikke vært i nærheten av å ha så dårlig regnsensor på noen bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har dessverre akkurat samme erfaring som dere. Skulle trodd at dette kunne fikses via en software update? 🤔Har gitt det opp enn så lenge og styrer den kun manuelt. Det neste blir vel at den automatisk går på laveste nivå når det høljregner 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjorde samme testen i sludd på e-6 mellom Moss og Oslo lørdag formiddag.

Setter den på autopilot og viskerne er litt trege, men greit nok. Kjører gjennom en tunnel, og kommer ut igjen, så visker den ikke. 

Tilslutt kommer det opp "nedsatt hastighet på grunn av dårlig sikt" eller noe fra autopiloten. DA først setter den i gang viskerne.

Skikkelig irriterende. 

Jeg skjønner at Tesla ikke har lyst til å måtte lene seg på patenter og IP fra andre, men det er sykt irriterende å være prøvekaninen. 

Grunnen til at Tesla utvikler dette selv er lett å skjønne, når man ser hvordan andre produsenter sliter. Jeg vil heller måtte styre viskerne mine selv, enn at jeg ikke har forvarming, dårlig rekkevidde estimater, ingen førerprofiler osv. 

Ford CEO Jim Farley forklarer det bra i dette intervjuet

"“It’s so difficult for car companies to get software right. We have about 150 modules across the car, developed by 150 different companies, written in >100 different languages, that don’t talk to one another”, Farley mentions midway through the interview. “And we can’t even understand it all.”"

 

 

Endret av bzzlink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner at Tesla ikke har lyst til å måtte lene seg på patenter og IP fra andre, men det er sykt irriterende å være prøvekaninen. 

Problemet er at de lener seg på betraktelig dårligere løsninger før de klarer å fikse det selv, om de i det hele tatt klarer det. De kan gjerne for meg gå bort fra ordinær regnsensor, men ikke før alternativet fungerer tilnærmet like bra. (samme gjelder park.sensorer forresten) Viskerne er ofte helt håpløse. Hadde langtur i går med strålende sol hvor tydeligvis sola stod rett på kameraet for den skulle jommen meg viske i vei. 

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan bare si at jeg egentlig hadde tenkt til å skrive denne ranten her inne i går, men glemte det bort. Så var jeg innom Star Citizen-tråden i dag tidlig og ble skuffet over at den videoen som ble postet ikke var fordi spillet skulle releaset, hvor jeg da kom på at Tesla "enda ikke har fikset regnsensoren" :p 

Så spørsmålet er vel som Nimrad sier, om de det heletatt kommer til å få det til. Det er leeeeenge siden de startet med dette nå, og det har jo ikke blitt noe bedre 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (56 minutter siden):

Høsten/vinteren er i anmarsj og jeg må trekke tilbake det positive jeg sa om "regnsensoren" tidligere, der jeg var glad den var blitt bedre enn det jeg opplevde med min gamle Model 3.

Ypperlig testdag når det var sludd nedover Vestfold i helga, mange tunneler - grått lys og snø og regn og vann fra lastebiler. Den er forferdelig. Det er det dårligste som noensinne er laget av noe som helst i all tid menneskene har vært "opplyste" på denne planeten. 

Eksempel. Viskerne er på og alt er vel, kjører igjennom en tunnel på kanskje 200m og når man igjen kommer ut i regnet så virker de ikke før det har gått kanskje 500m. Ruta er totalt gjennomvåt og man ser NULL (kjenner veien godt, så det var ingen fare, og jeg ville se hvor lang tid den brukte). Så da må man manuelt "sette igjen" viskerne igjen for at den endelig forstår at "aaaaah, det regnet på andre siden av tunnelen også ja - ååååååå". Og når de da endelig skrur seg på så er de så hissig at man skulle tro den tenkte vi var under vann. 

Apropos tunneler så virker den motsatt på vei inn i en tunnel, da står viskerne på halvveis inn i tunnelen uten at det er en dråpe på ruta

Når det kommer til tunneler så er ikke eksemplene over 100% *alltid*, det er helt sporadisk hvordan de oppfører seg og det er bingo om de skrur seg på eller av etter behovet. Helt hjelpesløst. 

Ny problemstilling. Forkjøring av trailere i konvoi på E18. Man får milliarder av mikroregn fra hjula mens man sniker seg forbi. Viskerene? Nææ, dette er helt fint. Gidder ikke og sette igang. Sjaføren ser ingenting, men jeg - Vision ser ALT. 

Den er verken fugl eller fisk. Den virker ikke når den trengs og den virker når du ikke trenger den, som f.eks midt inni en tunnel 

Søppel! 

EDIT: Så kan man gjerne si at det er noe galt med min bil. Men naboens er akkurat samme. Det samme var min Model 3. Dette er bare Tesla som ikke får til kameraene sine når det kommer til regn i div. lyssettinger. Når jeg hentet bilen så virket de godt, men da var det mye sterkere lys ute. Virker ut som den sliter skikkelig om det er grått og mørkt, som det jo er hos oss halve året. Så alternativet igjen blir å ty til noe Rain X eller lignende, for dette går ikke an
 

  Vis skjult innhold

Altså, elsker bilen. Men viskerne er direkte møkkdårlige :p 

 

Hjelper det på at jeg sier jeg opplever noe av det samme på min Kona MED regnsensorer? 😉 

Kanskje ikke i samme grad, men det er overraskende ofte at jeg selv må slå på viskerne i det jeg kommer ut av tunnel, fordi viskerne ikke går på fort nok.

Også unødvendig stor forsinkelse om man får en real dusj fra bil i motgående kjøreretning som kjørte i en skikkelig vannpytt.

Forøvrig og ved oppstart av kjøringen. Det virker som den trenger x antall meter eller km/t før den forstår at jeg trenger sikt ut vinduet.

Og også det med fine dråper av sort vann fra salt og veistøf/eksos-blanding.

Spørsmålet her er vel graden, for det er kanskje noe værre på Teslaen, men jeg blir nå uikker på om det er så mye bedre i andre biler MED sensor...

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Min erfaring med Tesla er ikke at den ikke går fort nok når det høljregner, men at den går helt amok bare det regner bittelitt. Så istedenfor at den justerer på niva I eller II, går den vanligvis på max. Akkurat som den tror det høljregner ute når det bare drypper såvidt. Den funker som den skal når det høljregner, dvs at den setter seg på max da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (28 minutter siden):

Eeehm... Hva?

Den funker som den skal når det høljregner ute da den setter seg på max hastighet, noe man vil at den skal gjøre, no? Problemet er bare at den gjør det samme når det bare regner bittelitt. Så det er noe rart med sensorene når den ikke klarer å skille masse regn fra litt regn 😏

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Kanskje ikke i samme grad, men det er overraskende ofte at jeg selv må slå på viskerne i det jeg kommer ut av tunnel, fordi viskerne ikke går på fort nok.

Også unødvendig stor forsinkelse om man får en real dusj fra bil i motgående kjøreretning som kjørte i en skikkelig vannpytt.

Jeg tror vi har blitt altfor bortskjemt med automatikk. Jeg har enda tilgode å ha en bil hvor regnsensor fungerer tilfredstillende.

På Tesla er det bare å gi den venstre spaken en litt dytt inn mot rattstammen, så setter viskeren i gang. D.v.s. at du må strekke ut en finger fra rattet og gi spaken et lite trykk. Koster meg ikke en kalori...

Men er helt enig i at (også) Tesla sin regnsensor har store mangler. Kanskje t.o.m. enda dårligere enn de fleste andre. Men ser ikke at det er noe kjempeproblem. Og her på Vestlandet regner det MYE. Men vi har heldigvis (?) mye lenger tuneller stort sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (12 minutter siden):

På Tesla er det bare å gi den venstre spaken en litt dytt inn mot rattstammen, så setter viskeren i gang. D.v.s. at du må strekke ut en finger fra rattet og gi spaken et lite trykk. Koster meg ikke en kalori...

Det er ikke så vanskelig å få den til å gå fort nok. Problemet er når den står på maks i strålende sol. Da kan jeg ikke bruke autopilot eller cruise control.

Lenke til kommentar
3 hours ago, bshagen said:

Høsten/vinteren er i anmarsj og jeg må trekke tilbake det positive jeg sa om "regnsensoren" tidligere, der jeg var glad den var blitt bedre enn det jeg opplevde med min gamle Model 3.

Ypperlig testdag når det var sludd nedover Vestfold i helga, mange tunneler - grått lys og snø og regn og vann fra lastebiler. Den er forferdelig. Det er det dårligste som noensinne er laget av noe som helst i all tid menneskene har vært "opplyste" på denne planeten. 

Eksempel. Viskerne er på og alt er vel, kjører igjennom en tunnel på kanskje 200m og når man igjen kommer ut i regnet så virker de ikke før det har gått kanskje 500m. Ruta er totalt gjennomvåt og man ser NULL (kjenner veien godt, så det var ingen fare, og jeg ville se hvor lang tid den brukte). Så da må man manuelt "sette igjen" viskerne igjen for at den endelig forstår at "aaaaah, det regnet på andre siden av tunnelen også ja - ååååååå". Og når de da endelig skrur seg på så er de så hissig at man skulle tro den tenkte vi var under vann. 

Apropos tunneler så virker den motsatt på vei inn i en tunnel, da står viskerne på halvveis inn i tunnelen uten at det er en dråpe på ruta

Når det kommer til tunneler så er ikke eksemplene over 100% *alltid*, det er helt sporadisk hvordan de oppfører seg og det er bingo om de skrur seg på eller av etter behovet. Helt hjelpesløst. 

Ny problemstilling. Forkjøring av trailere i konvoi på E18. Man får milliarder av mikroregn fra hjula mens man sniker seg forbi. Viskerene? Nææ, dette er helt fint. Gidder ikke og sette igang. Sjaføren ser ingenting, men jeg - Vision ser ALT. 

Den er verken fugl eller fisk. Den virker ikke når den trengs og den virker når du ikke trenger den, som f.eks midt inni en tunnel 

Søppel! 

EDIT: Så kan man gjerne si at det er noe galt med min bil. Men naboens er akkurat samme. Det samme var min Model 3. Dette er bare Tesla som ikke får til kameraene sine når det kommer til regn i div. lyssettinger. Når jeg hentet bilen så virket de godt, men da var det mye sterkere lys ute. Virker ut som den sliter skikkelig om det er grått og mørkt, som det jo er hos oss halve året. Så alternativet igjen blir å ty til noe Rain X eller lignende, for dette går ikke an
 

  Reveal hidden contents

Altså, elsker bilen. Men viskerne er direkte møkkdårlige :p 

 

For ikke å glemme kjøring på motorvei (natt) hvor bilen tror refleksjonene av veglysene mot ruta er regn. Umulig å kjøre med AP i mørket uten at viskerene går.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

På Tesla er det bare å gi den venstre spaken en litt dytt inn mot rattstammen, så setter viskeren i gang. D.v.s. at du må strekke ut en finger fra rattet og gi spaken et lite trykk. Koster meg ikke en kalori...

Alltids greit med folk som ser den positive siden av dette, men dette er altså en funksjon som kommer med bilen - som ikke fungerer. Og da er lov å klage på det. Det er som å kjøpe en iPhone med FaceID som ikke virker - det koster meg ingen kalorier å taste inn koden, men det ér irriterende når det ikke funker likevel. Eksemplet over her med motgående dusj i fra en lastebil f.eks, da skulle man kunne forvente at viskerne skrus på, særlig fordi sikten etter en slik dusj = 0, og på motorveien i 110-sonen så er det noen meter man ikke har sikt før man trykker inn knappen. Hadde AUTO fungert så er ruta regn raskere enn man rekker å trykke

Ja, det regner med på vestlandet, men sannheten er at det regner mye og det er møkkavær i Norge generelt. Det er ikke kun på vestlandet man opplever mye regn og drittvær. Jeg jobber på vestlandet en god del og det er forsvinnende mange som rett og slett tror at østlandet er på en annen planet når det kommer til været, men det er ikke helt nøyaktig

Lenke til kommentar
Whois skrev (1 time siden):

For ikke å glemme kjøring på motorvei (natt) hvor bilen tror refleksjonene av veglysene mot ruta er regn. Umulig å kjøre med AP i mørket uten at viskerene går.

Refleksjoner i skiltene er også litt forvirrende for fulltlyset noen ganger :p 

Lenke til kommentar
1 minute ago, bshagen said:

Refleksjoner i skiltene er også litt forvirrende for fulltlyset noen ganger :p 

Hehe ja. Nå skal det sies at autofjernlys har fungert greit for min del, forutenom en gang da en lastebil kom over en bakketopp (ble nok forvirra av taklysa) og bilen brukte 140 år på å registrere denne.

Vet ikke om andre har problemer med at autoviskerene skrur seg på på natta (flaut å kjøre med TACC/AP).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 timer siden):

 

Ford CEO Jim Farley forklarer det bra i dette intervjuet

"“It’s so difficult for car companies to get software right. We have about 150 modules across the car, developed by 150 different companies, written in >100 different languages, that don’t talk to one another”, Farley mentions midway through the interview. “And we can’t even understand it all.”"

 

 

Denne Jim Farley overdriver betydelig her. For det første har han nok lagt til en null når det gjelder antall leverandører av styreenheter, og for det andre har jo ford sammen med et par andre utviklet en egen versjon av C som veldig mange andre bruker, inkludert de som bygger F-35. Når det er sagt, så sliter alle med dette, inkludert tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (28 minutter siden):

Denne Jim Farley overdriver betydelig her. For det første har han nok lagt til en null når det gjelder antall leverandører av styreenheter, og for det andre har jo ford sammen med et par andre utviklet en egen versjon av C som veldig mange andre bruker, inkludert de som bygger F-35. Når det er sagt, så sliter alle med dette, inkludert tesla.

Ja men Tesla er de eneste som har ett mål om å bli 100% selvstendig. De har tidligere sagt at cybertruck skal lanseres 100% av Tesla komponenter, men det tviler jeg på de klarer. Kanskje lengre nedi veien, men vanskelig å komme til 100%.

Og at mange bruker samme programmeringsspråk har lite å si, det er integrasjonsmulighetene som er viktige. Hjelper ikke om to komponenter er skrevet i samme språk om de ikke kan kommunisere og det er viktig at de gjør det. 

Lenke til kommentar
Whois skrev (4 timer siden):

For ikke å glemme kjøring på motorvei (natt) hvor bilen tror refleksjonene av veglysene mot ruta er regn. Umulig å kjøre med AP i mørket uten at viskerene går.

er veldig rart at en fortsatt ikke kan skru av viskere i AP på model 3/Y. Fungerer fint på S og jeg antar X da de kjører mer eller mindre lik software. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...