Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (9 minutter siden):

Er det bare jeg som tuller eller var det en ganske stor oppdatering til autopilot nylig? Jeg har merket ganske betydelig endring i hvordan den oppfører seg, men jeg blir jo usikker på om det alltid har vært sånn og jeg bare ikke har vært i de situasjonene. Det jeg har notert meg de siste dagene hvertfall:

  • Nå bremser den merkbart ned eksempelvis før et kryss hvis du kjører på GPS og skal ta til høyre eller noe. Den bremser også ned før rundkjøringer og krappe svinger.
  • Den er litt mer hakkete i praksis. Nedbremsing er litt krassere på et vis. Den bremser f.eks. litt for hardt i starten, slipper opp, for så å bremse igjen.
  • Denne er jeg veldig usikker på: Er auto-viskere blitt verre nå med den siste versjonen? I går hadde vi sol og regn i Stavanger, så det var jo litt spesielle værforhold, men jeg kjørte flere minutter i totalt opphold med vindusviskerne på konstant. Når den først har bestemt seg for at det er regnvær så har den veldig vanskelig for å slutte å viske. 

Er nye snakk om nyeste versjonen at den nå kjører på "FSD-Stack", og den er på mange måter merkbart bedre. Der den før bremset litt hardt midt i svingen, demper den farten (til tider litt mye) ned for svaingen, og akselererer svakt raskere når man kommer ut av svingen.

Mange mener og at den er blitt mykere/mere smooth, så det du opplever er vel nesten motsatt av det jeg klarer å lese av forum-kommentarene. Derimot er det enkelte som kommenterer at den er blitt mer nervøs i AP når den møter andre biler.

Ett stort (?) problem er at når du setter AP på å kjøre etter fartsgrensene, så er det større problemer med å justere +/- av denne, altså at du ikke kan sette den til å kjøre f.eks. +10 % over hastigheten, og når man kommer inn i en sone der bilen tror fartsgrensen er lavere enn reelt, må man bruke gassen fremfor å justere hastighet på AP. NB! Dene gjaldt altså bare på denne ene settingen, fungerer i andre settinger,

Viskere skal generelt sett ha blitt bedre, og nærmer seg slik de burde vært for lenge siden. Kan og legge til at folk og er mer fornøyde med når langlys går av, dog mener fremdeles at den er noe treg med å slå seg på igjen (noen mener og den er for rask).

Så for en god stund en video der TB mente bilen var for treg med å slå av langlysene, men jeg synes den gjorde det helt eksemplarisk. Selv om langlysene skal nå minst 100 meter frem minst, så betyr ikke det at man blendes når man ser langlysene til motgående kjørtetøy.

Blendingsavstanden er betydelig kortere, og slår man av langlysene for tidlig, er det en fare for at man ikke rekker å se gående uten refleks eller dyr som hopper inn på veien, før det smeller. Styrer jeg langlysene manuelt, så skal avstanden være maks 100 meter før jeg demper, for det er da man kanskje kan bli blendet, ikke når det er 200+ meter igjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Der den før bremset litt hardt midt i svingen, demper den farten (til tider litt mye) ned for svaingen, og akselererer svakt raskere når man kommer ut av svingen.

Mange mener og at den er blitt mykere/mere smooth, så det du opplever er vel nesten motsatt av det jeg klarer å lese av forum-kommentarene. Derimot er det enkelte som kommenterer at den er blitt mer nervøs i AP når den møter andre biler.

Jeg har jo veldig begrenset erfaring med nyeste update, men jeg har motsatt erfaring på alt du sier nå 😛

Jeg (føler) jeg har opplevd mindre nervøsitet mot møtende trafikk. Jeg møtte et vogntog i en sving og bakketopp, hvor jeg satt nervøst klar på gasspedalen for å unngå fantombrems, men den klarte det fint. På andre siden var den mer hakkete i nedbremsing. Den starter alt for lenge før rundkjøringer med nedbremsing nå og den er alt for hard på bremsen helt i starten. Den skulle liksom ned fra 60 til 40 veldig fort, så slapp den opp litt. Jeg har altså opplevd den enn så lenge som mindre smooth/myk på ett vis, men tidligere så bremset den aldri ned før en rundkjøring eksempelvis.

Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Ett stort (?) problem er at når du setter AP på å kjøre etter fartsgrensene, så er det større problemer med å justere +/- av denne, altså at du ikke kan sette den til å kjøre f.eks. +10 % over hastigheten, og når man kommer inn i en sone der bilen tror fartsgrensen er lavere enn reelt, må man bruke gassen fremfor å justere hastighet på AP. NB! Dene gjaldt altså bare på denne ene settingen, fungerer i andre settinger,

Den har jeg hatt helt siden jeg fikk bilen i juli?

Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Viskere skal generelt sett ha blitt bedre, og nærmer seg slik de burde vært for lenge siden.

Bare for å presisere, jeg mener de siste par dagene siden ny update kom. Jeg har forstått at det har blitt mye bedre enn det var for noen måneder siden.

Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Kan og legge til at folk og er mer fornøyde med når langlys går av, dog mener fremdeles at den er noe treg med å slå seg på igjen (noen mener og den er for rask).

Auto langlys fungerer i mine øyne bedre enn noen andre biler jeg har kjørt. Det er så langt den funksjonen jeg har blitt mest imponert over. Den kan se biler i helt andre vinkler enn mine andre biler og dempe lysene. Ja, den er nok litt konservativ på når demper og demper litt fort, men better safe than sorry. Den insisterer også på å bruke langlys selv om det er svært godt opplyst med gatelys, men det er greit nok. Jeg vet ikke hvordan det fungerer teknisk på andre typer biler, men jeg har inntrykk av at de bilene jeg har kjørt til nå kun demper når de får frontlysene til møtende biler fysisk mot seg. Teslaen klarer derimot å se biler fra helt andre vinkler enn at de må komme rett mot meg på en strak vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 minutter siden):
Snowleopard skrev (25 minutter siden):

Der den før bremset litt hardt midt i svingen, demper den farten (til tider litt mye) ned for svaingen, og akselererer svakt raskere når man kommer ut av svingen.

Mange mener og at den er blitt mykere/mere smooth, så det du opplever er vel nesten motsatt av det jeg klarer å lese av forum-kommentarene. Derimot er det enkelte som kommenterer at den er blitt mer nervøs i AP når den møter andre biler.

Jeg har jo veldig begrenset erfaring med nyeste update, men jeg har motsatt erfaring på alt du sier nå 😛

Jeg (føler) jeg har opplevd mindre nervøsitet mot møtende trafikk. Jeg møtte et vogntog i en sving og bakketopp, hvor jeg satt nervøst klar på gasspedalen for å unngå fantombrems, men den klarte det fint. På andre siden var den mer hakkete i nedbremsing. Den starter alt for lenge før rundkjøringer med nedbremsing nå og den er alt for hard på bremsen helt i starten. Den skulle liksom ned fra 60 til 40 veldig fort, så slapp den opp litt. Jeg har altså opplevd den enn så lenge som mindre smooth/myk på ett vis, men tidligere så bremset den aldri ned før en rundkjøring eksempelvis.

Som sagt, dette er hva jeg leser fra andre brukere. Noen synes den er blitt "perfekt" mot sving og rundkjøringer, noen mener den starter noe tidlig. Men uansett langt bedre enn før der det som du selv skriver, at den bremset ikke før i svingen, og da ble bremsingen noe for hard. Synes egentlig et er mye likt det jeg skrev, men er kanskje nyanseforskjeller og forskjellig ordlegging.

Bør kanskje poengtere at dette er erfaringer fra andre veier enn motorveier, der den visstnok kjører helt glimrende fordi utfordringene er langt enklere å håndtere.

Nimrad skrev (15 minutter siden):
Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Ett stort (?) problem er at når du setter AP på å kjøre etter fartsgrensene, så er det større problemer med å justere +/- av denne, altså at du ikke kan sette den til å kjøre f.eks. +10 % over hastigheten, og når man kommer inn i en sone der bilen tror fartsgrensen er lavere enn reelt, må man bruke gassen fremfor å justere hastighet på AP. NB! Dene gjaldt altså bare på denne ene settingen, fungerer i andre settinger,

Den har jeg hatt helt siden jeg fikk bilen i juli?

Forstod det slik at dette kom med de siste oppdateringene. Men kan helt klart være det har vært lengre, men først nå folk reagerer/oppdager "problemet".

Nimrad skrev (16 minutter siden):
Snowleopard skrev (29 minutter siden):

Viskere skal generelt sett ha blitt bedre, og nærmer seg slik de burde vært for lenge siden.

Bare for å presisere, jeg mener de siste par dagene siden ny update kom. Jeg har forstått at det har blitt mye bedre enn det var for noen måneder siden.

Nå har jo klagen på viskerne vart i endel år. Den har stadig blitt forbedret, men har vært endel feil som skjer, bla at viskerne er på auto når AP er aktivert, men viskerne skal altså likevel gå på selv om ruten er tørr. Dette oppfatter jeg som at folk synes har blitt langt bedre nå med siste oppdatering, selv om den ennå kan gjøre feil. Stemmer vel og overens med meldinger der EM/Tesla innrømmet feil, og lovte forbedringer, og at man nå kan manuelt slå av autoviskere med AP aktivert.

Nimrad skrev (18 minutter siden):
Snowleopard skrev (31 minutter siden):

Kan og legge til at folk og er mer fornøyde med når langlys går av, dog mener fremdeles at den er noe treg med å slå seg på igjen (noen mener og den er for rask).

Auto langlys fungerer i mine øyne bedre enn noen andre biler jeg har kjørt. Det er så langt den funksjonen jeg har blitt mest imponert over. Den kan se biler i helt andre vinkler enn mine andre biler og dempe lysene. Ja, den er nok litt konservativ på når demper og demper litt fort, men better safe than sorry. Den insisterer også på å bruke langlys selv om det er svært godt opplyst med gatelys, men det er greit nok. Jeg vet ikke hvordan det fungerer teknisk på andre typer biler, men jeg har inntrykk av at de bilene jeg har kjørt til nå kun demper når de får frontlysene til møtende biler fysisk mot seg. Teslaen klarer derimot å se biler fra helt andre vinkler enn at de må komme rett mot meg på en strak vei.

Jeg har som nevnt, ikke skjønt hva folk, og TB i den videoen, klager på. For meg så virket den å fungere perfekt på å slå på i de fleste/alle situasjoner i videoen. Men, lik min bil (ikke-Tesla), er den endel treg med å slå på langlys igjen.

Har riktignok ikke opplevd at min blender ned en bil som ser ut til å komme på vei som krysser  egen vei som i et t-kryss, der bilen aldri svinger inn på filen i motsatt retning, bare krysser høyre/venstre eller motsatt. Min bil slår av langlysene når den merker gatelys, og dermed vil den alltid ha langlysene av i slike situasjoner beskrevet over. Har aldri hatt ett slikt t-kryss eller passerende vei foran meg, på veier som ikke er opplyst. Så da vet jeg ikke hvordan den vil reagere i en slik setting. Tror den vil se lysene,, slik den ser lys fra bygninger, og dermed går langlys av, selv om det ikke er 2 sterke lamper rettet mot bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Bør kanskje poengtere at dette er erfaringer fra andre veier enn motorveier, der den visstnok kjører helt glimrende fordi utfordringene er langt enklere å håndtere.

Vel, tja, den svinger inn til til høyre i slutten av påkjørsler man ikke kommer ut fra fortsatt. Det er ganske kritisk i mine øyne. En typisk USA-feil, de har vel striper helt frem, mens vi slutter med stripene når veien ikke er bred nok.

 

Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Nå har jo klagen på viskerne vart i endel år. Den har stadig blitt forbedret, men har vært endel feil som skjer, bla at viskerne er på auto når AP er aktivert, men viskerne skal altså likevel gå på selv om ruten er tørr. Dette oppfatter jeg som at folk synes har blitt langt bedre nå med siste oppdatering, selv om den ennå kan gjøre feil. Stemmer vel og overens med meldinger der EM/Tesla innrømmet feil, og lovte forbedringer, og at man nå kan manuelt slå av autoviskere med AP aktivert.

Men snakker vi om samme oppdatering her? Den som kom for kun få dager siden? Jeg har også lest det samme som deg. Men da med oppdatering som er flere uker/måneder gammel. De innrømmet vel feilen for flere måneder siden, og så har det blitt gradvis bedre. Det jeg mener er at den siste oppdateringen for noen dager siden gjorde det hakket verre igjen.

Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Jeg har som nevnt, ikke skjønt hva folk, og TB i den videoen, klager på. For meg så virket den å fungere perfekt på å slå på i de fleste/alle situasjoner i videoen. Men, lik min bil (ikke-Tesla), er den endel treg med å slå på langlys igjen.

Jeg har jo ikke hatt bilen så lenge, så jeg vet ikke hvordan det føltes i praksis før. Men jeg vet at jeg synes det har fungert eksemplarisk så langt når jeg har testet.

Lenke til kommentar

Da var prisene på samtlige versjoner av Model Y, satt opp. 

Model Y RWD: Fra 431.844 kr til 451.844 kr. Økning 20.000 kr. 

Model Y LR: Fra 517.719 kr til 541.927 kr. Økning 24.208 kr.

Model Y Performance: Fra 561.125 til 586.215. Økning 25.090 kr.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Vel, tja, den svinger inn til til høyre i slutten av påkjørsler man ikke kommer ut fra fortsatt. Det er ganske kritisk i mine øyne. En typisk USA-feil, de har vel striper helt frem, mens vi slutter med stripene når veien ikke er bred nok.

 

Det er også mitt største irritasjonsmoment med AP, som gjør at jeg sjeldent bruker det her. I Sverige/Danmark/Tyskland er det merking hele veien, eller litt annet format på påkjørsler, slik at det ikke er et problem der.

Lenke til kommentar
Iterion skrev (38 minutter siden):

Da var prisene på samtlige versjoner av Model Y, satt opp. 

Model Y RWD: Fra 431.844 kr til 451.844 kr. Økning 20.000 kr. 

Model Y LR: Fra 517.719 kr til 541.927 kr. Økning 24.208 kr.

Model Y Performance: Fra 561.125 til 586.215. Økning 25.090 kr.

Det er tall inkl mva?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):
Snowleopard skrev (21 timer siden):

Bør kanskje poengtere at dette er erfaringer fra andre veier enn motorveier, der den visstnok kjører helt glimrende fordi utfordringene er langt enklere å håndtere.

Vel, tja, den svinger inn til til høyre i slutten av påkjørsler man ikke kommer ut fra fortsatt. Det er ganske kritisk i mine øyne. En typisk USA-feil, de har vel striper helt frem, mens vi slutter med stripene når veien ikke er bred nok.

Er ikke uenig i vurderingen om at det ikke er bra. Men slik jeg forstår deg, så er det ikke noen endring på akkurat dette, men er fortsatt likt.

Nimrad skrev (5 timer siden):
Snowleopard skrev (21 timer siden):

Nå har jo klagen på viskerne vart i endel år. Den har stadig blitt forbedret, men har vært endel feil som skjer, bla at viskerne er på auto når AP er aktivert, men viskerne skal altså likevel gå på selv om ruten er tørr. Dette oppfatter jeg som at folk synes har blitt langt bedre nå med siste oppdatering, selv om den ennå kan gjøre feil. Stemmer vel og overens med meldinger der EM/Tesla innrømmet feil, og lovte forbedringer, og at man nå kan manuelt slå av autoviskere med AP aktivert.

Men snakker vi om samme oppdatering her? Den som kom for kun få dager siden? Jeg har også lest det samme som deg. Men da med oppdatering som er flere uker/måneder gammel. De innrømmet vel feilen for flere måneder siden, og så har det blitt gradvis bedre. Det jeg mener er at den siste oppdateringen for noen dager siden gjorde det hakket verre igjen.

Jeg oppfatter det som at det er blitt en forbedring også denne gangen, men jeg ser ikke bort fra at uttalelsene kommer fra folk som blander disse sammen, slik du spør om jeg gjør. Jeg bare skriver det jeg oppfatter at eierne selv skriver. Jeg utelukker derfor ikke at disse meldingene er en blanding av inntrykkene på noen nylige endringer i tillegg til de aller siste.

Nimrad skrev (5 timer siden):
Snowleopard skrev (21 timer siden):

Jeg har som nevnt, ikke skjønt hva folk, og TB i den videoen, klager på. For meg så virket den å fungere perfekt på å slå på i de fleste/alle situasjoner i videoen. Men, lik min bil (ikke-Tesla), er den endel treg med å slå på langlys igjen.

Jeg har jo ikke hatt bilen så lenge, så jeg vet ikke hvordan det føltes i praksis før. Men jeg vet at jeg synes det har fungert eksemplarisk så langt når jeg har testet.

Flott at du er fornøyd med den delen (også) av bilens "prestanda". Som over, kan hende forbedringene ikke bare er den siste, men at den kanskje er blitt forbedret enda litt til. Usikker på når den endringen mot tørrvisking og at man kan slå av "auto-wipers" fra gang til gang, kom men den er uansett ikke veldig gammel.

Lenke til kommentar

Kjørte ifjor vinter med Hakka R3 piggfritt på en 2019 Model 3 4hjulstrekk, men synes disse var glatte og sklidde.

De er fra da bilen var ny i 2019,er bra med mønster.

Vurderer nye, enten Hakka R5 eller Continental VikingContact 7.

Er for det meste snøføre og til tider glatt is her eg kjøre,burde kanskje vurdere piggdekk?

 

Hva kjører folket? 

Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (8 timer siden):

Kjørte ifjor vinter med Hakka R3 piggfritt på en 2019 Model 3 4hjulstrekk, men synes disse var glatte og sklidde.

De er fra da bilen var ny i 2019,er bra med mønster.

Vurderer nye, enten Hakka R5 eller Continental VikingContact 7.

Er for det meste snøføre og til tider glatt is her eg kjøre,burde kanskje vurdere piggdekk?

 

Hva kjører folket? 

Fulgte med Hakka r3 på min Model 3 også, har kjørt de 2 vintre, og er heller ikke spesielt imponert over de. Hadde VC7 på min tidligere bil(ikke elbil) og var mer fornøyd med de mtp på bedre grep om vinteren og mindre støy. Har også vurdert å bytte dekk etterhvert. Tar nok denne vinteren også på R3 dekka så er det mye mulig jeg bytter til neste vinter. R5 er vel de nyeste som er ute til nå og de skal visstnok være veldig solide. Hakke dekka er jo kjent for å være blant de beste på markedet, men varierer alltid litt fra år til år virker det som. Skal uannsett lese meg opp litt på tester først og kjøper nok de  som er best i test som vanlig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...