Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
wampster skrev (17 minutter siden):

Er det forskjell på batteriene i bilene i forhold til hvor de er produsert?

Beklager "noob" spørsmål, men har akkurat begynt å prøve å lese meg opp,
og synes det er litt vanskelig å finne ut noe for sikkert da det er så mye forskjellig info
om alt mulig rart

Trenger ikke være det, men i dette tilfellet er det slik. Tesla kjøper batterier fra flere produsenter, der SR av TM3 og TMY produsert i Shanghai kommer med LFP-batterier. De kan være produsert av enten LG eller CATL.

Men for TMY SR fra Berlin, så har de kjøpt blade-batterier fra BYD. Så har de en serie TMY SR produsert i Texas som kommer med Teslas egne 4680-batterier, eller NCM 2170 fra Panasonic for både Fremont og Texas-produserte biler.

For LR av både TMY og TM3 brukes gjerne NCM av 2170-typen, mens TMS/TMX bruker NCA av 1865-typen. Og det vil nesten garantert være (bare) 4680 i Semi og Cybertruck.

Les f.eks. her for mer detaljert info:

https://www.findmyelectric.com/blog/what-kind-of-battery-does-my-tesla-have/

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Trenger ikke være det, men i dette tilfellet er det slik. Tesla kjøper batterier fra flere produsenter, der SR av TM3 og TMY produsert i Shanghai kommer med LFP-batterier. De kan være produser at enten LG eller CATL.

Men for TMY SR fra Berlin, så har de kjøpt blade-batterier fra BYD. Så har de en serie TMY SR produsert i Texas som kommer med Teslas egne 4680-batterier, eller NMC 2170 fra Panasonic for både Fremont og Texas-produserte biler.

For LR av både TMY og TM3 brukes gjerne NCM av 2170-typen, mens TMS/TMX bruker NCA av 1865-typen. Og det vil nesten garantert være 4680 i Semi og Cybertruck.

Les f.eks. her for mer detaljert info:

https://www.findmyelectric.com/blog/what-kind-of-battery-does-my-tesla-have/

Først, takk for svar og link.
Lord have mercy så mye forskjellige batterier da, får sette i gang å lese linken du la ved.
Er det store/noen forskjeller, eller er det litt "same same" hvilket batteri bilen har?

Lenke til kommentar
wampster skrev (1 minutt siden):

Først, takk for svar og link.
Lord have mercy så mye forskjellige batterier da, får sette i gang å lese linken du la ved.
Er det store/noen forskjeller, eller er det litt "same same" hvilket batteri bilen har?

Kort fortalt, LFP-batterier er tyngre per kWh, men visstnok veldig liter feil med, og de kan i større grad lades til 100 % SoC uten at det fører til mye degradering, selv om for alle batterier så gjelder det å holde seg mellom 20-90 % SoC om du ikke vet når du skal kjøre tur.

NMC er noe mer energi per kg, så selv om kapasiteten er større på batteriene i LR, kommer de ut med ca samme totalvekt på batteripakkene som står i SR. BYD's Blade-batterier er vel på høyde med NMC om ikke bedre, men Tesla putter noe mindre kWh i pakkene, så rekkevidden er visstnok temmelig lik som bilene md LPF.

NCA er de mest effektive batteriene, som er grunn til at man har beholdt de i TMX/TMS. 4860 skal være raskere å produsere pga tørr elektrolytt, og billigere, men skal ha mange andre fordeler overfor de andre kjemiene/formfaktorene.

Tallene for batteriene gjelder de sylindriske cellene som Tesla bruker, der de to første sifrene er diameter, og de to siste er høyden. Det er ingen umulighet å produsere "samme innmat" i alle formfaktorene, men det er likevel valgt å produsere cellene etter opprinnelig kjemi og størrelse, og ikke tukle for mye med det de vet og kan om batteriene og bilene de brukes i.

Det kommer andre batterier, kjemier og formfaktorer, og det forskes veldig på Solid State batterier, der de bare består av faststoffer. Men det er vanskelig å gjøre dette billig nok, samtidig som de skal være bedre enn alternativene. Så når disse er klar for masseproduksjopn, er fremdeles åpent spørsmål.

I mellomtiden skjer det mye spennende med de variantene av Li-Ion-batterier (alle elbil-batteriene er per i dag Li-Ion-batterier) som brukes per i dag. Som regel er det endring både på kjemisk sammensetting og produksjonsmetoder som fører til både mindre og større endringer.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, bshagen said:

@Snowleopard Meget godt og utfyllende svar på det med batterier! :) 

Tesla China har for ganske lenge siden byttet fra NCM til NCMA (A=aluminium) for de største batteriene, mens Tesla Texas nå bruker NCA 4680 for Model Y, etter det jeg forstår. Hva Tesla Berlin bruker for Model Y LR og P er jeg usikker på, men jeg tror det er 2170 NCMA . 

https://insideevs.com/news/511741/tesla-lg-ncma-cells-modely/

https://youtu.be/Z4DFpadSWLA?t=197

 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (På 29.9.2023 den 9:47 AM):

Tesla China har for ganske lenge siden byttet fra NCM til NCMA (A=aluminium) for de største batteriene, mens Tesla Texas nå bruker NCA 4680 for Model Y, etter det jeg forstår. Hva Tesla Berlin bruker for Model Y LR og P er jeg usikker på, men jeg tror det er 2170 NCMA . 

https://insideevs.com/news/511741/tesla-lg-ncma-cells-modely/

https://youtu.be/Z4DFpadSWLA?t=197

 

Nå har jeg ikke fulgt så nøye med på NCM vs NMCA, så det kan godt stemme. Jeg har ikke dobbeltsjekket dette.

Men jeg mener du tar feil når du antyder at TMY Texas bruker 4680 for alle bilene. Det er mye diskusjon rundt dette, men den omveltningen som skulle komme, der bl.a. TMY-Berlin skulle være først ute, har ikke gått slik man planla. Batteriene har tatt lengre tid å få klar, og som sagt før, disse ser ut til å hovedsakelig bli brukt i Cybertruck og Semi.

Foreløpig bruk i TMY har altså vært i mindre pakker enn man trodde først, og rekkevidden har vært på samme nivå som RWD, og disse med 4680-batterier har foreløpig bare kommet i RWD-utgave. Denne skal vistnok ha bare 279 miles rekkevidde og 0-60 mph på 5 sekunder, selv om man på Tesla sine sider kun ser AWD med 330 miles rekkevidde og 0-60 mph på 4,8 sekunder.

Dvs. det er en nyhet fra 10. april om at de har introdusert en AWD-versjon med 4680-batterier, men det er for det første ingen garanti for at du får en Texas-bygd bil der borte, eller om Texas-varianten kommer med 2170 eller 3680. De produserer visstnok begge side om side.

https://www.notateslaapp.com/news/1335/tesla-adds-4680-based-model-y-variant-and-slashes-prices-across-the-board

https://insideevs.com/news/591306/texas-made-tesla-model-y-with-4680-battery-pack-owner-walkaround/

Har du derimot linker til noe som mer bastant mener at det utelukkende kommer TMY med 4680, så skal jeg gi meg på den. 😉

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snowleopard said:

Men jeg mener du tar feil når du antyder at TMY Texas bruker 4680 for alle bilene. 

Nå skrev jeg forsåvidt ikke "alle", men det ser ut som det bare er modellen med minst rekkevidde som har hatt 4680 ja, og at de faktisk har stanset produksjonen av denne.

Quote

Tesla fans noticed that the base-version Model Y AWD has mysteriously disappeared from Tesla's US website. Built with a 4680-cell structural battery, the Model Y AWD was likely sacrificed to redirect the 4680-cell supply to Cybertruck production.

https://www.autoevolution.com/news/this-could-be-the-reason-why-tesla-removed-the-4680-cell-model-y-from-its-website-221396.html

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 time siden):

Ja så det jeg også. Rart hvis det "kun" er det som blir oppgradert da, ift til oppgraderinga de kom med nå nylig på Model 3 Highland. Regner med at det kommer en lignende større oppgradering på Model Y også om ikke altfor lenge. 

Tja, det er ikke så overraskende at de kjører hyppige upgrades uten å si fra.

Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 timer siden):

Ja så det jeg også. Rart hvis det "kun" er det som blir oppgradert da, ift til oppgraderinga de kom med nå nylig på Model 3 Highland. Regner med at det kommer en lignende større oppgradering på Model Y også om ikke altfor lenge. 

Tenker det er langt billigere å gjøre små interiørendringer enn endringer som fører til "retooling" av Gigacast-maskiner og endringer på det som følger av dette. Så om de med få midler kan "refreshe" TMY med litt bling (led-stripe i interiøret) uten å egentlig måtte forandre så mye annet, og samtidig ha bilen seende nesten like oppdatert som TM3, så skjønner jeg det godt.

Spørsmålet er vel egentlig om dette kommer også på biler fra de andre fabrikkene, eller om det blir noe de føler de kun trenger på modeller om skal selges i Asia. Det ville vel ført til en retningsendring jeg ikke helt tror Tesla vil bevege seg ut på. En annen ting er vel at man får bedre priser fra leverandørene, dess mere man bestiller. Så tipper dette kommer til Berlin-biler og US-produserte temmelig raskt.

Så kommer nok de større endringene på TMY Juniper når denne er klar til å produksjonsettes.

Lenke til kommentar

Jaja klart det er billigere å gjøre små interiørendringer som nå enn store, utvendige/innvendige endringer. Men det må til før eller siden uansett. Regner med at de ikke setter opp prisene noe etter en såpass liten oppgradering som det her. Positivt med bitterlitt raskere 0-100 på RWD versjonen da 😜 Er ikke noe særlig fan av den LED-stripa de har gått for i model 3 highland og nå i Y. Kunne vært gjort mye bedre synes nå jeg. Og godt spørsmål, usikker på det enn så lenge jeg også. Oppgraderte Model 3 kom vel til Norge først om jeg husker riktig. Får håpe Model Y Juniper blir det samme :) Spent på hva som kommer av store endringer der! 

Lenke til kommentar

Enn så lenge får vi Y fra Berlin ja, og da er det svært usikkert når den nye vil komme, kan være 2024. Denne oppgraderingen vil vel ha HW4 med nye kameraer osv også.
 

Pluss/minus, jeg syns igrunn treverket i Y er hyggelig, så utseende syns jeg det blir mer en sidegrade enn en upgrade. Men det kan fort være at det er penere IRL, samt at jeg farget fra at jeg akkurat har hentet meg en Y. Kommer den uten stalks så er det veldig negativt, her jeg bor så er det haugevis av rundkjøringer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 timer siden):

Jaja klart det er billigere å gjøre små interiørendringer som nå enn store, utvendige/innvendige endringer. Men det må til før eller siden uansett. Regner med at de ikke setter opp prisene noe etter en såpass liten oppgradering som det her. Positivt med bitterlitt raskere 0-100 på RWD versjonen da 😜 Er ikke noe særlig fan av den LED-stripa de har gått for i model 3 highland og nå i Y. Kunne vært gjort mye bedre synes nå jeg. Og godt spørsmål, usikker på det enn så lenge jeg også. Oppgraderte Model 3 kom vel til Norge først om jeg husker riktig. Får håpe Model Y Juniper blir det samme :) Spent på hva som kommer av store endringer der! 

Ut fra spekulasjoner, så virker det som TMY vil få veldig mye av Highland-oppdateringene, inkludert stalk free oppsett. Men så det var noen rykter om "Drive-by-wire", og om den får det, vil nok Yoke-rattet kunne skli rett inn. Det er vel mer eller mindre bare det som skiller det fra en "joke" til real deal løsning.

Kan og virke som panseret vil dippe litt brattere, som vil gjøre at den både blir lettere å skille fra TM3, men og bli enda mer aerodynamisk. Men som sagt, dette er spekulasjoner, og trenger ikke stemme med det som faktisk kommer. Men spennende likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Ut fra spekulasjoner, så virker det som TMY vil få veldig mye av Highland-oppdateringene, inkludert stalk free oppsett

Har model Y som leveres idag "Hardware 4" (datamaskin/kamera/sensorer), eller er det bare model 3 som er der nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...