Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Snowleopard said:

Dette er fullt mulig å sette på både Kona og 38 kWh-versjonen, og vil tro det er fullt mulig og på 28 kWh-versjonen, da jeg ikke kan skjønne at de har så avvikende system fra hverandre:

image.png.0a13628d853fce424f5f45bc74b42f1d.png

2020 utgaven har kansje dette, men de eldre mangler. Hyundai Ioniq kom vel allerede i 2016.

Det som er fasinerende med de gamle Ioniq'ene er at de ikke ser ut til å ta så stor skade av denne 100% ladingen, så de har valgt god kjemi. I handboken står det også at man burde lade til 100% for å balansere cellene.

I tillegg lader disse bilene meget raskt (rundt 70kW som er mye på 28kWt batteri) og de har kun luftkjøling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 minutt siden):

2020 utgaven har kansje dette, men de eldre mangler. Hyundai Ioniq kom vel allerede i 2016.

Det som er fasinerende med de gamle Ioniq'ene er at de ikke ser ut til å ta så stor skade av denne 100% ladingen, så de har valgt god kjemi. I handboken står det også at man burde lade til 100% for å balansere cellene.

I tillegg lader disse bilene meget raskt (rundt 70kW som er mye på 28kWt batteri) og de har kun luftkjøling.

Kona  er jo i realiteten fra 2017/2018, og har dette. Ioniq 28 kWh er vel bare året+ eldre. Fant dog ikke manual fra Ioniq 28, så fikk ikke verifisert eller avkreftet om den har dette.

Ja, er imponert over effektiviteten og ladefarten spesielt, selv om jeg mistenker den har et ok buffer som man ikke ser. Hadde jeg trodd den skulle klare den rekkevidden da den kom, hadde jeg garantert eid en slik, men jeg feiget ut siden den var akkurat i grenseland for mitt behov slik jeg kalkulerte det da. Tok som utgangspunkt at det ble for knapt for vinteren.

Endte derfor opp med Kona etter å ha vært en hårsbredd unna å bestille både Ampera-E (var og så den før jeg skulle omgjøre til bestilling), og samme med V2 av Leaf. Ampera-E virket mer plastic enn Kona, da Kona har litt stoff på viktige plasser. Leaf skuffet med ladefart og fortsatt ChaDeMo, men satt på kvelden før fristen gikk ut på "Norgesversjonen", og trakk meg i aller siste sekund.

Hadde da fått hint om Kona, og slang meg på lista på den. Vurderte e-Niro og, men satte meg aldri på lista siden Kona så stiligere ut. Det ble derfor den jeg hentet ut siden den største konkurrenten Tesla med sin TM3 virket å være lengre unna.

Kunne valgt å trekke meg i siste liten på Kona, eller ta den ut og så flippe den, for så å gå for TM3, men valgte å beholde den. Ladefarten er vel det jeg ble mest skuffet over, nest etter det at de likevel ikke ga den mulighet for å dra henger. Hadde 2020 tilbydd mere enn 300 kg, hadde jeg nok byttet min med den, da den og ga mulighet for appstyring, som jeg og savner.

Det meste er rettet med 2024-versjonen, men ladingen er det største ankepunktet, selv om de har barbert bort ca 15 minutter fra 54 til 40 minutter sier de på denne uten å øke toppfarten. Dessverre bør deg bli billigere enn jeg ga for min siden konkurrentene er blitt langt sterkere på flere viktige områder.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Snowleopard said:

Kona  er jo i realiteten fra 2017/2018, og har dette. Ioniq 28 kWh er vel bare året+ eldre. Fant dog ikke manual fra Ioniq 28, så fikk ikke verifisert eller avkreftet om den har dette.

Ja, er imponert over effektiviteten og ladefarten spesielt, selv om jeg mistenker den har et ok buffer som man ikke ser. Hadde jeg trodd den skulle klare den rekkevidden da den kom, hadde jeg garantert eid en slik, men jeg feiget ut siden den var akkurat i grenseland for mitt behov slik jeg kalkulerte det da. Tok som utgangspunkt at det ble for knapt for vinteren.

Endte derfor opp med Kona etter å ha vært en hårsbredd unna å bestille både Ampera-E (var og så den før jeg skulle omgjøre til bestilling), og samme med V2 av Leaf. Ampera-E virket mer plastic enn Kona, da Kona har litt stoff på viktige plasser. Leaf skuffet med ladefart og fortsatt ChaDeMo, men satt på kvelden før fristen gikk ut på "Norgesversjonen", og trakk meg i aller siste sekund.

Hadde da fått hint om Kona, og slang meg på lista på den. Vurderte e-Niro og, men satte meg aldri på lista siden Kona så stiligere ut. Det ble derfor den jeg hentet ut siden den største konkurrenten Tesla med sin TM3 virket å være lengre unna.

Kunne valgt å trekke meg i siste liten på Kona, eller ta den ut og så flippe den, for så å gå for TM3, men valgte å beholde den. Ladefarten er vel det jeg ble mest skuffet over, nest etter det at de likevel ikke ga den mulighet for å dra henger. Hadde 2020 tilbydd mere enn 300 kg, hadde jeg nok byttet min med den, da den og ga mulighet for appstyring, som jeg og savner.

Det meste er rettet med 2024-versjonen, men ladingen er det største ankepunktet, selv om de har barbert bort ca 15 minutter fra 54 til 40 minutter sier de på denne uten å øke toppfarten. Dessverre bør deg bli billigere enn jeg ga for min siden konkurrentene er blitt langt sterkere på flere viktige områder.

Ja jeg skal ikke si jeg har noe bevis for dette annet enn at jeg kjenner to stykker som eier dem og de påstår man ikke kan endre på ladegrensen. Kom faktisk en update til 2017 modellen til den ene for en stund siden som han fikk installert via en minnepenn, men den ga vist ikke noe ladegrense den heller. 

Kona har vel kansje bedre vektfordeling enn Ioniq? så du kan jo isåfall trøste deg med det. Ioniq er forferdelig på vinteren med fremhjulsdrift og batteriet i hekken.

Du får deg jo en brukt Model 3 med krok å 250kW lading nå for nærmere 250 tusen, så du kan fortsatt bytte uten å tape så mye penger (kansje?) om det fortsatt er noe du ønsker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Ja jeg skal ikke si jeg har noe bevis for dette annet enn at jeg kjenner to stykker som eier dem og de påstår man ikke kan endre på ladegrensen. Kom faktisk en update til 2017 modellen til den ene for en stund siden som han fikk installert via en minnepenn, men den ga vist ikke noe ladegrense den heller. 

Kona har vel kansje bedre vektfordeling enn Ioniq? så du kan jo isåfall trøste deg med det. Ioniq er forferdelig på vinteren med fremhjulsdrift og batteriet i hekken.

Du får deg jo en brukt Model 3 med krok å 250kW lading nå for nærmere 250 tusen, så du kan fortsatt bytte uten å tape så mye penger (kansje?) om det fortsatt er noe du ønsker. 

Fant til slutt manual for 2017 EV (bladde meg gjennom en for hybrid-versjonene før jeg så den ikke gjaldt el-versjonen), og fått bekreftet det du sa. Den ser ikke ut til å ha valg for dette.

Er ikke så sikker på om den har bedre vektfordeling, men uansett er motoren alt for sterk for forhjulsdrift, for det skal ingen ting for å spinne på tørr asfalt om jeg drar den i bånn, ihvertfall med de koreanske originaldekkene. Kanskje bedre på bedre merker, og er bedre på de Michelin vinterdekkene jeg valgte til den.

Er ikke beste vinterdekkene i en bratt bakke, så neste bil blir helt klart en bakhjulstrekker eller 4WD, selv om jeg ikke helt ser behovet for 4WD. Kun en gang med endel våt is at jeg har hatt litt problemer, men det var lettere å ta av når jeg kjørte fremover enn å rygge opp, men det kan ha vært de lokale forholdene som spilte mest inn. Slapp ihvertfall å dra frem dekkvasken for å fjerne asfaltstøv og saltlake på dekkene.

Joda, ser jeg kan få byttet til noe brukt, men jeg tenker jeg venter lengre til bilen er "brukt opp", og så kjøper en ny. Så får vi se om det blir TMY (mer lyst på den enn TM3 pga plassen og nyttelasten og mer tilhengerkapasitet) eller om det er kommet noe mer spennende på markedet i mellomtiden, eller om KIA får orden på nyttelasten, som er det største aberet med den. V2l er viktig for meg at bilen har, og elsker ladefarten på de nye KIA-ene og Ioniq'ene.

Eller blir det kanskje en brukt ID. Buzz eller tilsvarende når den tid kommer, for å ha komboen som weekend-camper. Men siden datteren min sikkert er flyttet ut til da, så er vel sikkert det å sove i en TMY bra nok. Har allerede teltløsning som gir meg et "oppholdsrom" med ståhøyde.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Zeph said:

Eg forstår ikkje kvifor ikkje alt av mobiltelefonar og andre smarte ting med batteri (Airpods) ikkje har eit val for å stoppe ladinga på ein sjølvvalgt prosent, td. 80%. .

Min Samsung telefon kan settes til å lade til 85%

Lenke til kommentar

Elon uttalte nyleg at det kunne bli flere kutt i høst, men ingen veit.

Kan salgsrepresentantar på chat oppgje info om estimert leveringstid for lagerbilar og er dei å få tak i lørdag og søndag?

Om du vil endre ei bestilling må det vel gå via ein av dei for å ikkje miste dei 2500.

Edit: Då vart det kvit LR i staden for RWD. 30k avslag pluss rimelegare lakk vart for freistande. Såg det låg ute ein RWD som hadde 25k avslag, men eg får heller angrar på å ha brukt litt for mykje pengar enn å ha kjøpt feil versjon. YOLO osv.

Endret av Zeph
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Hva skjer med Roadster for tida egentlig...

image.thumb.png.bc41b8fde03124075481549b88453c14.png

Jeg vet jo at "Elon Time" ikke er til å stole på, men...

Skjer vel ingenting. Det er en bil de ikke vil tjene mye på og kun for spesielt intresserte, så den er nok pushet bakerst i køen.

Må vel vente til hypen rundt Cybertruck og Plaid har gitt seg og de trenger litt PR igjen før Roadstern viser seg.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

De skylder vel Teslabjørn og en flust andre influensere/youtubere en hau med gratis Roadstere etter vervekampanjer som ble kjørt.

Var derfor jeg kom på den bilen igjen. Han har ikke hørt en pøkk om den bilen i følge podcasten til finansavisen. Men de har jo tatt 400k i forhåndsbetaling for disse. Ganske drøyt.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Zeph said:

Edit: Då vart det kvit LR i staden for RWD. 30k avslag pluss rimelegare lakk vart for freistande. Såg det låg ute ein RWD som hadde 25k avslag, men eg får heller angrar på å ha brukt litt for mykje pengar enn å ha kjøpt feil versjon. YOLO osv.

Da var blå rwd solgt ser jeg :) 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (26 minutter siden):

Var derfor jeg kom på den bilen igjen. Han har ikke hørt en pøkk om den bilen i følge podcasten til finansavisen. Men de har jo tatt 400k i forhåndsbetaling for disse. Ganske drøyt.

tok de ikke mye mer for værstingen? Fra husken mener jeg det var 250k USD. Men mye mulig jeg husker feil altså. Uansett galskap ja, men de følger nok tettere opp de som har betalt vs de som har vunnet kampanjen. 

Lenke til kommentar

Ladet min TMY på supercharger i dag, effekt maxet ut på 159kW. Det var 20 grader i lufta og vi kjørte 45 minutter for å komme til laderen.

I prinsippet skal bilen kunne lade med 250kW men jeg har aldri vært høyere enn 180-ish. Er dette normalt? Jeg vet at det var noe krøll da TMY først kom med oktovalve som sugde varme ut av batteriet samtidig som varmepumpa forsøkte å forberede superlading men det var første vinteren bilen var i norge. Det burde vel være løst nå? Bilen er en kina-modell tatt ut i desember-22. Min TMY fra mars-19 har bikket 260kW flere ganger..

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Da var blå rwd solgt ser jeg :) 

Det har vore to RWD som eg har sett i dag, men dei forsvinn fort.

Då eg bestilte LR var det kun tilgjengeleg for utlevering Drammen, som er ein god kjøretur unna. Seinare på dagen dukka det opp bilar til Sotra òg, som er nærare. Får sjå om dei er der over helga og ev. bytte.

Det kunne godt stått estimert leveringsdato på ferdigbygde bilar. Dei ser det kanskje på chatten, men ikkje alltid det er folk der, og når bilane forsvinn fort er det ein fordel om det hadde stått direkte på annonsa.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (34 minutter siden):

Ladet min TMY på supercharger i dag, effekt maxet ut på 159kW. Det var 20 grader i lufta og vi kjørte 45 minutter for å komme til laderen.

I prinsippet skal bilen kunne lade med 250kW men jeg har aldri vært høyere enn 180-ish. Er dette normalt? Jeg vet at det var noe krøll da TMY først kom med oktovalve som sugde varme ut av batteriet samtidig som varmepumpa forsøkte å forberede superlading men det var første vinteren bilen var i norge. Det burde vel være løst nå? Bilen er en kina-modell tatt ut i desember-22. Min TMY fra mars-19 har bikket 260kW flere ganger..

Hvor mye batteri hadde du igjen når du startet lading? Det er ikke rare biten den klarer 250. Jeg så 235 på min forrige lading da jeg startet med 12-13%. Den synker jevnt og trutt utover

image.thumb.png.670ef76b2c6f17b66c961258cb5f1cdc.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...