Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (43 minutter siden):

Når jeg bestilte i 2019 ringte Tesla meg etter noen dager å sa de så jeg ikke hadde brukt referral og om jeg ønsket at de skulle fikse det, noe jeg jo selvfølgelig ønsket (dog var det kun snakk om litt gratis lading da)

De måtte da avbestille og bestille på nytt noe som bare tok dem noen minutter, men det hadde ikke noe betydning for ventetiden da jeg ble å få bil fra samme båt uansett. 

Spørs om de orker slikt i dag. Har intrykk av at de har en del mere å gjøre.

Første gang jeg hører, men det var jo hyggelig. Men hvem fikk du refferal fra? Ikke Tesla-selgeren som jaktet for seg selv?

Var jo langt større verdi før, om du fikk mange nok kunne du jo vinne en bil eller et dekksett eller noe annet som kostet endel. Det i tillegg til endel gratis superlading.

Nå kan du få litt superlading, er det 3000 km eller så om jeg husker rett, eller bruke det i Tesla-shopen.

Og var det referer eller kjøper som får 5000,- i rabatt på bilen på siste, eller er det bare i USA?

Edit: 5000 avslag for kjøper, 7000 kreditt for referer ved kjøp av TM3 og TMY.

10 000 og 15 000 ved kjøp av TMS og TMX.

https://www.tesla.com/no_no/support/refer-and-earn

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TM3 - baksetene har begynt å bli litt "knirkete" over ujevn vei/humper (skinn som gnikker) - noe som er verdt å bestille time for? Skjer liksom over hele området, men verst mellom der rygg møter stol.

Endret av Voosj
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Første gang jeg hører, men det var jo hyggelig. Men hvem fikk du refferal fra? Ikke Tesla-selgeren som jaktet for seg selv?

Var jo langt større verdi før, om du fikk mange nok kunne du jo vinne en bil eller et dekksett eller noe annet som kostet endel. Det i tillegg til endel gratis superlading.

Nå kan du få litt superlading, er det 3000 km eller så om jeg husker rett, eller bruke det i Tesla-shopen.

Og var det referer eller kjøper som får 5000,- i rabatt på bilen på siste, eller er det bare i USA?

Edit: 5000 avslag for kjøper, 7000 kreditt for referer ved kjøp av TM3 og TMY.

10 000 og 15 000 ved kjøp av TMS og TMX.

https://www.tesla.com/no_no/support/refer-and-earn

Han spurte om jeg hadde noen eller om han skulle ordne (så mulig han fisket for seg selv ja) men jeg hadde en kompis sin så brukte den. 

Var med i noe lotteri eller noe ja, men hovedsakelig bare litt gratis lading å hente. Før det fikk man jo veggladere og alskens snacks, som man jo gjør nå og.

Lenke til kommentar
Voosj skrev (49 minutter siden):

TM3 - baksetene har begynt å bli litt "knirkete" over ujevn vei/humper (skinn som gnikker) - noe som er verdt å bestille time for? Skjer liksom over hele området, men verst mellom der rygg møter stol.

Har merka det selv til tider, men her gjelder det førersete foran. Usikker på om det er noe de kan fikse på service, men er bilen under garanti så hvorfor ikke prøve? 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Iterion said:

Har merka det selv til tider, men her gjelder det førersete foran. Usikker på om det er noe de kan fikse på service, men er bilen under garanti så hvorfor ikke prøve? 

Det er jo ikke verdens undergang (liker bare at alt føles "tight"). Har lest at det kan bli litt "play" i bakseteraden som kan ordnes av mobile service, jeg får prøve å bestille for å se hva de sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Da må du bruke angreretten og så bestille på nytt, og så risikere å havne bakerst i køa igjen.

Kan selvsagt prøve å kontakte "delivery" og se om de har myka opp, men de har vært hard på dette før etter det jeg har lest fra folk med samme problematikk.

Spurte ein i chatten på nett som sa det ikkje gjekk.

Kan kanskje i teorien få den 10-15k billegare om eg tar ein ferdigbygd bil no, men då må det koma ein med riktig konfigurasjon, og risikerer då lengre leveringstid. Lite SR i butikken for tida, men det er greit nok. Å bestille ny for 5000 er ikkje aktuelt. Du får vel ikkje igjen dei 2500 du betalte heller?

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Spurte ein i chatten på nett som sa det ikkje gjekk.

Kan kanskje i teorien få den 10-15k billegare om eg tar ein ferdigbygd bil no, men då må det koma ein med riktig konfigurasjon, og risikerer då lengre leveringstid. Lite SR i butikken for tida, men det er greit nok. Å bestille ny for 5000 er ikkje aktuelt. Du får vel ikkje igjen dei 2500 du betalte heller?

Bare å henvise til angreretten som gjelder for fjernsalg inkl. nettsalg, så bør de betale dette ut uten opphold.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål vedrørende bil på service senter. Hadde avtale 07:30 og parkerte bilen noen minutter før det utenfor deres service senter. Først etter fire timer tok de inn bilen og begynte å jobbe med den. Er dette vanlig? Med alle biler jeg har hatt tidligere (ikke Tesla) har de tatt inn bilen etter relativt kort tid etter avtalen. Siden jeg ikke hadde annet å gjøre, var det veldig kjedelig å traske rundt i nærområde i mange timer for å slå ihjel tid, når jeg i praksis kunne ha møtt opp fire timer senere.

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (17 minutter siden):

Har et spørsmål vedrørende bil på service senter. Hadde avtale 07:30 og parkerte bilen noen minutter før det utenfor deres service senter. Først etter fire timer tok de inn bilen og begynte å jobbe med den. Er dette vanlig? Med alle biler jeg har hatt tidligere (ikke Tesla) har de tatt inn bilen etter relativt kort tid etter avtalen. Siden jeg ikke hadde annet å gjøre, var det veldig kjedelig å traske rundt i nærområde i mange timer for å slå ihjel tid, når jeg i praksis kunne ha møtt opp fire timer senere.

Ting kan komme i veien, så om du skal vente er det greit å gi beskjed om dette. Så prioriterer de gjerne annerledes.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Nimrad said:

Er det meningen at bilen skal trekke ganske mye strøm fra batteriet selv om den står tilkoblet lader? Trekker relativt mye, våkner opp til 97% når den var på 100% for bare 7 timer siden.

Sentry mode på? Temperaturendringer kan også ha noe å si.

Er det bil med LFP batteri siden du lader til 100%? Det er jo ikke ideelt selv med LFP så bilen vil nok ikke toppe den opp igjen selv med strøm tilkoblet for å skåne batteriet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Sentry mode på? Temperaturendringer kan også ha noe å si.

En gang ja og en gang nei. Men hvorfor trekke fra batteri når den er tilkoblet strøm? Det er jo også umulig å «toppe opp» via appen så jeg kan kjøre avgårde med 100

Begge ganger har den stått i garasje, så det er ikke mye temperatursvingninger. 

Complexity skrev (9 minutter siden):

Er det bil med LFP batteri siden du lader til 100%?

Er på en lenger road trip så da lader jeg opp fullt over natta når mulig.

Lenke til kommentar

Ifølge nettsidene deres lades batteriet ut med 1% per dag, men kan variere avhengig av miljøfaktorer, innstilinger på skjermen og bilkonfigurasjon. Bilen bruker energi fra batteriet periodisk for systemtester og oppladning av lavspennings-batteriet ved behov. Så bruker den en del mer strøm med sentry mode på. Men når du er tilkoblet strøm skal jo bilen vanligvis ta strømmen derfra og ikke fra selve batteriet på bilen. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Er det meningen at bilen skal trekke ganske mye strøm fra batteriet selv om den står tilkoblet lader? Trekker relativt mye, våkner opp til 97% når den var på 100% for bare 7 timer siden.

Etter mine observasjoner så er det kun varmepumpen som kan trekke strøm direkte fra nettet når du er tilkoblet. Det kan den tydeligvis gjøre helt uavhengig av om bilen lader eller ikke også. Og strømtrekket viser i kilowatt og ampere displayet i bilen, men ikke i appen.
Alle andre elektriske ting som går på 12V batteriet (eller 16V Li-ion som det er nå), vil ikke kunne trekke strøm direkte fra nettet, men må da forsynes gjennom laderegulator fra det store batteriet, noe som mest sannsynlig skjer kontinuerlig siden lavspenningsbatteriet er knøttlite.
Når bilen velger å toppe opp igjen høyspenningsbatteriet til ladegrense har jeg ikke klart å finne ut av. Men den tillater tydeligvis et visst forbruk før den gjør det.
3 prosent på 7 timer matcher bra med Sentry mode, pluss noe annet småtteri som at bilen har blitt "vekt" ofte med appen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nimrad said:

Er det meningen at bilen skal trekke ganske mye strøm fra batteriet selv om den står tilkoblet lader? Trekker relativt mye, våkner opp til 97% når den var på 100% for bare 7 timer siden.

Prøv å bruk scheduale neste gang og si at den må være klar til du skal dra. Vil tro også det vil være litt bedre for batteriet å ikke være på 100% så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (8 minutter siden):

Prøv å bruk scheduale neste gang og si at den må være klar til du skal dra. Vil tro også det vil være litt bedre for batteriet å ikke være på 100% så lenge.

Ja, får gjøre det. Slik type lading gjør jeg nesten aldri, så var bare nysgjerrig. Spesielt reagerte jeg på at den var på 97% før avgang i garasjen hjemme uten sentry mode. Det jeg ikke liker med schedule er at det legger opp til en fast schedule. Jeg ønsker egentlig bare å legge det til for en dag.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, ozone said:

Når bilen velger å toppe opp igjen høyspenningsbatteriet til ladegrense har jeg ikke klart å finne ut av. Men den tillater tydeligvis et visst forbruk før den gjør det.

Jeg lastet ned «Tessie» appen i gårkveld, virker som er bedre alternativ enn «Watch for Tesla» det koster å bruke den, men den lagrer bra statistikk som turer, ladehistorikk og «idles» virker som det er hva bilen bruker når den ikke er koblet til lader. Jeg prøver ut appen nå med 2 uker trial. Kan se at den har lader jevnt og trutt igjennom natten for å holde 50%. Virker som den gjør den hver time. Men den går aldri under 50%. Du kan og laste ned appen @Nimrad , mulig den kan gi deg noen indikasjoner.

 

IMG_5224.jpeg

Endret av Emsal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (14 minutter siden):

Er det det?

Det er vel bare å skyve ladegrense fra 90% til 100% i appen og så begynner den å lade igjen?

Ja, jeg har prøvd det meste. Ladegrensen var på 100, den ladet til 100, men trakk ned til 97 gjennom natten. Når jeg da går inn i appen har jeg prøvd å dra opp og ned ladegrensen flere ganger uten at noe skjer. Har også prøvd å tvinge lading via watch for tesla som har en «start lading nå»-knapp uten hell. Den står bare fast på «lading fullført». Mulig det hadde funket å ta inn og ut kabelen.

Emsal skrev (41 minutter siden):

Du kan og laste ned appen @Nimrad , mulig den kan gi deg noen indikasjoner.

Takk, skal prøve! Nå har jeg ikke behov for å lade til 100% på en stund, men skal teste.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...