Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (1 time siden):

Som sagt, at det trås feil, skjer selv på biler som ikke har regenerering, og dette skjer i langt større omfang, selv når du tar hensyn til andelen.

Tar gjerne en link på at sannsynligheten for SUA er større med ICE.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (8 minutter siden):

Tar gjerne en link på at sannsynligheten for SUA er større med ICE.

Det var vel ikke helt det som ble sagt. Men en slik statistikk ville jo og gitt grunnlag for påstanden din også (om at det er større sannsynlighet med SUA på elektriske biler). Men usikker på om det finnes noen statistikk på dette i det hele tatt.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (15 minutter siden):

Tar gjerne en link på at sannsynligheten for SUA er større med ICE.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sudden_unintended_acceleration

"Possible factors
Sudden unintended acceleration incidents are often posited to involve the simultaneous failure of a vehicle's acceleration and brake systems. Acceleration system factors may include:

Pedal misapplication[3][1][9]
Unresponsive (entrapped) pedals[10]
Electronic throttle control or cruise control failure (see drive by wire)[11]
Stuck throttle (unrelated to pedal position)[12][13]
Shorting of tin whiskers[14][15]
Diesel engine runaway – excessive pressure in the crankcase can force mist of engine oil into the intake manifold, which can be burned in the same fashion as diesel fuel."

Elbiler opplever ikke  "diesel engine runaway", så der har du en årsak mindre for elbiler med regenerativ bremsing. Og jeg har allerede nevnt det med at bilen bremser når man går av pedalen, som burde få flere av tilfellene til å reduseres før de blir et problem.

Her er noen flere årsaker, som heller ikke er så sannsynlig på elbiler:

"Other problems may be implicated in the case of older vehicles equipped with carburetors. Weak, disconnected, or mis-connected throttle return springs, worn shot-pump barrels, chafed cable housings, and cables which jump their tracks in the throttle-body crank can all cause similar acceleration problems.

For drive-by-wire automobiles, a brake-accelerator interlock switch, or "smart throttle" would eliminate or at least curtail any instance of unintended acceleration not a result of pedal misapplication by causing the brake to override the throttle.[18] An unintended acceleration event would require the failure of such a mechanism if it were present. Such a solution would not be applicable to older vehicles lacking a drive-by-wire throttle.

Analyses conducted in the mid to late 1990s on Jeep Cherokee and Grand Cherokee vehicles concluded that hundreds of reported sudden accelerations in these vehicles were likely caused by an undesired current leakage pathway that resulted in actuation of the cruise control servo."

Og en av de mest kjente sakene, var jo med Toyotaer, som visste seg å skyldes at mattene sklei og skapte problemer, som gjør at alle utstyrer mattene med en form for festemekanisme (trykk-knapp eller kro) som hindrer at dette skal skje igjen:

"The most prominent incidents of sudden unintended acceleration recently took place from 2000–2010 in Toyota and Lexus vehicles, resulting in as many as 89 deaths and 52 injuries in the USA.[4] The NHTSA first opened an auto defect investigation into Toyota vehicles in 2004, but the Office of Defects Investigation (ODI) within the NHTSA closed the investigation citing inconclusive evidence. Toyota also claimed that no defects existed and that the electronic control systems within the vehicles were unable to fail in a way that would result in an acceleration surge. More investigations were made but were unsuccessful in finding any defect until April 2008, when it was discovered that the driver side trim on a 2004 Toyota Sienna could come loose and prevent the accelerator pedal from returning to its fully closed position.[5] It was later discovered that the floor mats of the affected Toyota vehicles could cause them to accelerate suddenly, and that Toyota had known about these problems but had misled consumers and continued to manufacture defective cars. In March 2014, the Department of Justice issued $1.2 billion of financial penalties against Toyota in a deferred prosecution agreement.[6]".

Så jeg konkluderer med at dette hadde jeg god dekning for å hevde.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Så jeg konkluderer med at dette hadde jeg god dekning for å hevde.

Det var null og niks i det du siterte som tilsa at andelen SUA var høyere for ICE.

Men vi har NHTSA som har logget veldig mange klager på dette fra Tesla-eiere. I tillegg har vi Kina som tvang Tesla til å tilbakekalle 1,1 millioner biler. 

Tesla recalls over 1.1 million cars in China over braking flaw

" As drivers can't set the intensity of regenerative braking or receive alerts with a sustained press of the accelerator, officials believe there's a risk owners might misuse the pedals (as they can't hear a revving engine) and crash."

Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Det var null og niks i det du siterte som tilsa at andelen SUA var høyere for ICE.

Men vi har NHTSA som har logget veldig mange klager på dette fra Tesla-eiere. I tillegg har vi Kina som tvang Tesla til å tilbakekalle 1,1 millioner biler. 

Tesla recalls over 1.1 million cars in China over braking flaw

" As drivers can't set the intensity of regenerative braking or receive alerts with a sustained press of the accelerator, officials believe there's a risk owners might misuse the pedals (as they can't hear a revving engine) and crash."

Dette er ikke faktiske hendelser, men et krav de fikk fordi man mistenkte at det kunne få slike konsekvenser. Det er "år og dag" i forskjell fra faktiske hendelser.

Dessuten pekte jeg ut noen årsaker som rett og slett ikke kan hende på elbiler, samt den ene store som alle har lært av. Men om du ikke mener det kvalifiserer, så er det selvsagt opp til deg. Du fikk linken og presiseringene, som du ba om.

Men du kan jo komme med en link som faktisk viser at det er motsatt...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke faktiske hendelser, men et krav de fikk fordi man mistenkte at det kunne få slike konsekvenser. Det er "år og dag" i forskjell fra faktiske hendelser.

Dette er ikke en faktisk hendelse?

 

Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Dessuten pekte jeg ut noen årsaker som rett og slett ikke kan hende på elbiler, samt den ene store som alle har lært av. Men om du ikke mener det kvalifiserer, så er det selvsagt opp til deg.

Det stemmer, jeg og alle andre her i verden som forholder seg til tall og størrelser, er ikke enig i at dine teorier om dieselmotorer som løper løpsk er noe "bevis" for at SUA skjer oftere på ICE.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (9 minutter siden):

Dette er ikke en faktisk hendelse?

 

Det stemmer, jeg og alle andre her i verden som forholder seg til tall og størrelser, er ikke enig i at dine teorier om dieselmotorer som løper løpsk er noe "bevis" for at SUA skjer oftere på ICE.

Det er en påstand om feil. Hva har undersøkelsene eller rettsapparatet konkludert med? Samme som i f.eks. disse to sakene, kanskje?

https://www.motor.no/aktuelt/jury-gir-tesla-seier-i-autopilot-sak/247047

https://www.motor.no/aktuelt/mener-tesla-kollisjon-i-bergen-skyldes-forerfeil/250205

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Det er en påstand om feil. Hva har undersøkelsene eller rettsapparatet konkludert med? Samme som i f.eks. disse to sakene, kanskje?

https://www.motor.no/aktuelt/jury-gir-tesla-seier-i-autopilot-sak/247047

https://www.motor.no/aktuelt/mener-tesla-kollisjon-i-bergen-skyldes-forerfeil/250205

Du virker være ute av stand til å fokusere på det som diskuteres. Du er bare overalt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (58 minutter siden):

Du virker være ute av stand til å fokusere på det som diskuteres. Du er bare overalt.

Hvorfor har du alltid så lite høflig tone på dette forumet, går igjen i andre tråder og. Skjerpings.

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, nebrewfoz said:

De har oversatt "Obstacle-Aware Acceleration" med "Oppmerksom akselerasjon" ?
Skeptisk ...

Teknisk norsk har alltid vært håpløst. De som er ansatt for å oversette aner ofte ikke hva det er de oversetter.

For noen år siden fikk man jo opp "optimaliserer søknader" etter Android oppdateringer (Optimizing applications).

Best å bare ha alt på engelsk så man forstår hva som menes.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Teknisk norsk har alltid vært håpløst. De som er ansatt for å oversette aner ofte ikke hva det er de oversettet.

For noen år siden fikk man jo opp "optimaliserer søknader" etter Android oppdateringer (Optimizing applications).

Best å bare ha alt på engelsk så man forstår hva som menes.

"Inventarbiler" var det vel Tesla kalte biler de hadde på lager inntil nylig? 😛

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nimrad said:

"Inventarbiler" var det vel Tesla kalte biler de hadde på lager inntil nylig? 😛

Stemmer det. Er sikkert flere plasser hos Tesla man finner Tåpelig norsk.

Heldigvis kan man ha bilens system på engelsk med norsk stemmegjenkjenning.

Lenke til kommentar

Fullstendig fra hukommelsen om ladestart Tesla-app:

Charging will start on 2:00

Lading vil begynne om 2:00

Stor forskjell!

Om jeg behersker originalspråk bruker jeg det - med oversettelser kommer det alltid feil.

(men talestyrt navigasjon på engelsk med norske stedsnavn er en utfordring jeg ennå ikke har løst)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...