Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

1 minute ago, AL123 said:

Jeg trodde faktisk at en måtte trygge inn bresepedalen for å få kraftig nok regenerering til å lyse opp bremselys. De fleste har et potensiometer på bremsepedalen som styrer dette. Mao en av sensorene til bremsene som ikke ga utslag. 

Nei, på Teslaer er regenereringen så kraftig at man stort sett slipper å bruke bremsepedalen.

Tesla determines whether to turn on your brake lights based on your vehicle's rate of deceleration. If you're unsure if your brake lights are on, look at your Tesla screen, the car in the display shows the brake lights lit up when the brake lights are activated.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde faktisk at en måtte trygge inn bresepedalen for å få kraftig nok regenerering til å lyse opp bremselys. De fleste har et potensiometer på bremsepedalen som styrer dette. Mao en av sensorene til bremsene som ikke ga utslag. 

Deter lovregulert at bremselysene skal gå på om bilen reduserer farten med en viss mengde. Det er derfor de går på ved f.eks enpedalkjøring. Altså der man ikke trenger å benytte bremsepedalen. Dette trodde jeg du visste, spesielt siden det er blitt skrevet tidligere i enten denne tråden eller elblitråden du og følger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Voosj skrev (1 minutt siden):

Nei, på Teslaer er regenereringen så kraftig at man stort sett slipper å bruke bremsepedalen.

Tesla determines whether to turn on your brake lights based on your vehicle's rate of deceleration. If you're unsure if your brake lights are on, look at your Tesla screen, the car in the display shows the brake lights lit up when the brake lights are activated.

Det gjelder alle elbiler. Ikke bare Tesla. Mener de og går på ved kraftig motorbremsing med moderne ice-biler og, pga samme reglement henvist til over.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, AL123 said:

OBD-data kan leses ut i sanntid, men ikke kjørehistorikk. Tesla er faktisk det bilmerket som kan lese ut færrest data på OBD2, men de har en men de har en annen kontakt som kan lese ut mye data. Uansett, ulykkesdataene er lagret i en egen "blackbox" som ikke engang Tesla har full autorisasjon til å lese ut uten rettslig kjennelse.

Det har vel noe med at de fleste ikke har OBD port, og de som har det kun gir ut VIN nummeret.

Man må koble opp en ekstra port selv for å få ut data, og da får man ganske mye. Kan f.eks lese av temperaturen i frontlyktene. Tror det er mere data der enn de fleste andre gir på sin OBD port.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snowleopard said:

Det gjelder alle elbiler. Ikke bare Tesla. Mener de og går på ved kraftig motorbremsing med moderne ice-biler og, pga samme reglement henvist til over.

Bremselys, ja - men slett ikke alle elbiler har like kraftig regenerering. Håper på videre utvikling av bremseløsningene som utviles i Formel E, at vi går mot 100% regen. 

Endret av Voosj
Lenke til kommentar
Voosj skrev (Akkurat nå):

Bremselys, ja - men slett ikke alle elbiler har like kraftig regenerering. Håper det blir noe ut av bremseløsningene i Formel E - ingen klosser og skiver.

Feil. Selv om ikke alle elbiler har enpedal-kjøring, så har de nok bremseeffekt til at bremselysene går på når du slipper gasspedalen, med mindre du er på flatmark eller i nedoverbakke og har satt bilen til å seile (der det er mulig).

Kjører du derimot i oppoverbakke, vil også bilen kunne redusere fart nok til at bremselysene går på. Dette overvåkes normalt sett av sensor som måler g-kreftene. Lest at verdien skal være ved fartsreduksjon på 0.18G eller mer.

Selvsagt, er bilen for gammel, vil ikke reglene gjelde disse. Men alle biler fra når kravet ble innført.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Snowleopard said:

Feil. Selv om ikke alle elbiler har enpedal-kjøring, så har de nok bremseeffekt til at bremselysene går på når du slipper gasspedalen, med mindre du er på flatmark eller i nedoverbakke og har satt bilen til å seile (der det er mulig).

Kjører du derimot i oppoverbakke, vil også bilen kunne redusere fart nok til at bremselysene går på. Dette overvåkes normalt sett av sensor som måler g-kreftene. Lest at verdien skal være ved fartsreduksjon på 0.18G eller mer.

Selvsagt, er bilen for gammel, vil ikke reglene gjelde disse. Men alle biler fra når kravet ble innført.

Poenget mitt er ikke om bremselys aktiveres eller ikke ved gitt bremsekraft, poenget var at bruk av bremsepedal på Teslaer i stor grad ikke er nødvendig. Personen jeg quota mente at bremsepedalen måtte trykkes. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (57 minutter siden):

 

Det er vel minst 3-4 sensordata man kan lese ut bremsepedalaktivitet på. Hvis ingen av de gir utslag, så er det helt forbannet umulig at bremselyset skal kunne lyse.

Bremselyset lyser bare en slipper gassen på Tesla, så jo det kan lyse uten å aktivt bruke brems. 

I følge Tesla/artikkelen til motoren er det vedlagt 2 sensor data fra brems som er ikke aktiv samt sensordata fra 'gass' som viser at den går ut og inn som om noen prøver å bremse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Voosj skrev (1 minutt siden):

Poenget mitt er ikke om bremselys aktiveres eller ikke ved gitt bremsekraft, poenget var at bruk av bremsepedal på Teslaer i stor grad ikke er nødvendig. Personen jeg quota mente at bremsepedalen måtte trykkes. 

Skjønte det, men du innførte en faktafeil. Jeg bare korrigerte den, ved å presisere at det gjelder alle elbiler, og forsåvidt alle biler produsert/godkjent etter en viss dato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teslaer aktiverer bremselyset om bilen initierer nødbrems-funksjonen fordi den registrerer en trussel. Nødbrems-funksjonen kan overstyres av fører ved å trykke på gasspedalen, men bremselyset vil forbli tent så lenge bilen registrerer trusselen.

Altså: Bilen oppdager en trussel og aktiverer nødbrems. Sjåføren ser den samme trusselen men reagerer litt tregere. Sjåføren trykker på gasspedalen istedenfor bremsepedalen, bilen vil da akselerere samtidig som bremselyset er tent.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Teslaer aktiverer bremselyset om bilen initierer nødbrems-funksjonen fordi den registrerer en trussel. Nødbrems-funksjonen kan overstyres av fører ved å trykke på gasspedalen, men bremselyset vil forbli tent så lenge bilen registrerer trusselen.

Altså: Bilen oppdager en trussel og aktiverer nødbrems. Sjåføren ser den samme trusselen men reagerer litt tregere. Sjåføren trykker på gasspedalen istedenfor bremsepedalen, bilen vil da akselerere samtidig som bremselyset er tent.

Jeg er ganske sikker på at dette blir enden på visa etter å ha lest artikkelen i dag.

Er ikke den første, Tesla eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (3 timer siden):

Dette. Og det skjer overraskende ofte hvis man søker det opp. Virker og å skje alle aldre og sjåfører med erfaring. Tilogmed med yrkessjåfører som kjører hver dag. (Har vært tilfeller med buss i Oslo og en episode i Stockholm som skada 6 personer)

En mer harmløs variant jeg av og til ryker på selv, når jeg piller reker så plutselig dukker feilkoblingen opp og jeg legger rekeskall på skiva og pælmer reka i bosset. 😆

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Deter lovregulert at bremselysene skal gå på om bilen reduserer farten med en viss mengde..

Ok, hvilken lovregulering er det?

Snowleopard skrev (2 timer siden):

Dette trodde jeg du visste, spesielt siden det er blitt skrevet tidligere i enten denne tråden eller elblitråden du og følger.

Vel, europeisk typegodkjenning er regulert i over 60 direktiv på tilsammen noen tusen sider, så jeg kan ikke huske alt. Kjøretøyforskriften kan jeg imidlertid omtrent utenat, og der står det at bremselyset skal komme på ved betjening av bremsepedal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, AL123 said:

Kjøretøyforskriften kan jeg imidlertid omtrent utenat, og der står det at bremselyset skal komme på ved betjening av bremsepedal

Jeg leser der "som tennes straks driftsbremsen betjenes". Ikke noe om pedal ifm stopplys (§28-4)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 minutter siden):

Jeg leser der "som tennes straks driftsbremsen betjenes". Ikke noe om pedal ifm stopplys (§28-4)

Driftsbremsen betjenes av bremsepedal, evt av elektrisk bremsekraftforsterker som igjen betjener bremsepedal. Driftsbrems er bilens hydrauliske bremsesystem.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, AL123 said:

Driftsbremsen betjenes av bremsepedal, evt av elektrisk bremsekraftforsterker som igjen betjener bremsepedal. Driftsbrems er bilens hydrauliske bremsesystem.

Tja, kjøretøyforskriftene definerer driftsbremse(-anlegg) slik i §26-5, pkt 1.2:

"Bremseanlegg som vanligvis brukes under kjøring (i alminnelighet fotbrems) og som kjøretøyets avbremsing skal kunne kontrolleres med og kjøretøyet kunne stanses med på sikker, hurtig og effektiv måte uansett kjøretøyets hastighet eller belastningstilstand."

Ikke et ord om hydraulik

Hvis den betjenes av pedalkraft skal pedalen iht pkt 2.11 "Fotbetjent bremseanlegg skal tåle en pedalkraft på minst 100 kp."

Jeg tror det er på tide å pugge kjøretøyforskriftene igjen.

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva med denne? Ser ut til at det er krav at bremselys kommer på uavhengig av metode for retardasjon.

"Regulation No 13 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE) — Uniform provisions concerning the approval of vehicles of categories M, N and O with regard to braking [2016/194]"

 

Link til pdf her

 

image.png.657c2155b9f9868e12d4803a3177db91.png

Endret av uname -i
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (13 timer siden):

Hva med denne? Ser ut til at det er krav at bremselys kommer på uavhengig av metode for retardasjon.

"Regulation No 13 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE) — Uniform provisions concerning the approval of vehicles of categories M, N and O with regard to braking [2016/194]"

 

Link til pdf her

 

image.png.657c2155b9f9868e12d4803a3177db91.png

Takker, der fant du kravene. Og det var vist hastighetsreduksjon, ikke g-kraft som kravene var angitt med! Blir en gul lampe fra meg på denne!

Og:

:thumbs:

Endret av Snowleopard
begrepspresisering, endret fra hastighet til hastighetsreduksjon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...