bshagen Skrevet 7. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Fikk på sommerdekk (endelig) siden jeg kom fra utenlandsjobb for ikke så lenge siden. Til min overraskelse så var det Pilot Sport 4 som jeg fikk? Dette er jo kjempedekk Dette syns jeg var bra, trudde faktisk jeg skulle få noen sånne "Eco" dekk fra Michelin. Fikk alle de samme dekkene? Endret 7. juni 2019 av bshagen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 Fikk på sommerdekk (endelig) siden jeg kom fra utenlandsjobb for ikke så lenge siden. Til min overraskelse så var det Pilot Sport 4 som jeg fikk? Dette er jo kjempedekk Dette syns jeg var bra, trudde faktisk jeg skulle få noen sånne "Eco" dekk fra Michelin. Fikk alle de samme dekkene? Ja tesla har "alltid" brukt PS dekkene og jeg digger de. På model 3 sitter en klistret til veien. Alex choi humret når han så det selv, samme dekkene han har på lamboen sin til x antall 100k usd til 65k daily driveren sin. Dog kostbart å skifte etter kos i track mode, så pass på? 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 7. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2019 Jeg hadde de samme på min M3 også, det er knalldekk. Jeg ble genuint overrasket når jeg så de. Det er virkelig bra saker ja Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 Jeg hadde de samme på min M3 også, det er knalldekk. Jeg ble genuint overrasket når jeg så de. Det er virkelig bra saker ja Uansett hva koret sier kjører vi iallefall på premium dekk? 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 7. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2019 Ingen tvil om det. Koret kan kjøre på sine Landsail dekk så lenge de bare vil for min del ? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 (endret) Nå ser vi virkelig forskjellene på hva forbruk har å si for ladehastigheten. TM3 er testet mot e-tron. Her ser vi en TM3 som lader på 190 kW mens e-tron lader på 141 kW. Det som er interessant er at bilene oppgir henholdsvis 1248 km/t og 598 km/t i ladehastighet. TM3 får kun ca 35% mer strøm, men lader i praksis over dobbelt så fort når man ser på hvor mye rekkevidde man får inn. https://www.youtube.com/watch?v=PPrVZtzAqX4 edit: Verdt å påpeke at rundt 60% tar e-tron igjen TM3. e-tron bremser ikke ned like tidlig. Endret 11. juni 2019 av Nimrad Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 Nå ser vi virkelig forskjellene på hva forbruk har å si for ladehastigheten. TM3 er testet mot e-tron. Her ser vi en TM3 som lader på 190 kW mens e-tron lader på 141 kW. Det som er interessant er at bilene oppgir henholdsvis 1248 km/t og 598 km/t i ladehastighet. TM3 får kun ca 35% mer strøm, men lader i praksis over dobbelt så fort når man ser på hvor mye rekkevidde man får inn. https://www.youtube.com/watch?v=PPrVZtzAqX4 Er det forsket på hvilken ladehastighet som er 'bra nok'? Min gamle kortrekkevidde-elbil kunne hurtiglade med drøye 260km/t under optimale forhold(sommerforbruk, ca 200km/t med vinterforbruk) Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 (endret) Er det forsket på hvilken ladehastighet som er 'bra nok'? Min gamle kortrekkevidde-elbil kunne hurtiglade med drøye 260km/t under optimale forhold(sommerforbruk, ca 200km/t med vinterforbruk) Det tror jeg ikke. Problemet er forutsetningene. Hvis alle biler skal være elektriske, så finnes det jo de som drar en campingvogn på 2-3 tonn nedover tyske motorveier. På slike bilferier trenger man kanskje litt lengre pauser med familie, niste og slik, men skal man kunne oppnå 1200 km/t lading på et forbruk som tilsvarer Model X med 2,5 tonn henger i 80-100 km/t så må det være en ganske enorm lader. For de som kun kjører "vanlige" langturer vil jeg tenke at 1200 km/t gir god slingring ift. dårlige forhold på vinteren for eksempel. 10 min på å lade opp til over 3 timer kjøring er mer enn nok, da har man en del å gå på. Endret 11. juni 2019 av Nimrad Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 Det tror jeg ikke. Problemet er forutsetningene. Hvis alle biler skal være elektriske, så finnes det jo de som drar en campingvogn på 2-3 tonn nedover tyske motorveier. På slike bilferier trenger man kanskje litt lengre pauser med familie, niste og slik, men skal man kunne oppnå 1200 km/t lading på et forbruk som tilsvarer Model X med 2,5 tonn henger i 80-100 km/t så må det være en ganske enorm lader. For de som kun kjører "vanlige" langturer vil jeg tenke at 1200 km/t gir god slingring ift. dårlige forhold på vinteren for eksempel. 10 min på å lade opp til over 3 timer kjøring er mer enn nok, da har man en del å gå på. Model X med henger i 80-100km/t, blir vel 0,4kWh/km? De som blir produsert nå klarer vel å lade med 200kW så da snakker vi om 200kW/0,4kWh/km=500km/t ladehastighet. Har det blitt levert noen TM3 med henger ennå? Hvordan er utvalget av campingvogner på under 910kg? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 Model X med henger i 80-100km/t, blir vel 0,4kWh/km? De som blir produsert nå klarer vel å lade med 200kW så da snakker vi om 200kW/0,4kWh/km=500km/t ladehastighet. Hvor har du tallet fra? Jeg så vel noen som hadde en knøttliten campingvogn som hadde noe sånt i forbruk, men store campingvogner er fort 3-4-dobbelte vekten av den jeg så testet. Vet ikke om noen har testet forbruk med maksimal tyngde på en X? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 Tok tallene fra hukommelsen, X ligger vel rundt 2-ish kwh per mil(litt under?) og TeslaBjørn sine tester indikerer at du kan regne med en dobling i energibruken om du drar henger. Regner med at det kan være store variasjoner for ulike vogner alt etter hvor omfangsrike og aerodynamiske de er. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Er det noen her som har prøvd å styre sin TM3 fra openHAB? La inn openHABian på min r-pi i helga, openHAB har en TeslaAPI-modul så det *burde* gå an å styre ladeffekt derfra. Dette er litt forberedelse til fremtidig effekttariff. Hvis openHAB kan fange opp at jeg har satt bilen til lading så kan den sjekke aktuell strømpris og justere ned ladeeffekten om nødvendig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Er det noen her som har prøvd å styre sin TM3 fra openHAB? La inn openHABian på min r-pi i helga, openHAB har en TeslaAPI-modul så det *burde* gå an å styre ladeffekt derfra. Dette er litt forberedelse til fremtidig effekttariff. Hvis openHAB kan fange opp at jeg har satt bilen til lading så kan den sjekke aktuell strømpris og justere ned ladeeffekten om nødvendig. Det er pr i dag ingen slik mulighet over API'et. Jeg lager selv en plugin for homeseer, så ikke brukt openHAB sin. Det er dog nevnt av Tesla at de skal komme med dette siden, de skal også legge opp til dette selv i app/bil. Men, en kan dog styre HPWC og justere ned lade effekten der, men det krever litt arbeid. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Hva er det som mangler? Melding om at bilen er satt til lading? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Hva er det som mangler? Melding om at bilen er satt til lading? Justering av strømtrekk, så en kan ikke justere ladeeffekt, kun av/på med lading. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Innbilte meg at jeg har justert effekten fra appen men nå ble jeg usikker. Får ikke sjekket det nå siden bilen ikke står tilkoblet.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Innbilte meg at jeg har justert effekten fra appen men nå ble jeg usikker. Får ikke sjekket det nå siden bilen ikke står tilkoblet.. Det går ikke, nei Men det er dette som skal komme innen noen tesla timer/dager/uker/år Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Kan du få beskjed om at bilen settes til lading? Av/på kan jo være nyttig ved kombinasjonen kraftig lader/store prisvariasjoner. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Kan du få beskjed om at bilen settes til lading? Av/på kan jo være nyttig ved kombinasjonen kraftig lader/store prisvariasjoner. Ja en ser når bilen er tilkoblet, spenning, strøm, effekt osv. "charge_state": { "charging_state": "Complete", "fast_charger_type": "\u003cinvalid\u003e", "fast_charger_brand": "\u003cinvalid\u003e", "charge_limit_soc": 86, "charge_limit_soc_std": 90, "charge_limit_soc_min": 50, "charge_limit_soc_max": 100, "charge_to_max_range": false, "max_range_charge_counter": 0, "fast_charger_present": false, "battery_range": 212.26, "est_battery_range": 152.09, "ideal_battery_range": 271.83, "battery_level": 83, "usable_battery_level": 83, "charge_energy_added": 16.57, "charge_miles_added_rated": 51.0, "charge_miles_added_ideal": 65.5, "charger_voltage": 0, "charger_pilot_current": 6, "charger_actual_current": 0, "charger_power": 0, "time_to_full_charge": 0.0, "trip_charging": false, "charge_rate": 0.0, "charge_port_door_open": true, "conn_charge_cable": "SAE", "scheduled_charging_start_time": null, "scheduled_charging_pending": false, "user_charge_enable_request": null, "charge_enable_request": true, "charger_phases": null, "charge_port_latch": "Engaged", "charge_current_request": 6, "charge_current_request_max": 6, "managed_charging_active": false, "managed_charging_user_canceled": false, "managed_charging_start_time": null, "battery_heater_on": false, "not_enough_power_to_heat": false, "timestamp": 1532986223305 }, Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Henter du status fra bilen eller fra Tesla sine servere? Må bilen 'vekkes opp' når du sjekker status? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå