Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

ozone skrev (6 minutter siden):

Ja det står at både setebelte, sete-sensor, og åpning av førerdør kan aktivere Park automatisk, så det er jaggu ikke mye vi trenger å gjøre selv lenger😇
Men forskjellen på short og long-press er et mysterium...

Jepp, interiøret er kanskje ikke Tysker premium men gud softwaren er premium for meg. Går til bilen, den er åpen. Setter meg inn i bilen, tar på beltet og trykker på bremsen, bilen velger i 99% av tilfellene rett gir så jeg trykker bare på "gass" pedalen og en er på vei. X legger jo til selvåpnende dører og lukker. Helt vanvittig deilig. Ja også setter den ett titalls settinger som jeg liker pga det er jeg som går til bilen, det skal heller ikke glemmes. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I gitt setting stoler jeg faktisk ikke på Teslas egne uttalelser når det kommer til denne saken, like lite som jeg stoler på Russlands gjengivelse av krigen i Ukraina. Her venter jeg faktisk til Statens Vegvesen er ferdig med sin rapport.

Jeg finner det fortsatt finurlig at bremselysene for det meste lyser på videoen som er fanget av hendelsen. Sensorfeil kanskje?

 

For ordens skyld for å ikke skremme liv i enkelte her inne: Jeg hadde og vært like skeptisk til andre merker sine uttalelser på lignende ulykker. Her må en 3. part inn som ikke har noe omdømme å måtte ivareta ved et slikt uhell.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (16 minutter siden):

 

I gitt setting stoler jeg faktisk ikke på Teslas egne uttalelser når det kommer til denne saken, like lite som jeg stoler på Russlands gjengivelse av krigen i Ukraina. Her venter jeg faktisk til Statens Vegvesen er ferdig med sin rapport.

 

Jeg stoler i utgangspunktet like lite på både Tesla og sjåføren. Begge har veldig interesse av å forsvare seg selv. 
Hvis man dog ser bort fra hva de begge to påstår så synes jeg hele greia er merkelig. Skulle gjerne hatt video fra starten, men det virker så rart å gjøre det der «med vilje». Av en tilsynelatende erfaren sjåfør uten noe medisinsk forklaring. Jeg skjønner ikke hvordan det skal gå til at man bare gasser på uten å tilsynelatende foreta seg noe, rett inn på Torgallmenningen.

Men bilen har jo muligens videodata også her?Potensielt både fra inni bilen og rundt?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (19 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvordan det skal gå til at man bare gasser på uten å tilsynelatende foreta seg noe, rett inn på Torgallmenningen

Mental feilkobling. Plutselig får han det for seg at han tråkker på bremsen mens han faktisk tråkker på gassen. Og siden han tror han bremser, tilsanelatende uten effekt, så tråkker han *enda* hardere på det han tror er bremsen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (13 minutter siden):

Mental feilkobling. Plutselig får han det for seg at han tråkker på bremsen mens han faktisk tråkker på gassen. Og siden han tror han bremser, tilsanelatende uten effekt, så tråkker han *enda* hardere på det han tror er bremsen.

 

Dette. Og det skjer overraskende ofte hvis man søker det opp. Virker og å skje alle aldre og sjåfører med erfaring. Tilogmed med yrkessjåfører som kjører hver dag. (Har vært tilfeller med buss i Oslo og en episode i Stockholm som skada 6 personer)

Oslo-episoden: Politiet: Bussjåfør tok feil av gass og brems | ABC Nyheter
Stockholm-episoden: - Sjåføren tok feil av gass og brems - VG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Kahuna said:

Mental feilkobling. Plutselig får han det for seg at han tråkker på bremsen mens han faktisk tråkker på gassen. Og siden han tror han bremser, tilsanelatende uten effekt, så tråkker han *enda* hardere på det han tror er bremsen.

Men det forklarer ikke bremselysene. Hvis det er bremselys man ser, da.
Det har jo vært enkeltepisoder der folk tilsynelatende har opplevd at 'gassen' har hengt seg opp og ingenting de har gjort har klart å stanse bilen; kan det ha skjedd noe lignende her? At det har blitt en kamp mellom 'gass' og brems? (I teorien skulle vel bremsene på enhver bil kunne yte et større dreiemoment på drivakselen enn det motoren kan, så man burde kunne få stoppet, men en elmotor gir vel ikke opp like enkelt som en forbrenningsmotor når turtallet nærmer seg null.)

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (50 minutter siden):

Mental feilkobling.

Ja, mulig. Vi får se.

nebrewfoz skrev (20 minutter siden):

Men det forklarer ikke bremselysene. Hvis det er bremselys man ser, da.

Husk at videoen bare viser siste del. Vi har allerede gått glipp av flere hundre meter kjøring om vi kun ser på video.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Jeg stoler i utgangspunktet like lite på både Tesla og sjåføren. Begge har veldig interesse av å forsvare seg selv. 
Hvis man dog ser bort fra hva de begge to påstår så synes jeg hele greia er merkelig. Skulle gjerne hatt video fra starten, men det virker så rart å gjøre det der «med vilje». Av en tilsynelatende erfaren sjåfør uten noe medisinsk forklaring. Jeg skjønner ikke hvordan det skal gå til at man bare gasser på uten å tilsynelatende foreta seg noe, rett inn på Torgallmenningen.

Men bilen har jo muligens videodata også her?Potensielt både fra inni bilen og rundt?

Tesla har utlevert fult datasett, det er lite å lure på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (50 minutter siden):

Men det forklarer ikke bremselysene. Hvis det er bremselys man ser, da.
Det har jo vært enkeltepisoder der folk tilsynelatende har opplevd at 'gassen' har hengt seg opp og ingenting de har gjort har klart å stanse bilen; kan det ha skjedd noe lignende her? At det har blitt en kamp mellom 'gass' og brems? (I teorien skulle vel bremsene på enhver bil kunne yte et større dreiemoment på drivakselen enn det motoren kan, så man burde kunne få stoppet, men en elmotor gir vel ikke opp like enkelt som en forbrenningsmotor når turtallet nærmer seg null.)

Bremselysene til Tesla aktiveres uten at bremsepedal aktiveres. Det er to sensorer som viser 0 utslag i perioden dette skjedde

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen har jo og kjørt over en uteservering før videoen, som kansje trigget bremselysene? De blinker jo ikke som de skal om man trør hardt på pedalen.

Gassen på Tesla har 2 separate sensorer og begge viser at gassen ble trykket inn så om bilen rapporterer det er det vel ganske sannsynlig.

Med OBD adapter kan man lese av hvor pedaler befinner seg og vinkelen på rattet å hele pakken. Og det man leser ut der er vel bare en brøkdel av hva tesla selv kan lese ut. 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 timer siden):

I gitt setting stoler jeg faktisk ikke på Teslas egne uttalelser når det kommer til denne saken, like lite som jeg stoler på Russlands gjengivelse av krigen i Ukraina. Her venter jeg faktisk til Statens Vegvesen er ferdig med sin rapport.

Jeg finner det fortsatt finurlig at bremselysene for det meste lyser på videoen som er fanget av hendelsen. Sensorfeil kanskje?

For ordens skyld for å ikke skremme liv i enkelte her inne: Jeg hadde og vært like skeptisk til andre merker sine uttalelser på lignende ulykker. Her må en 3. part inn som ikke har noe omdømme å måtte ivareta ved et slikt uhell.

Enig. Tesla har jo en tradisjon for ikke å følge lovverket i disse sakene, og politiet har ingen kompetanse på området. Er spent på å lese SVVs rapport, og hvis de kommer til samme konklusjon som retten uten å forklare bremselyset, så håper jeg Havarikommisjonen tar tak i saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (50 minutter siden):

Bilen har jo og kjørt over en uteservering før videoen, som kansje trigget bremselysene? De blinker jo ikke som de skal om man trør hardt på pedalen.

Gassen på Tesla har 2 separate sensorer og begge viser at gassen ble trykket inn så om bilen rapporterer det er det vel ganske sannsynlig.

Med OBD adapter kan man lese av hvor pedaler befinner seg og vinkelen på rattet å hele pakken. Og det man leser ut der er vel bare en brøkdel av hva tesla selv kan lese ut. 

OBD-data kan leses ut i sanntid, men ikke kjørehistorikk. Tesla er faktisk det bilmerket som kan lese ut færrest data på OBD2, men de har en men de har en annen kontakt som kan lese ut mye data. Uansett, ulykkesdataene er lagret i en egen "blackbox" som ikke engang Tesla har full autorisasjon til å lese ut uten rettslig kjennelse.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Bremselysene til Tesla aktiveres uten at bremsepedal aktiveres. Det er to sensorer som viser 0 utslag i perioden dette skjedde

 

Salvesen. skrev (1 time siden):

Bremselysene til Tesla aktiveres uten at bremsepedal aktiveres. Det er to sensorer som viser 0 utslag i perioden dette skjedde

Det er vel minst 3-4 sensordata man kan lese ut bremsepedalaktivitet på. Hvis ingen av de gir utslag, så er det helt forbannet umulig at bremselyset skal kunne lyse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, AL123 said:

 

Det er vel minst 3-4 sensordata man kan lese ut bremsepedalaktivitet på. Hvis ingen av de gir utslag, så er det helt forbannet umulig at bremselyset skal kunne lyse.

Ved sammenstøt med noe går bilen i nødbremsemodus og bremselys på.

Lenke til kommentar

Nå slår vel også tesla på bremselysene om du 'bremser' ved regererering*. Så om han i panikk pumper på det han tror er bremsepedalen(som fortsatt er gasspedalen) så trigges kanskje bremselysene av at han slipper gasspedalen?

*usikker på hvordan dette gjøres helt konkret, om lysene løses ut når du slipper gasspedalen eller om det er på grunnlag av måling med akselerometer, eller kanskje ut fra størrelsen på den regerererte strømmen, eller kanskje en kombinasjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 minutter siden):

Nå slår vel også tesla på bremselysene om du 'bremser' ved regererering*. Så om han i panikk pumper på det han tror er bremsepedalen(som fortsatt er gasspedalen) så trigges kanskje bremselysene av at han slipper gasspedalen?

*usikker på hvordan dette gjøres helt konkret, om lysene løses ut når du slipper gasspedalen eller om det er på grunnlag av måling med akselerometer, eller kanskje ut fra størrelsen på den regerererte strømmen, eller kanskje en kombinasjon?

Jeg trodde faktisk at en måtte trygge inn bresepedalen for å få kraftig nok regenerering til å lyse opp bremselys. De fleste har et potensiometer på bremsepedalen som styrer dette. Mao en av sensorene til bremsene som ikke ga utslag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...