Salvesen. Skrevet 2. mai 2023 Del Skrevet 2. mai 2023 Kahuna skrev (På 2.5.2023 den 18.49): Da har jeg testet i bilen og, iphone 8 har en ladesone som strekker seg 1cm nærmere bunn av telefonen enn 13pro, om den plasseres litt over bunn av ladeplata får den glimtvis lading 1cm fra bunn, altså på det laveste som 13pro kommer. Ut fra det *tror* jeg øvre ladespole på bilens ladeplate ligger 6-6,5cm over bunn av ladeplata mens 13pro sin ladesone begynner 7cm over bunn av telefonen. Dette er *min* 13pro. Jeg lurer litt på om det er individuelle forskjeller på telefonene siden jeg leser om mange andre som får ladet sine 13pro. Ekspander Hm, er den veldig høyt oppe? Min pixel 7 pro er lengre enn 13 pro ser jeg men lading fungerer fint i min Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. mai 2023 Del Skrevet 2. mai 2023 Salvesen. skrev (På 2.5.2023 den 18.56): Hm, er den veldig høyt oppe? Min pixel 7 pro er lengre enn 13 pro ser jeg men lading fungerer fint i min Ekspander Ladesonen er på midten av telefonen. Da er det liten hjelp i å snu den på hodet.. Dessuten er ladesonen smal, kanskje bare en cm bred mens 8ern har nesten det dobbelte. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. mai 2023 Del Skrevet 2. mai 2023 Legg noe under som løfter telefonen litt? Laderen har jo to spoler, og er du så uheldig at den i telefonen din havner midt i mellom så blir det dårlig med lading. Om det funker så er det sikkert en enkel enhet du kan 3dprinte eller så som fikser biffen. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. mai 2023 Del Skrevet 2. mai 2023 Complexity skrev (På 2.5.2023 den 19.05): Legg noe under som løfter telefonen litt? Laderen har jo to spoler, og er du så uheldig at den i telefonen din havner midt i mellom så blir det dårlig med lading. Om det funker så er det sikkert en enkel enhet du kan 3dprinte eller så som fikser biffen. Ekspander Problemet er at telefonen kommer *over* begge spolene. Den ene spolen ligger lavt mens den andre ligger litt under midten. Tror jeg. Så en teardown av ladeplaten og noe av det som ble redigert bort var orienteringen av plata. At telefonen har sin spole midt på gjør den uansett lite fleksibel med tanke på å flytte den rundt. Har kanskje bare 2-3 cm å gå på i høyderetningen. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 2. mai 2023 Del Skrevet 2. mai 2023 (endret) KriZZ skrev (På 2.5.2023 den 6.57): Ekspander Ser jo stilig ut da! På Aliexpress står det "2023 New Model 3 Y HUD Screen 4.6"... Betyr det at den projiserer infoen opp på frontruten også? Kan vel ikke kalles HUD hvis man må lese infoen der alle andre biler normalt har speedometeret... Jeg trodde først dette var trådløs sak, men når jeg ser hvor omfattende installasjonen er, og at man må inserte plugger og kabler inn imellom bilens originale, så er jeg i tvil om jeg gidder alt det styret bare for å få nøyaktig samme info som jeg har på storskjerm 20 cm ved siden av. Men full respekt for de som tør!👍😅 Endret 2. mai 2023 av ozone 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. mai 2023 Del Skrevet 2. mai 2023 Salvesen. skrev (På 2.5.2023 den 7.08): Ja sant, da har du iallefall ett alternativ. Det har ikke jeg😂 Ja stemmer, har refresh model S med yoke:) Ekspander Du kan vel bestille rundt ratt i Tesla-shoppen, og få det byttet hos Tesla. Koster dog endel, men er det veldig irriterende, så er det vel verdt det. SÅ, jo. Du har og alternativet, med mindre det ikke er kommet til den norske shoppen ennå. 🙂 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 3. mai 2023 Del Skrevet 3. mai 2023 Salvesen. skrev (På 2.5.2023 den 18.56): Hm, er den veldig høyt oppe? Min pixel 7 pro er lengre enn 13 pro ser jeg men lading fungerer fint i min Ekspander Min Samsung Note 20 er også så stor at den fyller ladeplassen helt, og den lader fjellstøtt der bestandig. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 3. mai 2023 Del Skrevet 3. mai 2023 (endret) Snowleopard skrev (På 2.5.2023 den 21.00): Du kan vel bestille rundt ratt i Tesla-shoppen, og få det byttet hos Tesla. Koster dog endel, men er det veldig irriterende, så er det vel verdt det. Ekspander Det er ikke yoke-utformingen som er hovedproblemet(det har fordeler og ulemper). Det som er mye verre er manglende spaker. Der er det null fordeler. Endret 3. mai 2023 av Nimrad Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2023 Del Skrevet 3. mai 2023 Snowleopard skrev (På 2.5.2023 den 21.00): Du kan vel bestille rundt ratt i Tesla-shoppen, og få det byttet hos Tesla. Koster dog endel, men er det veldig irriterende, så er det vel verdt det. SÅ, jo. Du har og alternativet, med mindre det ikke er kommet til den norske shoppen ennå. 🙂 Ekspander Joda, men det irriterer ikke nok til å forsvare prisen:) Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 3. mai 2023 Del Skrevet 3. mai 2023 ozone skrev (På 2.5.2023 den 20.48): Ser jo stilig ut da! På Aliexpress står det "2023 New Model 3 Y HUD Screen 4.6"... Betyr det at den projiserer infoen opp på frontruten også? Kan vel ikke kalles HUD hvis man må lese infoen der alle andre biler normalt har speedometeret... Jeg trodde først dette var trådløs sak, men når jeg ser hvor omfattende installasjonen er, og at man må inserte plugger og kabler inn imellom bilens originale, så er jeg i tvil om jeg gidder alt det styret bare for å få nøyaktig samme info som jeg har på storskjerm 20 cm ved siden av. Men full respekt for de som tør!👍😅 Ekspander Nei den projiserer ikke noe til frontruten i tillegg, men dette finnes også for de som ønsker slikt. Installasjonen er ikke så omfattende som det ser ut som, alt er plug and play og tar ca 20-30min med litt cable management Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 3. mai 2023 Del Skrevet 3. mai 2023 Nimrad skrev (På 3.5.2023 den 5.50): Det er ikke yoke-utformingen som er hovedproblemet(det har fordeler og ulemper). Det som er mye verre er manglende spaker. Der er det null fordeler. Ekspander Er klar over dette, og helt enig. Men det var det om at han ikke hadde valgmulighet, altså mulighet til å bestille "rundt" ratt til å erstatte Yoke-rattet. Som flere skriver, hadde bilen fått "steer-by_wire", hadde nok hele den diskusjonen vært død, og folk ville ønsket det i flere modeller. Da ville nok heller ikke mangel på spak og ønsket om L/R fremfor pilsymboler vært store saken, for da kommerr nok knappene til sin rett. F.eks. fikk Toyota kjempeskryt for kombinasjonen yoke og "steer-by-wire". Salvesen. skrev (På 3.5.2023 den 6.14): Joda, men det irriterer ikke nok til å forsvare prisen:) Ekspander Det er dog en helt annen sak. Men forteller jo og at "helt ille" kan det jo ikke være. Men klart, betydelig forskjellig oppfatning alt etter hvilken type kjøring man har mest av. For de som kjører mye langturer, betyr det nok mindre enn for de som kjører veldig mye i små bygater og må ofte gjøre mye manøvreringer på små flater. Men da er vel ikke akkurat en TMX/TMY Plaid det mest fornuftige valget, uansett. 😉 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2023 Del Skrevet 3. mai 2023 Snowleopard skrev (På 3.5.2023 den 14.36): Er klar over dette, og helt enig. Men det var det om at han ikke hadde valgmulighet, altså mulighet til å bestille "rundt" ratt til å erstatte Yoke-rattet. Som flere skriver, hadde bilen fått "steer-by_wire", hadde nok hele den diskusjonen vært død, og folk ville ønsket det i flere modeller. Da ville nok heller ikke mangel på spak og ønsket om L/R fremfor pilsymboler vært store saken, for da kommerr nok knappene til sin rett. F.eks. fikk Toyota kjempeskryt for kombinasjonen yoke og "steer-by-wire". Det er dog en helt annen sak. Men forteller jo og at "helt ille" kan det jo ikke være. Men klart, betydelig forskjellig oppfatning alt etter hvilken type kjøring man har mest av. For de som kjører mye langturer, betyr det nok mindre enn for de som kjører veldig mye i små bygater og må ofte gjøre mye manøvreringer på små flater. Men da er vel ikke akkurat en TMX/TMY Plaid det mest fornuftige valget, uansett. 😉 Ekspander Ja jeg lever fint med det, absolutt 😅 men om det kommer til ett bytte på garanti tror jeg det blir rundt:p Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 3. mai 2023 Del Skrevet 3. mai 2023 Snowleopard skrev (På 3.5.2023 den 14.36): Er klar over dette, og helt enig. Men det var det om at han ikke hadde valgmulighet, altså mulighet til å bestille "rundt" ratt til å erstatte Yoke-rattet. Som flere skriver, hadde bilen fått "steer-by_wire", hadde nok hele den diskusjonen vært død, og folk ville ønsket det i flere modeller. Da ville nok heller ikke mangel på spak og ønsket om L/R fremfor pilsymboler vært store saken, for da kommerr nok knappene til sin rett. F.eks. fikk Toyota kjempeskryt for kombinasjonen yoke og "steer-by-wire". Ekspander Det trenger ikke å være enten-eller. Man kan ha variabel utveksling og samtidig direkte kobling ratt-hjul. Det er bare å bruke et planetgir, der rattet er en input, en elektromotor den andre input'en og output går videre til styrestaget. Elektromotoren vil da hjelpe til og tilpasse både utveksling og motstand, men om den faller ut vil man fortsatt kunne styre så lenge motoren låses fast når den ikke er aktiv. Da fortrinnsvis med laveste utveksling. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 3. mai 2023 Del Skrevet 3. mai 2023 Jens Kr. Kirkebø skrev (På 3.5.2023 den 15.13): Det trenger ikke å være enten-eller. Man kan ha variabel utveksling og samtidig direkte kobling ratt-hjul. Det er bare å bruke et planetgir, der rattet er en input, en elektromotor den andre input'en og output går videre til styrestaget. Elektromotoren vil da hjelpe til og tilpasse både utveksling og motstand, men om den faller ut vil man fortsatt kunne styre så lenge motoren låses fast når den ikke er aktiv. Da fortrinnsvis med laveste utveksling. Ekspander Nå sa jeg aldri at det er umulig å løse anderledes, men med "steer-by-wire", enten det er 100 % eller delvis, ville som sagt endret til maks 90 grader hver vei, og derved mulig å holde i rattet med begge hender uten å flytte dem. Da har man alltid samme hand ved knappene, og pilsymbolet peker rett vei for visualiseringen av hva som vil skje. Nå kan man alltids lære seg at knapp for å blinke til høyre er den innerste av de to knappene, men man har jo fremdeles problemet med at rattet må rundes, og at dette blir betydelig forværret når rattet mangler buen øverst, spesielt der man ellers ville sluppet rattet og latt det rette seg opp selv. Er jo mulig fremdeles, men noe farligere å ha hendene nærme eller prøve å stoppe rattet om man må avbryte selvopprettingen av en eller annen grunn, eller må fortsette svingingen motsatt vei av utgangspunktet.. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 3. mai 2023 Del Skrevet 3. mai 2023 Snowleopard skrev (På 3.5.2023 den 14.36): F.eks. fikk Toyota kjempeskryt for kombinasjonen yoke og "steer-by-wire". Ekspander Jens Kr. Kirkebø skrev (På 3.5.2023 den 15.13): Man kan ha variabel utveksling og samtidig direkte kobling ratt-hjul. Det er bare å bruke et planetgir, der rattet er en input, en elektromotor den andre input'en og output går videre til styrestaget. Elektromotoren vil da hjelpe til og tilpasse både utveksling og motstand, men om den faller ut vil man fortsatt kunne styre Ekspander Noen som vet om det faktisk er et krav for at et kjøretøy skal bli typegodkjent at rattet er fysisk koblet til forstillingen? Alle biler har jo en eller annen form for servostyring idag, og er veldig tung å styre hvis den svikter uansett, men det mentale ved å vite at "hvis strømmen går så har jeg null styring" er kanskje for vanskelig å svelge... Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 3. mai 2023 Del Skrevet 3. mai 2023 ozone skrev (På 3.5.2023 den 16.46): Noen som vet om det faktisk er et krav for at et kjøretøy skal bli typegodkjent at rattet er fysisk koblet til forstillingen? Alle biler har jo en eller annen form for servostyring idag, og er veldig tung å styre hvis den svikter uansett, men det mentale ved å vite at "hvis strømmen går så har jeg null styring" er kanskje for vanskelig å svelge... Ekspander Sitter ikke med lovtekst og regler på dette, men ser ut som det er lov, dersom man har redundanssystemer. Men løsningene må vel godkjennes som helhet, tipper jeg. Men noe info her: https://www.tu.no/artikler/store-bilmerker-kommer-med-styring-uten-mekanisk-forbindelse-neste-ar/521076 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. mai 2023 Del Skrevet 3. mai 2023 (endret) ozone skrev (På 3.5.2023 den 16.46): Noen som vet om det faktisk er et krav for at et kjøretøy skal bli typegodkjent at rattet er fysisk koblet til forstillingen? Alle biler har jo en eller annen form for servostyring idag, og er veldig tung å styre hvis den svikter uansett, men det mentale ved å vite at "hvis strømmen går så har jeg null styring" er kanskje for vanskelig å svelge... Ekspander Drive by wire og brake by wire er ikke tillat uten at man har mekanisk redundans. Og for å pressisere, med mekanisk regnes også hydraulikk eller pnaumatikk. Endret 3. mai 2023 av AL123 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 3. mai 2023 Del Skrevet 3. mai 2023 AL123 skrev (På 3.5.2023 den 20.15): Drive by wire og brake by wire er ikke tillat uten at man har mekanisk redundans. Ekspander Hmmm... men hvis man må ha det, så er det jo ikke lenger "Drive by wire", men god gammeldags servostyring. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. mai 2023 Del Skrevet 3. mai 2023 ozone skrev (På 3.5.2023 den 20.18): Hmmm... men hvis man må ha det, så er det jo ikke lenger "Drive by wire", men god gammeldags servostyring. Ekspander Mulig det har kommet en endring her, men slik var det iallefall for få år siden. Er vel bortimot 60 direktiv for typegodkjenning av bil nå, så er ikke helt oppdatert på alle. Mercedes hadde jo brake by wire allerede for 18-19 år siden, men fikk aldri typegodkjent systemet uten hydraulisk back-up, heldigvis, siden systemet var kjøredynamisk elendig (slik x-by wire alltid er). Man kan designe et fullbedrig steer by wiresystem med mekanisk backup, men det ser faktisk ut som at Toyota har satset på elektrisk redundans. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 3. mai 2023 Del Skrevet 3. mai 2023 AL123 skrev (På 3.5.2023 den 20.36): Mulig det har kommet en endring her, men slik var det iallefall for få år siden. Er vel bortimot 60 direktiv for typegodkjenning av bil nå, så er ikke helt oppdatert på alle. Mercedes hadde jo brake by wire allerede for 18-19 år siden, men fikk aldri typegodkjent systemet uten hydraulisk back-up, heldigvis, siden systemet var kjøredynamisk elendig (slik x-by wire alltid er). Man kan designe et fullbedrig steer by wiresystem med mekanisk backup, men det ser faktisk ut som at Toyota har satset på elektrisk redundans. Ekspander Som linken jeg la inn over viser, så hadde Infiniti, Nissan sitt luksusmerke, en bil med dette. Der var god, gammeldags mekanisk kobling, redundansen. Men vi har jo ikke Infiniti i Norge, så er vel derfor få har opplevd dette systemet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå