Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, uname -i said:

Er ikke BEV så MYE enklere å bygge? Det er hvertfall det man blir tutet ørene full med i lang tid. Så da må vel Toyotas produksjonskapasitet på 430 000 i Fremont være utrolig imponerende da?

Det vil jeg si er 100% korrekt. Drivlinjen er bare en liten del av en bil. Lakk for eksempel, det er jo noe Tesla sliter med. Ser litt hardt på bilen og den flasser av.

Dette handler kun om trade-offs og prioriteringer. Ikke noe annet.

Ja trade-offs og prioriteringer for å klare et prispunkt.

Fordi pris, og spesielt når man kommer ned i C segmentet av biler, er den viktigste driveren av etterspørsel. 

Å lese læreboka for etterspørselskurven er som å lese strategien til Tesla.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Fordi pris, og spesielt når man kommer ned i C segmentet av biler, er den viktigste driveren av etterspørsel. 

McDonalds er den billigste restauranten. Allikevel så drar ikke alle dit når man skal ut og kose seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (28 minutter siden):

Hva om du veksler inn sinnet ditt i faktisk kunnskap?

Ikke noe sinne her☺️ Jeg har makspuls på 60 her jeg sitter!

Men du... Selv om Tesla-hatet ditt selvfølgelig skinner gjennom i intensiteten du graver fram alt som kan sette Tesla i dårlig lys..., Er du ikke litt imponert over hva Tesla har fått til?

De utrolig smooth kjørende bilene deres?
Den egenutviklede teknologien på motorer, batteri, BMS, OS, datamaskin?
Energieffektiviteten på bilene?
Kontrollen de har for å ta vare på batteriene; kjøling/oppvarming/lading?
Den latterlige mengden biler de har produsert?
Superladenettverket som de er helt alene om å ha?
Og at de har klart alt dette på ca. 10 år?

Jeg er.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (50 minutter siden):

Hva f* skjer? Hvorfor ble denne tråden en haterfest?

Ja det er trist, jeg blir revet med noen ganger og bidrar til å holde tralten gående. Og det beklager jeg. Men av og til blir en revet med. 

Synes denne tråden fortjener å leve med oss som liker merket, hvor vi kan diskutere positivt og negativt. Men når det bare blir hat dør gleden litt vekk.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, ozone said:

Ikke noe sinne her☺️ Jeg har makspuls på 60 her jeg sitter!

Men du... Selv om Tesla-hatet ditt selvfølgelig skinner gjennom i intensiteten du graver fram alt som kan sette Tesla i dårlig lys..., Er du ikke litt imponert over hva Tesla har fått til?

De utrolig smooth kjørende bilene deres?
Den egenutviklede teknologien på motorer, batteri, BMS, OS, datamaskin?
Energieffektiviteten på bilene?
Kontrollen de har for å ta vare på batteriene; kjøling/oppvarming/lading?
Den latterlige mengden biler de har produsert?
Superladenettverket som de er helt alene om å ha?
Og at de har klart alt dette på ca. 10 år?

Jeg er.

Veldig god oppsummering.

Jeg sitter I den nye bilen min som jeg har betalt såvidt over 500.000,- for. Nærmeste konkurrent koster minst 100.000,- mer, og de er på de fleste parametre en underlegen opplevelse.

Finnes det bedre biler enn Tesla Model Y? Ja, Q8 e-tron og BMW iX slår den på noen områder. Men de koster det dobbelte. Og fortsatt så er det høyere ytelse på min! Hvis vi tok en roadtrip til Stockholm, så ville de mest sannsynlig være timer bak meg!

Det er en fin tid å være bilkunde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Veldig god oppsummering.

Jeg sitter I den nye bilen min som jeg har betalt såvidt over 500.000,- for. Nærmeste konkurrent koster minst 100.000,- mer, og de er på de fleste parametre en underlegen opplevelse.

Finnes det bedre biler enn Tesla Model Y? Ja, Q8 e-tron og BMW iX slår den på noen områder. Men de koster det dobbelte. Og fortsatt så er det høyere ytelse på min! Hvis vi tok en roadtrip til Stockholm, så ville de mest sannsynlig være timer bak meg!

Det er en fin tid å være bilkunde

Det spørs jo på hva man vektlegger. Utstyr, komfort osv er jo de ikke de beste på. Men ja, stort sett enig. 
 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (2 minutter siden):

Det spørs jo på hva man vektlegger. Utstyr, komfort osv er jo de ikke de beste på. Men ja, stort sett enig. 
 

Ja det er definitivt en vekting der. Det er mye bil industrien generelt sett er bedre på enn tesla. Som mangfold av utstyr(selv om det også kan være negativt og forvirrende) samt komfort, ekte skinn osv. 

Men igjen så er tesla veldig gode på sine ting, som software. Bare det at bilen velger gir for meg ser jeg på som veldig premium. Mens andre bare slår det av for det skal de gjøre selv. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (17 timer siden):

Interessant å bruke så mye tid på er bilmerke du misliker. 

Jeg er ikke så fan av kaffe så finner det ganske lett å stå fra å skrive masse negativt om kaffe i kaffetråden. Forstå at det ville vært ganske irriterende for de som liker kaffe.

Men forstår jo også at negativitet og klaging kan være avhengighetsskapende og utløse visse kjemikaler i hjernen.

Jeg synes vel det er mer spesiellt at så mange som ikke er spesiellt interessert i bil bruker så mye tid på forumet. Jeg har hatt bil både som hobby og levebrød store deler av livet, så for meg er det naturlig å besøke forskjellige nettfora, det har jeg gjort siden før WWW sin tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 timer siden):

Og det er et problem fordi?

 

Det er et problem fordi Tesla har verdenshistoriens største ambisjoner for salgstall, og det er umulig med en bilnmodell. 

 

Endret av AL123
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Jeg synes vel det er mer spesiellt at så mange som ikke er spesiellt interessert i bil bruker så mye tid på forumet. Jeg har hatt bil både som hobby og levebrød store deler av livet, så for meg er det naturlig å besøke forskjellige nettfora, det har jeg gjort siden før WWW sin tid.

Skjønner at det er vanskelig når bransjen drar i en retning en ikke har peiling på og det kommer nye folk med ny erfaring inn. Det må være vanskelig og bekymrende i hverdagen. Hvor lenge får jeg bli på verkstedet? Når er mitt siste oljeskift? osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (5 timer siden):

Du klarer visst ikke gi deg med stråmannsargumentasjonen...
Nå tror jeg ikke bilene ble satt sammen i teltene! De var nok mer for midlertidig lager av deler og slikt. Er ikke så sikker på at utsagnet ditt om at "ufaglærte" satt sammen biler i teltene er riktig heller. Men om det skulle stemme, så blåser du uansett opp et uvesentlig og oppkonstruert argument til å bli det vesentlige i diskusjonen.
Det vesentlige er resultatet: mengden biler, markedsandeler, kvalitet; antall reklamasjoner osv.
Hvordan Tesla klarer å få det til blir deres sak.
Nå vet jo jeg hva ditt neste innlegg kommer til å inneholde: "panel-gaps" og annen elendighet...
Men det utgjorde ikke mange promille av produksjonen, og alle merker har litt av sånt.

 

Denne brukeren har litt spesielle meninger, og det er utvilsomt imponerende det Tesla har fått til, både med denne fabrikken og ellers. Men å sammenligne problemene tesla har og den totale galskapen i kvalitetskontrollen de har blir samtidig helt feil. Det Tesla leverte de første årene med modell 3 var så sjokkerende dårlig at man ikke har sett maken siden 60-70-tallet, og fremdeles er de langt under par. Feks skandalene med ratt som løsner er ting jeg ikke har hørt lignende om siden midten av 90-tallet da noen Mitsubishilastebiler mistet noen hjul. Det endte med både hoderulling og selvmord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Skjønner at det er vanskelig når bransjen drar i en retning en ikke har peiling på og det kommer nye folk med ny erfaring inn. Det må være vanskelig og bekymrende i hverdagen. Hvor lenge får jeg bli på verkstedet? Når er mitt siste oljeskift? osv. 

Hvorfor skulle jeg bekymre meg. Hvem skulle komme inn med mer kompetanse enn meg? Noen fra den lokale yrkesskolen. Jeg synes det er kjempespennende med en bransje som stadig opplever store endringe. Å jobbe i et selskap som lager feks lagerreoler  eller lignende med vekslende hell ville ikke vært noe for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg bekymre meg. Hvem skulle komme inn med mer kompetanse enn meg? Noen fra den lokale yrkesskolen. Jeg synes det er kjempespennende med en bransje som stadig opplever store endringe. Å jobbe i et selskap som lager feks lagerreoler  eller lignende med vekslende hell ville ikke vært noe for meg.

🤣🤣🤣 Det skjønner jeg godt. 

 

Det viktigste er at en trives med det en driver med, bare håper ICE holder ut til du går av med pensjon. Men, det ser jo slik ut siden du har holdt på før WWW. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 minutter siden):

Denne brukeren har litt spesielle meninger, og det er utvilsomt imponerende det Tesla har fått til, både med denne fabrikken og ellers. Men å sammenligne problemene tesla har og den totale galskapen i kvalitetskontrollen de har blir samtidig helt feil. Det Tesla leverte de første årene med modell 3 var så sjokkerende dårlig at man ikke har sett maken siden 60-70-tallet, og fremdeles er de langt under par. Feks skandalene med ratt som løsner er ting jeg ikke har hørt lignende om siden midten av 90-tallet da noen Mitsubishilastebiler mistet noen hjul. Det endte med både hoderulling og selvmord.

Du mener de 2 av 4 millioner rattene? Som forøvrig har skjedd i nyere tid, ikke i kaoset rundt model 3 lanseringen. Jeg hadde en 2019 model 3 performance. Den var veldig god! Langt bedre enn min første S, selv om den også var god ift hva mange andre har opplevd. 

Klart nye selskap sliter med kvaliteten, og US spessielt. De er liksom ikke kjent for det der borte. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 timer siden):

Spørsmålet virker ikke å være hvor mange modeller de lanserer, men hvor mange elbiler de klarer å produsere.

Og ikke minst hvor mye batterier, til hvilken pris, klarer de å produsere / kjøpe

Dersom det er etterspørsel etter 40 millioner elbiler i år 2030. - Om 7 år

Hvor mange av de bilene blir laget av hvilken fabrikant?

Jeg synes ikke det virker som VAG, Toyota, BMW, Volvo et al. har tatt dette seriøst nok, tidlig nok.

Tesla bygget om en gammel Toyota fabrikk til å produsere elbiler (Fremont) Det tok de nesten 4 år å klare å produsere like mange elbiler der i året som Toyota produserte ICE biler når de hadde fabrikken (men nå produserer de 30% mer). Og det er når Tesla startet fra scratch.

Hvis vi legger mitt tidligere resonnement til grunn om at man ikke klarer å konkurrere med mixed drivlinje biler, så betyr det at eksisterende produksjonslinjer ikke gir noe konkurransefortrinn. Det gir isteden en ulempe.

 

 

Joda, det er en del problemstillinger som er usikre, feks med batterileveranser, men produkksjonen i Europa begynner å bli stor nå, og de fleste har sikret seg langsiktige avtaler. Det du imidlertid ikke virker å se er at man ikke kan sammenligne elbilsatsingen fra Tesla med de andre produsenter. De tradisjonelle produsentene er nødt til å ta dette gradvis for ikke å risikere for mye. Samtlige av de store produsentene jobber imidlertid nå med elbilplatformer som skal lanseres de neste årene. At Tesla brukte 4år på å bygge en produksjonslinje er ikke relevant. De var da en helt ny produsent som mildt sagt ikke ante hva de holdt på med. De største produsentene bygger omtrent en produsjjonslinje i året og har egne divisjoner som driver med dette. Å bygge en broduksjonslinje av høyeste kvalitet tar mindre enn et år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg bekymre meg. Hvem skulle komme inn med mer kompetanse enn meg? Noen fra den lokale yrkesskolen. Jeg synes det er kjempespennende med en bransje som stadig opplever store endringe. Å jobbe i et selskap som lager feks lagerreoler  eller lignende med vekslende hell ville ikke vært noe for meg.

Jeg tror du skal ta deg en bolle for du har null kunnskap eller kompetanse til å uttale deg.
For meg virker du som et troll som stimulerer dopamin resepetorene i pappen din.

 

Er selv bil-entusiast og har flere BMW og Audi enn jeg gidder å telle på nakken og fra øverste hylle.

Etter å ha gått over til Tesla har jeg aldri sett meg tilbake.
Kjøpte nettopp to til (en MYP og en MYLR) og da er det ikke fordi dette er den dritten du fremstiller det som, det er fordi det er bilen som er mest fremtidssikret, det er en sikreste bilen du kan ha for familien din og det software og teknologi er milevis foran konkurrentene og en ytelse du tidligere har betalt millionklassen for.

Her har alle i familien gått over til Tesla og så godt som alle jeg kjenner, og alle smiler for hver eneste kilometer de kjører.

Bare vent å se på rekord etter rekord.


Kan garantere at de leverer og møter målet om 20 millioner biler produsert i året før 2030 er forbi.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

🤣🤣🤣 Det skjønner jeg godt. 

 

Det viktigste er at en trives med det en driver med, bare håper ICE holder ut til du går av med pensjon. Men, det ser jo slik ut siden du har holdt på før WWW. 

Jeg har jobbet med elbil siden 2010, så jeg har nok glemt mer om hvordan en elbil fungerer enn du noengang vil lære. Jeg har forøvrig ikke jobbet med bil siden før www, men har hatt bil som hovedinteresse siden slutten av barneskolen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...