Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
55 minutes ago, Iterion said:

Grattis @bzzlink. Nesten 20k extra med vektavgiften altså 😲Fortsatt en veldig bra pris mtp hvor mye du får for penga :) 

Ja, staten er flinke til å melke bilistene, er tradisjon det.

Går visst rykter om at det kommer en oppdatering til batteriet til Y senere i år. Som gjør at den går lenger, og blir flere hundre kilo lettere, og dermed litt billigere.

Men Tesla er jo allerede best i klassen på vekt, så de andre fabrikantene har litt jobb å gjøre for å henge på.

 

Car Total Front Rear Distribution Battery
BMW i4 M50 2400 1140 1260 48/53 84 kWh
VW ID4 GTX 2360 1160 1200 49/51 82 kWh
Kia EV6 AWD 2220 1080 1140 49/51 82.5 kWh
Ioniq 5 AWD 2200 1120 1080 51/49 77.4 kWh
Tesla Model Y Performance 2100 1040 1060 50/50 82 kWh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Hvordan kan ligningsverdien være høyere enn prisen jeg gav for bilen? Blir ikke det helt feil?

Hvordan får du det til? Da må du nok ha fått rabatt? Skatteetaten har egne regler for hvor mye de trekker fra hvert år fra nyprisen. Ellers kan du uansett justere ligningsverdien om du mener den er feil og kan begrunne det. Akkurat som med hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Hvordan kan ligningsverdien være høyere enn prisen jeg gav for bilen? Blir ikke det helt feil?

Det står jo også:

    Markedsverdi

    Er den reelle verdien av bilen din lavere enn formuesverdien, kan du legge inn bilens markedsverdi
    hvis bilen av ulike årsaker har gått ned i verdi.

Så du kan føre opp det tallet du mener er riktig. (Du må kunne argumentere for hvorfor du mener det skal være slik dersom noen spør. Men det skal vel mye til om noen gjør det.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 timer siden):

Så du kan føre opp det tallet du mener er riktig. (Du må kunne argumentere for hvorfor du mener det skal være slik dersom noen spør. Men det skal vel mye til om noen gjør det.)

Jeg gjorde det! Etter Tesla sitt priskutt i januar falt jo definitivt markedsverdien på min model 3! Skattegjengen mente at den kan selges for 423 tusen såvidt jeg husker, men det kan de bare glemme når folk nå kan få en splitter ny en for 369.990,-
Så jeg var grei og skrev 350.000 som antatt salgsverdi. Så får vi se hva de sier...😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (3 minutter siden):

Jeg gjorde det! Etter Tesla sitt priskutt i januar falt jo definitivt markedsverdien på min model 3! Skattegjengen mente at den kan selges for 423 tusen såvidt jeg husker, men det kan de bare glemme når folk nå kan få en splitter ny en for 369.990,-
Så jeg var grei og skrev 350.000 som antatt salgsverdi. Så får vi se hva de sier...😉

Min gjetning; ingen bryr seg. Det er kun relevant for de som betaler formuesskatt, og beløpet er forsvinnende lite på noen få titalls tusen.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 timer siden):

Ja, staten er flinke til å melke bilistene, er tradisjon det.

Går visst rykter om at det kommer en oppdatering til batteriet til Y senere i år. Som gjør at den går lenger, og blir flere hundre kilo lettere, og dermed litt billigere.

Men Tesla er jo allerede best i klassen på vekt, så de andre fabrikantene har litt jobb å gjøre for å henge på.

 

Car Total Front Rear Distribution Battery
BMW i4 M50 2400 1140 1260 48/53 84 kWh
VW ID4 GTX 2360 1160 1200 49/51 82 kWh
Kia EV6 AWD 2220 1080 1140 49/51 82.5 kWh
Ioniq 5 AWD 2200 1120 1080 51/49 77.4 kWh
Tesla Model Y Performance 2100 1040 1060 50/50 82 kWh

Ja, dessverre hehe. Og spennende nyheter det! Kommer kanskje på 2024 modellene evt det da?

Lenke til kommentar

Var forsåvidt innom Tesla verksted for første gang fredag forrige uke for å ta bremservice, og gjett om jeg er glad for at jeg ikke utsatte det til senere! Fikk først høre at det var snakk om en jobb på 1 og en halv time, som endte opp med å vare så og si en hel arbeidsdag 😝                                                 Først fordi de fant en del rust på innsida av bremsene som gjorde at det ble vanskelig å demontere, så var det noe skjevt på bremsene og de måtte bytte en kaliper foran pga rust. De sjekka og fylte på litt bremsevæske også. Kan godt si at jeg ble litt bekymra på hva det kom til å koste da garantien ikke dekker rust. Men fikk en såkalt goodwill service som hun på kontoret der kalte det. Så servicen der var helt topp.  Fikk et eget kontor jeg kunne jobba fra i fred og ro så tida bare fløy av gårde 😁 Ikke nok med det , jeg fikk en gratis sjokolademuffins,  også var det kaffemaskin like ved kontoret jeg jobba fra. Så må si meg meget fornøyd med servicen.  Prisen ble heller ikke så verst :) 

Endret av Iterion
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (35 minutter siden):

Såpass ja! Nå begynner vi å snakke gode priser 😁Var dette en helt ny Model Y og hvordan fikk den prisjusteringa? 

Helt ny

 

De slipper noen kupp innimellom i inventory, og de beste tilbudene kommer sent på kvelden/natt, så gjelder å være rask på avtrekkeren. Spørs vel om toget har gått nå, men kan være heldig senere i kveld.

Plukka opp en quicksilver performance med 56 000,- rabatt for halvannen uke siden og nå en LR med 48 500,- i rabatt til madammen.

 

Til info var de også en Quicksilver performance med 86 0000,- i rabatt i går kveld (like etter 23) når jeg plukket opp LRn, den forsvant nesten på sekundet også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (8 minutter siden):

...jeg fikk en gratis sjokolademuffins,  også var det kaffemaskin like ved kontoret jeg jobba fra.

Nå må Tesla passe seg så ikke folk fingerer service på bilen for å få "hjemmekontor" med innlagt muffins og kaffe😄

Det fine med El-bil er den nesten totale mangel på ting som trenger jevnlig service! Ingen registerreimer, ventiler, tennplugger, bensinpumper, radiatorer, og oljeskift. Så vi blir godt vant!
Men det er én ting som er ENDA viktigere på elbiler: Bremsene! Fordi de blir mye mindre brukt! Så jeg har lagt meg til en vane med å ta minst én kraftig oppbremsing pr. kjøretur! Pluss at å smøre opp sidene av bremseklossene, og styrepinnene, slik Tesla anbefaler en gang i året, er enkelt å gjøre selv! Sjekk youtube:

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (12 minutter siden):

Ok det visste jeg faktisk ikke @KriZZ. Det er ganske så rått, også i quicksilver da 🤩 Blir nesten litt sjalu jeg nå hehe. Men uansett kjekt å vite til senere evt! 

Yes, lurt å følge med i kvartalslutt her: https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/my?arrangeby=plh&zip=&range=0
Nå er det kun en igjen til ordinær pris, helt ribba og spinnville tall i mars for Tesla i Norge.

 

Quicksilveren er meget fin, så absolutt nye favoritten.
Dog ikke sett nye Cherry Red IRL enda, så kan fort være den også er veldig snasen :) 

MYP.JPEG

Lenke til kommentar

Haha sant @ozone! 😁Ja begynner så smått og bli vandt til det nå, selv om jeg fortsatt innomellom får mareritt over servicene på den gamle dieselbilen min 😝 Men ja enig i det du sier, prøver å bruke bremsene en god del selv. Derfor jeg ble litt overraska over at de fant rust allerede nå(under 2 år gammel bil). Så videoen du linka nå og det så ikke så voldsomt vanskelig ut nei, men tror jeg fortsatt skal legge den jobben til side til mekanikerne da de gjør det garantert bedre enn meg. Og mtp at det er såpass billig service, så frister det enda mindre å gjøre det selv 😝

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Jesus, den fargen er helt nydelig @KriZZ! Helt klart favoritten min også, elsker den type sølvfarge som det der. MYE finere enn den gamle mørke gråfargen jeg har på min Model 3! Her er forsåvidt en video av begge de nye fargene, jeg foretrekker nok QuickSilver :) 

 

Endret av Iterion
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...