Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

AL123 skrev (20 minutter siden):

Hadde et annet merke fjernet noe så essensiellt som ryggesensorer og tempmåler for å spare penger, så hadde de blitt totalt slaktet.

Mener du det? 😛 Ingen bryr seg jo om andre. Det hyles jo når Tesla gjør ting. Til og med VG lager jo overskrifter. Jeg tror ingen hadde brydd seg om Toyota hadde droppet dette på en bilmodell.

AL123 skrev (23 minutter siden):

Vel, når man fjerner utstyr som har vært standard på biler i 20-30 år, så kan man ikke kalle det noe annet.

Nå var jeg mest interessert i hva du mente var så betydelig tilbakesteg i praksis. Jeg synes ikke det er noe prinsipp at vi skal beholde alt som har vært i biler til evig tid hvis det kommer nye løsninger. Forstå meg rett, jeg syns det er idiotisk å kutte ut temp.sensor for å spare inn kanskje knapt nok en hundrelapp. Men jeg ser fortsatt ikke helt de store tilbakestegene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (8 minutter siden):

Mener du det? 😛 Ingen bryr seg jo om andre. Det hyles jo når Tesla gjør ting. Til og med VG lager jo overskrifter. Jeg tror ingen hadde brydd seg om Toyota hadde droppet dette på en bilmodell.

 

Droppet ryggesensor? Ingen andre hadde noen gang sluppet unna med det. Og ja, Tesla skaper overskrifter, men det er minst like ofte til Teslas fordel. Se bare på omtale av Cybertruck de siste ukene. Hvilken annen amerikansk picup som ikke skal selges i europa har fått tilsvarende omtale?

Nimrad skrev (8 minutter siden):

Nå var jeg mest interessert i hva du mente var så betydelig tilbakesteg i praksis. Jeg synes ikke det er noe prinsipp at vi skal beholde alt som har vært i biler til evig tid hvis det kommer nye løsninger. 

Hvis man kommer med nye løsninger, så er det jo ikke noe problem. Men nå er nå engang parkeringsskader de vanligste skadene og det har vært et problem i over 100 år. For 20-30 år siden fant de en enkel og billig løsning på problemet, som nå altså Tesla har fjernet uten å komme med et alternativ. Å kalle noe sånt en "computer på hjul" er ikke mindre enn latterlig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (19 minutter siden):

Mener du det? 😛 Ingen bryr seg jo om andre. Det hyles jo når Tesla gjør ting. Til og med VG lager jo overskrifter. Jeg tror ingen hadde brydd seg om Toyota hadde droppet dette på en bilmodell.

Ser at Tesla-kjøpere stadig vekk vurderer å kjøpe brukt istedet for ny fordi man nå ikke får med parkeringssensor. Men klart, dette har nok med VG å gjøre.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (30 minutter siden):

Droppet ryggesensor? Ingen andre hadde noen gang sluppet unna med det. Og ja, Tesla skaper overskrifter, men det er minst like ofte til Teslas fordel.

Det er definitivt på godt og vondt, det er hele poenget mitt. Alt blåses opp enten det er positivt eller negativt. Derfor mener jeg altså ingen andre hadde brydd seg hvis det var et Toyota-rykte. 2-3 årskull av bilen min slet med fantombremsing og ble tilbakekalt for software-oppdatering. Ikke at det hjalp noe i praksis, men var ikke et kvekk om det i avisene. 

uname -i skrev (25 minutter siden):

Ser at Tesla-kjøpere stadig vekk vurderer å kjøpe brukt istedet for ny fordi man nå ikke får med parkeringssensor. Men klart, dette har nok med VG å gjøre.

Skjønner ikke helt hva VG har med det å gjøre? Skjønner godt at mange vurderer brukt jeg. Man får jo et dårligere produkt, hvertfall per nå. Burde knapt nok vært lovlig å fjerne sånn som de gjorde uten å ha noe erstatning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 timer siden):

Ser at Tesla-kjøpere stadig vekk vurderer å kjøpe brukt istedet for ny fordi man nå ikke får med parkeringssensor. Men klart, dette har nok med VG å gjøre.

Mhm for det viser salgs statistikken.  Selges jo nesten bare tesla som nybil i Norge om dagen...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, AL123 said:

Vel, når man fjerner utstyr som har vært standard på biler i 20-30 år, så kan man ikke kalle det noe annet. Hadde et annet merke fjernet noe så essensiellt som ryggesensorer og tempmåler for å spare penger, så hadde de blitt totalt slaktet. Ellers er tempsensoren på de aller fleste biler montert ytterst på ytre speil, så sjansen for feilkilder er absolutt minimal. Har kjørt en del C40 denne uken, og merket ikke noe avvik der iallefall. Men det er klart, varsel om føreforhold burde i 2023 vært betydelig bedre, men det er ikke noe argument for å fjerne sensoren, heller tvert imot.

Andre fabrikanter fjerner jo prosentvisning på batteri og hvor mye % man vil ha når man kommer frem på destinasjonen. En av de viser ikke % eller estimert rekkevidde under lading,  heller :)

Var ikke klar over at de lå i speilene, men gir mening. 

Parkerte ved siden av en XC40 i går i svart, skikkelig fin bil. Gjorde seg i svart. Når man blir kvitt kontrasten som den svarte linja nederst på bilen og svart tak og «floating c-pillar» så ser den ganske bra ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 24.3.2023 den 20.15):

...når man fjerner utstyr som har vært standard på biler i 20-30 år, så kan man ikke kalle det noe annet. Hadde et annet merke fjernet noe så essensiellt som ryggesensorer og tempmåler...

Du må sette deg bedre inn i saker før du kommenterer.
Tesla fjerner verken temperaturmåler eller ryggesensor; De bruker andre kilder til disse oppgavene.
Det må vel være opp til Tesla hvordan de "senser" disse verdiene?
Temperaturmålingene komme til å være internettbasert, og dra nytte av lokale meteorologiske målestasjoner som nok er mer nøyaktige enn en probe i bilen til 5 dollar.
Ryggesensoren skal bli kamerabasert. En sensor basert på reflektert lys har potensiale til å bli enda mer nøyaktig enn en sensor som baserer seg på reflektert lyd. (Ren fysikk basert på bølgelengder og oppløsningen man da kan oppnå)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (2 minutter siden):

Du må sette deg bedre inn i saker før du kommenterer.
Tesla fjerner verken temperaturmåler eller ryggesensor; De bruker andre kilder til disse oppgavene.
Det må vel være opp til Tesla hvordan de "senser" disse verdiene?
Temperaturmålingene komme til å være internettbasert, og dra nytte av lokale meteorologiske målestasjoner som nok er mer nøyaktige enn en probe i bilen til 5 dollar.
Ryggesensoren skal bli kamerabasert. En sensor basert på reflektert lys har potensiale til å bli enda mer nøyaktig enn en sensor som baserer seg på reflektert lyd. (Ren fysikk basert på bølgelengder og oppløsningen man da kan oppnå)

De kommer nok også til å bruke data fra sine 4 millioner biler med temp sensor i tillegg. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (Akkurat nå):

Selvsagt! den tenkte jeg ikke på...
Det er jo typisk Tesla "crowd-sourcing"!

Ja jeg tror dette blir hovedvekten om tesla går for en slik løsning, også detter de tilbake på værstasjoner og annen tilgjengelig info om det ikke finnes passende tesla målinger i området :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en brukt model S. Håper å lande under 300K. Gratis supercharging har relativt lite verdi (har lader hjemme og langt til nærmeste supercharger). Hva bør jeg se etter og være obs på/passe meg for? Hvordan redusere risikoen for ordentlig vedlikeholdssmell på brukt model S? 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Herr Brun said:

Vurderer å kjøpe en brukt model S. Håper å lande under 300K. Gratis supercharging har relativt lite verdi (har lader hjemme og langt til nærmeste supercharger). Hva bør jeg se etter og være obs på/passe meg for? Hvordan redusere risikoen for ordentlig vedlikeholdssmell på brukt model S? 

Burde passe på at den har fått 90kWt batteri. Alle bilene med 85kWt er risiko, selv om de har fått byttet batteripakken. 85kWt pakkene feiler rett som det er og utenfor garanti blir det dyrt.

Dog vet vel eierene av biler med 90kWt pakker hva de har så prisene er vel deretter.

Luftfjæringene ryker også på disse og det koster mye penger det og.

Mitt tips er å spytte i litt mere penger og heller gå for en Y. Mye mere moderne bil på alle måter og mye plass.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Burde passe på at den har fått 90kWt batteri. Alle bilene med 85kWt er risiko, selv om de har fått byttet batteripakken. 85kWt pakkene feiler rett som det er og utenfor garanti blir det dyrt.

Dog vet vel eierene av biler med 90kWt pakker hva de har så prisene er vel deretter.

Luftfjæringene ryker også på disse og det koster mye penger det og.

Mitt tips er å spytte i litt mere penger og heller gå for en Y. Mye mere moderne bil på alle måter og mye plass.

 

Det er ikke et alternativ, 300K er nok smertegrensen, helst litt mindre. Da blir det nok å gå motsatt vei og kjøpe en vesentlig billigere brukt diesel-stasjonsvogn så får skikkelig bil vente noen år. Vi bruker ikke bil i hverdagen, men trenger det såpass ofte at logistikken med leie og to barnestoler begynner å bli veldig, veldig slitsom. Men forskjellen i driftsutgifter på diesel vs. el tar nok mange år å utjevne innkjøp/avskrivning om vi går helt opp i 350K i innkjøpspris. Så om Model S til 250-300 er for risikabelt blir det nok ikke elbil denne gangen. 

90kwh-bilene ser ut til å ligge mer rundt 350K og det blir nok for dyrt for en brukt S. 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Herr Brun said:

Det er ikke et alternativ, 300K er nok smertegrensen, helst litt mindre. Da blir det nok å gå motsatt vei og kjøpe en vesentlig billigere brukt diesel-stasjonsvogn så får skikkelig bil vente noen år. Vi bruker ikke bil i hverdagen, men trenger det såpass ofte at logistikken med leie og to barnestoler begynner å bli veldig, veldig slitsom. Men forskjellen i driftsutgifter på diesel vs. el tar nok mange år å utjevne innkjøp/avskrivning om vi går helt opp i 350K i innkjøpspris. Så om Model S til 250-300 er for risikabelt blir det nok ikke elbil denne gangen. 

90kwh-bilene ser ut til å ligge mer rundt 350K og det blir nok for dyrt for en brukt S. 

Du berges ikke med en Model 3 da?

Disse er også mye mere moderne og driftsikre enn gamle S'er, og man får dem fra 270 tusen hos Tesla. Sikkert enda billigere på finn.

Har selv 2 barn og hittil har det gått fint med min Model 3. Er barna så små at du må ha med to store barnevogner kan du dog slite litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Du berges ikke med en Model 3 da?

Disse er også mye mere moderne og driftsikre enn gamle S'er, og man får dem fra 270 tusen hos Tesla. Sikkert enda billigere på finn.

Har selv 2 barn og hittil har det gått fint med min Model 3. Er barna så små at du må ha med to store barnevogner kan du dog slite litt.

Problemet er at vi også skal ha med hundebur. To barnestoler, én barnevogn og ett hundebur går greit i Model S, men er ganske krevende i model 3. Men skal vurdere 3ern også, mulig bikkja får få et litt mindre bur på sine eldre dager. Eller så får vi gå for skistativ. Spiser vel en del rekkevidde men de fleste turer er godt innafor rekkevidden på en model 3. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (56 minutter siden):

Vurderer å kjøpe en brukt model S. Håper å lande under 300K. Gratis supercharging har relativt lite verdi (har lader hjemme og langt til nærmeste supercharger). Hva bør jeg se etter og være obs på/passe meg for? Hvordan redusere risikoen for ordentlig vedlikeholdssmell på brukt model S? 

Personlig ville jeg ikke gitt ut på ett slikt prosjekt. Da må en vell ned på de første utgavene av bilene og de hadde MYE problemer.

Om jeg skulle gjort det ville jeg valgt den bilen som har byttet mye ting, batteri, motorer, luftbelger osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 minutter siden):

Men skal vurdere 3ern også, mulig bikkja får få et litt mindre bur på sine eldre dager.

Da må du ha buret i baksetet. Bagasjerommet i 3 er jo avstengt fra resten av bilen så det er ikke forsvarlig å ha hund der. Høres ikke ut som Tesla passer inn i ditt budsjett/behov egentlig. Du kan jo ta en titt på brukt E-Niro eller Kona.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Da må du ha buret i baksetet. Bagasjerommet i 3 er jo avstengt fra resten av bilen så det er ikke forsvarlig å ha hund der. Høres ikke ut som Tesla passer inn i ditt budsjett/behov egentlig. Du kan jo ta en titt på brukt E-Niro eller Kona.

Nettopp. Tror du har rett i det. E-niro og Kona har jeg kjørt og der er bagasjerommet for lite. Det samme gjelder det aller meste annet el innenfor budsjett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...