Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Iterion skrev (3 minutter siden):

Ok. Min har gått 19.5k km nå så vurderte å legge inn en service på den før neste vinter ihvertfall. Gjør dessverre ikke hjulskiftene selv, men er sikkert noe jeg kunne fått til selv ja. Men koster det rundt en tusenlapp bare som @Salvesen. viser over, er ikke akkurat det en gæli pris i det hele tatt. Bytting av vindusviskere og kupefilter gjør jeg fint selv :) 

Samme her, jeg holder meg unna bremser. Iallefall til den prisen. Om en kombinerer det med hjulskift blir iallefall prisen god. Sannsynligvis gjør de det gratis siden de allerede skal av på med hjulene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, General Sniff said:

Det er nok automatisk i den forstand at man trykker under, og så løfter den seg selv (når det fungerer). Er det noe det er mulig å stille på? Det er ikke snø på, så har ikke noe med vekt å gjøre, skulle man tro, bare frost. Om man hjelper til, så nytter ikke det, når dette skjer, men sikkert mulig å virkelig ta hardt i og forsøke å tvinge den opp, men siden den gir så tydelig motstand har jeg tenkt at det kanskje ikke er så lurt å bruke makt.

Jeg har nøyaktig samme problem på min 21 M3P. Så fort temperaturen synker lavere enn ca. -3, så gir bagasjelokket bare fra seg et par pip. Løfter seg kanskje en cm. Har prøvd å "hjelpe til", men møter så mye motstand at jeg ikke tør å ta i mer.
Et tips for å få tak i ladekabel, er å legge ned baksetet og gripe tak i kabelen derfra! ;)

Har lurt på å melde inn problemet i appen, men har ikke kommet så langt enda, da jeg ikke bruker bagasjerommet så mye.
Har prøvd "Tin bilen", men det har ikke fungert. Vil kanskje fungere dersom man legger ned begge setene, slik at det blir ordentlig varmt også i bagasjerommet..

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Samme her, jeg holder meg unna bremser. Iallefall til den prisen. Om en kombinerer det med hjulskift blir iallefall prisen god. Sannsynligvis gjør de det gratis siden de allerede skal av på med hjulene. 

Sant det. Lønner seg kanskje å ta servicen der man har dekkhotell evt da? Bruker selv vianor, men må ta å sjekke hva de tar der først evt. Bor ca en time unna nærmeste tesla verksted. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Iterion said:

Sant det. Lønner seg kanskje å ta servicen der man har dekkhotell evt da? Bruker selv vianor, men må ta å sjekke hva de tar der først evt. Bor ca en time unna nærmeste tesla verksted. 

Vianor får det vel sikkert til, men ville kansje holdt meg unna å gjøre det midt i høysesongen.

Var å henta vinterhjula til min bil hos Vianor midt i byttesesongen og måtte vente en stund inne på verkstedet. Der var det totalt kaos. Folk sprang og hjul kom rullende i alle retninger. Bilene fikk slengt jekker under seg å bare jekket opp uten å se hvor. Tipper en del batterier blir skadet om det gjøres slikt på elbiler og..

Hjulene ble trukket til med samme moment på alle bilene virket det som. Det er jo meget stor variasjon på hvor mye hver bil egentlig skal ha..

Så i høysesongen tror jeg de har nok å gjøre, og har man dekkhotell ville jeg prøvd å ikke få byttet der samtidig som alle andre.

Ang prosessen med smøring så er det meget enkelt fremme. Bare å banke ut splintene å løfte klossene å rengjøre/smøre. Litt mere plunder bak da man må sette bilen i tauemodus så den slipper handbrekket, og helst nappe strømpluggen ut av caliperne for å hindre bilen fra å kunne slå på brekket igjen.

Dette gjelder på Model 3/Y da. Noen S/X har vel egen liten caliper til handbrekket.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (18 timer siden):

Har du kjørt "Tin bil"-funksjonen?

Ja, dette problemet har jo vært der før om jeg har forsøkt å åpne uten å forhåndsvarme bilen, men det har alltid virket etter at bilen er forhåndsvarmet. Men i går gjorde det heller ikke det, selv etter å ha kjørt noen mil. Kan ha med temperaturen å gjøre, som var 3-4 minus.

Endret av General Sniff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
insolvent skrev (16 timer siden):

Jeg har nøyaktig samme problem på min 21 M3P. Så fort temperaturen synker lavere enn ca. -3, så gir bagasjelokket bare fra seg et par pip. Løfter seg kanskje en cm. Har prøvd å "hjelpe til", men møter så mye motstand at jeg ikke tør å ta i mer.
Et tips for å få tak i ladekabel, er å legge ned baksetet og gripe tak i kabelen derfra! ;)

Har lurt på å melde inn problemet i appen, men har ikke kommet så langt enda, da jeg ikke bruker bagasjerommet så mye.
Har prøvd "Tin bilen", men det har ikke fungert. Vil kanskje fungere dersom man legger ned begge setene, slik at det blir ordentlig varmt også i bagasjerommet..

For så vidt "kjekt" å høre at dette ikke bare gjelder min bil. Fikk opp bakluka i går ettermiddag da det var litt varmere, så da plasserte jeg bare ladekabelen i baksetet. Får ellers ikke lagt ned setene pga. barneseter, men "løsningen" blir vel bare å sørge for å ikke være avhengig av bakluka når det er såpass kaldt.

Lenke til kommentar
General Sniff skrev (6 minutter siden):

For så vidt "kjekt" å høre at dette ikke bare gjelder min bil. Fikk opp bakluka i går ettermiddag da det var litt varmere, så da plasserte jeg bare ladekabelen i baksetet. Får ellers ikke lagt ned setene pga. barneseter, men "løsningen" blir vel bare å sørge for å ikke være avhengig av bakluka når det er såpass kaldt.

Meld inn saken i appen. Man skal jo kunne bruke bagasjerommet selv om det er noen få minusgrader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
General Sniff skrev (38 minutter siden):

"løsningen" blir vel bare å sørge for å ikke være avhengig av bakluka når det er såpass kaldt.

Totalt uholdbart å ikke kunne åpne bakluka med bare noen få minusgrader. Jeg har hund og er totalt avhengig av dette, ofte i flere minusgrader på hytta, så hvis jeg opplever det blir det umiddelbart gitt beskjed til Tesla om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Lurer på om Tesla kan ha byttet låser? Har hørt mye om fryste låser i vinter, langt mer enn før. Selv har jeg aldri opplevd dette, foruten en gang i frunk om vinteren. Men det gikk over etter ett par forsøk. 

Tror det er viktig å smøre all den leamikken man kommer til med silikonspray. Da fryser det ikke fast.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Salvesen. said:

Lurer på om Tesla kan ha byttet låser? Har hørt mye om fryste låser i vinter, langt mer enn før. Selv har jeg aldri opplevd dette, foruten en gang i frunk om vinteren. Men det gikk over etter ett par forsøk. 

Tesla bytter slikt hele tiden så godt mulig. Desverre virker det å ha gått litt over fra å bytte ut med bedre deler til å bytte ut med billigere deler.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til dere med Tesla. Har en nabo med en Model Y som låner laderen min frem til de får ordnet sin egen, dessverre har jeg en dum lader så ikke så enkelt å holde kontroll over faktisk forbruk, så de bruker Tesla Appen for å se hvor mye de har brukt og sender meg disse tallene. Mitt spørsmål da er om appen rapporterer hvor mange kwh som batteriet er påfylt eller om den teller faktisk forbruk? Ofte en betydelig forskjell på disse 2 verdiene.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (13 minutter siden):

Har et spørsmål til dere med Tesla. Har en nabo med en Model Y som låner laderen min frem til de får ordnet sin egen, dessverre har jeg en dum lader så ikke så enkelt å holde kontroll over faktisk forbruk, så de bruker Tesla Appen for å se hvor mye de har brukt og sender meg disse tallene. Mitt spørsmål da er om appen rapporterer hvor mange kwh som batteriet er påfylt eller om den teller faktisk forbruk? Ofte en betydelig forskjell på disse 2 verdiene.

Den regner vell bare energi inn i bil. Så tapet på veien er ikke med. Mener jeg på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Har et spørsmål til dere med Tesla. Har en nabo med en Model Y som låner laderen min frem til de får ordnet sin egen, dessverre har jeg en dum lader så ikke så enkelt å holde kontroll over faktisk forbruk, så de bruker Tesla Appen for å se hvor mye de har brukt og sender meg disse tallene. Mitt spørsmål da er om appen rapporterer hvor mange kwh som batteriet er påfylt eller om den teller faktisk forbruk? Ofte en betydelig forskjell på disse 2 verdiene.

Tesla-appen viser energi inn i bilen. Eksempel fra siste ladesesjon for meg så viser bilen 36kWt mens ladestasjonen rapporterer 38,4kWt

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (55 minutter siden):

Takker for svar, da for jeg legge på litt når jeg "fakturerer" de for strømbruken. Ikke noe jeg ville brydd meg om for noen år siden, men med strømprisene som har blitt standard nå så utgjør det plutselig litt 😅

Typisk er det vell snakk om 10-20% uten at jeg har målt dette nøyaktig selv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Denne videoen er ganske morsom. X vinner jo såklart alt, foruten bremsene. Ja de er drit, ift banekjøring. Men de flese av oss kjører normalit. 

Men, om noen på haugalandet vill prøve plaid, send meg en medling eller quote så fikser vi det. 

Lenke til kommentar

Bjørn sa det ganske bra, ift S. Det er ingenting å sammenligne. S slår alt, rekkevidde, lading etc. Pris, not so much 😛

Edit: Jeg mener det fortsatt, om det er noen som ønsker å teste kreftene til plaid. Send meg en melding. Så ordner vi det.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Salvesen. said:

 

Denne videoen er ganske morsom. X vinner jo såklart alt, foruten bremsene. Ja de er drit, ift banekjøring. Men de flese av oss kjører normalit. 

Men, om noen på haugalandet vill prøve plaid, send meg en medling eller quote så fikser vi det. 

Var det ikke den der videoen hvor Model X hadde vinterdekk og alle de andre bilene hadde sommerdekk?

Edit: joda om man ser kommentarfeltet så var det den videoen. Litt urettferdig test da sånnsett.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...