Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser prisene på TM3 fra 2019 begynner å bli veldig hyggelige, de har falt med 50-60k siden i høst.
Er det veldig store forskjeller fra 19 til 20-modellene, som gjør at det er verdt å legge i ekstra for en som skal ha en rimelig pendlebil?

Lenke til kommentar
iknutis skrev (15 minutter siden):

Ser prisene på TM3 fra 2019 begynner å bli veldig hyggelige, de har falt med 50-60k siden i høst.
Er det veldig store forskjeller fra 19 til 20-modellene, som gjør at det er verdt å legge i ekstra for en som skal ha en rimelig pendlebil?

Hmm tror det var på 2021 modellene det skjedde en del store endringer, med varmepumpe og motorisert bakluke blant annet. Men lurt å dobbeltsjekke om 2020 modellene har det også, da det er noen ganske så vesentlige forskjeller. https://www.elbil24.no/nyheter/oker-rekkevidden/72958783

Endret av Iterion
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, iknutis said:

Ser prisene på TM3 fra 2019 begynner å bli veldig hyggelige, de har falt med 50-60k siden i høst.
Er det veldig store forskjeller fra 19 til 20-modellene, som gjør at det er verdt å legge i ekstra for en som skal ha en rimelig pendlebil?

Nei tror ikke det, fra 2021 så kom det en større oppgradering med bedre interiør og varmepumpe.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vurderer etter hvert å kjøpe brukt TM3 SR+ 2021- (448 km).

Budsjettet er 300K, tror dere det er lurt når man kan få ny TMY RWD til 456K?

Jeg har ikke behov for TMY i mitt liv akkurat nå.

Fordeler med TM3:

  • Design
  • Lavere forbruk
  • Bedre kjøreegenskaper
  • Pris

Fordeler med TMY:

  • Plass
  • Enklere å komme inn og ut
  • Bedre framkommelighet pga. høyden og spesielt om vinteren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

3 virker for høyt priset nå. 20 tusen forskjell på rwd 3 vs Y og 0 kroner forskjell på LR. Jeg tenker ny 3 skal enda 30-40 tusen ned i løpet av året, men det er vill gjetting. Prisingen tilsier at de vil selge Y. "Alle" skal nå selge 3 for å kjøpe 2023 Y. Da kan man selv tenke seg  2019 SR+ gått 100 tusen er priset til 300 tusen. Når man samtidig får 2023 Y til 430. Noe er helt feil her, prisen på eldste 3 er trolig ca 100 tusen for høy basert på alder og mengden av slike biler i markedet, det kan bli trangt ut døren når det er mange selgere.

Det er veldig mye som er fobedret på de nye bilene. Doble glass, amd prosessor, bedre støydemping og interiør, bedre sammenskrudd. Særlig Shanghai-biler virker godt sammensatt. Med de bruktprisene som er nå er det stor sjanse for å kjøpe katta i sekken. Selgerne nekter å justere ned prisene for å ta tapet men det er ikke til å unngå skal de få solgt. Full justering og reality check på bruktmarkedet kan ta så mye som 3-6 måneder. Samtidig skal flipperne pøse ut biler de taper 100 tusen på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

3 virker for høyt priset nå. 20 tusen forskjell på rwd 3 vs Y og 0 kroner forskjell på LR. Jeg tenker ny 3 skal enda 30-40 tusen ned i løpet av året, men det er vill gjetting. Prisingen tilsier at de vil selge Y. "Alle" skal nå selge 3 for å kjøpe 2023 Y. Da kan man selv tenke seg  2019 SR+ gått 100 tusen er priset til 300 tusen. Når man samtidig får 2023 Y til 430. Noe er helt feil her, prisen på eldste 3 er trolig ca 100 tusen for høy basert på alder og mengden av slike biler i markedet, det kan bli trangt ut døren når det er mange selgere.

Det er veldig mye som er fobedret på de nye bilene. Doble glass, amd prosessor, bedre støydemping og interiør, bedre sammenskrudd. Særlig Shanghai-biler virker godt sammensatt. Med de bruktprisene som er nå er det stor sjanse for å kjøpe katta i sekken. Selgerne nekter å justere ned prisene for å ta tapet men det er ikke til å unngå skal de få solgt. Full justering og reality check på bruktmarkedet kan ta så mye som 3-6 måneder. Samtidig skal flipperne pøse ut biler de taper 100 tusen på.

Men nå tenkte jeg på TM3 SR+ som er produsert i 2021.

Disse ligger nå på 330K så man kan prute ned til 300K.

Er det en god deal?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Raude said:

Vurderer etter hvert å kjøpe brukt TM3 SR+ 2021- (448 km).

Budsjettet er 300K, tror dere det er lurt når man kan få ny TMY RWD til 456K?

Jeg har ikke behov for TMY i mitt liv akkurat nå.

Fordeler med TM3:

  • Design
  • Lavere forbruk
  • Bedre kjøreegenskaper
  • Pris

Fordeler med TMY:

  • Plass
  • Enklere å komme inn og ut
  • Bedre framkommelighet pga. høyden og spesielt om vinteren

Y har veldig lavt forbruk. Kjører en 2019 Model 3 privat og en 2022 Y som firmabil og den har mye lavere forbruk enn 3ern. En ny 3 har nok enda litt lavere forbruk enn Y men det er så lavt på Y at jeg ikke ville hatt det på negativ siden.

Bjørn Nyland testet Model Y RWD i Thailand og lå på 129Wt/Km i forbruk. Det er latterlig lavt til en så stor bil.

I en Y så sitter man høyere og det er mye mere plass. Mye bedre komfort i baksetene da man sitter normalt der og ikke i fosterstilling som med Model 3. Men Model 3 er morsommere å kjøre og føles mere ut som en gocart på veien. Så det er nok litt hva man ønsker. Veldig gode biler begge to.

Er veldig fornøyd med min Model 3 men i dag med økt familiestørrelse ville jeg gått gått for en Y. Synd 3ern min ble så verdiløs nå 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (17 minutter siden):

Da kan man selv tenke seg  2019 SR+ gått 100 tusen er priset til 300 tusen. Når man samtidig får 2023 Y til 430. Noe er helt feil her, prisen på eldste 3 er trolig ca 100 tusen for høy basert på alder og mengden av slike biler i markedet, det kan bli trangt ut døren når det er mange selgere.

200k for 3 SR+ fra 2019 er nok litt vel lite, tatt i betraktning av f.eks rimeligste Leaf av samme årgang med 40kWh batteri ligger på 160-170k. Da må i så fall de også godt ned i pris. 

Men rundt 250k tror jeg nok de snart skal ned mot. 

Lenke til kommentar

Tja, det kan alltids gjøres gode kjøp. Får du f.eks en av disse for ca 300 vil jeg tro du har gjort et greit kjøp:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=281474672

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=284856992

Jeg ville sett etter: 2 hjulsett, krok, full facelift (tre på dørene), da har du også varmepumpe og el koffertlokk. Uansett ville jeg nok sett på minst 3-4 ulike biler, og gjerne prøv både 3 og Y. Det verste er å kjøpe den første bilen man ser på og til full pris. Ha is i magen, ring på mange biler, press priser. Du har gode kort hvis du sitter på cash og kan handle raskt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, VistaX said:

Hva tenker dere om å kjøpe bruktimport av en Model Y?

Må jo si at en midt i 2022 virker som en bedre bil med høyre nyttelast og park.sensor etc. enn de som blir levert nå.

Er vel en viss risiko for at de deaktiverer sensorene på bilene som har det da. De deaktiverte radaren på min 2019 modell når de begynte å levere biler uten radar.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Salvesen. said:

Er du sikker? Har du sjekket i service menyen? Min Y hadde aktiv. 2021

Helt sikket er jeg ikke, men fikk jo Tesla Vision updaten som alle andre som medførte at fantombremsing forsvant, samt den sluttet å klage når radaren har snø på seg. Så den brukes iallefall ikke spesielt mye. 

Mistet jo også hakk 1 på distansen som også tyder på at radaren ikke er i bruk. Kamera kan ikke måle like nøyaktig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (43 minutter siden):

Helt sikket er jeg ikke, men fikk jo Tesla Vision updaten som alle andre som medførte at fantombremsing forsvant, samt den sluttet å klage når radaren har snø på seg. Så den brukes iallefall ikke spesielt mye. 

Mistet jo også hakk 1 på distansen som også tyder på at radaren ikke er i bruk. Kamera kan ikke måle like nøyaktig.

Ja det gir mening, mulig min ikke var aktiv heller. Men den viste i service menyen. Sjekket nettopp S da jeg trodde denne fortsatt hadde. Men ingen radar å se. Må også si at fantombremsing er helt fraværende i denne. Y hadde noen få i mnd, men på S har det ikke vært antydning engang.

 

20230121_140433.jpg

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
VistaX skrev (6 minutter siden):

Et par spørsmål:

1. Er den enkelt å ettermontere hengerfeste på en modell fra 2022 uten? Evt pris?

2. Er det vanlig med «klistremerker» på hver side bak ved hjulene?

Hvilken modell mener du? Men skal vell være rett frem på y/3. Må muligens inn. Koster rundt 10k.

Klistermerker? Mener du folie i hjulbuer? Mener dette er standard på alt nå. Iallefall y og S. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Hvilken modell mener du? Men skal vell være rett frem på y/3. Må muligens inn. Koster rundt 10k.

Klistermerker? Mener du folie i hjulbuer? Mener dette er standard på alt nå. Iallefall y og S. 

1. Ok. Dette er en førstegangsregistrert juni/juli 2022 med AMD Ryzen

2. Prøvekjørte en nå og den hadde sort klistremerke (eller noe lignende) bak på hver side. Selger sa det var slik på disse for å beskytte lakken. Ikke inne i hjulbuen altså.

Lenke til kommentar
VistaX skrev (4 minutter siden):

1. Ok. Dette er en førstegangsregistrert juni/juli 2022 med AMD Ryzen

2. Prøvekjørte en nå og den hadde sort klistremerke (eller noe lignende) bak på hver side. Selger sa det var slik på disse for å beskytte lakken. Ikke inne i hjulbuen altså.

Det er folie, på dør/hjulbue. Stort sett gjennomsiktig men muligens sort på svarte. Jeg hadd gjennomsiktig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...