Salvesen. Skrevet 14. oktober 2022 Del Skrevet 14. oktober 2022 AL123 skrev (5 timer siden): Leste du artikkelen, eller bare overskriften? Ja "Euro NCAP program director Aled Williams says that there’s no evidence Tesla used the code to cheat the tests:" 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. oktober 2022 Del Skrevet 14. oktober 2022 J-Å skrev (På 13.10.2022 den 19.19): Nei, de gir bare ut timeverdier for fullførte døgn såvidt jeg kan se. Og bare som csv filer eller vist på webside. Nedtur. Om jeg kunne pollet AMSen min en gang i minuttet(for å ta et tall) hadde jeg ikke trengt hverken hjemmesentral eller HAN-plugg. Det hadde holdt med et lite skript som gikk et sted i skyen. Jeg leste forresten en kort artikkel for noen år siden om et norsk konsulentselskap som fikk oppdrag å drifte elhub og datamengdene de snakket om indikerte at AMS-ene ble pollet svært mye oftere enn hver time. Er i ferd med å dra meg litt langt vekk fra trådens tema her nå, selv om jeg altså skal regulere ladeeffekt på en TM3. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Kahuna skrev (10 timer siden): Nedtur. Om jeg kunne pollet AMSen min en gang i minuttet(for å ta et tall) hadde jeg ikke trengt hverken hjemmesentral eller HAN-plugg. Det hadde holdt med et lite skript som gikk et sted i skyen. Jeg leste forresten en kort artikkel for noen år siden om et norsk konsulentselskap som fikk oppdrag å drifte elhub og datamengdene de snakket om indikerte at AMS-ene ble pollet svært mye oftere enn hver time. Er i ferd med å dra meg litt langt vekk fra trådens tema her nå, selv om jeg altså skal regulere ladeeffekt på en TM3. Man får data hvert 2 sekund fra HAN port, på de fleste modellene. Men dette er en strøm av data, trenger ikke polle. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Salvesen. skrev (4 timer siden): Man får data hvert 2 sekund fra HAN port, på de fleste modellene. Men dette er en strøm av data, trenger ikke polle. Det er greit nok men AMS-boksen er jo allerede på nett, om bare det fantes en måte å få tilgang på dataene med høy nok frekvens og lav nok forsinkelse til at det er nyttig. Med tanke på at *bilen* allerede er på nett burde den selv kunne spørre AMS-en (via elhub?) og regulere ladestsrøm med tanke på nettariff og strømpriser. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Kahuna skrev (5 minutter siden): Det er greit nok men AMS-boksen er jo allerede på nett, om bare det fantes en måte å få tilgang på dataene med høy nok frekvens og lav nok forsinkelse til at det er nyttig. Med tanke på at *bilen* allerede er på nett burde den selv kunne spørre AMS-en (via elhub?) og regulere ladestsrøm med tanke på nettariff og strømpriser. Dette er jo enorme datasett, så i fremtiden vill en gjerne ha realtime data. Men jeg tviler egentlig, da det er så mye lettere å hente lokalt. Enorme kostnader å hente dette på elhub, så det vill iallefall komme med en lisens. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Salvesen. skrev (5 minutter siden): Dette er jo enorme datasett, så i fremtiden vill en gjerne ha realtime data. Men jeg tviler egentlig, da det er så mye lettere å hente lokalt. Enorme kostnader å hente dette på elhub, så det vill iallefall komme med en lisens. Så store mengder er det ikke. Kjapp utregning antyder to-sifret antall TB i året for alle boliger i hele norge. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 (endret) Kahuna skrev (9 minutter siden): Så store mengder er det ikke. Kjapp utregning antyder to-sifret antall TB i året for alle boliger i hele norge. Kommer frem til ca 150. Dette er basert på rådata på 228 byte. Noen meldinger er større og målere er noe forskjellig på hva de sender. Det er gjerne ikke ekstreme mengder med data, men det er jo en stor kundebase og der skal sendes og behandles. Det er iallefall ikke gratis, men det er dataen i han porten:) Edit: Dette er data fra han port. Hvordan det ser ut sendt via radio protokollen de bruker aner jeg ikke. Endret 15. oktober 2022 av Salvesen. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Salvesen. skrev (3 minutter siden): Kommer frem til ca 150. Dette er basert på rådata på 228 byte. Noen meldinger er større og målere er noe forskjellig på hva de sender. Det er gjerne ikke ekstreme mengder med data, men det er jo en stor kundebase og der skal sendes og behandles. Det er iallefall ikke gratis, men det er dataen i han porten:) Edit: Dette er data fra han port. Hvordan det ser ut sendt via radio protokollen de bruker aner jeg ikke. Du får litt høyere tall enn det jeg opererer med men total datamengde for 2,5M boliger er fortsatt lavere enn det mitt 60/60 bredbåndsabonnement kan håndtere alene. Det er litt på det nivået at jeg tror det er mekanismer som dette som vil gjøre at folk flest ikke vil få smarthussentral. Når komponentene er semi-smarte og er på nett trenger du kun et abonnement som styrer greiene dine og på sikt kommer det ikke til å bli særlig dyrt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Kahuna skrev (12 minutter siden): Du får litt høyere tall enn det jeg opererer med men total datamengde for 2,5M boliger er fortsatt lavere enn det mitt 60/60 bredbåndsabonnement kan håndtere alene. Det er litt på det nivået at jeg tror det er mekanismer som dette som vil gjøre at folk flest ikke vil få smarthussentral. Når komponentene er semi-smarte og er på nett trenger du kun et abonnement som styrer greiene dine og på sikt kommer det ikke til å bli særlig dyrt. Joda, nettleverandører vill nok ha mest mulig data for å melke oss etterhvert skal du se:p 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 37 minutes ago, Kahuna said: Det er greit nok men AMS-boksen er jo allerede på nett, om bare det fantes en måte å få tilgang på dataene med høy nok frekvens og lav nok forsinkelse til at det er nyttig. Med tanke på at *bilen* allerede er på nett burde den selv kunne spørre AMS-en (via elhub?) og regulere ladestsrøm med tanke på nettariff og strømpriser. Det er ikke nødvendigvis i vanlige privatkunders interesse å få en løsning hvor data sendes til nettselskapet oftere enn hver time. Det er allerede bekymring for at nettet skal knekke sammen i det det kommer en klokketime med svært lav spot-pris. Hvis effekten kan avleses fortløpende, og gi grunnlag for effekttariff, så vanskeliggjør det effektstyring i forhold til slik det når er med timegrenser. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Salvesen. skrev (På 14.10.2022 den 20.12): Ja "Euro NCAP program director Aled Williams says that there’s no evidence Tesla used the code to cheat the tests:" Åpenbart.... 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. oktober 2022 Del Skrevet 16. oktober 2022 AL123 skrev (10 timer siden): Åpenbart.... 🤷 🤣 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. oktober 2022 Del Skrevet 17. oktober 2022 J-Å skrev (På 15.10.2022 den 14.02): Det er ikke nødvendigvis i vanlige privatkunders interesse å få en løsning hvor data sendes til nettselskapet oftere enn hver time. Det er allerede bekymring for at nettet skal knekke sammen i det det kommer en klokketime med svært lav spot-pris. Hvis effekten kan avleses fortløpende, og gi grunnlag for effekttariff, så vanskeliggjør det effektstyring i forhold til slik det når er med timegrenser. Effektariffen* er her allerede. Jeg ser bare etter en enkel måte å tilpasse meg. Billige enkelttimer må da fortsatt holdes innenfor mitt til enhver tid valgte effekttrinn. At data sendes oftere enn hver time vil kun være nødvendig for de som ber om det. Om du har lokalt utstyr med direkte tilkobling via HAN-porten vil du heller ikke trenge det. For meg som *ikke* har lokalt utstyr(enda) ville det vært fint om bilen kunne styrt alt, men da må bilen ha ny firmware(tror jeg) samt at elhub åpner opp for polling av sanntidsdata fra AMS. *det er tenkbart at det kommer alternative tariffer hvor man for eksempel kan forhåndsreserve ledig kapasitet med svært kort tidshorisont. Gjort riktig burde dette stoppe eventuelle effektsjokk Lenke til kommentar
Grubleruble124 Skrevet 17. oktober 2022 Del Skrevet 17. oktober 2022 (endret) Opplever en lukt som kan sammenlignes med surmelk i kupé når jeg har på varme. Hva kan dette skyldes, og er det mulig å løse det på egenhånd? Endret 17. oktober 2022 av Grubleruble124 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. oktober 2022 Del Skrevet 17. oktober 2022 9 minutes ago, Grubleruble124 said: Opplever en lukt som kan sammenlignes med surmelk i kupé når jeg har på varme. Hva kan dette skyldes, og er det mulig å løse det på egenhånd? Lenge siden du bytta kupefilter da? Bytte mitt etter 2 år og ca 34000km og det var helt jævlig. Blir å bytte oftere enn det fremover. 1 Lenke til kommentar
Grubleruble124 Skrevet 17. oktober 2022 Del Skrevet 17. oktober 2022 Complexity skrev (34 minutter siden): Lenge siden du bytta kupefilter da? Bytte mitt etter 2 år og ca 34000km og det var helt jævlig. Blir å bytte oftere enn det fremover. Hatt bilen i snart to år, gått 30k. Er det enkelt å gjøre det selv? Lenke til kommentar
Grubleruble124 Skrevet 17. oktober 2022 Del Skrevet 17. oktober 2022 Fant en fin pakkeløsning på begood, skal vel fint klare dette selv. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 17. oktober 2022 Del Skrevet 17. oktober 2022 (endret) Er litt knotete på model 3 men så lenge man har god lommelykt og liten skru trekker så går det fint, vet mange har byttet den skruen med en sånn thumb screw så er lettere å fjerne neste gang. https://www.amazon.com/Tesla-Model-Filter-Access-Replacement/dp/B083S9HM7C Endret 17. oktober 2022 av onkel_jon 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. oktober 2022 Del Skrevet 17. oktober 2022 Grubleruble124 skrev (18 minutter siden): Fant en fin pakkeløsning på begood, skal vel fint klare dette selv. Tesla sine fungerer best. Har prøvd noen 'dyre' 'hepa' filter, passer ikke og luft går igjennom på sidene. Lukter eksos i bilen til tider. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. oktober 2022 Del Skrevet 17. oktober 2022 (endret) 4 hours ago, Grubleruble124 said: Hatt bilen i snart to år, gått 30k. Er det enkelt å gjøre det selv? Som nevnt litt trangt å knotete å komme til men enkelt å bytte. Tesla shop selger også filter ganske billig. Jeg kjøpte bare derifra. Edit: gjelder om du har Model 3 da. Vet ikke prosedyren på S og X. Model Y har jo ett svært hepa filter under panseret. Endret 17. oktober 2022 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå