Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

32 minutes ago, Hedersbrukeren said:

Tanker om denne meldingen fra Tesla?

«Oppdatering fra Tesla - Din Model 3 med bakhjulsdrift er laget for å regelmessig lades til 100%. For å maksimere batteriets ytelse, anbefaler vi at du fullader det over natten til 100 %  en gang så snart som mulig etter du har fått bilen din.»

Sikkert vært mye diskutert i tråden, men noen som har en lenke til eller bare generelle gode tips til hvor mye man bør lade til, både første gang som ny og som standard ellers? :) 


står vel i manualen og, er en kjent sak at batterier med lfp altså sr modellene må lades til 100% regelmessig ellers så blir batteriet fortere dårlig.

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-BEE08D47-0CE0-4BDD-83F2-9854FB3D578F.html

 

Quote

Hvis kjøretøyet ditt er utstyrt med et LFP-batteri, anbefaler Tesla at du holder ladegrensen på 100 %, selv for daglig bruk, og at du også lader kjøretøyet helt opp til 100 % minst én gang per uke. Se Litium-jern-fosfat-batterier.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Hedersbrukeren said:

Tanker om denne meldingen fra Tesla?

«Oppdatering fra Tesla - Din Model 3 med bakhjulsdrift er laget for å regelmessig lades til 100%. For å maksimere batteriets ytelse, anbefaler vi at du fullader det over natten til 100 %  en gang så snart som mulig etter du har fått bilen din.»

Sikkert vært mye diskutert i tråden, men noen som har en lenke til eller bare generelle gode tips til hvor mye man bør lade til, både første gang som ny og som standard ellers? :) 

Du har LFP batteri. Lad til 100% hele tiden omså. Batteriet fungerer helt annerledes enn de andre Model 3 utgavene som helst ikke burde lades til 100%.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (27 minutter siden):


står vel i manualen og, er en kjent sak at batterier med lfp altså sr modellene må lades til 100% regelmessig ellers så blir batteriet fortere dårlig.

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-BEE08D47-0CE0-4BDD-83F2-9854FB3D578F.html

 

 

Takk for svar Så det en kollega nylig sa til meg om at man (med mindre man behøver hele rekkevidden) ikke bør lade til mer enn 60-80 % stemmer altså ganske enkelt ikke? Dvs. mulig det stemte ved forrige versjoner :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Hedersbrukeren said:

Takk for svar Så det en kollega nylig sa til meg om at man (med mindre man behøver hele rekkevidden) ikke bør lade til mer enn 60-80 % stemmer altså ganske enkelt ikke? Dvs. mulig det stemte ved forrige versjoner :) 

Det stemmer bra med bilene som har den andre batteritypen. Det står også på ladeskjermen Daily (opp til 90%) og Trip (fra 90 til 100%) på dem, noe det ikke gjør i din bil antar jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/1/2022 at 10:52 AM, Yamaha-R1 said:

Dere som er eksperter på Tesla, kan jeg forvarme bilen til hurtiglading mens den står parkert?

Du kan varme batteriet endel hvis du slår på kupevarme. Men ikke like varmt tror jeg. Mulig du kan sitte i bilen og sette den i D (eller få bilen tll å tro at du sitter i den).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei. 

Fikk min 2022 modell 3 for rundt en måned siden og bare lurte på noen ting:

1a. Kommer bilen med understellsbehandling mot rust (tectylbehandling) ?
1b. Dersom ikke, vil det påvirke garantien om jeg får behandlet bilen? (klarte ikke å se noe i TOS) 

2. Vil det påvirke garantien å få lagt på keramisk lakkforsegling? 

3. Har begynt å få rust på hjulene, er dette normalt så tidlig i bilen levetid? 
image.png.c8a8f5180ca9366fa8424efbee46cff2.png
 

Lenke til kommentar

Nei, og ja det kan ødelegge garantien om ledninger og elektronikk blir sprayet ned og du får trøbbel med det senere (som har skjedd).

Lakkforsegling burde gå fint, det er noe veldig mange gjør.

Det vil ruste der når du kjører med det åpent ja. Aero dekselet skal jo dekke for der egentlig men man får kjøpt annen pynt for å dekke over. Spray noe grease inn først for å hindre det i å ruste mere.

Har du 3dprinter er det mange fine deksler på Thingiverse, men man får også kjøpt billige deksler på ebay og lignende.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt fornøyd med disse oem-look nakkeputene, føler at man sitter mer behagelig 😊

 

Ellers var d trist å se rust i felg så tidlig i posten over, nulig du har kjørt i mye salt områder? R selv ganske glad i aero coveret så har beholdt d på, samt kjører en runde med høytrykkspyler hver 14 dag.

20220315_182715.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, nacario said:

Godt fornøyd med disse oem-look nakkeputene, føler at man sitter mer behagelig 😊

 

Ellers var d trist å se rust i felg så tidlig i posten over, nulig du har kjørt i mye salt områder? R selv ganske glad i aero coveret så har beholdt d på, samt kjører en runde med høytrykkspyler hver 14 dag.

20220315_182715.jpg

Er helt vanlig med rust i felg navet, sjekk på andre merker og

Er overflaterust, man kan pusse og bruke rustfjerner for å få det bort.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (4 timer siden):

Er helt vanlig med rust i felg navet, sjekk på andre merker og

Er overflaterust, man kan pusse og bruke rustfjerner for å få det bort.

 

Jeg burde kanskje ta av mine aero covers og ta en titt selv? Virker som dem sitter godt fast hvertfall så blir ikke ofte jeg tar de av, men virker som dem dekker bra mot sprut. Men takk for tips

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nacario skrev (1 time siden):

Jeg burde kanskje ta av mine aero covers og ta en titt selv? Virker som dem sitter godt fast hvertfall så blir ikke ofte jeg tar de av, men virker som dem dekker bra mot sprut. Men takk for tips

Sikkert ikke dumt det :) Og nei, de er bare "klikka" på felgene. Super enkle å ta av og på. 

Lenke til kommentar

Er ikke den første bilen hvor jeg har hatt rust i felgnavet. På den gamle passaten min ble laget tykt nok til at det ble vanskelig å få av og på hjul..

Derfor: neste gang hjulet er av, puss vekk rusten, tørk vekk støvet og klin på et tynt lag med hva du måtte ha for hånden som kan stoppe rust. 5-65/wd40 er sikkert fint, selv brukte jeg noe seigt høytemperaturfett. Det funket fint for å holde rusten borte, funket også fint som støvsamler men det kan bare tørkes vekk neste dekkbytte. :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 27.4.2022 den 22.04):

Lithium grease er fantastisk. 69kr eller noe på biltema.

Gi en dæsj i dørhengslene og inni dørhandtakene og mens du er i sprayinga.

Hengslene til bagasjerom og frunk har heller ikke vondt av en dæsj.

Kjøpte den sprayen igår, r d bare å speaye rett inni feks åpne dørhåndtak? Tenker på mulig elektronikk som kan ta skade.. Evt andre forbehold jeg bør ta med denne sprayen? Husker d var en som feks fikk litt vann/fukt på innsiden hvor dashbord møter frontvindu og dette kortsluttet noe i pcen.. (seff dette r noe annerledes da d var på innsiden) 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, nacario said:

Kjøpte den sprayen igår, r d bare å speaye rett inni feks åpne dørhåndtak? Tenker på mulig elektronikk som kan ta skade.. Evt andre forbehold jeg bør ta med denne sprayen? Husker d var en som feks fikk litt vann/fukt på innsiden hvor dashbord møter frontvindu og dette kortsluttet noe i pcen.. (seff dette r noe annerledes da d var på innsiden) 

 

Tesla selv anbefaler wd40 inni dørhåndtak. Lithium er fint og smører lenge, men binder mere møkk enn wd40 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...